RECENZE: Planet of Lana

Autor: p.a.c.o Publikováno: 12.7.2023, 16:28

Publikováno: 12.7.2023, 16:28

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3258 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Tvorba her je kreativní činnost a nápady na jejich vytvoření mohou vzniknout prakticky z čehokoliv. Stačí jenom popustit uzdu fantazii. Občas mám pocit, že si vývojáři při navrhování ještě něco šlehli (tímto zdravím Ubisoft), protože jinak si některé pasáže z jejich her neumím skoro ani vysvětlit. Celkově je hodně zajímavé se občas podívat, co stojí za vznikem námi oblíbené hry, protože o nejrůznější příběhy tu není nouze.

Jak správně tušíte, nějaká zajímavost bude stát také za vznikem prvotiny indie vývojářů z Wishfully Studios, Planet of Lana. Hra totiž vznikla na základě obrázku, který v roce 2017 nakreslil šéf studia Adam Stjarnljus. Dívka se svým zvířecím společníkem na něm stojí tváří v tvář robotickému stvoření. Tento obrázek se nakonec stal úvodním pro všechny materiály spojené se hrou.

Dívka z obrázku se jmenuje Lana a její poklidné žití ve vesničce společně se sestrou Ilo naruší přílet robotických vetřelců, kteří chtějí obsadit jejich planetu. Lana se však schová a tak přečká únosy lidí, které mi tak trochu připomínaly filmovou Válku světů. Ilo roboti zajmou a tak je jasná, že se Lana bude snažit svou sestru najít a zachránit. Důležitou postavou je zvíře podobné kočce se jménem Mui, jež nás bude na naší cestě doprovázet a pomáhat nám. To si mě opravdu získalo a musím se přiznat, že jsem se místy bál víc o něj, než o sestru.

Ač se příběh tváří tuctově, jeho zpracování je velice příjemné a hlavně nenáročné. Nesnaží se být zbytečně srdceryvný, ale při hraní jsem měl stále pocit, že chci Ilo zachránit, protože je to starší sestra. Máme před sebou klasickou adventuru z puzzly. Lana není žádná bojovnice, takže se musí veškeré konfrontaci s roboty vyhýbat. Jinak je její konec záležitostí pár vteřin. Napadla mě stejná analogie pro celkovou délku hry, protože u hraní se moc dlouho nezdržíme. V mém případě zabral průchod nějakých 6 hodin a to jsem se ještě často kochal, ale všechny svatyně se mi najít nepovedlo.

Budeme se tedy hodně schovávat do trávy a snažit se roboty společně s Mui nějak přelstít. Roboti však nejsou jediní, kdo se nám postaví do cesty. Na planetě žijí také další tvorové, kteří se nás pokusí zabít, ale s těmi si ve druhé polovině hry velice dobře poradí právě Mui. Ta se nakonec ukáže jako hodně užitečný pomocník v mnoha ohledech, byť na ní bude třeba také dávat pozor.

Jednotlivé puzzly nebo události, které nám vývojáři servírují nejsou nijak složité, ale u spousty z nich mě překvapila jejich propracovanost a nápad. Zejména to platí pro ty, kde jako hráč nějakým způsobem ovlivňujeme herní prostředí. Co někoho může od hraní odradit jsou pasáže, kdy Lana jenom prochází skrze svět a vlastně se kolem „nic“ neděje. To nic bych ale bral s rezervou, protože právě to jsou chvíle, kdy jsem si nejvíc užíval herní svět.

Jeho umělecké zpracování je totiž fantastické a pokud bych chtěl kvůli něčemu projít hru ještě jednou, bylo by to kvůli němu. Všechna prostředí od lesů, pouští nebo technických zařízení jsou opravdu nádherná. Vývojáři si navíc hodně často hráli s barvami, kontrastem světla a tmy nebo dalšími věcmi, což posouvá zážitek zase o úroveň výš. A k tomu nám do uší hraje neskutečně chytlavý a zároveň uklidňující hudební doprovod, který to umí rozbalit v tu pravou chvíli, aby dění na scéně náležitě vygradoval. Hudba je ve hře použita také jako nástroj komunikace s roboty a dokonce je na ní postaven také jeden velice pěkný puzzle.

Planet of Lana je velice příjemnou oddechovkou, přinášející pěkně zpracovaný příběh, zajímavé puzzly a hlavně neuvěřitelně krásně umělecky zpracované prostředí a hudební doprovod. Právě poslední dvě věci ve mně zanechaly opravdu hluboký dojem, což je zejména u indie titulů nevídaný počin. Už jenom kvůli tomu zážitku rozhodně stojí za to si zahrát a kochat se v pasážích k tomu určených.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Velice příjemné překvapení s krásným světem, podmanivou hudbou, hezkým příběhem a puzzly těžkými tak akorát. Tak nějak bych charakterizoval Planet of Lana, které si mě získalo a i přes kratší herní dobu jsem si ho moc užil. Víc takových chuťovek prosím.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»