RECENZE: Resident Evil HD
Během doby, ve společnosti označovaných jako zlatá devadesátá (herní), vývojáři pokládali základní kameny dnes už zajetých žánrů, které tehdy byly extra novátorské, nikdy nevídané, zkrátka revoluční. A kde má akční FPS pradědečka Wolfensteina, tam má survival horor Resident Evil. A takříkajíc v současné době je zase hitem tyto základní kameny obnovovat a remasterovat (čti předělávat) na současnou generaci konzolí. Ale co si budeme povídat, tento trend zasáhl i hry mladé a třeba i jen rok staré.
Jak si může každý lehce splést, Resident Evil HD, není předělávkou původního dílu, nýbrž 13 let starého remaku pro Nintendo Gamecube, takže takový dvojitý remake. A ani ne remake v pravém slova smyslu, protože si troufneme říci, že obě verze, nová a Gamecube, jsou téměř jedna ku jedné, až na vyhlazení vrásek a navýšení rozlišení na 1080p, který Gamecube samo sebou neměl. Oproti původnímu, prvnímu dílu kromě vylepšené a kompletně předělané grafiky se od píky předělali zvuky, animace postav a zvuky s hudbou v pozadí. Nahráli se nové a dabéři znovu namluvili hlavní postavy. Mimoto přibyla volba obtížnosti, nastaly drobné změny ve scénáři a dokonce se přidal i nový obsah. Novým obsahem míníme například nové zbraně, jako granáty nebo teaser, nebo třeba odemykatelné vzhledy pro dvě hratelné postavy – Jill a Chrise.
Jill i Chris má každý trošku odlišné vlastností a s tím spojené výhody a nevýhody. Chris je chlap, a tak to se zbraněmi umí lépe, ale je to právě Jill, kdo už od začátku nosí kvér za osmi slotovým opaskem, kdežto Chris nese jen nůž za šesti slotovým. Navíc Jill má od začátku parťáka Barryho, bohužel Chris si na svoji parťáka od začátku hry musí ještě počkat. Dalo by se říct, že si jsou vlastně takříkajíc fifty fifty, ale Jill má k tomu všemu ještě šperhák, pomocí kterého se dostane do většiny dveří bez klíče, což je oproti zapalovači, co nosí Chris značná výhoda, čímž se stává hraní za Jill o něco jednoduší po adventurní stránce. Po to akční spíš Chris, protože vydrží více zásahů.
Jo! Málem bychom zapomněli. Byť je v dnešní době značka Resident Evil považována za akční hororovku, první díl je adventurou jako víno. Vaší osmi hodinovou náplní, krom občasného střetu s nepřítelem či rovnou bossi a zabývání se jejich eliminací, povětšinou bude odtajňování děje pomocí hádanek, používání a sbírání všelijakého harampádí, které mnohdy použijete zcela úplně jinde a jindy, než byste čekali, k čemuž vám pomůže truhla, kam můžete svoje nalezené předměty uskladňovat pro pozdější užití.
Ptáte-li se na atmosféru, najdete zde tu samou, co v roce 2002. Pokud ji ale máme porovnat s původní verzí, kvůli které jsme oprášili stařičký Playstation jedna (víme, že jsme Xboxweb, ale v té době prostě Xbox ještě nebyl), musíme konstatovat, že atmosféra razantně zhoustla. Není to ani tak audiovizuálním upgradem, jako spíše zvednutou obtížností. Resident Evil je prostě hrou ze staré školy a co kdysi byla obtížnost normal, dnes je spíše very hard. Neježe zvolenou obtížností určujete výdrž nepřátel, ale protože tehdy ještě žádné autosavy nebyly, ukládá se zde manuálně, a to přes skromně umístěné psací stroje. Jak to souvisí s obtížností, nechápete? Na uložení hry potřebujete inkoust, jehož počet je ve hře značně omezený, kdy ku příkladu na obtížnost easy dostanete jen šest inkoustů, což v případě nenalezení žádného dalšího v praxi znamená, že si za nějakých 7-8 hodin hraní můžete uložit hru jen šestkrát. Děsivé, že?
Přemýšleli jsme, jestli zvolit kratší, či delší recenzi. Výsledná délka je taková jaká je, a to v důsledku toho, že jsme si řekli, jak zbytečné je se sáhodlouze rozepisovat, když kromě volby klasického/širokoúhlého obrazu a volby ovládání původní/moderní se vším dalším, v recenzi zmíněným se do hry nic nového nebo snad jiného nedostalo. My zhýčkaní obtížností dnešních her očekávali od autorů alespoň volbu opravdu lehké obtížnosti, aby mohla stát modlou i pro dnešní fanoušky avdentur také zhýčkaných dnešní dobou nebo prostě i mladší hráče. Normálně bychom asi tak kladně nehodnotili, kdyby šlo o mladou hru. Jelikož si ale první Resident Evil nemáte šanci se nikde na konzolích obývajících momentální trh zahrát, musíme hodnotit s jistou dávkou optimismu. Každý, kdo si chce doplnit herní vzdělání o skvělý a kultovní kousek, jež přinesl do herních vod žánr survival horor, má teď skvělou příležitost. Dobře si však rozmyslete, jestli jste opravdu takoví fajnšmekři. Jednička opravdu nemá po stránce hratelnosti mnoho společného s novějšími díly, a to že vás bavila pětka, ještě neznamená to samé pro první díl. Capcom pojal remake po svém a o přidanou hodnotu se moc nestaral, což je škoda, ale popravdě jsme ani nic víc nečekali.
Verdikt
Prostě jen ten „starej dobrej“ Resident Evil, kterej je sice starej, ale pořád dobrej.Recenze: Dead Rising Deluxe Remaster
Recenzi začínám chtivým zvoláním: kéž by dnes vznikaly nové IP (intelectuall properties) tak často, jako v době druhé generace Xboxu. Tehdy ještě byli velcí vydavatelé ochotni zariskovat a vytvořit něco zcela nového – jako učinil Capcom v případě masivní zombie akce Dead Rising v roce 2006. Capcom, u nás v Evropě známý nejvíce asi sérií Resident Evil, měl v plánu využít popularity zombie her a vytěžit jí na maximum. První...
Recenze FrostPunk 2
Dneska zabrouzdám opět do vod Game Passu, který nám PC hráčům nabídl FrostPunk 2. Pro moji milovanou konzoli si musíme ještě nějaký ten pátek počkat, ale věřím, že tyto řádky budou platit i pro konzolovou verzi. Ještě, než jsem se pustil do hraní, tak jsem juknul na film Snowpiercer, který vřele doporučuji, sice to s hrou nemá moc společného, ale ta atmosféra na vás dýchne (pro ty co mají hodně času,...
RECENZE: Harry Potter: Quidditch Champions
Famfrpál je bezesporu jedním z nejzajímavějších prvků knih o Harry Potterovi z pera spisovatelky J. K. Rowling. Stejně tak se ale při čtení knih (či sledování filmů) nelze ubránit dojmu, že spíše než o sport se jedná o účelovou věc, ve které by mohla na specifické pozici vynikat hlavní postava. Sledování famfrpálu je vzhledem k rychlosti a složitosti poměrně náročná činnost, přičemž samotné hraní není o nic jednodušší. Změnit se...
Recenze EA Sports FC 25
Minulý rok skončilo dlouholeté partnerství s FIFA, hra přišla o svůj tradiční název a EA se rozhodlo ho pojmenovat jednoduše, EA Sports FC. Loňský díl přinesl inovaci v oblastech herních módů, grafice a některých prvků hratelnosti.
Recenze: The House of Da Vinci 3
Umělec a badatel, který se pro mnohé stal synonymem renesance, měl jistě i spoustu koníčků a zálib, jejichž náplň už navždy zůstane střežena minulostí. O mnohém by možná mohly vyprávět stěny jeho příbytku, kde docházelo ke zrodu geniálních myšlenek a dalším jiným aktivitám. Peprné historky nechme bulvárním kamelotům 15. století a místo toho se věnujme třetímu výletu do světa hádanek, v němž je Leonardo průvodcem a zároveň ústředním artefaktem obdivu. A...
Recenze: MindSeize
Kvalitních her speciálního plošinovkového žánru „Metroidvania“ není nikdy dost, takže můžeme být rádi, že je na nás vývojáři chrlí i v moderní době. Koncept 2D plošinovky s drobnými rpg prvky v podobě vylepšování postavy a zbraní, nápaditým designem levelů a rozmanitými nepřáteli s třešničkou na dortu v podobě vychytaných boss fightů, jak se zdá, má stále co říci i modernímu hráči. Dovolím-li si lehce sklouznut k obvyklému videohernímu recenznímu klišé,...
Recenze: Ara: History Untold
Pohled do historie si dnes uděláme s novinkou Ara: History Untold, která hned v den vydání je součástí Xbox Game Passu a je potřeba zdůraznit, že POUZE na PC. Možná si říkáte, proč o tom píšu na XboxWebu, ale vysvětlení je jednoduché. Rádi bychom na našem webu rozjeli kompletní informace o značce Xbox, dočkáte se tak informací i o PC Game Passu. Ale nyní už se pojďme podívat na hru, která nám...
Recenze: Selfloss
Přátelé, 13.9.2024 nám v obchodu xboxu přistál takový malý, drobný titul s názvem Selfloss. Z počátku jsem jsi řekl do čeho jsem se to uvrtal, jelikož jsem převážně hráč FPS, RPG a Survival žánrů. Ale v den kdy nám přišel na svět Selfloss, jsem si ráno udělal čaj, a protože venku pršelo, tak jsem si sedl k Xboxu a s velkou nejistotou zapl hru. To, co následovalo cca 5 hodin...