RECENZE: Resident Evil HD

Autor: Josef Brožek Publikováno: 21.1.2015, 18:00

Publikováno: 21.1.2015, 18:00

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Během doby, ve společnosti označovaných jako zlatá devadesátá (herní), vývojáři pokládali základní kameny dnes už zajetých žánrů, které tehdy byly extra novátorské, nikdy nevídané, zkrátka revoluční. A kde má akční FPS pradědečka Wolfensteina, tam má survival horor Resident Evil. A takříkajíc v současné době je zase hitem tyto základní kameny obnovovat a remasterovat (čti předělávat) na současnou generaci konzolí. Ale co si budeme povídat, tento trend zasáhl i hry mladé a třeba i jen rok staré.

Jak si může každý lehce splést, Resident Evil HD, není předělávkou původního dílu, nýbrž 13 let starého remaku pro Nintendo Gamecube, takže takový dvojitý remake. A ani ne remake v pravém slova smyslu, protože si troufneme říci, že obě verze, nová a Gamecube, jsou téměř jedna ku jedné, až na vyhlazení vrásek a navýšení rozlišení na 1080p, který Gamecube samo sebou neměl. Oproti původnímu, prvnímu dílu kromě vylepšené a kompletně předělané grafiky se od píky předělali zvuky, animace postav a zvuky s hudbou v pozadí. Nahráli se nové a dabéři znovu namluvili hlavní postavy. Mimoto přibyla volba obtížnosti, nastaly drobné změny ve scénáři a dokonce se přidal i nový obsah. Novým obsahem míníme například nové zbraně, jako granáty nebo teaser, nebo třeba odemykatelné vzhledy pro dvě hratelné postavy – Jill a Chrise.

Jill i Chris má každý trošku odlišné vlastností a s tím spojené výhody a nevýhody. Chris je chlap, a tak to se zbraněmi umí lépe, ale je to právě Jill, kdo už od začátku nosí kvér za osmi slotovým opaskem, kdežto Chris nese jen nůž za šesti slotovým. Navíc Jill má od začátku parťáka Barryho, bohužel Chris si na svoji parťáka od začátku hry musí ještě počkat. Dalo by se říct, že si jsou vlastně takříkajíc fifty fifty, ale Jill má k tomu všemu ještě šperhák, pomocí kterého se dostane do většiny dveří bez klíče, což je oproti zapalovači, co nosí Chris značná výhoda, čímž se stává hraní za Jill o něco jednoduší po adventurní stránce. Po to akční spíš Chris, protože vydrží více zásahů.


47852

Jo! Málem bychom zapomněli. Byť je v dnešní době značka Resident Evil považována za akční hororovku, první díl je adventurou jako víno. Vaší osmi hodinovou náplní, krom občasného střetu s nepřítelem či rovnou bossi a zabývání se jejich eliminací, povětšinou bude odtajňování děje pomocí hádanek, používání a sbírání všelijakého harampádí, které mnohdy použijete zcela úplně jinde a jindy, než byste čekali, k čemuž vám pomůže truhla, kam můžete svoje nalezené předměty uskladňovat pro pozdější užití.

Ptáte-li se na atmosféru, najdete zde tu samou, co v roce 2002. Pokud ji ale máme porovnat s původní verzí, kvůli které jsme oprášili stařičký Playstation jedna (víme, že jsme Xboxweb, ale v té době prostě Xbox ještě nebyl), musíme konstatovat, že atmosféra razantně zhoustla. Není to ani tak audiovizuálním upgradem, jako spíše zvednutou obtížností. Resident Evil je prostě hrou ze staré školy a co kdysi byla obtížnost normal, dnes je spíše very hard. Neježe zvolenou obtížností určujete výdrž nepřátel, ale protože tehdy ještě žádné autosavy nebyly, ukládá se zde manuálně, a to přes skromně umístěné psací stroje. Jak to souvisí s obtížností, nechápete? Na uložení hry potřebujete inkoust, jehož počet je ve hře značně omezený, kdy ku příkladu na obtížnost easy dostanete jen šest inkoustů, což v případě nenalezení žádného dalšího v praxi znamená, že si za nějakých 7-8 hodin hraní můžete uložit hru jen šestkrát. Děsivé, že?

47845

Přemýšleli jsme, jestli zvolit kratší, či delší recenzi. Výsledná délka je taková jaká je, a to v důsledku toho, že jsme si řekli, jak zbytečné je se sáhodlouze rozepisovat, když kromě volby klasického/širokoúhlého obrazu a volby ovládání původní/moderní se vším dalším, v recenzi zmíněným se do hry nic nového nebo snad jiného nedostalo. My zhýčkaní obtížností dnešních her očekávali od autorů alespoň volbu opravdu lehké obtížnosti, aby mohla stát modlou i pro dnešní fanoušky avdentur také zhýčkaných dnešní dobou nebo prostě i mladší hráče. Normálně bychom asi tak kladně nehodnotili, kdyby šlo o mladou hru. Jelikož si ale první Resident Evil nemáte šanci se nikde na konzolích obývajících momentální trh zahrát, musíme hodnotit s jistou dávkou optimismu. Každý, kdo si chce doplnit herní vzdělání o skvělý a kultovní kousek, jež přinesl do herních vod žánr survival horor, má teď skvělou příležitost. Dobře si však rozmyslete, jestli jste opravdu takoví fajnšmekři. Jednička opravdu nemá po stránce hratelnosti mnoho společného s novějšími díly, a to že vás bavila pětka, ještě neznamená to samé pro první díl. Capcom pojal remake po svém a o přidanou hodnotu se moc nestaral, což je škoda, ale popravdě jsme ani nic víc nečekali.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Prostě jen ten „starej dobrej“ Resident Evil, kterej je sice starej, ale pořád dobrej.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»