RECENZE: Spacebase Startopia

Publikováno: 17.4.2021, 19:02

HusekD

Je autorem 49 článků

Strategie u mě vždy patřily mezi oblíbený žánr her. Ačkoliv se v posledních letech začali objevovat na Xboxu častěji než tomu bylo doposud, tak i přesto jsou stále opomíjeným žánrem. Právě z tohoto důvodu je to pro mě vždy velkým překvapením, když k nám nějaká ta budovatelská strategie zavítá. Přesně tak jsem to měl i se Spacebase Startopia od vývojářů z Realmforge Studios. Už z prvních obrázků a trailerů jsem měl velkou radost a chuť ponořit se do hlubokého vesmíru, kde bych mohl řídit svojí vesmírnou stanici a řešit její provozní problémy. A jak to se Spacebase Startopii dopadlo?

Vžijete se do role velitele vesmírné stanice. Vaším hlavním úkolem bude vybudovat funkční rozsáhlý komplex skládající se ze třech základních podlaží. Mezi ně patří podpalubí, zábavní/relaxační paluba a biopaluba. Každá tato část má své specifické potřeby a bude jen na vás, aby vše fungovalo tak jak má. Vesmírní návštěvníci za vámi budou přicházet hned z několika důvodů. Najdete mezi nimi jedince, kteří chtějí jen trochu toho klidu a relaxace, jiní u vás zase budou vyhledávat povyražení a zábavu a v neposlední řadě například i zdravotnickou péči. Stanice se postupem času stane opravdu všestranným útočištěm pro všechny emzáky, skládající se z mnoha ras a druhů.

Každou budovu si můžete vlastnoručně navrhnout a postavit jí přesně podle svých potřeb. Ze začátku by to pro vás jistě nebylo nic lehkého, a proto budete mít k dispozici i předpřipravené šablony, které vám budou do začátku výstavby určitě stačit. Když postupem času dostanete potřeby obyvatel do oka, tak si můžete své vlastnoručně navržené místnosti ukládat a stavět je v budoucnu podle vámi uložené šablony. Ať už se bavíme o základní recyklační lince, baru, nebo lékařské klinice, tak vám žádná budova nebude fungovat bez patřičného personálu. Každá provozovna požaduje konkrétní druh mimozemšťana, který jí může obsluhovat. Své budoucí pracovníky si najímáte z řad návštěvníků a bude jen na vás, jak kvalitní personál si vyberete. Celý komplex je postaven ve tvaru obrovského donutu a vy budujete jednotlivé třídy po celém jeho obvodu. Mnoho částí je ze začátku uzamčeno a musíte si rozšiřující kajuty odemykat za získanou energii.

Energie je zde hlavním platidlem a budete jí získávat od vašich návštěvníků. Všichni produkují odpadky, které následně recyklujete. Tím si navýšíte vaší energetickou hodnotu. Během hraní využijete i druhou měnu v podobě prestiže. Díky ní si můžete odemykat nové předměty a zařízení. Prestiž jde ruku v ruce se spokojeností vašich návštěvníků. Pokud si nedáte pozor a vaší mimoňové budou dlouhodobě naštvaní, nešťastní, nebo dokonce nemocní, tak žádnou prestiž neobdržíte a vy se ve svém budování nikam neposunete. Management a hlídání potřeb návštěvníků je klíčovým bodem.

Bohužel na stanici nepřichází pouze ukáznění návštěvníci hledající trochu toho klidu a zábavy. Budete se muset vypořádávat i se sabotážemi a pirátskými nájezdy. Tuto „bojovou“ herní část bych klidně ze hry odstranil. Nejedná se o nic převratného ani moc zábavného. Jsou to jen menší challenge, které vás nutí odvrátit pozornost od samotného budování.

K dispozici máte deseti kapitolovou kampaň. Tu si můžete rozehrát hned v několika obtížnostech (Cadet, Commander, Admiral), nebo dokonce v cooperativním režimu se svým kamarádem. Dále si poměříte své budovatelské schopnosti v klasickém multiplayeru. Nechybí zde ani sandboxová část ve které do budoucna jistojistě strávíte nejvíce času, protože je to právě to místo, kde si můžete postavit svojí vlastní stanici bez zbytečného rozptylování.  Rozhodně se ve Spacebase Startopii nevyhněte základnímu tutoriálu. Ačkoliv se nejedná o žádnou složitou hru, tak byste ze začátku mohli opravdu nepříjemně tápat, co po vás vlastně ta hra chce.

Spacebase Startopia je zajímavá budovatelská strategie v roztomilém grafickém kabátku plná vtipného humoru. Na poli budovatelských strategií s větší částí zaměřenou na management personálu a návštěvníků tu nemá na Xboxu moc velkou konkurenci a už z toho důvodu se k ní jistě ještě nějaký ten čas budu vracet. Ačkoliv jsem zprvu nebyl z jejího ovládání příliš nadšený a musel jsem se k hraní tak trochu přemlouvat, tak si mě postupem času opravdu získala a i její největší neduhy jsem byl ochotný přehlížet. To ovšem nemusí platit u všech hráčů a proto se na ní při hodnocení dívám opravdu s profesionálním nadhledem. I z toho důvodu jí musím udělit takovou známku, jakou si opravdu zaslouží.

Spacebase Startopia vyšla pro Xbox One a Xbox Series X/S za cenu 1719kč.

6

líbivá grafikaneohrabané ovládání