Recenze: Stranded Deep

Autor: CryLineT Publikováno: 29.4.2020, 16:31

Publikováno: 29.4.2020, 16:31

Sociální sítě

O autorovi

CryLineT

CryLineT

Je autorem 68 článků

Možná se mi to jen zdá, ale co hra s prvky přežití, to hrdina, který ve vteřině projde charakterním přerodem. Ještě před malou chvíli si užíval soukromého letu. Dopřával si nadstandard luxusní třídy. Ne dlouho. Letecká nehoda ukončila blahobyt uprostřed neobydleného souostroví. A tam to přišlo. Z manažera zhýčkaného klimatizací se stal skaut, pionýr a MacGyver v jednom. To protože má nás, hráče. My ho bezpečně provedeme základy přežití.

Přesně takhle vypadá úvod do Stranded Deep. Když jsem asi před čtyřmi roky titul objevila na PC, byl v předběžném přístupu jako oběť klasického dokončování za pochodu. Už tehdy měl dobrý potenciál. Ale bídná optimalizace ho posadila do čekárny, kde ho pohltilo zapomnění. Konzolové vydání můj zájem obnovilo. Vlastně spíš ještě stupňovalo, protože si můžu konečně odpočinout v ráji. Daleko od všech. Skutečně od všech, protože na tropickém kousku štěstí není nikdo, kdo by si žádal můj krk. Jsem to jen já a simulace podle studia Fun Labs.

Hra na přežití je v jeho podání poměrně pohodová záležitost. Pokud ji srovnám s Ark: Survival Evolved nebo Conan Exiles. Prvků nutných k přežití není tak moc. Jejich nutnost monitorují hodinky. Podle nich snadno určíte, jestli je čas oběda nebo doplňování tekutin. Jak si vede celkové zdraví a kdy dojde ke kolapsu z přehřátí. Velice rychle zjistíte, že nezbytný základ je všude kolem. Stačí ho jen rozumně využít. Zbytečně s ním neplácat a přemýšlet několik kroků dopředu. Zdroje se sice obnovují, ale to neznamená, že není možné je na nějaký čas vyčerpat. A říkám to z vlastní zkušenosti.

Náhodně generované ostrovy jsou postavené tak, aby poskytly rozdílný zdroj obživy. První je nutnou záchranou, kde radostně zakotvíte nafukovací člun. Oslavné písničky ale nepějte příliš dlouho. Nůž je hotový za pár minut a s ním už je jen krůček k nějakému jídlu a pití. Během půl hodiny musí herní mechaniky pochopit úplně každý. Přežití je pro jednou dovolená s motivačním programem. A adrenalinovou vsuvkou. Ještě stihnete nabrat bronz pro záchranný tým. Počkat, on žádný nepřijde. Mám vyhlásit paniku?

Pohled do katalogu craftingu říká, že není třeba. Namátková nabídka: zachytávač dešťové vody, pasti na ptáky, pruty, sítě. Ale i krby, udírny, pece nebo příbytky. S klidným svědomím založíte novou kolonii a při západu slunce vytáhnete chlazený kokosový rum. Potřebujete jen pár drobností. Jako kila materiálu, trochu štěstí a dobrodružnou povahu. Výzva to není k zahození a ty, co ji přijmou, čeká radost z každého vytvořeného předmětu. Stranded Deep se příjemně hraje. Fakt, že jsem na všechno sama, mi dodává jistotu. Zbytečně neriskuji a sazím na dostatek zásob. Mechaniky přežití jsou fér, když jsou veškerá nebezpečí založená na počasí a mořských predátorech.

Nefér jsou až některá rozhodnutí samotných autorů. Není špatné povolit ukládání jen v místech odpočinku. Špatné je, že se takový princip do hry nehodí. Stranded Deep všemi prostředky láká na průzkum. Zároveň vás poutá neviditelnou kotvou. K základně. K místu možného uložení. Jako hloupé se ukazuje rozhodnutí, že se hra v úvodu celá načte. Kvůli náhodnému generování je spuštění hodně dlouhé. Až místy přemýšlíte, jestli se konzole neodporoučela. Ale tím nejhorším je vypuštění společného hraní. Oproti PC verzi nemá titul multiplayer. A já se na něj tak těšila.

Samota je fajn, ale návštěva nemusí být na škodu. Získávání zkušeností formou praxe je pro jednoho dobrou motivací. I tak. Dva by si lépe poradili s hledáním základních materiálů, kterých je přeci jen málo. Především lana jsou „podpultovka“ jak z dob našich rodičů. Nic není dokonalé. Podobně jako interakce s některými předměty nebo animace. A s tím je třeba se s mířit. Přežití může být příjemným zpestřením těžkého dne. Na druhé straně se může stát noční můrou, pokud si jeho fungování až příliš idealizujete.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Minimalistický výlet do míst, kde ještě lidská noha nestačila pošlapat divoké kvítí. Jestli toužíte vyzkoušet roli Robinsona, ale nemáte chuť biflovat tučný scénář o přežití, tady je adept na nudné večery. Stranded Deep je přímočarý příspěvek do žánru. Jednoduchými mechanikami motivuje k průzkumu. Nebezpečí, plynoucí z obyvatel moře, krásně dokresluje atmosféru ráje, ze kterého nemusí být úniku. A nedostatky dokreslují obraz dnešní doby, kdy ani dlouholetý vývoj nezajistí stoprocentní výsledek.
02. 01. 2022 • HusekD0

RECENZE: The Gunk

Dočkali jsme nového roku a všem fanouškům videoher zajisté přinese spoustu zajímavých titulů. Před novým začátkem jsme se ale ještě dočkali pár zajímavých vydání. Já osobně jsem se rozhodl strávit herní vánoční svátky v nové hře od švédského vývojářského studia Image & Form Games. Tito vývojáři se proslavili sérií SteamWorld, ze které budete určitě znát dvoudílný podtitul SteamWorld Dig. V obou případech se jednalo o 2D akční, platformovou adventuru. Byl...

»
28. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Oddworld: Soulstorm Enhanced Edition

Máte rádi výlety do minulosti? Tak tentokrát to máme rychlíkem do konce devadesátých let minulého století, kdy si ještě celá řada z vás cumlala palec a plnila pleny. Série Oddworld vznikla ve zlatém věku plošinovek, nicméně nešlo o tradiční skákačku typu Crash Bandicoot. Spíše šlo o kombinaci více žánrů, kde boční pohled pomáhal překonávat jak různé překážky, tak řešit logické úkoly a, to především, takticky likvidovat nepřátele. Protože jako Abe nemáte...

»
21. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning – Fatesworn

Ano, tentokrát má recenzovaná hra trochu delší název. Nejde totiž o plnohodnotný titul, ale pouze o rozšíření Fatesworn pro RPG Kingdom of Amalur. Respektive pro její remasterovanou verzi pojmenovanou Re-Reckoning, která vyšla minulý rok. A právě tím je dodatečný obsah nejzajímavější, neboť nestává se každý den, aby hra vytažená z historie získala něco navíc v rámci příběhu a herního času. Nicméně zrovna v případě Amaluru šlo o jeden z důvodů, proč se vydavatelství THQ...

»
20. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Antarctica 88

Když jsem viděl první obrázky ze hry Antarctica 88, tak se mi okamžitě vybavil klasický horor Johna Carpetera z 80 let, The Thing (Věc). Patřím mezi velké fanoušky starých hororů a právě proto jsem se rozhodl, že se na A88 podívám a podělím se s vámi o mé herní dojmy v naší recenzi. Za titulem stojí ruští indie vývojáři ze studia Euphoria Games. Hned v úvodu musím zmínit, že se jedná o...

»
12. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Transient: Extended Edition

Mysl Howarda Phillipse Lovecrafta dala vzniknout nespočtu příběhů, vzbudila zájem o knižní vazby z kůže a přivedla na svět ambiciózní univerzum plné chapadel. A přestože zavedla známého spisovatele i do žánru sci-fi, o kyberpunk šlo asi ve stejné míře, jako o příručky na pěstování konopí. Ale kdo říká, že by to bádání o lidské malosti a hledání něčeho vyššího právě do subžánru vědecko-fantastické literatury nezapadlo. Minimálně Stormlink Studios si myslí, že...

»
09. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Sherlock Holmes Chapter One

Frogwares je opravdu impozantní vývojářské studio. Bylo založeno roku 2000 v Kyjevě a od té doby zásobilo hráče více jak desítkou zajímavých titulů. Mistr se má držet svého řemesla a podle tohoto přísloví přistupují k práci i tamní vývojáři. Svojí cestu započali adventurou se Sherlockem Holmesem s podtitulem The Mystery of Mummy. Ačkoliv měli ve svém portfoliu i pár dalších experimentů, tak se jejich cesty vždy vrátili právě ke klasické adventuře se slavným britským...

»
08. 12. 2021 • MightySerjo0

RECENZE: Halo Infinite

Pamatujete si minulý rok, kdy jsme celí natěšení očekávali první záběry z hraní kampaně nového Halo? A pamatujete si, jak celá fanouškovská komunita nevěřila svým očím, na co se to vlastně kouká? A co plný internet chudáka Craiga, který je navždy uložený na síti jako jedno z legendárních meme? Věřím, že většina z vás ví, o čem tady píšu. Kromě toho, že Halo nevyšelo jako startovní titul nové generace konzolí...

»
07. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: White Shadows

White Shadows je moderní pojetí bajky, převedené do temného herního světa. Tamní svět je zvrácený a zlý, ale všechno v něm tak nějak dává smysl a krásně to do sebe zapadá. Dokonale se v něm odráží stav a povaha naší společnosti. Kontrast mezi dobrem a zlem, bohatstvím a chudobou, zoufalství a nadějí, to všechno je součástí našeho příběhu. V minulosti vedla Velká válka k morové pandemii, která vymazala téměř vše živé z povrchu země. Za...

»