Recenze: The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 29.12.2022, 18:15

Publikováno: 29.12.2022, 18:15

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Hororová série The Dark Pictures Anthology vstoupila do své poloviny. Respektive zakončuje první sezónu, která je dostupná v rámci dvou generací konzol. The Devil in Me je tak malým velkým finále, které vás má posadit na zadek a možná i pomoc s rozhodováním, jestli ten „next gen“ skutečně už pořídit nebo ne. Dobrou zprávou je, že autoři ze Supermassive Games si dali záležet, aby byl nejnovější příspěvek do kurátorovi sbírky dostatečně progresivní a jiný. Čehož si všimnete hned s prvními minutami příběhu.

Tentokrát se nehraje na nadpřirozeno, démony a halucinace, ale do popředí se dostává staré dobré lidské zlo, jehož zrod se datuje do 30. let minulého století. Tehdy se americká justice musela vypořádat s vrahem H.H. Holmesem, na jehož kontě byl rekordní počet zabití, přičemž celá řada z nich byla spojována s prostředím hotelu. O mnoho let později se do stejných míst vydává skupina nadšených dokumentaristů, aby oživila zabijáckou legendu a připsala si nějaké ty kariérní úspěchy. Toho času ještě netuší, že zdánlivá životní příležitost je vlastně pozvánkou na jatka, kde oni sami figurují jako dobytek na porážku.

Myslím, že není spoilerem, když ve spojitosti s The Devil In Me vzpomenu filmy jako SAW, Dům voskových figurín, Sběratel nebo Krvavá lázeň. Ke všem podobným slasherům se titul nenápadně odkazuje, přičemž si buduje vlastní atmosféru všudypřítomného zla, které zná budovu jako své boty. Jakmile skupinka hrdinů obsadí nemovitost, jsou sázky na přežití v rukách ďábelského bookmakera. Jistě, opět tu jsou předtuchy, rozhodnutí a dialogy s jejichž pomocí lze smrt částečně korigovat, ale to neznamená, že dokumentaristé nebudou muset v závěru vypsat konkurz na nové kolegy.

Herní schéma The Dark Pictures Anthology buď máte rádi nebo nesnášíte. Pro jedny jde o parádní interaktivní film, pro druhé o bezduché klikání na gamepadu. Obě strany by tedy měly vědět, že tentokrát se hratelnost posunula výrazným krokem k „běžným hrám“. Postavy mají větší volnost pohybu. Kamera není fixována „na parádu“, ale dovoluje libovolný pohled kolem. Oproti prvním dílům přibyly prvky jako krytí, či plně funkční a originální inventář pro každou postavu. Ten má důležitou roli a ve spojení s průzkumem prostředí může pořádně zamíchat karty. Obecně se dá říct, že studio přestalo dělat z hráčů diváky a plně je vyslalo na dráhu hororové adventury se vším, co k ní patří.

Z pohledu hratelnosti zvedám oba palce a gratuluji k opuštění zajetých kolejí a vstupu mezi větší konkurenci. Teď totiž ještě víc záleží na dobrém příběhu, strašidelném oparu a prvotřídní grafice. První část si lze odškrtnout. Třebaže nejde o umělecká díla, v mezích hororu, či thrilleru, jde o solidní práci, kde nikdo nemá nic jisté. Díky větší volnosti se dokonce natáhla herní doba, která u vyložených dobrodruhů může vzhlížet i k deseti hodinám. Že jsem si během hraní několikrát vzpomněl na zlatou éru značek Resident Evil a Silent Hill budiž tvůrcům k plusu. Zbývající atributy úspěchu se dostaly na tenký led. Zda se budete u stopování dávného vraha bát, je pouze na vaší míře otrlosti. Z důvodu větší volnosti se vytratily řízené děsy a zůstaly pouze lekačky během cutscén. Ty pro milovníka hororů představují jen prvoplánovou snahu o zvednutí adrenalinu a ve většině případů se naprosto minou účinkem. V případě aktuálního tématu to příliš nevadí, ale neumím si představit, že by stejným způsobem fungovala loď duchů nebo město čarodějnic.

Grafice bych se rád věnoval samostatně. Budeme-li se bavit o dialozích, kde dochází maximálně k volbě odpovědi, pak jde o špičku série. Rozdíl mezi čtyři roky starým debutem a nynějším dílem je viditelný a je sympatické sledovat, jak se technologie posouvá každým rokem dál. Kus poctivé práce odvedli také dabéři, jejichž výkon je bezpečně nejlepší ze všech dílů. Místy se technologie snímání obličeje a zvuk doplňují natolik, že hru začnete vnímat jako reálný film. Jenže titul má i druhou, hranou stranu. Tady si dovolím tvrdit, že jde naopak o to nejhorší, co vývojáři předvedli. Nepředrenderované cutscény zaspaly generaci a například limuzína přijíždějící do sídla by zasloužila pomník za ohavnost. Pohled postav místy hledí až voskovým dojmem a celá řada animací působí toporně, protože dříve nebyla kvůli statické kameře vidět. Jistě, je třeba dělat kompromisy, když každý rok vychází nová kapitola antologie, ale to neznamená, že výkyvy grafiky budou tak výrazné.

Závěrem část, která se téměř nezměnila. QTE sekvence se postupem dílů ladily tak, aby byly sice náročné, ale zároveň méně stresující. Jsou tak lépe načasované, přesně reagují s ovladačem a jejich kadence je lépe rozvržená do celé hry. Nadále i platí, že jedno zahrání je málo. Ať už přistoupíte k partě přátel jako samaritáni nebo zlotřilí hajzlíci, vždy je fajn vyzkoušet si i druhou stranu mince, a tak poznat dopad určitých rozhodnutí. Že jsou indicie občas nejasné, patří k trademarku značky. Přece byste nechtěli po smrti, aby vám vykecala úplně všechno.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

První sezóna The Dark Pictures Anthology končí ve velkém stylu jako pocta osmdesátkovým slasherům. Přestože žánr jako takový patří mezi brak, hra drží standard předešlých dílů a servíruje postupnou likvidaci postav jako promyšlenou šachovou partii, kde je poslední tah vždy na vás. Jako dílčí kus je pak The Devil in Me největším odklonem od původního konceptu Supermassive Games, a konečně vám dává pocit, že jste součástí děje i jinak než rozhodnutími. Škoda ztráty hororové atmosféry, za což možná může i téma látky. Za co už však nemůže, je nerovnoměrná kvalita vizuálního zpracování, které buď potřebuje víc času nebo zbavení se závaží v podobě minulé generace konzol. Na každý pád, pro majitele předešlých dílů povinná součást sbírky, která si za poslední čtyři roky vyšlapala vlastní cestu.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»