
Recenze: The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me
Hororová série The Dark Pictures Anthology vstoupila do své poloviny. Respektive zakončuje první sezónu, která je dostupná v rámci dvou generací konzol. The Devil in Me je tak malým velkým finále, které vás má posadit na zadek a možná i pomoc s rozhodováním, jestli ten „next gen“ skutečně už pořídit nebo ne. Dobrou zprávou je, že autoři ze Supermassive Games si dali záležet, aby byl nejnovější příspěvek do kurátorovi sbírky dostatečně progresivní a jiný. Čehož si všimnete hned s prvními minutami příběhu.
Tentokrát se nehraje na nadpřirozeno, démony a halucinace, ale do popředí se dostává staré dobré lidské zlo, jehož zrod se datuje do 30. let minulého století. Tehdy se americká justice musela vypořádat s vrahem H.H. Holmesem, na jehož kontě byl rekordní počet zabití, přičemž celá řada z nich byla spojována s prostředím hotelu. O mnoho let později se do stejných míst vydává skupina nadšených dokumentaristů, aby oživila zabijáckou legendu a připsala si nějaké ty kariérní úspěchy. Toho času ještě netuší, že zdánlivá životní příležitost je vlastně pozvánkou na jatka, kde oni sami figurují jako dobytek na porážku.

Myslím, že není spoilerem, když ve spojitosti s The Devil In Me vzpomenu filmy jako SAW, Dům voskových figurín, Sběratel nebo Krvavá lázeň. Ke všem podobným slasherům se titul nenápadně odkazuje, přičemž si buduje vlastní atmosféru všudypřítomného zla, které zná budovu jako své boty. Jakmile skupinka hrdinů obsadí nemovitost, jsou sázky na přežití v rukách ďábelského bookmakera. Jistě, opět tu jsou předtuchy, rozhodnutí a dialogy s jejichž pomocí lze smrt částečně korigovat, ale to neznamená, že dokumentaristé nebudou muset v závěru vypsat konkurz na nové kolegy.
Herní schéma The Dark Pictures Anthology buď máte rádi nebo nesnášíte. Pro jedny jde o parádní interaktivní film, pro druhé o bezduché klikání na gamepadu. Obě strany by tedy měly vědět, že tentokrát se hratelnost posunula výrazným krokem k „běžným hrám“. Postavy mají větší volnost pohybu. Kamera není fixována „na parádu“, ale dovoluje libovolný pohled kolem. Oproti prvním dílům přibyly prvky jako krytí, či plně funkční a originální inventář pro každou postavu. Ten má důležitou roli a ve spojení s průzkumem prostředí může pořádně zamíchat karty. Obecně se dá říct, že studio přestalo dělat z hráčů diváky a plně je vyslalo na dráhu hororové adventury se vším, co k ní patří.
Z pohledu hratelnosti zvedám oba palce a gratuluji k opuštění zajetých kolejí a vstupu mezi větší konkurenci. Teď totiž ještě víc záleží na dobrém příběhu, strašidelném oparu a prvotřídní grafice. První část si lze odškrtnout. Třebaže nejde o umělecká díla, v mezích hororu, či thrilleru, jde o solidní práci, kde nikdo nemá nic jisté. Díky větší volnosti se dokonce natáhla herní doba, která u vyložených dobrodruhů může vzhlížet i k deseti hodinám. Že jsem si během hraní několikrát vzpomněl na zlatou éru značek Resident Evil a Silent Hill budiž tvůrcům k plusu. Zbývající atributy úspěchu se dostaly na tenký led. Zda se budete u stopování dávného vraha bát, je pouze na vaší míře otrlosti. Z důvodu větší volnosti se vytratily řízené děsy a zůstaly pouze lekačky během cutscén. Ty pro milovníka hororů představují jen prvoplánovou snahu o zvednutí adrenalinu a ve většině případů se naprosto minou účinkem. V případě aktuálního tématu to příliš nevadí, ale neumím si představit, že by stejným způsobem fungovala loď duchů nebo město čarodějnic.

Grafice bych se rád věnoval samostatně. Budeme-li se bavit o dialozích, kde dochází maximálně k volbě odpovědi, pak jde o špičku série. Rozdíl mezi čtyři roky starým debutem a nynějším dílem je viditelný a je sympatické sledovat, jak se technologie posouvá každým rokem dál. Kus poctivé práce odvedli také dabéři, jejichž výkon je bezpečně nejlepší ze všech dílů. Místy se technologie snímání obličeje a zvuk doplňují natolik, že hru začnete vnímat jako reálný film. Jenže titul má i druhou, hranou stranu. Tady si dovolím tvrdit, že jde naopak o to nejhorší, co vývojáři předvedli. Nepředrenderované cutscény zaspaly generaci a například limuzína přijíždějící do sídla by zasloužila pomník za ohavnost. Pohled postav místy hledí až voskovým dojmem a celá řada animací působí toporně, protože dříve nebyla kvůli statické kameře vidět. Jistě, je třeba dělat kompromisy, když každý rok vychází nová kapitola antologie, ale to neznamená, že výkyvy grafiky budou tak výrazné.
Závěrem část, která se téměř nezměnila. QTE sekvence se postupem dílů ladily tak, aby byly sice náročné, ale zároveň méně stresující. Jsou tak lépe načasované, přesně reagují s ovladačem a jejich kadence je lépe rozvržená do celé hry. Nadále i platí, že jedno zahrání je málo. Ať už přistoupíte k partě přátel jako samaritáni nebo zlotřilí hajzlíci, vždy je fajn vyzkoušet si i druhou stranu mince, a tak poznat dopad určitých rozhodnutí. Že jsou indicie občas nejasné, patří k trademarku značky. Přece byste nechtěli po smrti, aby vám vykecala úplně všechno.
Verdikt
První sezóna The Dark Pictures Anthology končí ve velkém stylu jako pocta osmdesátkovým slasherům. Přestože žánr jako takový patří mezi brak, hra drží standard předešlých dílů a servíruje postupnou likvidaci postav jako promyšlenou šachovou partii, kde je poslední tah vždy na vás. Jako dílčí kus je pak The Devil in Me největším odklonem od původního konceptu Supermassive Games, a konečně vám dává pocit, že jste součástí děje i jinak než rozhodnutími. Škoda ztráty hororové atmosféry, za což možná může i téma látky. Za co už však nemůže, je nerovnoměrná kvalita vizuálního zpracování, které buď potřebuje víc času nebo zbavení se závaží v podobě minulé generace konzol. Na každý pád, pro majitele předešlých dílů povinná součást sbírky, která si za poslední čtyři roky vyšlapala vlastní cestu.
Recenze: Assassin’s Creed Shadows
Léta chtěné zasazení série Assassin’s Creed do Japonska je konečně tu. Jak obstálo bratrstvo v zemi vycházejícího slunce?

RECENZE: PGA Tour 2K25
Venku se pomalu otepluje a ve vzduchu je kromě blížících se alergií cítit také příchod jara. Trávníky se pomaličku začínají zelenat, zbytky listí ofoukává jarní větřík nebo fukar pracovníka technických služeb. Všichni golfisté začínají opouštět krytá odpaliště nebo místnosti se simulátory, protože nová golfová sezóna se blíží ke svému začátku. Ta virtuální, o kterou se starají vývojáři z 2K Sports již začala a zve všechny příznivce na greeny.

RECENZE: WWE 2K25
Nové režimy, obrovská soupiska zápasníků a mnoho dalšího jsou tady, aby se pokusily vás obrat o čas a peníze v novém díle populární wrestlingové hry WWE.

Recenze: Like a Dragon Pirate Yakuza in Hawaii
Bájné poklady, piráti moderní doby, starobylé legendy, japonská mafie a jeden muž, který po ztrátě paměti zjišťuje, jak to vše do sebe zapadá ve velice absurdním titulu o bohatství a snech. Vítejte u recenze pirátské yakuzy z dílny studia Ryu Ga Gotoku.

RECENZE: Accolade Sports Collection (QUByte Classics)
Rádi vzpomínáme na to, co jsme dělali jako děti a všechno s tím spojené nám přijde takové lepší a zářivější než věci, které zažijeme potom. A to samé platí samozřejmě také pro herní zážitky, které čím jsou vzdálenější, tím působí zářivěji a moderněji i po těch desítkách let. Nejsem zastáncem tvrzení, že dneska nevychází dobré hry. Spíš právě naopak. Tím, co nás ponouká kupovat všechny ty remastery, remaky a další návraty...

RECENZE Civilization VII
Další strategická hra se snaží o naši pozornost. Jedná se o Civilizaci VII, která se chce vrátit na pomyslný trůn 4Xstrategií. V cestě má asi dva největší soupeře, a to ukecaný a texty naplněný Humankind nebo Ara: History Untold. Uvidíme, jak série změnila od svého předchozího dílu, který vyšel před devíti roky.

RECENZE: Two Point Museum
Muzeum je velice zajímavá a svým způsobem také tajemná instituce. Většinou jde o nějakou starší, několika patrovou budovou, kde můžeme narazit na nejstarší a zároveň nejnovější výdobytky civilizace, prastaré tvory nebo všemožné ruční výrobky, ukázky řemesel a přísné pohledy pracovnic muzea, kterým neunikne ani sebemenší přestupek vůči pravidlům.

RECENZE: Ambulance Life: A Paramedic Simulator
Záchranářem na vlastní kůži Úvod V dnešním světě videoher je stále snažší simulovat skoro jakoukoli práci. Tyto hry vám poskytnou náhled do profesí, které by jste si třeba chtěli zkusit nebo o které jste snily, když jste byli malý a ptali se vás, čím chcete být v dospělosti. Ambulance Life: A Paramedic Simulator je hra z prostředí záchranné služby. Bohužel vás vezme sebou do prostředí, které přibližuje záchrannou službu v...