Recenze: The Elder Scrolls V: Skyrim – Special Edition

Autor: Josef Brožek Publikováno: 7.11.2016, 10:20

Publikováno: 7.11.2016, 10:20

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

The Elder Scrolls je tu s námi už dlouho. Nejdříve Arena, pak Daggerfall mezi tím několik spin-offů, Morrowind, Oblivion, a pak Skyrim. Je to už spoustu let a kdy by to byl řekl, že od vydání Skyrimu uběhlo taky už pět let. Mezitím jsme se dočkali Online, který ale se Skyrimem byl nesrovnatelný, nejen svou koncepcí, ale především okrajovým příběhem a přibývající nudou. Dnes už víme, že nás čeká TES: Legends, od kterého zatím nevíme moc co čekat. Nicméně Skyrim se pořád hraje ze všech dílů nejvíce, ovšem po těch letech, co si budeme povídat je grafika poněkud zastaralá a na konzolích nové generace si stejně nezahrajeme, protože autoři zpětnou kompatibilitu nepovolili. Co s tím? No přece to celé zremasterujeme.

Jak jistě víte, jsme velcí odpůrci remasteru nových her, ovšem u Skyrimu jsme byli celkem rádi. Sice nás mrzí, že tvůrci, nebo alespoň lokální dodavatel, nedovalil legendární češtinu, ale tak tu jsme schopní ostrouhat. Skyrim je velká hra s velkým jménem a velkými kvalitami, a tak určitě nikoho nenaštve, že si koupí hru znova v lepší grafice se všemi DLC a možností přidat do hry mody na konzoli, tak jak Bethesda uvolila u Fallout 4. Jenže to je přesně kámen úrazu. Pro koho je vlastně Speciál Edition určená? Nezasvěceným hráčům asi úplně ne, Skyrim stejně skoro každý hrál a kdo ne, dodnes hraje Oblivion, protože přeci jen, pokud jste nikdy nebyli zasvěcení do světa The Elder Scrolls, tak jako první si zvolit Skyrim, není dobrá volba. Budete tápat a ani po šedesáti hodinách nebudete mít tušení, oč běží a co je to Tamriel. Komu je tedy určen? To si povíme v závěru.

Tamriel je prosíme pěkně kontinent světa, na kterém se série odehrává. Byl přetvořen do lepší grafiky, a to takové, že se může lehce stavět na tu originální na PC. V podstatě se toho zas tak moc nezměnilo a až na pár detailů a více textur, animací i detailů technická stránka hry vypadá skoro jako verze pro PC v roce 2011 s nejvyšším nastavením. Mezi konzolemi je ale rozdíl obrovský, hra vypadá jako úplně odlišný titul, a protože je všechno větší, krásnější, rychlejší (a to včetně načítání), tak máte ze hry mnohem ucelenější a nerušený, možná i autentičtější zážitek, než před pěti lety na X360.

Hra nabízí všechny DLC, jmenovitě:

Dawnguard – Příběh Dawnguardu se točí kolem klanu upírů a upířích pánů se jménem Volkihar vedených upířím pánem Lordem Harkonem a jejich lovců Dawnguard (Strážci úsvitu) vedených Isranem. Drakorozený má možnost si vybrat mezi lovci nebo upíry. Přidá-li se Drakorozený k upírům, stane se upířím pánem.

Hearthfire –  DLC přidává možnost postavit, zvětšovat a vybavovat si dům úplně podle Vašich představ až na 3 odlišných místech, adoptovat děti, najmout si osobní služebníky jako dopravce, služebníky co Vám poradí kde nakoupit materiály na stavbu domu nebo je rovnou můžete požádat, aby Vám je zašli koupit nebo osobního barda. Dětem lze poručit, aby si šli hrát ven, udělali domácí povinnosti, apod. Dostupné jsou také nové aktivity jako farmaření, rybaření, včelaření a pečení. Drakorozený také bude muset chránit dům před útoky skeeverů („kolčaváci“) a obrů.

Dragonborn – Rozšíření zavede hráče na ostrov Solstheim, kde se setká s úplně prvním Drakorozeným Miraakem .

image

Tím ale největším rozšířením, s jakým se ve Special Edition můžete na nových konzolích setkat je právě ona zmiňovaná podpora modů. Moc teda nerozumíme tomu, proč se pro stažení modů musíme ve hře přihlašovat k účtu vytvořeného na oficiálních stránkách Bethesdy, přičemž ani hra neumožňuje registraci přímo ze hry, ale tak budiž. Mody jsou skvělé a jejich instalace je velmi jednoduchá, ovšem Bethesda varuje, že jejich instalace je pouze na vlastní nebezpečí a pro případ nouze je v nastavení rychlá možnost všechny mody vypnout . Ačkoliv hra vyšla nově, už je plná modifikací, a to natolik, že právem nabízí vyhledávání podle klíčových slov. A ne, Nude mod tam není, taky jsme ho hledali.

No a to je všechno a taky je to přesně to, o čem jsme chtěli mluvit. Hra nic nového prakticky nenabízí, přičemž je vlastně mířena právě na ony hráče, kteří už hru hráli, mají ji dohranou skrz na skrz, a umí hru dohrát poslepu na první dobrou. K tomu výtky nemáme, hra je to skvělá, nabízí toho víc, než je v dnešní době zvykem, ovšem dávat takovou pálku dvakrát za tu samou hru je prostě ryzí lakomství, nenažranost a nehoráznost. Hra totiž zase tak remasterovaná není na to, aby si mohla dovolit chtít patnáct stovek za něco, co do dnes v rámci legendární edice koupíte ani ne za pět stovek. Dáváme devět, a to za snahu, a za módy. Za poměr cena obsah, bychom si ale představovali úplně něco jiného. Protože jedna kompletní edice už vyšla, stojí pět stovek a jestli tohle má být remaster na novou generaci, tak ten si představujeme teda ještě o něco lepší.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Prostě Skyrim se vším obsahem s nejmenším počtem chyb a s možnostmi módů. Ten by stál i za dva tisíce, ale remaster za patnáct set, který remasterem zase tak úplně není. Pokud by tvůrci přidali ke hře i remasterovaný Oblivion, tak si nestěžujeme. Osmičku nedáváme jen z lásky ke značce.
02. 01. 2022 • HusekD0

RECENZE: The Gunk

Dočkali jsme nového roku a všem fanouškům videoher zajisté přinese spoustu zajímavých titulů. Před novým začátkem jsme se ale ještě dočkali pár zajímavých vydání. Já osobně jsem se rozhodl strávit herní vánoční svátky v nové hře od švédského vývojářského studia Image & Form Games. Tito vývojáři se proslavili sérií SteamWorld, ze které budete určitě znát dvoudílný podtitul SteamWorld Dig. V obou případech se jednalo o 2D akční, platformovou adventuru. Byl...

»
28. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Oddworld: Soulstorm Enhanced Edition

Máte rádi výlety do minulosti? Tak tentokrát to máme rychlíkem do konce devadesátých let minulého století, kdy si ještě celá řada z vás cumlala palec a plnila pleny. Série Oddworld vznikla ve zlatém věku plošinovek, nicméně nešlo o tradiční skákačku typu Crash Bandicoot. Spíše šlo o kombinaci více žánrů, kde boční pohled pomáhal překonávat jak různé překážky, tak řešit logické úkoly a, to především, takticky likvidovat nepřátele. Protože jako Abe nemáte...

»
21. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning – Fatesworn

Ano, tentokrát má recenzovaná hra trochu delší název. Nejde totiž o plnohodnotný titul, ale pouze o rozšíření Fatesworn pro RPG Kingdom of Amalur. Respektive pro její remasterovanou verzi pojmenovanou Re-Reckoning, která vyšla minulý rok. A právě tím je dodatečný obsah nejzajímavější, neboť nestává se každý den, aby hra vytažená z historie získala něco navíc v rámci příběhu a herního času. Nicméně zrovna v případě Amaluru šlo o jeden z důvodů, proč se vydavatelství THQ...

»
20. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Antarctica 88

Když jsem viděl první obrázky ze hry Antarctica 88, tak se mi okamžitě vybavil klasický horor Johna Carpetera z 80 let, The Thing (Věc). Patřím mezi velké fanoušky starých hororů a právě proto jsem se rozhodl, že se na A88 podívám a podělím se s vámi o mé herní dojmy v naší recenzi. Za titulem stojí ruští indie vývojáři ze studia Euphoria Games. Hned v úvodu musím zmínit, že se jedná o...

»
12. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Transient: Extended Edition

Mysl Howarda Phillipse Lovecrafta dala vzniknout nespočtu příběhů, vzbudila zájem o knižní vazby z kůže a přivedla na svět ambiciózní univerzum plné chapadel. A přestože zavedla známého spisovatele i do žánru sci-fi, o kyberpunk šlo asi ve stejné míře, jako o příručky na pěstování konopí. Ale kdo říká, že by to bádání o lidské malosti a hledání něčeho vyššího právě do subžánru vědecko-fantastické literatury nezapadlo. Minimálně Stormlink Studios si myslí, že...

»
09. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Sherlock Holmes Chapter One

Frogwares je opravdu impozantní vývojářské studio. Bylo založeno roku 2000 v Kyjevě a od té doby zásobilo hráče více jak desítkou zajímavých titulů. Mistr se má držet svého řemesla a podle tohoto přísloví přistupují k práci i tamní vývojáři. Svojí cestu započali adventurou se Sherlockem Holmesem s podtitulem The Mystery of Mummy. Ačkoliv měli ve svém portfoliu i pár dalších experimentů, tak se jejich cesty vždy vrátili právě ke klasické adventuře se slavným britským...

»
08. 12. 2021 • MightySerjo0

RECENZE: Halo Infinite

Pamatujete si minulý rok, kdy jsme celí natěšení očekávali první záběry z hraní kampaně nového Halo? A pamatujete si, jak celá fanouškovská komunita nevěřila svým očím, na co se to vlastně kouká? A co plný internet chudáka Craiga, který je navždy uložený na síti jako jedno z legendárních meme? Věřím, že většina z vás ví, o čem tady píšu. Kromě toho, že Halo nevyšelo jako startovní titul nové generace konzolí...

»
07. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: White Shadows

White Shadows je moderní pojetí bajky, převedené do temného herního světa. Tamní svět je zvrácený a zlý, ale všechno v něm tak nějak dává smysl a krásně to do sebe zapadá. Dokonale se v něm odráží stav a povaha naší společnosti. Kontrast mezi dobrem a zlem, bohatstvím a chudobou, zoufalství a nadějí, to všechno je součástí našeho příběhu. V minulosti vedla Velká válka k morové pandemii, která vymazala téměř vše živé z povrchu země. Za...

»