RECENZE: Tomb Raider: Definitive Edition

Autor: tonyskate Publikováno: 28.1.2014, 12:00

Publikováno: 28.1.2014, 12:00

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 3874 článků

Loni v březnu jsme se dočkali restartu série Tomb Raider, kdy se mladá Lara Croft vydala na své vůbec první dobrodružství a jak již všichni víme, tak velká proměna sérii rozhodně prospěla a titul uspěl. Square Enix se ale s příchodem nových konzolí rozhodli hru především vizuální vylepšit a tak na konzolích stvořit definitivní edici, na kterou se dnes podíváme v naší recenzi…

Když loni Crystal Dynamics vydali restart série Tomb Raider, tak se jednalo o téměř perfektní titul a nedalo se mu moc co vytknout, tedy když opomeneme multiplayer. I když hra běžela na již letitých konzolích jako Xbox 360, tak přesto se jedná o jeden z nejlépe vypadajících titulů minulé generace konzolí. Verze pro počítače byla samozřejmě vizuálně o krok napřed, což ale není žádným překvapením. Square Enix pak loni v prosinci na VGX oznámili Tomb Raider: Definitive Edition, tedy definitivní edici této hry pro Xbox One, která ale u některých jistě vyvolala pochybnosti.

Crash2_BH

Ono totiž platit plnou cenu stejné hry, které nabízí jen lepší grafiku, není zrovna ideální. Nicméně musíme uznat, že vizuální skok je opravdu velký a celkově se stále jedná o výtečnou hru. Jednak hra nabízí skvělou kampaň, která trpí je mírnými nedostatky, i když si nejsme jisti, jestli tak ani ne rok po vydání původní verze, budete mít zrovna chuť si hru projít znova. Přesto se jedná o jedinečný zážitek pro Xbox One a valná většina vylepšení v této edici se zaměřuje především na vizuální stránku hry. Určitě tak budete vtaženi do prvního Lařina dobrodružství ještě více. Když ovšem pomineme vizuální a další vylepšení, tak obsahově edice nepřináší téměř nic nového. Součástí je sice všechen stažitelný obsah, ovšem v kampani tak najdete jen jednu krátkou hrobku, a zbytek nového obsahu se týká multiplayeru.

Grafika vás ovšem ohromí, zvláště pokud se podíváte na verzi pro Xbox 360 a pak spustíte definitivní edici na vašem Xbox One. Tak velký pokrok ovšem nečekejte, pokud jste hru hráli na PC. Přesto ale byla vynaložena spousta práce a narazíte tak i na věci, které byste v PC verzi nenašli. Tvůrci totiž vytvořili zcela nový model Lary Croft. Má nyní mít realističtější vzhled s kompletně realistickým modelem jejich vlasů. S vlasy je to pravda a možná i s modelem, ovšem nový vzhled nás moc nezaujal. Lara vypadá možná až moc mladě a za nás bychom ponechali model z původní verze z roku 2013. Nádherné krajiny, bohatá prostředí a velké filmové scénky jsou pak také výrazně vylepšeny a celkově vylepší váš požitek z kampaně.

Následující odstavce se zabývají hrou samotnou, takže pokud jste již hráli, není třeba číst nebo se podívejte na videorecenzi původní verze.

Pokud vás loňský Tomb Raider minul, tak se můžete připravit na skutečný next-gen zážitek. Restart značky je kombinace nádherných míst, akčních scén, barvitých soubojů a neschází ani tradiční hádanky, které jsou pro tuto sérii již tradicí. Od začátku až do konce se zkrátka můžete těšit na pořádné dobrodružství.

Velkou roli hraje systém soubojů. Variabilita zbraní a jejich vylepšení a možnosti využití prostředí, nabízí hráči více možností a je tak na vás, jak si s nepřítelem poradíte. Můžete se tiše připlížit a nepřítele zlikvidovat, anebo to vezmete přímo a vytasíte zbraně, luk a již dobře známá horolezecká sekera. I když je v této hře Lara ještě na začátku svého života dobrodružky, tak se rychle otrká a postupně se stane tvrdou bojovnicí, které zvládá všechny zbraně. Postupem času budete mít pocit převahy nad většinou nepřátel, což je ovšem u her docela běžné, a Lara se tak změní z kořisti na lovce. Určitě tomu pomohou zbraně a různá vylepšení, ať už jsou různé náboje (šípy) či postupné regenerace zdraví.

Scav_hub7

Velká část single-playeru hry Tomb Raider ukazuje neuvěřitelnou pozornost na detail při vyprávění příběhu a také na to, jak hra s hráčem komunikuje a jak sledujete vývoj samotné Lary. Celkový přesun do mladých let se Crystal Dynamics povedl skvěle a narazíte na opravdu nezapomenutelné scény. Dynamická kamera pak zvyšuje pocit nebezpečí a také zobrazuje nádhery ostrova, když se děje něco poutavého. Kampaň pokoříte za 12 až 15 hodin, což je velmi slušné, ovšem jakmile ji dokončíte, tak není moc důvodů se ke hře vracet.

Gas_Tunnel4_BH

To je ovšem problém nejedné hry a spoustě schází velká porce vedlejšího obsahu. I když na vás na ostrově bude čekat velké množství tajemství, jež jen čekají na vaše odhalení, tak nenabízí nic extra. Samozřejmě se dozvíte různé zajímavosti, ale jinak získáte zkušenosti za nalezení předmětů či splnění hádanky v hrobce, jež jsou sice docela chytře udělané, ovšem nejsou moc složité. Zmíněné hrobky většinou zahrnují menší odbočku, rychlou hádanku, shrábnutí odměny a poté pokračuje dále ve hře. Bylo by fajn vidět v těchto vedlejších úkolech více hloubky a propracovanosti. Nějaké spojení s příběhem by také neuškodilo, ale aspoň se trochu dozvíte o historii ostrova.

I když je kampaň hry naprostá špica, tak to samé nemůžeme bohužel říct o multiplayeru hry. Cílem online hry určitě bylo zajistit, aby vaše zábava pokračovala i po pokoření příběhu hry, ale občas to prostě není nutné, a Tomb Raider je právě jedním z těch případů. Multiplayer si půjčuje postavy a lokace z kampaně a všechno to smíchá s herními režimy pro více hráčů. Jedná se o standardní výbavu, takže neschází tradiční deathmatch a další tři režimy, které jsou adaptací módů, které najdete snad v každé jiné hře. Neschází systém zkušeností a odemykání vylepšení, které je téměř shodný s tím ze single-playeru. Je ovšem škoda, že nelze přenést zkušenosti, což je škoda, protože by to třeba některé hráče motivovalo k hledání skrytých předmětů apod. Multiplayer se zkrátka nepoved a možná si jej trochu užijete v malých dávkách, ale na delší dobu to určitě není.

Descent_Vista_BH

Vrátíme se ještě k samotné Definitive Edition a zmíníme některé zajímavé bonusy, které edice kromě lepší grafiky nabízí. Jak jsme již psali, tak součástí je i všechen stažitelný obsah, který se ale převážně netýká nepříliš dobrého multiplayeru. Součástí je také komiks Tomb Raider: The Beginning, art book a dokument o tvorbě hry. Laru také můžete obléknout do šesti nových oblečků. Co se rozlišení týče, tak hra běží v 1080p, což hodně přidává na detailech hry, ať už se jedná o realističtější vlasy, odrazy vody či dech beroucí lokace. Neschází ani využití Kinectu skrze hlasové příkazy pro orientaci v menu hry a lze je použít také pro přepínání zbraní, nábojů apod. Pro zajímavost ještě dodáme, že port pro Xbox One tvořili United Front Games (Sleeping Dogs), což možná někoho překvapí, ale jelikož odvedli dobrou práci, tak je dobře, že se Crystal Dynamics mohou plné soustředit na pokračování série Tomb Raider.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Crystal Dynamics odvedli s tímto sólovým dobrodružstvím skvělou práci a restart značky Tomb Raider se povedl, ovšem pokud jste již hru hráli v původní podobě, tak asi není důvod se pouštět do definitivní edice, určitě ne tak brzy a ne za plnou cenu. Grafická vylepšení jsou určitě vítána, ale to bohužel nestačí, abyste za hru opět dali plnou cenu. Pokud jste ovšem ještě hru nehráli, tak není nad čím váhat a kupte hned v první den!
22. 07. 2019 • chaosteorycz0

Recenze: Darksiders III: Keepers of the Void

Poté, co Fury porazila všechny smrtelné hříchy a odvrátila svět od pětisté padesáté druhé apokalypsy, mohla se vydat klidně na dovolenou. Využít své získané dovednosti a opékat si zbroj v jícnu sopky, v obklopení blesků chránit deštný prales nebo s ledově chladným výrazem opečovávat medvědy za polárním kruhem. Ale to válečnice nedělají. Raději berou nabídku od kostnatého individua a mění se na Laru Croft.

»
10. 07. 2019 • chaosteorycz5

Recenze: Car Mechanic Simulator

Na úvod jedno velké poděkování. Vám vše, kteří jste děti nevzali do zoo, protože poslední peníze zůstaly v kostelní pokladničce. I těm, jejichž dovolená vedla do Mekky namísto letní destinace u Středozemního moře. Nezapomínám ani na artritické jedince, kteří přes úmornou bolest klečí pravidelně na koberci a chorý hřbet ohýbají na svatou stranu. No a vy, jejichž dobrota skončila v komůrce s otcem představeným, všechna čest vašim padlým ideálům. A dalším padlým věcem.

»
09. 07. 2019 • CryLineT0

Recenze: Bloodstained: Ritual of the Night

Když se pánům zachce moci, musí nastoupit dívka. I testosteron se musí udržovat v rozumné míře. Na západ od nás by taková hrdinka tasila pistole. Dle moderních norem střízlivě oblečená. Nevyzývavá, cudná, s křesťanským základem a diplomem z univerzity. Evropská měřítka by ji přisoudila exotický vzhled a těžké dětství. Ctící vlastní tradice zvládá bodné zbraně a hýří důvtipem.

»
05. 07. 2019 • CryLineT1

Recenze: Sea of Solitude

Electronic Arts jsou dlouhodobě v hráčské nemilosti. Možná zcela po právu, možná ze setrvačnosti. Dnes to nebude o lesku a bídě jedné slavné společnosti. Palčivé téma se týká velkých značek a mezi ně nezávislá tvorba nepatří. Právě projekty z dílny EA Originals ukazují přívětivější tvář korporace. Jde o obličej uplakaný, ale hřejivý. Mnohem víc než stadion fotbalových fanoušků. Než otevřený svět s létajícími strážci. A než doutnající bojiště světové války.

»
29. 06. 2019 • p.a.c.o4

RECENZE: Kingdom Come: Deliverance – A Woman’s Lot

Recenze od naší čtenářky a hráčky Naifa86, děkujeme 😉 Školní rok máme pomalu za sebou a když dítko donese domů vysvědčení, je to takové malé ohlédnutí se za tím, jak mu to šlo. Možná si říkáte, co to má s hraním společného, ale jistá analogie tu je. Vyšlo totiž třetí a zároveň poslední DLC do hry KCD s podtitulem A Woman’s Lot (Ženský úděl), ve kterém se ohlédneme na samý začátek příběhu.

»
29. 06. 2019 • lindros88cze1

RECENZE: Monster Jam: Steel Titans

S příchodem léta poslala řada vydavatelů do světa hry, které řeší špatné počasí nebo nenadálý výpadek osobního programu. Jde o jednoduché tituly, jejichž náplň nevyžaduje mnoho času. Když od nich odejdete, nic vám nikam neuteče. A když se pak vrátíte, jste v sedle, v tomto případě v sedačce, během pár vteřin.

»
28. 06. 2019 • chaosteorycz17

Recenze: The Sinking City

Pokud hledáte výhodnou nabídku last minute zájezdu, massachusettská agentura Nikdy s námi nejezděte, jinak se nikdy nevrátíte, má výtečnou nabídku do města Oakmont. Poměr slunných dní proti deštivým se neuvádí, neboť azurovou oblohu obyvatelé viděli naposledy v roce 1919. Je to tam trochu deštivé, pravda. Ale díky tomu se lokální záplavy drží na horní hranici, čímž umožňují přístup k moři takřka odkudkoliv. K jídlu se podávají dary moře, servírované z vody přímo na talíř. Volný...

»
27. 06. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: F1 2019

Rychlost, přesnost a výdrž. To nejsou jenom znaky charakterizující správného sportovce, ale také vlastnosti, bez nichž se neobejde ani kvalitní závodní speciál. Je přitom jedno, zda je to auto pro WRC, motorka nebo formule. Bez nich se daleko nedostaneme a k vítězství je tím pádem hodně daleko. Virtuální závodníci opět usedli do svých křesel a chopili se volantů, ovšem až nyní se mohou vydat po stopách Artona Senny, Nicky Lady nebo...

»