RECENZE: Tomb Raider: Definitive Edition

Autor: tonyskate Publikováno: 28.1.2014, 12:00

Publikováno: 28.1.2014, 12:00

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 4062 článků

Loni v březnu jsme se dočkali restartu série Tomb Raider, kdy se mladá Lara Croft vydala na své vůbec první dobrodružství a jak již všichni víme, tak velká proměna sérii rozhodně prospěla a titul uspěl. Square Enix se ale s příchodem nových konzolí rozhodli hru především vizuální vylepšit a tak na konzolích stvořit definitivní edici, na kterou se dnes podíváme v naší recenzi…

Když loni Crystal Dynamics vydali restart série Tomb Raider, tak se jednalo o téměř perfektní titul a nedalo se mu moc co vytknout, tedy když opomeneme multiplayer. I když hra běžela na již letitých konzolích jako Xbox 360, tak přesto se jedná o jeden z nejlépe vypadajících titulů minulé generace konzolí. Verze pro počítače byla samozřejmě vizuálně o krok napřed, což ale není žádným překvapením. Square Enix pak loni v prosinci na VGX oznámili Tomb Raider: Definitive Edition, tedy definitivní edici této hry pro Xbox One, která ale u některých jistě vyvolala pochybnosti.

Crash2_BH

Ono totiž platit plnou cenu stejné hry, které nabízí jen lepší grafiku, není zrovna ideální. Nicméně musíme uznat, že vizuální skok je opravdu velký a celkově se stále jedná o výtečnou hru. Jednak hra nabízí skvělou kampaň, která trpí je mírnými nedostatky, i když si nejsme jisti, jestli tak ani ne rok po vydání původní verze, budete mít zrovna chuť si hru projít znova. Přesto se jedná o jedinečný zážitek pro Xbox One a valná většina vylepšení v této edici se zaměřuje především na vizuální stránku hry. Určitě tak budete vtaženi do prvního Lařina dobrodružství ještě více. Když ovšem pomineme vizuální a další vylepšení, tak obsahově edice nepřináší téměř nic nového. Součástí je sice všechen stažitelný obsah, ovšem v kampani tak najdete jen jednu krátkou hrobku, a zbytek nového obsahu se týká multiplayeru.

Grafika vás ovšem ohromí, zvláště pokud se podíváte na verzi pro Xbox 360 a pak spustíte definitivní edici na vašem Xbox One. Tak velký pokrok ovšem nečekejte, pokud jste hru hráli na PC. Přesto ale byla vynaložena spousta práce a narazíte tak i na věci, které byste v PC verzi nenašli. Tvůrci totiž vytvořili zcela nový model Lary Croft. Má nyní mít realističtější vzhled s kompletně realistickým modelem jejich vlasů. S vlasy je to pravda a možná i s modelem, ovšem nový vzhled nás moc nezaujal. Lara vypadá možná až moc mladě a za nás bychom ponechali model z původní verze z roku 2013. Nádherné krajiny, bohatá prostředí a velké filmové scénky jsou pak také výrazně vylepšeny a celkově vylepší váš požitek z kampaně.

Následující odstavce se zabývají hrou samotnou, takže pokud jste již hráli, není třeba číst nebo se podívejte na videorecenzi původní verze.

Pokud vás loňský Tomb Raider minul, tak se můžete připravit na skutečný next-gen zážitek. Restart značky je kombinace nádherných míst, akčních scén, barvitých soubojů a neschází ani tradiční hádanky, které jsou pro tuto sérii již tradicí. Od začátku až do konce se zkrátka můžete těšit na pořádné dobrodružství.

Velkou roli hraje systém soubojů. Variabilita zbraní a jejich vylepšení a možnosti využití prostředí, nabízí hráči více možností a je tak na vás, jak si s nepřítelem poradíte. Můžete se tiše připlížit a nepřítele zlikvidovat, anebo to vezmete přímo a vytasíte zbraně, luk a již dobře známá horolezecká sekera. I když je v této hře Lara ještě na začátku svého života dobrodružky, tak se rychle otrká a postupně se stane tvrdou bojovnicí, které zvládá všechny zbraně. Postupem času budete mít pocit převahy nad většinou nepřátel, což je ovšem u her docela běžné, a Lara se tak změní z kořisti na lovce. Určitě tomu pomohou zbraně a různá vylepšení, ať už jsou různé náboje (šípy) či postupné regenerace zdraví.

Scav_hub7

Velká část single-playeru hry Tomb Raider ukazuje neuvěřitelnou pozornost na detail při vyprávění příběhu a také na to, jak hra s hráčem komunikuje a jak sledujete vývoj samotné Lary. Celkový přesun do mladých let se Crystal Dynamics povedl skvěle a narazíte na opravdu nezapomenutelné scény. Dynamická kamera pak zvyšuje pocit nebezpečí a také zobrazuje nádhery ostrova, když se děje něco poutavého. Kampaň pokoříte za 12 až 15 hodin, což je velmi slušné, ovšem jakmile ji dokončíte, tak není moc důvodů se ke hře vracet.

Gas_Tunnel4_BH

To je ovšem problém nejedné hry a spoustě schází velká porce vedlejšího obsahu. I když na vás na ostrově bude čekat velké množství tajemství, jež jen čekají na vaše odhalení, tak nenabízí nic extra. Samozřejmě se dozvíte různé zajímavosti, ale jinak získáte zkušenosti za nalezení předmětů či splnění hádanky v hrobce, jež jsou sice docela chytře udělané, ovšem nejsou moc složité. Zmíněné hrobky většinou zahrnují menší odbočku, rychlou hádanku, shrábnutí odměny a poté pokračuje dále ve hře. Bylo by fajn vidět v těchto vedlejších úkolech více hloubky a propracovanosti. Nějaké spojení s příběhem by také neuškodilo, ale aspoň se trochu dozvíte o historii ostrova.

I když je kampaň hry naprostá špica, tak to samé nemůžeme bohužel říct o multiplayeru hry. Cílem online hry určitě bylo zajistit, aby vaše zábava pokračovala i po pokoření příběhu hry, ale občas to prostě není nutné, a Tomb Raider je právě jedním z těch případů. Multiplayer si půjčuje postavy a lokace z kampaně a všechno to smíchá s herními režimy pro více hráčů. Jedná se o standardní výbavu, takže neschází tradiční deathmatch a další tři režimy, které jsou adaptací módů, které najdete snad v každé jiné hře. Neschází systém zkušeností a odemykání vylepšení, které je téměř shodný s tím ze single-playeru. Je ovšem škoda, že nelze přenést zkušenosti, což je škoda, protože by to třeba některé hráče motivovalo k hledání skrytých předmětů apod. Multiplayer se zkrátka nepoved a možná si jej trochu užijete v malých dávkách, ale na delší dobu to určitě není.

Descent_Vista_BH

Vrátíme se ještě k samotné Definitive Edition a zmíníme některé zajímavé bonusy, které edice kromě lepší grafiky nabízí. Jak jsme již psali, tak součástí je i všechen stažitelný obsah, který se ale převážně netýká nepříliš dobrého multiplayeru. Součástí je také komiks Tomb Raider: The Beginning, art book a dokument o tvorbě hry. Laru také můžete obléknout do šesti nových oblečků. Co se rozlišení týče, tak hra běží v 1080p, což hodně přidává na detailech hry, ať už se jedná o realističtější vlasy, odrazy vody či dech beroucí lokace. Neschází ani využití Kinectu skrze hlasové příkazy pro orientaci v menu hry a lze je použít také pro přepínání zbraní, nábojů apod. Pro zajímavost ještě dodáme, že port pro Xbox One tvořili United Front Games (Sleeping Dogs), což možná někoho překvapí, ale jelikož odvedli dobrou práci, tak je dobře, že se Crystal Dynamics mohou plné soustředit na pokračování série Tomb Raider.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Crystal Dynamics odvedli s tímto sólovým dobrodružstvím skvělou práci a restart značky Tomb Raider se povedl, ovšem pokud jste již hru hráli v původní podobě, tak asi není důvod se pouštět do definitivní edice, určitě ne tak brzy a ne za plnou cenu. Grafická vylepšení jsou určitě vítána, ale to bohužel nestačí, abyste za hru opět dali plnou cenu. Pokud jste ovšem ještě hru nehráli, tak není nad čím váhat a kupte hned v první den!
21. 11. 2019 • p.a.c.o4

RECENZE: Star Wars Jedi Fallen Order

Máme tady nějaké fanoušky prahnoucí po nové hře z univerza Star Wars? Myslím si, že rozhodně ano, protože tato značka do jisté míry změnila život celé řadě lidí a i po tolika letech od uvedení prvních filmů na sebe upoutává patřičnou pozornost. Aktuálně ji vlastní Disney, který se pustil do nového seriálu pro svou streamovací službu a také nás čeká další filmové zpracování s celou řadou navrátivších se postav a herců.

»
19. 11. 2019 • Lukáš Urban7

Recenze: Terminator: Resistance

Ať si James Cameron klidně do konce života točí Avatary nebo třeba tření lososů ve studeném proudu. Z mého pohledu to nejlepší už filmovému průmyslu přinesl. Výtečně pozvedl Vetřelce, aby se později korunoval za krále akčních sci-fi s druhým Terminátorem. Myslete si, co chcete, ale tomuhle snímku se vyrovná jen máloco. Na béčkovém scénáři vystavěl Cameron multižánrový klenot. Nadčasovou klasiku, kde v naprostém souladu funguje svalnatý antihrdina, silná ženská postava, bezcitný padouch a...

»
12. 11. 2019 • CryLineT6

Recenze: Bee Simulator

Jako malá jsem chtěla být ledasčím. A lampička dětského pokojíčku byla svědkem, že zvířata nezůstala bokem. Ale včely mezi má přání nepatřily. I když jsem přímo milovala strašpytla Vilíka a rozvernou Máju, život jejich skutečných předobrazů mě nezajímal. Neproháněly se savanou jako lvice. Neskákaly ve vlnách jako delfíni. A už vůbec nekroužily výšinami jako orel. Místo toho létaly po loukách. Hromadily pyl, aby jim výsledek nakonec sebral člověk nebo vetřelec...

»
24. 10. 2019 • Lukáš Urban9

Recenze: The Outer Worlds

Sedím tu, žvejkám flákotu z raptidona a čučím na bandu dělníků, co rozhazuje výplatu v kartách. Vezměte jed, že se nakonec pozabíjejí, protože ten vlevo fixluje, až se mu z pazour práší. Ale je tu docela klid. Na to, abych dal dohromady pár řádků, kterým stejně nikdo neuvěří. Ale kdo ví, co bude zítra. Halcyon je stabilní jak vytuhlá mrtvola a gauneři z velkých korporací na něm hodují jak supi. Snad měla Nyoka pravdu...

»
20. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Stranded Sails: Explorers of the Cursed Islands

Přijměte pozvání od studia Lemonbomb, které z přístavu kočíruje průzkumnou loď. Kocábku se sympatickou posádkou. A samozřejmě také s vámi, co by potomkem kapitána a vrchním důstojníkem. Jen se příliš nenechte unést modravou dálí. Počasí nemá chuť řídit se předpovědí a brzy nabídne zamračenou tvář. Takovou, po jejímž pohledu končí plachetnice roztříštěná o skaliska ostrovů. A jak jste skončili vy? Váš otec? A vaše posádka? To už vám poví malinký titul Stranded...

»
14. 10. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: Frostpunk: Console Edition

Zimu mám moc rád hned z několika důvodů. Předně není horko a člověk se může přiobléct, když teplota klesá. A pak se v případě dostatku sněhu dají provozovat zimní sporty nebo nejrůznější venkovní aktivity. Poslední dobou, zejména ve městech, však zimy stojí pěkně za prd a užívat si krásnou, čistou bílou pokrývku se poštěstí spíše na horách. Prý to má na svědomí globální oteplování, takže si těch krásných zim budeme asi užívat...

»
12. 10. 2019 • p.a.c.o10

RECENZE: GRID

Závody jsou hodně vděčným tématem pro herní zpracování. Ještě aby ne, když závodění obecně je skvělá zábava a kdo by nechtěl vyhrát, že? Navíc máme rádi rychlá a krásná auta, na která většinou zálibně koukáme, protože k jejich řízení se dostaneme hodně zřídka a na skutečném závodním okruhu ještě méně. Vývojáři to asi vidí stejně, takže nabídka je v tomto žánru opravdu pestrá a bohatá.

»
08. 10. 2019 • Lukáš Urban27

Recenze: Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint

*Recenzi doplňují nalezené zápisky z deníku ztraceného „ducha“ (vřelý dík směřuje k Luk83). Asi za každým selháním v lidské historii stojí prvotní příčina.  Ta má zpravidla jméno, nad kterým rudneme během čtení v novinových sloupcích. Také má obličej, na jehož podobiznu si rádi flusneme, kdykoliv ji vidíme. A co pak teprve osobnost podléhající společenskému zavržení. Však ten bídák si zaslouží vyřadit jak ojetý diesel. My potřebujeme jasného viníka. Hmatatelný kus masa, který...

»