RECENZE: Under The Waves

Autor: p.a.c.o Publikováno: 4.9.2023, 20:54

Publikováno: 4.9.2023, 20:54

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Více jak 71% zemského povrchu pokrývá voda a většinu z toho tvoří moře nebo oceány. Zajímavé na tom je, že jich máme prozkoumáno jenom opravdu málo. Celá řada z nich je totiž tak hluboká, že máme problém se tam kvůli tlaku a dalším vlivům pořádně dostat. Díky tomu si můžeme jenom představovat, co všechno se ukrývá pod hladinou, a to je skvělý materiál na nejrůznější tvorbu, hry nevyjímaje.

Pominu-li akční Bioshock, většinou se pod vodu podíváme v nějaké ponorce, kdy objevujeme nepoznané nástrahy podmořské hlubiny. V Under the Waves budeme také objevovat krásy modrých hlubin v ponorce nebo na vlastní neopren, ale nebezpečím nebude jenom okolní svět. Náš hlavní hrdina Stan totiž nemá snadný život hlavně v osobní rovině, kdy přišel o svou dceru a s manželkou Emmou mu to úplně neklape.

Izolace od lidí pod mořem je jeho způsob terapie, ovšem dlouhodobé působení samoty začíná mít negativní vliv na jeho duševní zdraví. Začíná slyšet hlasy, vidí divné věci a noční můry během spánku jsou u něj na denním pořádku. A my společně s ním zkusíme všechno vyřešit a dát ho třeba s manželkou zase dohromady.

Díky české lokalizaci ve formě titulků nikomu z nás neuteče nic důležitého. Mimo hlavního příběhu najdeme i dostatek dalších materiálů, díky nimž se dozvíme spoustu věcí nejen o Stanovi, ale také o našem zaměstnavateli nebo podmořských živočiších. Kvalita překladu se povedla, nenašel jsem žádné nesrovnalosti, a dokonce ani překlepy nebo nedomyšlenosti. Je ale možné, že nějaký expert na mořské živočichy by mě vyvedl z omylu, nicméně je skvělé, že tu lokalizace je, protože s ní je hraní takovýchto her zaměřených spíše na příběh opravdu super.

Bohužel, příběh jako takový zní skvěle na papíře, ale v reálu mě neskutečně nudil. Ne že by mě nebavilo sledovat, jak někdo přichází o rozum, ale takovýchto soubojů už jsem v herním zpracování zažil několik a všechny mě bavily víc, než zdejší zpracování. Vývojáři na to jdou totiž hrozně divně a vlastně celou dobu nedokážou spoustu situací a myšlenek více vysvětlit, aby hráč věděl, jak je má zpracovat. Navíc tempo je divně pomalé, no zkrátka mi to vůbec nesedlo. Přitom velká část hry se inspiruje výborným Firewatchem (izolace od dalších lidí, komunikace přes vysílačku, tajemno), ale oproti němu se tu vlastně nic neděje. Všechny náznaky jsou pouze v metaforách s podmořskými živočichy, a to v člověku nějaké hlubší pocity nevyvolá. Aspoň u mě teda ne.

Co mě naopak bavilo bylo prozkoumávání zdejšího světa. Ač se mapa nemusí zdát úplně velká, díky schovaným jeskyním nebo opuštěnému potrubí nabízí několik vrstev k prozkoumávání. Jakmile si dokážeme vyrobit minu, dostaneme se na další, dříve nepřístupná místa a k novým zajímavým materiálům. Vývojáři se snaží apelovat na naši morální stránku, kdy nám do moře naházeli kopici plastů a dalšího harampádí, které budeme sbírat a dále využívat. Znečištění oceánů je velký problém a když člověk ve hře vidí, jak to vypadá, určitý pozitivní vliv by to na hráče mít mohlo. Není třeba se děsit nějakých komplikovaných mechanik. Prostě něco sbíráme a pak z toho vyrobíme věci, které nám trochu usnadní naše průzkumy a také plnění misí.

Máme příběhové mise, rutinní úkoly a fotografické výzvy. S těmi jsem si hrál rád, hledal co nejhezčí kompozice, kdy dané zvíře vybeljsknout a tak podobně. V ostatních misích nečekejte nic převratného. Prostě někam dojedeme / doplaveme, něco uděláme a jedeme zase zpátky. Cestou je čas na prozkoumávání, sbírání věcí a tak pořád dokola. Naštěstí hra není tak dlouhá, aby to hráče začalo vyloženě otravovat. Příběh se dá zvládnout za nějakých 8 hodin, sbírání ostatních věcí zabere tak hodinu až dvě navíc.

Po technické stránce hra většinou funguje, i když jsem během hraní zažil dva pády do dashboardu. Savy naštěstí fungují hodně dobře. Pak tu máme ne úplně pěkné animace hlavního hrdiny, což je ale dáno tím, že se děj odehrává pod vodou a o krkolomné situace není nouze. Celková stylizace hře sluší, ale na každém kroku jsem měl pocit, že vidím nějak rozmazaně. Tomu pocitu nahrával také fakt, že se na domovské základně objevovalo velice nepříjemné trhání obrazu (tearing), který se však mimo základnu neobjevoval. Moře je moc pěkné a stejně tak i živočichové v něm. Takže na jednu stranu pěkné, ale na druhou jsou tu jisté nedostatky.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Under The Waves mohlo být zajímavým pokusem o navázání na výborný Firewatch, který v mnoha ohledech připomíná. Bohužel, všechno dělá o poznání hůře a nudněji, což je škoda. Česká lokalizace je super, stejně tak průzkum oceánů, ale příběh je opravdu divný a úkoly značně triviální. Dost dobře bych si tuhle hru uměl představit v nabídce Xbox Game Pass, ale koupit si ji? To bych hodně zvažoval a vám doporučuji to samé.
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»