RECENZE: XCOM 2 pro Xbox One

Autor: DandyCZE Publikováno: 31.10.2016, 8:00

Publikováno: 31.10.2016, 8:00

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 66 článků

Svět emzáků a záchrany lidstva se asi nikdy neohraje a bude stále základním kamenem spousty her a filmů. Nejinak tomu bude u pokračování série XCOM s označením XCOM 2. Pokračování je zasazeno do období po XCOM: Enemy Unknown, kdy lidstvo bylo poraženo a jednotky XCOM jsou vrženy na okraj společnosti a stávají se z nich nežádoucí jednotky odboje.

Jak jistě mnozí v z vás tuší, dneska se budeme věnovat recenzi skvělé tahové strategie s našlápnutým příběhem, prvky RPG a nádhernou grafikou. Jediná negativní informace o této hře bude, že my konzolisté jsme si na ní museli počkat tak dlouho, ale vše je zapomenuto a odpuštěno, jdeme hrát.

xcom2_xboxone-1

Vraťte nám naši zemi!
Už v úvodu jsem nastínil, že se jedná o pokračování XCOM: Enemy Unknown. Lidstvo se dostalo pod nadvládu mimozemšťanů, kteří nám vládnou skrze přisluhovače z korporace ADVENT. Svět lidí se tak zmenšil na stav pouhého žití a jakýkoliv odpor je tvrdě potlačen.

Záchranu nabízí jednotky XCOM, které jsou vycvičené pro boj s mimozemšťany, ale je jich žalostně málo a nemají svého generála. Jejich svět v odboji se scvrknul pouze na mimozemskou loď Avenger, která je ve velmi špatném stavu, plná mimozemského dopadu a je potřeba ji pořádně vylepšit, aby mohla být skutečnou základnou. Máme tedy jasný úkol, najít generála, vybudovat a modernizovat základnu a porazit nepřátele, to zní jako plán, nemyslíte?

Trošku té výrobní omáčky
Předchozí hra XCOM: Enemy Unknown byla v červnu zdarma v nabídce Games with Gold, takže do hry a příběhu jste se mohli dostat už dříve a pořádně tak nasát atmosféru. Rozhodně to všem doporučuji, jelikož i předchůdce je skvěle zpracován, ale zpět k XCOM 2. Ten vyšel teprve nedávno na Xbox One s cca půlročním odstupem od svého PC bratříčka.  Hra na konzoli Xbox One vypadá velmi dobře a to jak po stránce grafiky, tak hudebního doprovodu. Jdeme zachránit svět.

XCOM je jediná šance
Ano jednotky XCOM jsou jediná šance pro lidstvo, ale vaší jedinou šancí na dobrou zábavu je správné zvolení obtížnosti hned na začátku hry. Dopředu říkám, že pokud jste nehráli předchozí díl, rozhodně začnete na EASY, vyhnete se tak možnému zklamání a neobjektivní kritice hry a autorů. Hra vás bude postupně učit základní mechanismy, ale je jich opravdu hodně a na všechno si budete muset přijít. Ukládání v této hře neberte jako nějakou ostudu, jelikož chyba například v budovatelské části se projeví až s odstupem času a vy můžete zjistit, že jste hráli hru 5 hodin a bude velmi obtížné se z aktuálního problému vysekat jinak, než se vrátit o pět hodin nazpět.

Dandy, vem si to žváro a dej se k nám…
Když už jsme na tom začátku, tak pro atmosféru doporučuji vytvořit si vlastní postavu v editoru, hra pak dostane ještě větší šťávu, jelikož asi nikdo z nás nechce, aby emzáci dostali naši maličkost. Editor není nijak složitý, vyberete si jméno, nastavíte nějaké barevné schéma, trošku vyladíte ksicht a tetovačky, a můžete vyrazit jako člen XCOM do hry. Vytvořit si můžete klidně celou partu přátel, pak už jenom uhlídat, abyste to všichni přežili :-).

xcom2_xboxone-5

Příběh a nabídka hry můžou začít
Po první misi, spíše takovém tutoriálu, se vám podaří zachránit generála (první a poslední spoiler) a s ním odcházíte nebo ho spíše odnášíte na svoji loď. Loď sama o sobě je vlastně budovatelský režim ve hře a to velmi dobře zpracovaný. Těšit se můžete na výzkum, což je zkoumaní a šťouraní vnitřností z mimozemšťanů, objevování nových technologií a hlavně snaha najít možnost, jak porazit mimozemšťany. Jak rychle a úspěšně budete zkoumat, závisí na hlavním vědci, jeho asistentech a také vybavení. Asistenty můžete získávat na různých misích a vybavení vám zajistí inženýrský tým.
Ten se kromě vědeckých laboratoří bude starat o vyčistění lodi, výrobu nových zbraní a technologií, ale také stavbu komplexních sekcí lodi, jako jsou například zmíněné laboratoře, energetické články, tréninkové místnosti pro rekruty a mnoho dalšího. O to se vám postará šéf inženýr a jeho tým asistentů. Zde opět platí, že čím více asistentů seženete, tím rychleji vše půjde a že o rychlost půjde, vám můžeme už nyní potvrdit.

Pokud postavíte na lodi například laboratoře nebo tréninkové prostory, můžete v nich získávat lepší věci nebo vytrénovat bojovníky. Ale abyste mohli stavět, tak potřebujete suroviny a něco jako místní měnu, která je označována INTEL. Na všech obtížnostech je surovin a INTELu velmi málo, takže skoro celou hru budete muset hodně přemýšlet, co pro vás má větší hodnotu.

Je čas na první misi
Zde musím autory pochválit, jelikož pestrost misí je na skvělé úrovni. Pocit z opakování skoro není. Různorodost misí začíná zajištěním surovin, přes potlačení povstání, záchranu vědců či inženýrů až po klíčové mise, kdy musíte zničit ADVENTí továrny. Stereotypu ještě brání neustálý tlak na vaši volbu, skoro nikdy nemáte na výběr pouze jednu věc. Vždy si budete volit, jestli aktuálně chcete zachránit vědce nebo naopak získat suroviny. Tímto na vás hra neustále tlačí a pro vývoj hry je to zásadní pozitivum. Zde ještě zopakuji, že tyto volby mají opravdu vliv na obtížnost hry. Pokud zvolíte například špatný postup, nemusíte odhalit údernější zbraně v čas a v určité části hry pro vás mohou být soupeři skoro neporazitelní. Pro mě osobně je tohle neskutečný náboj, a přestože jsem hru dohrál na PC, tak na Xboxu One si to užívám znovu.

xcom2_xboxone-4

Ten vědec nám může pomoci, přivezte ho!
Samotné mise se volí na můstku, což je vlastně pohled na mapu, kde vidíte, jak se roztahuje ADVENT, kde jsou aktivní mise, kde je odboj, který se s vámi chce spojit nebo kde je možnost nakupovat na černém trhu. I na této mapě vám běží pomyslný čas a nejde dát pauzu, asi se budu opakovat, ale autoři prostě trefili přesně moji hranici napětí a ten stále přítomný stres dodává vašemu rozhodování úplně jiný rozměr. Půjdete si vyzvednout suroviny, což bude trvat 4 dny nebo raději poletíte zachránit vědce. Na mapě se pohybujete pomocí vaší lodi na předem určená místa, nicméně je pouze na vás, v jaké posloupnosti to bude. Nesmíte zapomenout, že i špatně zvolený cíl a přelétávání tam a zpět stojí drahocenný čas. Když už myslíte, že víte všechno, může se objevit… ale to se nechte překvapit.

Rozkaz zněl jasně, žádný suroviny, chci vědce!
Pokud se tedy „konečně“ rozhodnete, jakou misi vyberete, objevíte se v hangáru a vyberete si vhodné složení jednotky. V základu máte na výběr 4 specializace – Granátníka, Odstřelovače, Technika a Bojovníka. O své vojáky se budete starat a kromě modifikací výzbroje i o jejich trénink. Zde se objevuje mírný náznak RPG, kdy budete rozdělovat dovednostní body a svého vojáka specializovat. Každá dovednost má dva základní stromy a jejich různorodost je velká. Takže ani dva odstřelovači na tom nejsou stejně. V misích získáte i nějaké speciální perky, na které má každý voják jeden slot. Během hry pak dokážete vytvořit i vy svého mutanta, takže PSI voják ve vašem táboře, také bude.

xcom2_xboxone-3

Pohyb, snad už jste všichni! Akce!
Pokud máte vybráno, můžete se pustit do první mise. Každý odlet a přílet doplňují atmosférická videa během loadingu, který by mohl být kratší. Po příletu na místo vás ohromí grafika a vy se budete muset probít ke svému cíli, což je v tomto případě vědec. Některé mise mají i omezení na počet kol, během kterých musíte úkol splnit, dopředu říkám, že kol není nikdy dost a stres vás nutí dělat chyby, jelikož prostě musíte i riskovat, jinak misi nestihnete. Tyto mise nemám rád, tedy nemám je rád, jelikož ohrožují mé vojáky, nutí mě dělat chyby, to že je nemám rád, je jenom moje věc a rozhodně i cíl autorů, kterým děkuji, že skoro v každém místě dokážou ještě napětí našponovat. Nejednou se mi třeba stalo, že jsem musel na místě nechat jednoho z členů týmu, a to vás dokáže pěkně vytočit.

Samotný pohyb v misi je takový, že každý voják má určitý počet aktivních bodů. Zpravidla v úvodu jde o 1x pohyb + 1x akce. Musíte se naučit krýt za překážky, využívat terénu a hlavně využívat vaše dovednosti. Stratégovo srdíčko může zaplesat, tohle jste chtěli a na tuto hru jste čekali. Kombinací, jak vyhrát, jak být úspěšný je hrozně moc, vše bude záležet na vašem rozhodování a dílčích aspektech. Samotným vyvrcholením je pak samotná akce, kdy chcete zničit nepřítele. Ta je vám servírována v procentuálním vyjádření, a opět bude záležet pouze na vás, jestli to z daného místa na tyhle procenta risknete nebo si budete hledat lepší místo.

Jenom zdůrazním, že ani 90 % není 100 % a můžete minout! Na bojišti pak dochází k občasnému letu ovladače skrze obývák, když neunesete tíhu boje a váš bojovník po netrefení 90% možnosti umírá. Zde bych vypíchnul zmíněný fakt, že pokud máte partu složenou ze svých známých, tak to může vést i k osočení v osobním životě, tak pozor na vytvoření agentky přítelkyně, až budete na TV řvát jejím jménem, jak to že si to netrefila ty…!!!!

xcom2_xboxone-6

Zpět do mise, ještě se musíme podívat na emzáky. Zde proti vám budou stát vojáci zkorumpované korporace ADVENT, kteří jsou vyrobení z lidí, pak jsou tu různé modifikace nechutností v mixu se zvířecím světem, přes těžké roboty až po matrixové bojovníky, kteří dokážou i zmizet z očí nebo se rozdvojovat. Jak vidíte, tak proti nám stojí opravdu slušná sbírka nepřátel, a to si ještě znásobte i jejich vývojem a naprosto rozdílným způsobem boje. Stratégovo srdce plesá po X-té.

Vracíme se na základnu
Po každé misi si rozdáte zkušenostní body, do skladu hodíte pár mrtvol a případně vzácných věcí, které jste našli pod kůží emzáků. A takhle nějak plyne váš svět v odboji. Jestli se vám podaří vrátit svět do vlády lidí, to vám neprozradíme, ale s jistotou vám řekneme, že tahle hra vás bude bavit. Uvidíme, jak autoři přispěchají na Xbox s DLC a aktualizacemi, ale věřím, že se dočkáme.

Ve více hráčích se to lépe táhne
To je spíše pořekadlo než pravidlo. Občas to platit může, ale u téhle hry bych si tím nebyl tak jistý. Multiplayer sice hra má, ale přestože miluju online hraní, tak tady mě nabídka nezaujala. Vše je primárně o sestavení týmu a boji proti druhému týmu. To jak se celá hra vy varovává opakování a mdlé atmosféře, tak to mě v multiplayeru přepadlo. Nicméně určitě vyzkoušejte a třeba budete mít jiný názor.

9

Strategický her je na Xboxu málo, za což může i složitější ovládání tohoto žánru a tahových strategií je ještě méně, ale XCOM 2 je výjimkou. Ovládání je zvládnuto skvěle, jelikož si na ovladači v klidu můžete vše navolit a nepotřebujete x tlačítek jako na klávesnici. Přidejte k tomu strhující atmosféru, napínavý příběh a mix všech částí hry vám ve výsledku dá unikátní hru. Tohle je prostě skvost a naprostá povinnost!
Nejlepší tahovka na XboxDelší prodleva mezi PC a Xbox One verzí
výtečný příběh Absence DLC (zatím)
různorodost prostředí
  • Vít Ledvinka

Po zkušenostech s předchozími díly jsem též nemohl odolat a ihned zakoupil, a musím říci že opět nezklamalo. S recenzí plně souhlasím, i s hodnocením multiplayeru – sice tu je, ale nevidím důvod jej hrát, na multiplayer mám jiné hry. Bohužel na Xbox není mnoho strategií, takže o to sice člověk tohoto skvostu váží více.

Již budu nejspíše u konce hry, a i přesto musím říci, že stereotyp, opravdu žádný není a po dohrání nejspíše pojedu znovu na těžší (nyní jedu na hard). Je to prostě taktická výzva a situace se pořád mění – jak je uvedeno v recenzi, je dokonalé když máte vše přesně takticky promyšlené a najednou vám tři nejdůležitější postavy netrefí cíl, přestože mají okolo 90% šanci. A ještě lepší sranda je, když Vám sniper trefí na 1% přes půl mapy a vy stihnete z mise, kde je okolo 20 emzáků utéci se splněným cílem a jen jedním killem 🙂

• Smolka Michal

Takže hra prejdena, hneď po oznámení som predobjednal a treba povedať že hra má dosť chýb napríklad streľba cez stenu postavy chodiace vo vzduchu často zlá kamera koniec hry má sklamal koniec hry je presne rovnaký ako enemy unkrown ale namiesto 3 Alienských warlordov zabíja hráč 3x avatar pričom sa to nedá rozumne užiť pretože nepriateľ neustále prihadzuje do už tak malej miestnosti hordy silných a silnejších nepriateľov čiže človek musí riadne pridať. Ďalšia vec čo mi veľmi vadila boli misie na kola kde máte 8kol na vyzdvihnutie vip a zdrhnutie pričom len ku vip je to 5 plných ťahov bez hliadok nehovoriac o počtoch nepriateľov na ktorí nie je moc času a celé je to o tom to rýchlo prebehnúť sem tam niečo trafiť a snáď zdrhrnúť V jednom celku… ďalšia vec že do konca hry nestihne hráč zastavat ani loď lebo hra hráča núti tak extrémne sa ponáhľať že či chce alebo nie proste ide na to ja som napr pred poslednou misiou objavil plazma zbrane a konečne sa mi spravil psy vojak …. ale je tam dosť pekných nových vecí hra nenudi aspoň nie v začiatkoch ale enemy within je určite lepší a hlavne lacnejší takže tak za mňa má hra 7/10 multiplayer som nehral ani nezahrám nie je to hra na mp….

• Osobně jsem si zahrál XEU těsně před X2 a nemůžu souhlasit, že předchozí díl je nějak lepší. Ale tohle je vždy subjektivní. Jinak to s tím hacknutím vyzkouším 🙂

Hrál jsem, a ta hra prostě cheatuje 😀 Oproti předchozím dílům je hodně zvýšena obtížnost. Hlavně tedy v misích, na určitý počet tahů.

• Ondřej Šrámek

Jak zaplatím wa acess když v sekci platby u state není na výběr česká republika?

21. 09. 2017 • p.a.c.o2

RECENZE: Pro Evolution Soccer 2018

Stejně, jako se každý rok odehrávají souboje rivalů snad v každé fotbalové soutěži světa, u nás je tomu tak při tradičním derby pražských S, i ve virtuální verzi fotbalu narazíme na značnou rivalitu. Rok co rok svádí souboj o přízeň hráčů a jejich peněženek série Pro Evolution Soccer od Konami a FIFA od EA Sports. Souboje jsou to vždy hodně těsné a víc než co jiného rozhodují mimo herní kvality také...

»
19. 09. 2017 • chaosteorycz2

Recenze: Destiny 2

Autoři her si sami občas naběhnou na vidle tím, že dají svému projektu předurčující jméno. Pokud se něco jmenuje „Osud“, musí to být přeci obsahově bohaté, příběhově epické, prostorově výpravné a hratelně zábavné. Bungie se u Destiny nepodařilo prodat všechny aspekty na první dobrou, a tak to zkouší podruhé, přičemž se řídí prostým pravidlem, že v pokračování musí být všeho víc. A jak to vypadá, vydali se tím správným směrem....

»
02. 09. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Redout: Lightspeed Edition

Proč vlastně hrajeme závodní hry? Abychom se mohli prsit, že jsme se projeli ve sporťáku, který jinak chodíme oslintávat do drahých showroomů? To snad ne. Chceme si užít svou dávku adrenalinu, pocit z jízdy, z rychlosti hraničící s limity jak daného vozu, tak našimi v pozici řidiče. Alespoň zprostředkovaně máme chuť postavit život na hranu mezi nudně stráveným odpolednem a možností navštívit nemocniční zařízení s orgány v kómatu. Jenže závody aut už ztrácí potřebnou sílu a...

»
25. 08. 2017 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 2017

Závodní hry buď milujete, anebo patříte do skupiny, která odsuzuje to nesmyslné kroužení do kola a vůbec nechápe, co na tom koho může bavit. Ani v případě, že máte závodní hry rádi, nemusí vám sedět každá. Někdo má radši dvě kola než čtyři, jiní jsou rádi pokrytí blátem a ježdění na kola je neoslovuje a další skupina pak nedá dopustit na jízdu po okruzích, kde v souboji s časem pilují průjezd každou zatáčkou,...

»
20. 08. 2017 • chaosteorycz3

Recenze: Observer

Stejně jako ostatní žánry, tak i horory se neustále vyvíjejí. Před osmdesáti lety stačilo na hlavu zakytovat hrnec, přidělat papírové šrouby a lidé se báli odejít z biografu, aby po cestě domů nepotkali Frankensteinovo monstrum. Přes maskované vrahy, poltergeisty, mýtické nestvůry, ďábly a jiná zla jsme se dostali až do dnešní fáze, kdy je módní nabalit na děsivou notu dalších 5 žánrů a přidat pořádnou dávku šílenství. Několikrát do roka nás...

»
16. 08. 2017 • wellkeybig0

RECENZE: Blackhole: Complete Edition

Co je České, to je hezké České videohry slaví úspěchy po celém světě. Tituly jako Mafia, Dex, Machinarium, nebo právě Blackhole hrají miliony hráčů. Bohužel není pravidlem, že každá česká hra si najde cestu do zahraničí a především k úspěchu. Blackhole: Complete Edition je, ale jedna z těch, co to dokázala a byla přijata velmi kladně po celém světě.

»
16. 08. 2017 • p.a.c.o1

RECENZE: The Long Dark

Techniky přežití se mohou hodit vždy, takže když je nějaká možnost se něco z nich naučit, určitě se neobracejte zády, ale snažte si zapamatovat, co se jenom dá. Nevíme dne ani hodiny, kdy do naší planety narazí asteroid, rozšíří se nákaza měnící lidi na nemrtvá monstra, nebo se prostě jenom prostřednictvím bankovek rozšíří nějaký smrtelný virus. Že jsou vám výše zmíněná témata povědomá? To by tedy měla, jelikož jsou to nejpopulárnější...

»
15. 08. 2017 • chaosteorycz1

Recenze: Agents of Mayhem

V pozici hráče jsem nikdy neholdoval hrám, které si předem nemůžu zaškatulkovat a u nichž se na základě propagace jen těžko určuje, co z nich vlastně vyleze. Ovšem jako recenzent si takové zajíce v pytli nadmíru užívám, protože se mi dostává vzácného privilegia, kdy se stávám prostředníkem mezi autory a potencionálními hráči. Třebaže si nedělám iluze, že by v době YouTube někdo kupoval novinku jen na základě jednoho názoru, často značně zaujaté osoby, alespoň...

»