Dojmy: The Solus Project

Autor: Lukáš UrbanPublikováno: 2.3.2016, 20:23

Publikováno: 2.3.2016, 20:23

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3326 článků

Moderní hraní by mělo být s neustálým online připojením, tváří v tvář ostatním hráčům a s velkým důrazem na sociální prvky. Alespoň takový pohled se nám poslední dobou snaží velká studia vnutit s tím, že singleplayerová složka začíná hrát druhé housle v čím dál, tím více hrách. Naštěstí je tu druhá, menší strana herního průmyslu, která stále ctí hráčovo soukromí a umožňuje mu prožít si svůj malý příběh daleko od ostatních. Do této minority patří také tvůrčí celky Grip Digital a Teotl Studios, které spojily své síly v survival adventuře The Solus Project. Ta je momentálně dostupná v programu předběžného přístupu Game Preview.

Ale to už od nás víte. Stejně jako pravděpodobně znáte příběh, který v kostce shrneme. V 22. století se planeta Země stala jen vzpomínkou. Zbytky lidstva se seskupily v malých flotilách lodí blízko Pluta a jedinou šancí na přežití je projekt Solus, kdy se 5 průzkumných lodí vydává hledat planetu vhodnou k obydlení. Když po několika letech konečně objevíte Gliese-6143-C, vaše loď je za záhadných okolností zničena a vy se díky záchrannému modulu ocitáte na jejím povrchu. Boj o přežití začíná.

Téměř ihned, jak uděláte první krok, zeptá se vás hra na obtížnost. Na výběr je klasické trio Easy, Normal a Hard, přičemž rozdíly jsou v množství potřebných zásob, ve vizuálních pomocnících a v násobiteli obtížnosti. My jsme si vybrali zlatou střední cestu, tedy Normal. Druhým rychlým nastavením jsou jednotky. Jelikož metrické jsou nastaveny defaultně, nebyl důvod se touto volbou dlouho zdržovat. Stejné možnosti naleznete kdykoliv také v hlavním menu, stačí hru pauznout a v nastavení lehce přenastavíte jak náročnost, tak ostatní prvky.

tsp_screen29

Následující minuty udělá hra vše, aby vás naučila přežít déle, než do prvního stmívání. My ji pomůžeme a podrobně vás seznámíme s první věcí, kterou seberete. Tou je příruční počítač Wilson. Můžete mu říkat třeba Vilík, ale faktem je, že bez něj by jste byly tam, kde ani hvězdný prach nelétá. Na jeho obrazovce vidíte nejenom stav vašich životních potřeb, jako jsou jídlo, voda, zdraví či spánek, ale také informace o okolním prostředí. Mezi nimi nechybí vlhkost, síla větru a teplota. Pomocí D-padu, si pak můžete nechat zobrazit informace o aktuálním úkolu, o získaných vylepšeních anebo si nastavit délku spánku.

To ale není vše, co Wilson umí. Když je třeba, přečte vše od klasického písma, až po mimozemské malby a problém mu nedělají ani fotky. Veškeré věci, které je možné použít nebo sebrat, oskenuje s informačním výstupem. Vždy tak víte, jaký přínos daný předmět má. A aby toho nebylo málo, tato chytrá věcička je také záznamové zařízení a komunikační přijímač. Prostě a jednoduše, bez tohoto PDA neuděláte ani krok a za jeho existenci budete rádi tím více, čím dále ve hře budete.

Další prvek, se kterým se seznámíte hned z kraje, je používání a schraňování nalezených předmětů. Podle funkčnosti a určení jdou buď sebrat, použít nebo zkombinovat. Pro příklad použijeme pochodeň. K její výrobě budete potřebovat tyč, suchou trávu, hořlavou látku a oheň, přičemž v tomto případě můžete první dvě věci použít i na tvorbu něčeho jiného. Jelikož začínáte s inventářem, který má jen omezený počet místa, budete muset hodně přemýšlet nad jeho obsahem. S tím je spojené i zjištění, že některé nádoby se dají opětovně naplnit. Třeba jako ty, ve kterých je voda.

Aby jste se mohli vydat plnit svůj úkol, musíte se seznámit s prostředím. To je stejně nemilosrdné jako krásné a nutno dodat, že tvůrci se na něm vyřádili. Zářivý teplý den pravidelně střídá mrazivá noc a když máte štěstí, vesmír nad vámi vykouzlí krásné scenérie. Záměrně říkáme, když máte štěstí, protože kromě denního cyklu, hra disponuje také dynamickým počasím a jak to říci, nepředvídatelnými katastrofami. Budete se vařit, péct, mrazit a možná si neplánovaně i zalétáte. Ale to už je život na neznáme planetě. Jedna chyba, jeden nezodpovědný výlet a vaše další kroky povedou od poslední uložené pozice.

night

Samotné ukládání probíhá buďto u stanovených pozic nebo při spánku. První variantu zastupuje menší věžička se zářícími ornamenty, poblíž které je povětšinou také jídlo a voda. Prostě takový záchytný bod se vším všudy. Druhý způsob je lepší v tom, že nemusíte hledat určitý bod, ale stačí být na bezpečném místě . Jednou nebo dvakrát se nám stalo, že Wilson byl striktně proti naší přestávce a usnout nás nenechal, dokud jsme nesplnili aktuální úkol. Jindy nás naopak na přicházející večerku upozornil pár hodin předem.

Plnění hlavních úkolů, které je v aktuální hratelné části zaměřené především na střádání informací a opravu vysílače, vám budou zpestřovat různé mechanismy a pasti. Nemyslíme si, že by vám jedna či druhá věc mohla dělat větší problémy. Mechanismy jsou na úrovni postav, posuň, otoč a u pastí stačí dávat pozor. A samozřejmě nikdy a nikde nechodit bez zdroje světla. Často se vám také bude hodit teleportační zařízení, které je soustředěné ve vystřelovacím kotouči. Ten má sice rádius jen několik metrů, ale bezpečně vás přepraví skrz úzké prostory a dobře se osvědčil také při překonávání skalnatých úseků.

artef

Ještě než shrneme veškeré dojmy, musíme zmínit mimozemské artefakty a vybavení. Obojí naleznete při pečlivém průzkumu herního světa a obojí vám přinese značná vylepšení. Zatímco artefakty zdokonalí vlastnosti, jako třeba výdrž energie nebo odolnost vůči teplotám, vybavení rozšíří vaše možnosti. Pro lepší představu, objevení batohu znamená 2 volná místa navíc v inventáři a ty se zatraceně hodí. To nám můžete věřit.

The Solus Project bychom tu mohli rozvádět ještě dalšími desítkami vět a stejně by to bylo málo. Tak pozitivní pocit z hraní v nás zanechal a není to jenom díky zmíněným věcem. Na to, že se jedná pouze o část hry v předběžném přístupu, je její zpracování téměř bez chyb a to jsme úplně vynechali hudební doprovod, za který by se v některých momentech nestyděli ani v Hollywoodu. Ostatně přesvědčte se sami. Pokud stále váháte, částka 269 Kč se vám zdá příliš nebo máte obavu, že vaše angličtina nebude dostatečná, máte možnost si zdarma stáhnout trial verzi. Vy, co už jste hraní podlehli, se s námi podělte o vaše dojmy.

17. 07. 2016 • Lukáš Urban1

Recenze: The Solus Project

Stejně jako je sám o sobě populární žánr sci-fi, těší se velké oblibě myšlenka zničení života na planetě Zemi tak, jak ho známe. Některým tvůrcům stačí pouhá revoluce ve vnímání našeho žití a světa kolem nás, zatímco jiní se uchýlí k naprosté eliminaci modré planety a zbytky mohutné populace pošlou vstříc vesmírným tajům. Dnes recenzovaný survival The Solus Project sice patří do kategorie druhé, ale to mu nebrání s vámi započít...

»
12. 07. 2016 • Lukáš Urban6

Tento pátek kompletní příběh The Solus Project

Tak už i na nás, konzolové hráče konečně dojde řada. V pátek 15. července přestoupí survival sci-fi The Solus Project z Preview programu do plnohodnotné verze. Stane se tak po více jak měsíci od vydání pro PC, protože český tým Grip Digital spolu se švédskými kolegy Teotl Studios potřeboval více času na řádnou optimalizaci. To ostatně chválíme. Aktuálně hra trpí propady snímků, dlouhými nahrávacími obrazovkami a doskakujícími texturami. Jestliže vám tento titul...

»
30. 06. 2016 • Josef Brožek4

The Solus Project má datum vydání

Program Xbox Game Preview před čtyřmi měsíci obohatil titul The Solus Project z česko-švédské produkce. Hra tedy ještě není kompletní a postupně je do ní přidáván nový obsah. První přídavek či spíše druhá z několika částí hry přinesla novou oblast. Mohli jsme navštívit zcela nový ostrov Flashpoint, který obsahuje největší systém jeskyní a také nám umožní získat sílu z oblohy. V jeskyních se nachází zdánlivě opuštěné mimozemské prostředí. Problém je...

»
17. 04. 2016 • Lukáš Urban2

Nedělní ohlédnutí #3

…aneb událo se, ale nevešlo se. Na konci 15. týdne se podíváme na svátek jedné vesmírné bestie, do seznamu zpětně kompatibilních her si přidáme další položky, osedláme si německý závodní speciál a zkrotíme po letech oprášené duchy. To a mnohem více v dnešním ohlédnutí. Thrustmaster připravil další volant pro konzoli Xbox One a PC. Jde o model VG TMX Force Feedback a kromě již standardních prvků, jakými jsou rozsah otáčení 900...

»
19. 03. 2016 • p.a.c.o10

PB: Hrajeme předčasně

Doba, kdy jsme si mohli vyzkoušet demoverzi očekávané hry, je už nejspíš nenávratně pryč a s ní i časy, kdy si hráči půjčovali cd z časopisů nebo stahovali dema z internetu a šířili je mezi sebou. Internet je ostatně i příčinou tohoto zániku, protože vývojářům se o dost víc vyplatí uspořádat betaverzi, ze které mají navíc spoustu dat, než pracně vydávat demo. Ještě oblíbenější je vydání hry „na dluh“, čili předběžný přístup nebo...

»
09. 03. 2016 • tonyskate0

Druhá část The Solus Project v pátek

Program Xbox Game Preview nedávno obohatil titul The Solus Project z česko-švédské produkce. Hra tedy ještě není kompletní a postupně je do ní přidáván nový obsah. První přídavek či spíše druhá z několika částí hry, se objeví už v pátek a nabídne novou oblast. Budete moci navštívit zcela nový ostrov Flashpoint, který obsahuje největší systém jeskyní a také nám umožní získat sílu z oblohy. Celkově se v této části máme...

»
26. 02. 2016 • tonyskate5

Český titul The Solus Project v Xbox Game Preview

O hře The Solus Project, která vzniká ve spolupráci českého studia Grip Digital a švédských vývojářů Teotl Studios, jsme již několikrát psali a dnes hra zamířila na Xbox One v rámci programu Xbox Game Preview. Jedná se tedy ještě o nehotovou verzi, která bude průběžně aktualizována skrze pravidelný epizodický obsah. Aktualizace nabídnou i nový region mimozemského světa k prozkoumání a další rozšíření rané verze hry. K vydání plné verze by...

»
14. 02. 2016 • Lukáš Urban0

The Solus Project odkrývá hlavní dějovou linku

Je 22. století. Sluneční soustava je zpustošená nájezdy vesmírných neřádů, zbytky lidstva utvořili kolonii na vesmírné lodi Prolus, přičemž zásoby paliva a jídla se tenčí každým dnem. Zoufalá situace volá po zoufalém činu, a tak je pod označením Project Solus vysláno 5 průzkumných lodí do pěti slunečních soustav, s cílem najít obyvatelnou planetu. Na cestách jste více než deset let a sotva objevíte něco, co vzdáleně připomíná Zemi, stane se z vás...

»