PB: Hrajeme předčasně

Autor: p.a.c.oPublikováno: 19.3.2016, 18:19

Publikováno: 19.3.2016, 18:19

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Doba, kdy jsme si mohli vyzkoušet demoverzi očekávané hry, je už nejspíš nenávratně pryč a s ní i časy, kdy si hráči půjčovali cd z časopisů nebo stahovali dema z internetu a šířili je mezi sebou. Internet je ostatně i příčinou tohoto zániku, protože vývojářům se o dost víc vyplatí uspořádat betaverzi, ze které mají navíc spoustu dat, než pracně vydávat demo. Ještě oblíbenější je vydání hry „na dluh“, čili předběžný přístup nebo early access, chcete-li, a právě tento moderní model předprodeje her si dnes představíme.

XboxGamePreview

Mnozí se teď ptají, proč ho budu představovat, ale odpověď je jednoduchá. Ve světě konzolí není předběžný přístup věcí běžnou a o to víc nás může těšit dostupnost služby na Xbox One. Tato metoda vydávání má své plusy a mínusy a je vždy otázka, jaká složka převáží, protože podle toho bude následně hodnocená celá služba. Pro vývojáře je to snazší možnost, jak svojí hru dostat mezi hráče. Nemusí mít za zády silného vydavatele, spoustu peněz nebo důvěru akcionářů. Stačí trocha šikovnosti, zajímavý nápad a úspěch se může dostavit téměř okamžitě po vydání.

Předběžný přístup vnímám vesměs pozitivně, takže se nejdříve podíváme na jeho klady. Tím největším určitě je možnost vyzkoušet, zda vysněný herní koncept má šanci uspět a bude hráče bavit. Nejlepším příkladem je české Kingdom Come. Přišli na Kickstarter s jasnou vizí, získali spoustu podporovatelů a tím přesvědčili investory, že o jejich hru bude zájem. Kickstarter jako platforma na filtrování funguje určitě dobře, ale konzolí se už tolik nedotýká. Peníze na konzolové hry se zde sice vybírají, ale ne každá z nich se musí v rámci předběžného přístupu objevit na konzoli. Vývojáři klidně mohou uvolnit až plnou verzi.

predcasne2

Vývoj her není jenom o radosti z jejich tvorby, peníze také hrají svou roli a i v tomto bodě může předběžný přístup pomoci. Získat prostředky se dá v průběhu vývoje, a když se vaše hra líbí, určitě si vydělá tolik, aby se další vývoj nejen zaplatil, ale hlavně vyplatil. S finančním aspektem souvisí i nejčastěji skloňovaný zápor, se kterým mám, bohužel, také zkušenost. U dvou projektů se mi stalo, že všechno z počátku vypadalo krásně, hry byly zábavné, ale nakonec projekt umřel a jeho vydání se, s největší pravděpodobností, nedočkám. Peníze jsou taky pryč a nějaká páka na vývojáře neexistuje. Naštěstí to jsou zkušenosti z PC platformy, kde přeci jenom funguje celý byznys trochu jinak, než je tomu na Xboxu. Zde pevně drží otěže v ruce Microsoft a já věřím, že všechny projekty zpřístupněné v předběžném přístupu mají dle firmy potenciál k dokončení, takže se nějakého útěku vývojářů s pytlem peněz bát nemusíme. V konečném výsledku na takto rozdělaném produktu vyděláme i my, hráči, protože koupě dřívější verze ve většině případů vyjde finančně lépe, jak pořízení již hotového produktu.

predcasne1

Další pohnutkou pro umožnění hraní nedokončeného díla je získání zpětné vazby od samotných hráčů. V případě předběžného přístupu je zpětná vazba o to lepší, že se o hru zajímá hodně úzké spektrum fanoušků (alespoň z počátku), kteří mají o hru opravdový zájem. Ta se pak dá napasovat a vyladit přesně dle představ nejen samotných vývojářů, ale i hráčů. Ve svojí podstatě se dá předběžný přístup přirovnat k betaverzi, ovšem máte lepší kontrolu nad tím, co chcete testovat. Klasická beta většinou testuje hru jako větší celek a ne jednotlivé herní prvky.

predcasne1

I proto bych chtěl apelovat na všechny hráče, aby ke hrám v Xbox Preview přistupovali trochu jinak, než k normální hře. Je zde třeba brát v potaz, že hra není hotová, nabízí jenom nějaké prvky, a pokud něco nefunguje, určitě to bude odladěno. Navíc v rámci Xboxu je možné vyzkoušet po určitý čas hru z předběžného přístupu zdarma, díky čemuž si může každý udělat obrázek o tom, zda ho dané mechaniky, či zasazení hry bude vůbec bavit. I v tomto bodě máme oproti jiným platformám značnou výhodu.

Předběžný přístup bude dle mého stále více pronikat do světa konzolí stejně, jako je to tomu v případě free 2 play her, a proto je třeba si na něj zvyknout. Vůbec bych se tohoto přístupu neobával, spíš naopak. Jedná se o dobrou možnost, jak se dostat k zajímavé hře a stejně tak se jedná o dobrou příležitost pro vývojáře mající skvělý nápad bez skvělých finančních prostředků. Může se zdát, že indie hry ne vždy mají co nabídnout, ale i díky nim se pak mohou nové a funkční myšlenky ukázat klidně i v nějaké AAA hře. Jaký máte názor na předběžný přístup vy? Zkoušeli jste již nějakou hru skrze tuto formu?

17. 07. 2016 • Lukáš Urban1

Recenze: The Solus Project

Stejně jako je sám o sobě populární žánr sci-fi, těší se velké oblibě myšlenka zničení života na planetě Zemi tak, jak ho známe. Některým tvůrcům stačí pouhá revoluce ve vnímání našeho žití a světa kolem nás, zatímco jiní se uchýlí k naprosté eliminaci modré planety a zbytky mohutné populace pošlou vstříc vesmírným tajům. Dnes recenzovaný survival The Solus Project sice patří do kategorie druhé, ale to mu nebrání s vámi započít...

»
12. 07. 2016 • Lukáš Urban6

Tento pátek kompletní příběh The Solus Project

Tak už i na nás, konzolové hráče konečně dojde řada. V pátek 15. července přestoupí survival sci-fi The Solus Project z Preview programu do plnohodnotné verze. Stane se tak po více jak měsíci od vydání pro PC, protože český tým Grip Digital spolu se švédskými kolegy Teotl Studios potřeboval více času na řádnou optimalizaci. To ostatně chválíme. Aktuálně hra trpí propady snímků, dlouhými nahrávacími obrazovkami a doskakujícími texturami. Jestliže vám tento titul...

»
30. 06. 2016 • Josef Brožek4

The Solus Project má datum vydání

Program Xbox Game Preview před čtyřmi měsíci obohatil titul The Solus Project z česko-švédské produkce. Hra tedy ještě není kompletní a postupně je do ní přidáván nový obsah. První přídavek či spíše druhá z několika částí hry přinesla novou oblast. Mohli jsme navštívit zcela nový ostrov Flashpoint, který obsahuje největší systém jeskyní a také nám umožní získat sílu z oblohy. V jeskyních se nachází zdánlivě opuštěné mimozemské prostředí. Problém je...

»
17. 04. 2016 • Lukáš Urban2

Nedělní ohlédnutí #3

…aneb událo se, ale nevešlo se. Na konci 15. týdne se podíváme na svátek jedné vesmírné bestie, do seznamu zpětně kompatibilních her si přidáme další položky, osedláme si německý závodní speciál a zkrotíme po letech oprášené duchy. To a mnohem více v dnešním ohlédnutí. Thrustmaster připravil další volant pro konzoli Xbox One a PC. Jde o model VG TMX Force Feedback a kromě již standardních prvků, jakými jsou rozsah otáčení 900...

»
09. 03. 2016 • tonyskate0

Druhá část The Solus Project v pátek

Program Xbox Game Preview nedávno obohatil titul The Solus Project z česko-švédské produkce. Hra tedy ještě není kompletní a postupně je do ní přidáván nový obsah. První přídavek či spíše druhá z několika částí hry, se objeví už v pátek a nabídne novou oblast. Budete moci navštívit zcela nový ostrov Flashpoint, který obsahuje největší systém jeskyní a také nám umožní získat sílu z oblohy. Celkově se v této části máme...

»
02. 03. 2016 • Lukáš Urban0

Dojmy: The Solus Project

Moderní hraní by mělo být s neustálým online připojením, tváří v tvář ostatním hráčům a s velkým důrazem na sociální prvky. Alespoň takový pohled se nám poslední dobou snaží velká studia vnutit s tím, že singleplayerová složka začíná hrát druhé housle v čím dál, tím více hrách. Naštěstí je tu druhá, menší strana herního průmyslu, která stále ctí hráčovo soukromí a umožňuje mu prožít si svůj malý příběh daleko od ostatních. Do této minority patří...

»
26. 02. 2016 • tonyskate5

Český titul The Solus Project v Xbox Game Preview

O hře The Solus Project, která vzniká ve spolupráci českého studia Grip Digital a švédských vývojářů Teotl Studios, jsme již několikrát psali a dnes hra zamířila na Xbox One v rámci programu Xbox Game Preview. Jedná se tedy ještě o nehotovou verzi, která bude průběžně aktualizována skrze pravidelný epizodický obsah. Aktualizace nabídnou i nový region mimozemského světa k prozkoumání a další rozšíření rané verze hry. K vydání plné verze by...

»
14. 02. 2016 • Lukáš Urban0

The Solus Project odkrývá hlavní dějovou linku

Je 22. století. Sluneční soustava je zpustošená nájezdy vesmírných neřádů, zbytky lidstva utvořili kolonii na vesmírné lodi Prolus, přičemž zásoby paliva a jídla se tenčí každým dnem. Zoufalá situace volá po zoufalém činu, a tak je pod označením Project Solus vysláno 5 průzkumných lodí do pěti slunečních soustav, s cílem najít obyvatelnou planetu. Na cestách jste více než deset let a sotva objevíte něco, co vzdáleně připomíná Zemi, stane se z vás...

»