P.B: Pohledy minulé a budoucí

Autor: p.a.c.oPublikováno: 20.1.2018, 9:16

Publikováno: 20.1.2018, 9:16

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3250 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Další herní rok utekl jako voda a já si tak říkal, že by nebylo od věci vypustit do světa zase nějaký blábol, jelikož jejich intenzita se smrskla na minimum. S novým rokem je na čase začít plnit předsevzetí a jedním z mých bylo v letošním roce přinášet více blábolů a tím vás obohacovat o svá moudra, ať se vám to líbí nebo ne. Doufám, že tohle novoroční předsevzetí neskončí tak, jako ta oblíbená o hubnutí do plavek a cvičení.

A čím jiným zahájit další rok v herním světě, než rekapitulací toho loňského a také pohledem do toho příštího. Hned na úvod se sluší zmínit, že některé informace jsou hodně na hraně důvěryhodnosti, ale proč nezmínit i některé dohady, fámy a fantazie, kterých se dá vymyslet a potkat celá řada. Přeci jenom, nejen fakty, živ je člověk.

Při přemítání nad rokem loňským se mi kupodivu jako první vybavily ty negativní věci a hry. Ještě teď mě budí ze snu děsivá vzpomínka na Sniper Ghost Warrior 3, kdy nám vývojáři slibovali něco jiného, než jsme nakonec dostali. Z velké AAA hry v otevřeném světě se stala zase ta samá divná hra s technickými nedostatky, kam nakonec nedorazil, a nejspíš už ani nedorazí, slibovaný multiplayer. Stejně tak dopadl návrat série NFS, na kterou jsem se upřímně těšil. Jak to dopadlo, ví každý z vás, kdo četl recenzi, no prostě velké zklamání, i když něco pozitivního se tam najít dalo.

Kauza loot box pak vnesla rozhořčení do srdcí hráčů a také málem zlomila vaz nejen vývojářskému domu Electronic Arts, ale hlavně jinak povedené střílečce ze světa Star Wars. Nebudeme si nic nalhávat a chodit kolem horké kaše, protože EA do Star Wars Battlefront II implementovala monetizační systém hodně na sílu a není se čemu divit, že se na ně snesla taková smršť, až musel dokonce zasáhnout majitel licence Disney a přikázat stažení mikrortansakcí. Na druhou stranu hráči úplně proti nim nejsou, jelikož třeba Destiny 2 obsahuje mikrotransakce, Shadow of War jakbysmet, a i takový hit, jakým PUBG bezesporu je, obsahuje loot boxy a žádný problém s tím nikdo nemá. Otázkou zůstává, zda někdy EA mikrotransakce do hry vrátí (oni by velice rádi) a jak na tento krok budou reagovat hráči (nejspíš stejně nelibě, i kdyby systém byl fér). Každopádně zpackaný start hry a poškození jména značky se již stalo a bude těžké opět získat důvěru hráčů.

Z pozitivních a příjemných událostí nemohu nezmínit uvedení konzole Xbox One X, jež je nejvýkonnější herní konzolí na světě (zatím) a Microsoft si konečně dal záležet na prezentaci a prodeji produktu. Odměněn byl kladnou reakcí hráčů a ani prodeje nejsou vůbec špatné. Ano, už vás slyším, že chybí nějak exkluzivní killer titul, ale zase na druhou stranu MS dokázal zajistit dostatečně velkou podporu od vývojářů třetích stran i svých vlastních, kteří v hojném počtu dodali a stále ještě dodávají vylepšující updaty pro hry. Díky tomu si majitelé Xbox One X na adekvátních televizí mohou užívat parádní 4K zážitek s HDR nasvětlením.

Dovolím si jednu poznámku k rivalskému hernímu táboru, jehož reakce na XOX mne velice pobavila. Tam, kde dříve argumentovali výkonem, najednou otočili o 180° a aktuální mantra je, že výkon není důležitý, ale jde o exkluzivity. Ty jsou sice fajn, ale nejsem jejich zastánce. Pokulhává i jejich definice, kdy spousta hráčů tvrdí, že exkluzivita nesmí vyjít na jiné než jedné platformě. Takže třeba Xbox a PC hra už není exkluzivní (i když si ji nezahrají na PS4 a Switchi), stejně jako PS4 a PC (nehraje Xbox nebo Switch). Exkluzivita je něco, co nejde hrát všude, takže dle mého splněno, ale tomuto tématu se v budoucnu ještě určitě pověnuji.

Co se pozitivních herních dojmů týče, potěšil mě Cuphead (ne už ale svou obtížností), pak také návrat série Wolfenstein, i když někteří mají výhrady, já byl spokojen a příběh mi přišel úměrný k šílenosti celé hry. Pozitivně hodnotím i letošní PESko nebo sérii F1 a spoustu času jsem strávil v Bolívii v rámci Ghost Recon Wildlands. Do toho jsem ještě nezmínil menší hry, kdy mě velice potěšila finální verze The Long Dark nebo atmosférický RiME či Tokyo 42. Ať si říká, kdo chce, co chce, loňský rok bych hodnotil co do herních počinů kladně, a i kvalita her byla velice dobrá. Navíc spoustu titulů jsem určitě minul, protože třeba na Steamu vyšlo přes 7000 tisíc her. Hlavně nezávislá scéna se rozrůstá, je podporovaná i na konzolích, takže i zde na nás útočí záplava titulů a není snadné se ve všem orientovat, a hlavně všechno sledovat.

Krásný propojující můstek mezi starým a novým rokem mi poskytnou Sea of Thieves. Jejich testovacích alfa fází jsem se velice rád účastnil a v letošním roce by mělo dojít k vydání plné verze (ještě předtím ale důkladně zahrajeme betu). Očekávání jsou v tomto případě docela veliká, jelikož alfy byly super a od bety neočekávám nic menšího. Navíc vydání doplní gamepad, který prostě musím mít. V Sea of Thieves hodně věří i MS, jelikož je to po delší době nějaká větší exkluzivita, která stojí za to. I když to asi nebude úplně záležitost pro jednoho hráče, navzdory tomu, že i tato možnost ve hře je. Na konečné soudy je však stále brzo a až konečná verze ukáže, jak moc povedené plavení po moři bude.

Snad ještě větší očekávání jsou vkládána do českého projektu studia Warhorse, Kingdom Come: Deliverence a je otázkou, zda se vývojáři těmto očekáváním mohou vyrovnat. Občas hráči mají taková očekávání, jež se nakonec ukáží jako nesplnitelná nebo přehnaná, což však již není chyba vývojářů. Každopádně vše zatím vypadá slibně a datum vydání v polovině února se nezadržitelně blíží. Navíc se objevují spekulace a videa ukazující na fakt, že je možná v přípravě i český dabing hry. Lokalizace formou titulků je jasná věc, ale kompletní počeštění by jistě bylo obrovskou předností. Zatím však nebylo nic oficiálně potvrzeno, takže jako jistou věc to rozhodně neberte.

Co se dalších her týče, i letos nás čeká obligátní nadílka AAA titulů a také záplava menších her. Je otázkou, kdy tato bublina splaskne a zájem o vývoj menších her opadne. Jak sami nezávislí tvůrci říkají, není jednoduché v dnešní době prorazit a pomalu se indie vývoj začíná blížit tomu velkému hernímu světu, zejména v oblasti propagace a marketingu, bez něhož se úspěch jenom těžko dostaví. Z herních pecek se sluší zmínit Far Cry 5, do něhož já osobně vkládám značné naděje, a to zejména díky prostředí a možnostem kooperace. Snad ještě lépe prozatím vypadá čistě kooperativní záležitost A Way Out, kde budeme nejen utíkat z vězení. Své místo na výsluní má jisté pokračování Red Dead Redemption 2, zde je však otázkou, kdy Rockstar svou hru vydají. Anthem bude chtít napravit pošramocenou reputaci vývojářů z Bioware a černým koněm by mohla být budovatelská strategie z Jurského světa. Pomyslnou třešničkou na dortu, jíž jistě každý rád ochutná, bude návrat série Metro s podtitulem Exodus.

A to jsem ještě celou řadu her vynechal, čímž se jim omlouvám a samozřejmě i vám, pokud jste zde nenašli nějakou vámi očekávanou hru. Samozřejmě budu rád, pokud si nějaký zajímavý kousek nenecháte pro sebe a podělíte se o něj v komentářích. Ale hry jistě nebudou to jediné, na co se můžeme v letošním roce těšit. Stěžejní opět bude letošní výstava E3, kde se ukazuje, jakým směrem se herní svět vydá v následujícím roce, a to nejspíše i po stránce hardwaru.

Virtuální realita už sice není takové žhavé téma, jako před rokem, ale práce na ní neustále pokračují. HTC vydá vylepšenou verzi svého VIVE a ani MS nezůstává pozadu, kdy spolupracuje s jinými výrobci hardwaru. Místo virtuální reality se snaží prosazovat realitu rozšířenou a je tak otázkou, zde se po všech prototipovacích a testovacích fázích konečně dočkáme nějakého hotového produktu i pro Xbox One X. To by ale na E3 mimo klasických her měla přijít také záplava her pro tuto platformu a zde si nejsem tak jist, že se tak nakonec stane. A jak všichni víme, bez dostatečné podpory se tyto produkty moc dlouho na trhu neudrží.

Zajímavě vypadají spekulace hovořící o příchodu nové konzole. Ano, vypadá to jako šílený nápad, vždyť Xbox One X není na světě ještě ani rok. Všechno vychází z předpokladu, že Sony se svou konzolí PS5 vyrazí na pulty obchodů na Vánoce 2019 a Microsoft nebude chtít zůstat pozadu. Teď má sice náskok díky „půlté“ generaci konzole, ale i ten by s příchodem plnohodnotné generace vzal hodně rychle za své. Pro hráče situace nepříjemná a pro výrobce hardwaru ještě více. Již dříve se MS nechal slyšet, že klasický herní cyklus konzolí je nejspíš mrtvý a rychlá obnova zařízení by mohla být nevyhnutelná. Dva roky mezi novými konzolemi není moc, ale ve světě hardwaru, kde novinky přibývají rok co rok možná k změně opravdu dojde. Než však vezmete louče nebo vidle do rukou a vydáte se na centrálu MS, doporučuji počkat, jak celá situace nakonec dopadne.

Pak tu máme další, mezi hráči velice rozporuplné téma, a to příchod 4K rozlišení. Již teď se vyskytují desítky her, jež nabízí 4K s HDR a trend v tomto směru určitě nebude jiný ani v budoucnu. S tím, jak budou televizory s tímto rozlišením dostupnější, budou chtít lidé i obsah. Xbox One X dokáže dost obsahu zprostředkovat ve 4K, ale dost často „jenom“ za cenu 30 FPS. Poptávka po nárůstu výkonu se tak nemění, protože dosáhnout na stabilních 4K a 60 FPS bude potřebovat nejspíše ještě o něco výkonnější stroj. Druhou věcí je, že když bude více výkonu, bude možné ho použít pro kvalitnější zážitek z VR, jelikož nabídka a kvalita titulů se i zde rozšiřuje a zlepšuje.

Samozřejmě všechno výše zmíněné berte jako čistou spekulaci a až letošní E3 resp. nějaká ta výstava kolem ukáží, jestli je na dohadech a myšlenkách něco pravdy anebo zatím nastal klid na bojišti. Microsoft by si každopádně měl dát záležet na kvalitní nabídce her, aby dokázal uspokojit všechny skupiny hráčů na konzoli Xbox One X a také předchozích Xbox One konzolích.

Pokud jste došli až sem, díky za váš čas, protože se mi to takhle na začátek trochu vymklo z ruky. Nakonec jsem však snad stihl zmínit vše, co zmínit bylo třeba a jestli ne, doženu to zase někdy příště. Do komentů se rozhodně nebojte podělit o své myšlenky nebo připojit své dohady, nápady či touhy a příště se na vás zase s nějakou tou zajímavou myšlenku budu u dalšího blábolu těšit.