
PB: Výkon za každou cenu
Microsoft je poslední dobou na herním rybníčku tou nejaktivnější rybkou, která hodně často rozčeří vodu. Některá prohlášení udělají malé vlnky, ale jedno z těch posledních způsobilo téměř bouři. Ano, mám na mysli prohlášení Phila Spencera o možné obměně hardwaru Xboxu. Nakonec bylo vše dementováno, ale vzhledem k tomu, že i Sony se začíná tvářit tajemně ohledně obměny hardwaru PS4, možná na tom prohlášení něco bude. A jelikož je to téma hodně zajímavé, musím k němu něco zmínit i v rámci blábolu.
Na začátek jedno drobné shrnutí. Herní konzole je ze své podstaty nemodulární zařízení s pevně daným hardwarem, který se během životního cyklu, ať už je dlouhý, jak chce, nemění. Tato poučka platí od úsvitu konzolového věku, což bylo svým způsobem dáno i tím, že v dřívějších dobách měli konzole hodně specifický hardware, stvořený na míru jenom pro ně. S nástupem zatím poslední generace i tento předpoklad padá, jelikož součástky v nich obsažené vychází z klasické PC architektury.
Určitě je na místě si položit otázku, co vede výrobce konzolí k myšlenkám přehodnotit dosavadní uvažování. Předně je to možnost jít s dobou a nezůstat výkonově pozadu oproti PC platformě, která má, bohužel, i po uvedení nové generace konzolí stále navrch. Přitom dříve tomu tak nebylo a uvedení nových konzolí znamenalo i skokový nárůst výkonu. S nezbytným nárůstem výkonu je spojen i druhý důvod a to virtuální realita. Na její příchod se všichni horečnatě připravují, protože její nároky na výkon jsou obrovské a pokud dojde na její masové rozšíření a vylepšení, bude tento trend i nadále pokračovat. Posledním důvodem, dle mého i důležitějším než VR, je přicházející 4K nebo 8K rozlišení. Hry v něm vypadají opravdu skvostně, ale že bude třeba brutálně moc výkonu na jeho plynulé rozběhnutí, je neoddiskutovatelný fakt.
Než začnete klít a výrobcům konzolí nadávat, je důležité si uvědomit, v jaké situaci se nacházejí a proč Xbox One s PS4 nedokázaly naplnit výkonová očekávání. Hlavním ukazatelem je prodejní cena konzolí a zde je třeba si připomenout, že startovní cena byla nějakých 12 tisíc korun a upřímně, sami si odpovězte na otázku, jaké PC je možné za tuto cenu postavit. Ti, kdo se vyznají, vědí, že hodně průměrné co do výkonu. Vždyť jenom grafická karta, co rozjede dnešní hry ve FullHD rozlišení a 60FPS na plné detaily stojí přesně takovou částku, jako celá naše konzole.
I z toho důvodu logicky vyplývá, že pokud bychom chtěli při startu větší výkon konzole, musela by zákonitě narůst její cena minimálně jednou tolik, což je nějakých 25 tisíc. Při pohledu na tuhle cenovku je jasné, že ne každý zákazník by ji byl ochotný v dnešní době zaplatit. Dříve konzole nebyly levnou záležitostí, zejména první generace konzolí od Sony. Ta byla dražší zejména z důvodu vyšší ceny hardwaru a chybějící konkurence. Ceny se srovnaly s příchodem dalších generací Xboxu a PlayStationu. Byly sice podobné, jako dnes, ale platy před deseti lety rozhodně neodpovídaly těm dnešním. Není snadné nastavit prodejní cenu a docela by mě zajímalo, jestli byste vy, naši čtenáři, byli ochotni zaplatit za konzoli cenu přes 20 tisíc korun.
Než se dostaneme k úvahám nad výměnou hardwaru konzole v průběhu jejího života, nabízí se možnost zkrátit životní cyklus jednotlivých generací konzol. To ve výsledku znamená, že třeba Xbox One by byl na trhu tři roky a pak by byl oznámen a začal se prodávat další, novější a výkonnější model. Ve výsledku by Microsoft sekal konzole jako Baťa cvičky, ale zákazník by asi moc spokojen nebyl. Postupem času už by bylo tolik konzolí, že by nikdo nevěděl, oč jde a celá věc by skončila na nezájmu zákazníků, kteří by radši přešli k PC platformě, kdy by si hardware měnili dle svého uvážení a potřeb. Ve výsledku bych tak řekl, že zkrácení životního cyklu konzolí je druhou nejhorší cestou, jakou se celý konzolový svět může vydat.
Kdyby třeba Microsoft opravdu chtěl měnit v průběhu života konzole její hardware, nastal by problém pro vývojáře aplikací. Najednou by místo jedné jediné konfigurace existovalo více variant a tomu by se museli přizpůsobit. Může se to zdát jako podstatná komplikace, ale vzhledem k tomu, že velké firmy dělají na všechny platformy, tedy i PC, jsou na podobné věci zvyklí. Tudíž náklady na vývoj her by se zvýšit neměly, alespoň dle mého soudu. Navíc ani technologicky to není náročnější, protože udělají různé verze dané konfigurace. Prostě by jenom udělali více variant pro daný hardware, které by měly různou úroveň detailů a tak dále. Předpokládám, že v případě rozšíření by nebylo možné vyměnit dle libosti cokoli, ale jenom některé díly v předem daných konfiguracích, což by stále drželo určité sjednocení a nemuselo by nutně vést k roztříštění trhu komponent. Třeba by hry na konzole mohli i zlevnit, když na PC, kde je milion možných konfigurací, cenovka her není tak vysoká, ale to už jsem odbočil mimo téma.
Nyní jsme se dostali do fáze, kdy je třeba si říct, jak by výměna probíhala. Dle mého názoru jsou nejschůdnější cesty dvě. První z nich, kontrolovaná a nejjednodušší pro každého uživatele, je možnost odeslat konzoli výrobci, který ji za nějaký poplatek vymění dle dané specifikace. Řešení je dobré v tom, že je vhodné i pro nezkušené uživatele, kteří mají celý upgrade bez starostí a výrobce konzolí samozřejmě po takovém zásahu ručí za případnou reklamaci. Nevýhodou je čas, který stráví konzole na cestě, a vy v tu dobu nemůžete hrát. Navíc hrozí poškození konzole při dopravě a další s tím související nepříjemnosti.
Druhou možností je koupě certifikovaného komponentu pro konzoli a jeho vložení do konzole samotné. Jak by tato fáze probíhala, se těžko odhaduje. Když vezme v potaz možnost měnit pouze grafickou kartu, a aby to bylo jednodušší, uvažujeme jenom jednoho výrobce, nabízí se možnost použít externí dokovací stanici, kam se grafika jednoduše zapojí a celá sestava funguje dál. Nevýhodou je další krabička položená někde vedle konzole, což z estetického hlediska nevypadá úplně nejlépe. Jedině že by karta byla vsazená v těle konzole a nějakými postranními dvířky se dala stará vyndat a vložit nová. Při poslední uvažované možnosti nám z konzole vznikne PC, všechny komponenty se dají měnit podle libosti, ale tím konzole přestává být konzolí a přesouváme se někam ke Steam Machine a podobným zařízením. Nejhorší možná varianta, která znamená zánik konzolového světa a na to snad nedojde.
Rozhodnutí chytrých hlav na vrcholných pozicích managementu není jednoduché a sám jsem zvědav, jakým směrem budou chtít byznys kolem konzolí popostrčit. Já bych se určitě postavil za co nejvíce výkonu při uvedení konzole, která pak nějakých pět let dejme tomu vydrží, ale jak jsem nastínil, je otázkou, kolik platících zákazníků jako já by se sešlo dohromady a zda by se konzole vyplatilo prodávat. Co si ale troufnu tvrdit je, že současný stav uvádění konzolí a jejich životnost nebude mít dlouhého trvání a někdo jeho vývoj změní. Jestli to bude Microsoft, Sony nebo někdo další (nezapomínejme na příchod nové konzole Nintenda NX, která může být super ultra výkonná, i když touhle cestou se Nintendo v historii nepouštělo často), těžko předpovídat.
Ať už to dopadne, jak chce, konzole jako takové se musí rozhodnout, jako cestou se dát a já doufám, že žádná z těchto cest nebude vést k jejich zániku. Byla by obrovská škoda přijít o pohodlné hraní na gamepadu z pohodlí gauče před velkou televizí. Nutno však dodat, že pro pohodlnější hraní budeme muset sáhnout hlouběji do peněženky, buď kvůli častějšímu vydávání/upgradu konzolí, nebo vyšší pořizovací ceně, což jsou varianty, které nás nejspíš stejně neminou. Na vás mám jedinou otázku. Jakým směrem chcete, aby se konzole vydaly dál, výkon nebo cena?



























