RECENZE: Assassin’s Creed IV: Black Flag
Assassin’s Creed se po roce opět vrací a to tentokrát s pirátskou tématikou v 18. století. Nový hrdina je ale trochu netradiční, a jakožto pirát se budete více plavit po otevřeném světě. Nicméně se stále jedná o poctivou hru z této série, o čem se jistě přesvědčíte v naší recenzi.
Hlavním hrdinou Assassin’s Creed IV: Black Flag je Edward Kenway, který se za účelem splnění svých snů o bohatství a moci stane pirátem. Na začátku hry se Kenway střetne s asasínem a je tak naprosto nečekaně vtažen do odvěké války mezi Templáři a Asasíny. Od té chvíle začne žít trochu zmatený život. Stále touží po bohatství a stále v něm žije pirát jako poleno, ale současně následuje cíle asasínů, protože i navzdory prvotnímu pozitivnímu střetnutí s templáři, si moc nepadli do oka.
Edward se totiž až postupně dozvídá o existenci asasínů a o jejich nepřátelích, což se dá říct i o člověku, který leží v dobře známém stroji Animus, který návrat do historie umožňuje. V minulých hrách byla zápletka v současnosti velmi podstatná, ale po třetím díle to tak nějak skončilo, ale detaily vám určitě prozrazovat nebudeme. Nicméně stále existuje společnost Abstergo, která v současnosti využívá Animus pro zábavní průmysl. Ujmete se tak role jednoho ze zaměstnanců této společnosti a budete prožívat životy předků podle jejich DNA a získané záznamy pak poslouží na propagaci interaktivní zábavy, kdyby Animus mohli lidé využívat jako produkt, například namísto kina. Přesto i v moderním světě si užijete své, například při hackování počítačů.
Black Flag je i navzdory sobečtějšímu hrdinovi, i když ne zas tak moc, a kladení důrazu na plavení, klasickou hrou ze série Assassin’s Creed. Edward jako jeho předchůdci ladně šplhá po budovách a konstrukcích, nepozorovaně se plíží a tiše likviduje své cíle apod. Občas už nám ale sledování a odposlouchávání rozhovorů lezlo na nervy, ale to případně můžete dát vývojářům vědět po skončení mise, kde je můžete ohodnotit. Samozřejmě pokud vám to mise umožní, tak klidně taste meč a probijte se až ke svému cíli. Samozřejmě také budete hledat vyvýšená místa pro synchronizaci, abyste odhalili část mapy či lokaci a i všechny její aktivity a předměty. Novinkou je, že tyto vyhlídky můžete použít jako body rychlého cestování, což vám určitě ušetří spoustu času.
Jedním z mnoha prvků hry, stejně jako v předchozích titulech, je neuvěřitelné množství věcí, co můžete dělat. Kromě hlavní příběhové linie, která vás zaměstná na docela dlouho, jsou zde vedlejší aktivity jako asasínské nebo námořní kontrakty, nespočet předmětů ke sbírání, lovy na templáře, hledání pokladů podle map, lov zvěře, ať už ve vodě či na souši, a to jste ještě nezačali mluvit o vaší lodi Jackdaw, která je ve hře přeložena jako Kavka, protože je pojmenována po stejnojmenném ptákovi. Na moři můžete plundrovat nepřátelské lodě, ničit templářské pevnosti, zkoumat podvodní vraky nebo si zalovíte s harpunou. Zkrátka je herní svět plný aktivit a i když se budete snažit zaměřovat na příběh, tak neustále vás bude něco táhnout k vedlejším věcem, aniž byste si to uvědomili.
Svět Assassin’s Creed IV: Black Flag je skutečně masivní a skládá se z několika velkých měst a pak ze spousty ostrovů a jiných lokací, a v každé budete mít co dělat. Zatímco je na každé takové místo potřeba doplout vaší lodí, tak jakmile je objevíte, můžete využít rychlého cestování a přesunout se na dané místo během chvíle, takže hra rozhodně neztrácí na tempu. Pokud si navíc synchronizujete i vyhlídky, tak se můžete přesouvat rovnou na ně, což vám ušetří další čas. Rychlé cestování je zkrátka ve hrách s otevřeným velkým světem velké plus, protože kdybyste měli na každé míse cestovat klasicky, tak by vás z toho asi… no víte co.
Mimi loď má Edward k dispozici různé nástroje a prvky včetně orlího zraku, který je již stálicí série. Orlí zrak opět neslouží jen k nalezení cíle v davu, ale také s ním poprvé můžete cíle označovat a vidět je i skrze stěny, domy, podlaží apod., což hodně pomůže o docela nudných sledovacích misí. Stejně tak můžete i kdykoliv označit nepřátele, abyste o nich měli lepší přehled, když se potřebujete někam tiše dostat. Tento prvek jsme již mohli vidět ve Far Cry 3 a i zde funguje skvěle. Po úspěchu s Far Cry 3 přemístil Ubisoft některé vývojáře na Black Flag, aby s hrou pomohli a jedním z dalších podobných prvků je výroba předmětů. Jak už jsme zmínili, tak Edward může lovit různou zvěř (jelen, jaguár, divoké prase atd.) a poté ji stáhnout z kůže nebo z nich získat kosti. V menu pak můžete vyrobit zlepšení pro váš oblek, tedy se vám zvětší zdraví, můžete si vyrobit kožená pouzdra, abyste mohli nosit více pistol apod. Na vodě pak můžete lovit žraloky, kosatky a velryby, nebo ničit a plundrovat lodě o jejich náklad, který můžete použít na prodej a především také na vylepšení Edwardovi lodi.
Právě vylepšování vaší lodi je dosti podstatné, protože některé mise se odehrávají na vodě a to samozřejmě bojujete s nepřátelskými loděmi. Někdy vám tak ještě před započetím mise radí, abyste loď zlepšili, ale třeba si poradíte i navzdory tomu. Problém je trochu v tom, že vylepšení různých částí lodi nevyžaduje jen peníze, ale také suroviny jako kov a dřevo. A pokud si chcete udělat nové plachty, tak i látku, ale to už je jen kosmetická úprava. Tyto suroviny lze ale získat jen plundrováním lodi, takže loď musíte nejdříve zničit, poté se nalodit, zabít většinu posádky a teprve pak je náklad váš. Navíc musíte pomocí dalekohledu najít správné lodě, protože náklad cukru a rumu vám sice pomůže finančně, ale ne při kupování vylepšení pro vaši loď Jackdaw. Asi by se dalo říct, že to narušuje plynulost příběhu, ale pokud si loď budete průběžně vylepšovat, tak byste neměli mít problém. Finanční stránka by pak neměla dělat problémy, zvláště když můžete zničené lodě přidat do své flotily a vysílat je na mise, podobně jako asasíny v předchozích hrách.
Assassin’s Creed IV navíc k masivnímu single-playeru přihazuje i robustní a bohatý online multiplayer. K dispozici jsou jak týmové, tak nepřátelské režimy včetně klasického deathmatch nebo variant na zabrání území apod. Multiplayer také nabízí výcvikový režim, který vás provede základy hry a systému bodování. Navíc se nabízí i režim Game Lab, který vám umožní vytvořit utkání v jakémkoliv režimu a změnit početné množství možností, abyste tak vytvořili unikátní mač. Během hry pro více hráčů klasicky získáváte zkušenosti, odemykáte perky, speciální schopnosti a další odměny, které přichází s každou novou úrovní. V single-playeru navíc můžete plnit různé menší výzvy od Abstergo, které vám zpřístupní bonusy v multiplayer. Co se týče dostupnosti a popularity, tak základna hráčů je velmi silná a věříme, že tomu tak bude dlouho.
Všichni jistě víte, že hra vychází na současné i next-gen konzole, což možná mohlo některé vést k tomu, že by hra na Xbox 360 vypadala trochu ošumtěle, ale není tomu tak. Black Flag vypadá i na osm let staré konzoli skvěle. Svět je plný života a je nádherný, ať už jste na souši či moři. S občasnými výjimkami hra běžela naprosto plynule a to platí i o přechodu z lodi na pevninu a obráceně. Hra navíc nabízí dech beroucí atmosféru a skvěle zpracované moře, na kterém neschází divoké bouře, tornáda nebo rozbouřené vlny. Postavy vypadají dobře, ale na jejich oblečení a zvláště na stínování už je znát zub času staršího hardwaru.
Skvělou prezentaci pak doplňuje zvuk a hudba. Hudební doprovod je naprosto perfektní a neschází ani pirátský zpěv při plavbách na moři. Co se týče dabingu, tak nic jiného, než dokonalost už od této série nečekáme a namluvení přivedlo postavy skutečně k životu. Zvuky jsou taktéž špičkové, ať už jde o skřípání mečů nebo dopad dělové koule na bok lodi. Vše zni čistě a skutečně.
Ovládání je provedeno na jedničku a neměli jsme problém s běháním po střechách nebo se skrýváním v různých úkrytech. Samozřejmě občas vyběhnete trochu jiným směrem nebo skočíte trochu jinam, než jste chtěli, ale to už je holt kříž téhle série. Bojový systém nám připomněl sérii Batman Arkham, tedy při potyčkách se vám nad nepřítelem zobrazí varování, že chce zaútočit a to poté můžete vyblokovat a provést další akci. Do souboje můžete také zamíchat střílení z pistole a dýmovnice. Problémy s ovládání mohou nastat při soubojích na moři, kdy musíte loď zároveň navigovat a ještě pálit z různých zbraní.
Verdikt
S Assassin’s Creed IV: Black Flag jsme si užili spoustu zábavy a to jsme ani zdaleka ještě neprozkoumali vše. Obsahu ve hře je zkrátka tuna a celková podoba hry je naprosto skvělá a na next-genu budete vypadat ještě líp. U nás si navíc hráči užijí profesionální češtinu, která se vzhledem k tématice nebála jít pro ostřejší slůvko daleko a je tak skvělým doprovodem této hry. Kromě několika drobností, které jsme již vytkli v recenzi, je hra opravdu další důstojným titulem v sérii a my už se nemůžeme dočkat, kam nás zase vezme Ubisoft příští rok.RECENZE: Death Stranding: Director’s Cut
Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?
RECENZE: Dragon Age: The Veilguard
Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.
RECENZE: Farming Simulator 25
Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....
Recenze: Squirrel with a Gun
Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...
RECENZE: Life is Strange: Double Exposure
Na poli adventur je Life is Strange pojem. Studiu Don’t Nod se v roce 2015 podařilo stvořit překvapivý hit, který umně kombinoval paranormální jevy a vztahové drama z pohledu Maxine Caulfield, mladé středoškolačky, jež ke svým superschopnostem přišla jako slepá k houslím. Od té doby se svět rozšířil nejen o další více či méně povedené tituly, ale také o další studio Deck Nine, které si vzalo na starosti také pokračování...
RECENZE: Call of Duty Black Ops 6
Letošní díl nekonečné série Call of Duty je celou řadou hráčů očekáván hned z několika důvodů. Může to být třeba tím, že vývoj Black Ops 6 byl na poměry značky až nečekaně dlouhý, protože trval čtyři roky. Vývojáři tak měli spoustu času náležitě zapracovat na všech aspektech a napravit poněkud pošramocenou pověst po nepříliš vydařeném Modern Warfare III. Hráči na Xboxu pak mají ještě jeden důvod k radosti, obzvlášť, pokud si...
Recenze: Sonic X Shadow Generations
Generační střet rychlosti, cestování v čase a temnoty. Nový titul z dílny herní legendy, studia SEGA, vrací to, co už jednou dobře fungovalo v roce 2011 a přidává k tomu temný chod navíc, v podobě kampaně za dokonalou bytost, ježka Shadowa.