RECENZE: Assassin’s Creed IV: Black Flag

Autor: Lindy Publikováno: 6.11.2013, 15:48

Publikováno: 6.11.2013, 15:48

Sociální sítě

O autorovi

Lindy

Lindy

Je autorem 263 článků

Miluji hry a to všech kategorií. Málo her ovšem dohraji do konce. Spíše mě baví objevovat a testovat nové věci. Jsem velký fanda hokeje a zejména NHL.

Assassin’s Creed se po roce opět vrací a to tentokrát s pirátskou tématikou v 18. století. Nový hrdina je ale trochu netradiční, a jakožto pirát se budete více plavit po otevřeném světě. Nicméně se stále jedná o poctivou hru z této série, o čem se jistě přesvědčíte v naší recenzi.

Hlavním hrdinou Assassin’s Creed IV: Black Flag je Edward Kenway, který se za účelem splnění svých snů o bohatství a moci stane pirátem. Na začátku hry se Kenway střetne s asasínem a je tak naprosto nečekaně vtažen do odvěké války mezi Templáři a Asasíny. Od té chvíle začne žít trochu zmatený život. Stále touží po bohatství a stále v něm žije pirát jako poleno, ale současně následuje cíle asasínů, protože i navzdory prvotnímu pozitivnímu střetnutí s templáři, si moc nepadli do oka.

Edward se totiž až postupně dozvídá o existenci asasínů a o jejich nepřátelích, což se dá říct i o člověku, který leží v dobře známém stroji Animus, který návrat do historie umožňuje. V minulých hrách byla zápletka v současnosti velmi podstatná, ale po třetím díle to tak nějak skončilo, ale detaily vám určitě prozrazovat nebudeme. Nicméně stále existuje společnost Abstergo, která v současnosti využívá Animus pro zábavní průmysl. Ujmete se tak role jednoho ze zaměstnanců této společnosti a budete prožívat životy předků podle jejich DNA a získané záznamy pak poslouží na propagaci interaktivní zábavy, kdyby Animus mohli lidé využívat jako produkt, například namísto kina. Přesto i v moderním světě si užijete své, například při hackování počítačů.

AC4BF_SC_SP_01_IIconicPose_Edward.JPG

Black Flag je i navzdory sobečtějšímu hrdinovi, i když ne zas tak moc, a kladení důrazu na plavení, klasickou hrou ze série Assassin’s Creed. Edward jako jeho předchůdci ladně šplhá po budovách a konstrukcích, nepozorovaně se plíží a tiše likviduje své cíle apod. Občas už nám ale sledování a odposlouchávání rozhovorů lezlo na nervy, ale to případně můžete dát vývojářům vědět po skončení mise, kde je můžete ohodnotit. Samozřejmě pokud vám to mise umožní, tak klidně taste meč a probijte se až ke svému cíli. Samozřejmě také budete hledat vyvýšená místa pro synchronizaci, abyste odhalili část mapy či lokaci a i všechny její aktivity a předměty. Novinkou je, že tyto vyhlídky můžete použít jako body rychlého cestování, což vám určitě ušetří spoustu času.

Jedním z mnoha prvků hry, stejně jako v předchozích titulech, je neuvěřitelné množství věcí, co můžete dělat. Kromě hlavní příběhové linie, která vás zaměstná na docela dlouho, jsou zde vedlejší aktivity jako asasínské nebo námořní kontrakty, nespočet předmětů ke sbírání, lovy na templáře, hledání pokladů podle map, lov zvěře, ať už ve vodě či na souši, a to jste ještě nezačali mluvit o vaší lodi Jackdaw, která je ve hře přeložena jako Kavka, protože je pojmenována po stejnojmenném ptákovi. Na moři můžete plundrovat nepřátelské lodě, ničit templářské pevnosti, zkoumat podvodní vraky nebo si zalovíte s harpunou. Zkrátka je herní svět plný aktivit a i když se budete snažit zaměřovat na příběh, tak neustále vás bude něco táhnout k vedlejším věcem, aniž byste si to uvědomili.

Svět Assassin’s Creed IV: Black Flag je skutečně masivní a skládá se z několika velkých měst a pak ze spousty ostrovů a jiných lokací, a v každé budete mít co dělat. Zatímco je na každé takové místo potřeba doplout vaší lodí, tak jakmile je objevíte, můžete využít rychlého cestování a přesunout se na dané místo během chvíle, takže hra rozhodně neztrácí na tempu. Pokud si navíc synchronizujete i vyhlídky, tak se můžete přesouvat rovnou na ně, což vám ušetří další čas. Rychlé cestování je zkrátka ve hrách s otevřeným velkým světem velké plus, protože kdybyste měli na každé míse cestovat klasicky, tak by vás z toho asi… no víte co.

AC4BF_SC_SP_05_UnderwaterTreasure.JPG

Mimi loď má Edward k dispozici různé nástroje a prvky včetně orlího zraku, který je již stálicí série. Orlí zrak opět neslouží jen k nalezení cíle v davu, ale také s ním poprvé můžete cíle označovat a vidět je i skrze stěny, domy, podlaží apod., což hodně pomůže o docela nudných sledovacích misí. Stejně tak můžete i kdykoliv označit nepřátele, abyste o nich měli lepší přehled, když se potřebujete někam tiše dostat. Tento prvek jsme již mohli vidět ve Far Cry 3 a i zde funguje skvěle. Po úspěchu s Far Cry 3 přemístil Ubisoft některé vývojáře na Black Flag, aby s hrou pomohli a jedním z dalších podobných prvků je výroba předmětů. Jak už jsme zmínili, tak Edward může lovit různou zvěř (jelen, jaguár, divoké prase atd.) a poté ji stáhnout z kůže nebo z nich získat kosti. V menu pak můžete vyrobit zlepšení pro váš oblek, tedy se vám zvětší zdraví, můžete si vyrobit kožená pouzdra, abyste mohli nosit více pistol apod. Na vodě pak můžete lovit žraloky, kosatky a velryby, nebo ničit a plundrovat lodě o jejich náklad, který můžete použít na prodej a především také na vylepšení Edwardovi lodi.

Právě vylepšování vaší lodi je dosti podstatné, protože některé mise se odehrávají na vodě a to samozřejmě bojujete s nepřátelskými loděmi. Někdy vám tak ještě před započetím mise radí, abyste loď zlepšili, ale třeba si poradíte i navzdory tomu. Problém je trochu v tom, že vylepšení různých částí lodi nevyžaduje jen peníze, ale také suroviny jako kov a dřevo. A pokud si chcete udělat nové plachty, tak i látku, ale to už je jen kosmetická úprava. Tyto suroviny lze ale získat jen plundrováním lodi, takže loď musíte nejdříve zničit, poté se nalodit, zabít většinu posádky a teprve pak je náklad váš. Navíc musíte pomocí dalekohledu najít správné lodě, protože náklad cukru a rumu vám sice pomůže finančně, ale ne při kupování vylepšení pro vaši loď Jackdaw. Asi by se dalo říct, že to narušuje plynulost příběhu, ale pokud si loď budete průběžně vylepšovat, tak byste neměli mít problém. Finanční stránka by pak neměla dělat problémy, zvláště když můžete zničené lodě přidat do své flotily a vysílat je na mise, podobně jako asasíny v předchozích hrách.

Assassin’s Creed IV navíc k masivnímu single-playeru přihazuje i robustní a bohatý online multiplayer. K dispozici jsou jak týmové, tak nepřátelské režimy včetně klasického deathmatch nebo variant na zabrání území apod. Multiplayer také nabízí výcvikový režim, který vás provede základy hry a systému bodování. Navíc se nabízí i režim Game Lab, který vám umožní vytvořit utkání v jakémkoliv režimu a změnit početné množství možností, abyste tak vytvořili unikátní mač. Během hry pro více hráčů klasicky získáváte zkušenosti, odemykáte perky, speciální schopnosti a další odměny, které přichází s každou novou úrovní. V single-playeru navíc můžete plnit různé menší výzvy od Abstergo, které vám zpřístupní bonusy v multiplayer. Co se týče dostupnosti a popularity, tak základna hráčů je velmi silná a věříme, že tomu tak bude dlouho.

Všichni jistě víte, že hra vychází na současné i next-gen konzole, což možná mohlo některé vést k tomu, že by hra na Xbox 360 vypadala trochu ošumtěle, ale není tomu tak. Black Flag vypadá i na osm let staré konzoli skvěle. Svět je plný života a je nádherný, ať už jste na souši či moři. S občasnými výjimkami hra běžela naprosto plynule a to platí i o přechodu z lodi na pevninu a obráceně. Hra navíc nabízí dech beroucí atmosféru a skvěle zpracované moře, na kterém neschází divoké bouře, tornáda nebo rozbouřené vlny. Postavy vypadají dobře, ale na jejich oblečení a zvláště na stínování už je znát zub času staršího hardwaru.

AC4BF_SC_SP_06_CityGunplay.JPG

Skvělou prezentaci pak doplňuje zvuk a hudba. Hudební doprovod je naprosto perfektní a neschází ani pirátský zpěv při plavbách na moři. Co se týče dabingu, tak nic jiného, než dokonalost už od této série nečekáme a namluvení přivedlo postavy skutečně k životu. Zvuky jsou taktéž špičkové, ať už jde o skřípání mečů nebo dopad dělové koule na bok lodi. Vše zni čistě a skutečně.

Ovládání je provedeno na jedničku a neměli jsme problém s běháním po střechách nebo se skrýváním v různých úkrytech. Samozřejmě občas vyběhnete trochu jiným směrem nebo skočíte trochu jinam, než jste chtěli, ale to už je holt kříž téhle série. Bojový systém nám připomněl sérii Batman Arkham, tedy při potyčkách se vám nad nepřítelem zobrazí varování, že chce zaútočit a to poté můžete vyblokovat a provést další akci. Do souboje můžete také zamíchat střílení z pistole a dýmovnice. Problémy s ovládání mohou nastat při soubojích na moři, kdy musíte loď zároveň navigovat a ještě pálit z různých zbraní.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

S Assassin’s Creed IV: Black Flag jsme si užili spoustu zábavy a to jsme ani zdaleka ještě neprozkoumali vše. Obsahu ve hře je zkrátka tuna a celková podoba hry je naprosto skvělá a na next-genu budete vypadat ještě líp. U nás si navíc hráči užijí profesionální češtinu, která se vzhledem k tématice nebála jít pro ostřejší slůvko daleko a je tak skvělým doprovodem této hry. Kromě několika drobností, které jsme již vytkli v recenzi, je hra opravdu další důstojným titulem v sérii a my už se nemůžeme dočkat, kam nás zase vezme Ubisoft příští rok.
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»