RECENZE: It Takes Two

Autor: p.a.c.o Publikováno: 7.4.2021, 8:47

Publikováno: 7.4.2021, 8:47

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 2248 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Štěstí přeje připraveným. Dvakrát měř, jednou řež. Ve dvou se to lépe táhne. Ano, čtete správně. Pro úvod této recenze jsem si vybral hned tři česká přísloví, která krásně fungují ve skutečném světě, ale stejně tak dobře platí i pro ten herní. Občas má člověk dost štěstí, podaří se mu projít nějakou zapeklitou herní pasáž snadno, ani neví jak. V opačném případě to znamená ztrátu několika minut při opakovaném průchodu. U skákaček pak dozajista platí druhé zmíněné, obzvlášť tam, kde špatně naplánovaný skok nebo úskok znamená pád do hlubin či setkání s nepřátelskou čepelí.

Poslední přísloví pak pasuje líp jak prdel na hrnec pro všechny ty multiplayery a kooperace. Přesně sem měl směřovat pomyslný oslí můstek, tak snad se to povedlo, protože následující řádky recenze se budou věnovat čistě kooperativní záležitosti It Takes Two. Jestli vám její koncept něco připomíná, tak máte pravdu, protože za vývojem stojí Josef Fares s Hazelight Studios. První hrou, která z jejich kanceláří vypadla, byla A Way Out, kterou si celá řada z vás jistě velice dobře pamatuje a na jejíž základy právě It Takes Two navazuje.

Po útěku z vězení se tentokráte vývojáři zaměřili na vztahy jedné rozhádané rodiny, která je těsně před rozvodem. May a Cody jsou docela rozdílné povahy s rozdílným přístupem k životu a s nadsázkou by se dalo říct, že je až s podivem, jak dlouho manželství drželo pohromadě. Možná je u sebe drží jenom jejich dcera Rose, ale už ani to moc nefunguje. Rose by si naopak moc přála, aby se její rodiče zase dali dohromady a měli se rádi.

Následně do příběhu vstupuje menší woodoo, kdy si Rose vyrobila panenky ztvárňující její rodiče a jak tak přemýšlí nad svými rodiči, přepadne jí smutek a několik slz společně s přáním, aby rodiče byli zase spolu, dopadne na panenky. V tu chvílí se oba těmito panenkami opravdu stanou, což odstartuje za asistence oživlé a bláznivé knihy „Book of Love“ cestu za znovozvětšením a snad i stmelením obou rodičů dohromady. Dějová linka je originální tak akorát, místy je vtipná, jindy melancholická a rozhodně moc pěkně doprovází hratelnost a dává ji pevnější kostru pro fungování.

Jak jsem zmínil v úvodu, It Takes Two je hrou pouze pro dva hráče. Kdo k sobě nikoho nemá, bude si muset někoho sehnat, nebo se podívat po nějaké jiné hře. Následně si pak stačí vybrat, zda se do hraní pustíme online nebo v lokální kooperaci. Ať se rozhodnete, jak chcete, rozdělené obrazovce se ani v jednom případě nevyhnete, což u online varianty hodně překvapí. Na druhou stranu musím říct, že pohled na dění u druhého hráče se ve spoustě případů hodí pro správné načasování nejrůznějších akcí. Dá se to sice zvládnout (a dost často je to vyžadováno) hlasovou komunikací, ale někdy je opravdu rychlejší kouknout a vidět.

Hratelnost je totiž přímo postavena na kooperaci a podřízeny jsou jí všechny aktivity. Je to dáno zejména tím, že každá z postav hodně často dostane specifickou dovednost, kdy cesta dál vede skrze jejich úspěšnou kombinaci. Čeká nás hromada hádanek, puzzlů a zejména skákacích částí, které bude třeba překonat. Jedním z větších neduhů hry je nevyvážená obtížnost. Někdy je hra opravdu snadná, aby o pár chvil obtížnost vyletěla hodně vysoko. To platí i pro souboje s bossy, kdy obtížnost neroste, ale také je jako na houpačce. Na druhou stranu nás to při hraní udržovalo ve střehu, protože jsme nikdy nevěděli, jak moc velkou výzvu nám příští okamžiky přinesou.

Rozhodně je na co se těšit, protože hlavní hrdinové se zmenšili ve skutečném světě. To znamená, že i běžné věci jako vysavače, elektrická vedení nebo obyčejná vláčkodráha nabídnou víc vzrušení, než by člověk čekal. Stejně tak dostávají nový rozměr zvířátka jako brouci, včely nebo veverky. Ostatně, kdo někdy vyzkoušel Grounded, ví přesně, co mám na mysli. Celý svět je zpracovaný opravdu zajímavě a nabídne někdy až nečekané úhly pohledu do běžného života a věcí v něm.

Stejně jako se mění prostředí, mění se také hratelnost. Hodně jsem byl překvapen tím, jak pestré jsou jednotlivé herní prvky, a dokonce herní styly. It Takes Two nemá problém nabídnout klasickou skákačku, obohacenou o puzzly. Velice rychle se z ní může stát shora či z boku viděná skákačka, akční mlátička v diablo stylu a také střílečka či strategie s jeřábem. Navíc herní mechaniky nerecyklují sami sebe a každá část má svou vlastní hratelnost a styl. Díky tomu i hlavní hrdinové získávají stále nové dovednosti, aby ty staré ztratili a už se k nim nevrátili.

S tím vším je spojený nárůst herní doby. A Way Out byla jednohubka na 6 hodin, ale zde není problém se zabavit na 12 hodin a k tomu se do hry vracet. Vývojáři přidali hromadu miniher a oddychových částí, kde se můžeme vyřádit. Někdy je třeba spolupráce, ale jindy se ze spoluhráče stane protihráče, kterého je třeba porazit v likvidaci cílů, přetahování nebo baseballu. Těchto aktivit je ve hře opravdu velké množství, i když jejich zábavnost je stejně nepředvídatelná, jako zmiňovaná obtížnost. Zmínit musím také ukrytý easter egg s odkazem na minulou hru studia A Way Out.

Různorodost se týká i prostředí, v nichž se naši hrdinové prohánějí. Všechna jsou zpracována s opravdu velkou dávkou smyslu pro detail, až jsem se často musel zastavit a jenom se kochat scenérií, která nám byla přichystána. Zmínil jsem, že se podíváme do reálného světa, jako do myší díry, projedeme se po kabelech elektrického vedení nebo odhalíme, co se ukrývá v obyčejném stromě vedle domu. Mimo to obejde i na pohádková prostředí, vesmír nebo vnitřek kaleidoskopu. Přitom všechny hádanky a úkoly jsou pěkně spojeny s daným prostředím.

Ptáte se, proč jsem na základě tohoto chvalozpěvu nedal hře maximální hodnocení? Problémy s obtížností jsem zmínil, ale ještě o něco vážnějším nedostatkem je kamera. Hra po nás často vyžaduje velkou přesnost a správné načasování pro naši akci a rozhodnutí. Bohužel, ne vždy nám poskytne tak dobrý úhel pohledu, abychom hned napoprvé mohli úkol splnit. Někdy není vidět přes překážku, jindy nejde kamera otočit tak moc, jak by bylo potřeba a při jednom souboji s bossem někdo tak nějak úplně zapomněl na to, že hráč má k dispozici jenom půlku obrazovky, tudíž jeho rozhled není tak velký. Ne, že by problémy s kamerou byly na denním pořádku, ale o to více dokáží při hraní naštvat, když už se objeví.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

It Takes Two je krásnou hrou po grafické stránce a ještě lepší po té hratelnostní. Cody a May toho zažijí spoustu, hádanky a řešení se v rámci úrovně neopakují a bez spolupráce se opravdu neobejdou. Přesně takhle si představuji skvělou kooperativní hru. Pokud najdete někoho, s kým se na cestu vydáte, garantuji vám, že si užijete hromadu legrace a nespočet momentů, na které budete i za čas vzpomínat. K tomu určitě přispívá hromada miniher, k nimž můžete spoluhráče kdykoliv vyzvat.
18. 06. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Chivalry 2

V nablýskané zbroji za srdcem krásné princezny, nehynoucí slávou v básních a půlkou království. Tak nějak idylicky jsem si vždycky představoval život ve středověku. Jak mi ukázalo Kingdom Come, tak úplně skvělé to nebylo, jelikož všechny zužovali nějaké patálie. Tím spíš, když se člověk, coby pěšák, dostal do nějaké hromadné bitvy. V herním průmyslu se pak najdou firmy specializující své hry právě na tuto soubojovou část.

»
15. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Song of Horror

Pojetí hororového žánru za časů mistra Alana Edgara Poea a za časů Alfreda Hitchcocka se diametrálně lišilo. Oba pánové si potrpěli na poctivé budování atmosféry, na vykreslení postav a na závěr, který vlastně ani nemusel být závěrem. Přesto kinematografie dala druhému jmenovanému výhodu audiovizuální prezentace, kdy kombinace dobře sladěného příběhu, brilantní kompozice obrazu a hudebního doprovodu, předčí i ten nejlepší tištěný text. Dnešní doba děsivý žánr dost zrychlila, zjednodušila a...

»
08. 06. 2021 • japo0

Recenze: Sniper Ghost Warrior Contracts 2

Pokračování sniperské hry Ghost Warrior Contracts od polských City Interactive je tu. City Interactive se sniperským hrám věnuje už od roku 2008, dosud ovšem s rozporuplným úspěchem. Jejich sérii Ghost Warrior se přeci jen daří o trošku hůře,  než například poslednímu dílu Sniper Elite 4, který byl hodnocen jako velmi nadprůměrný. Pro mě vždy byly jejich hry spíše na úrovni „guilty pleasure“, což by se dalo do češtiny asi volně...

»
08. 06. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Necromunda: Hired Gun

Mohl bych tu začít tahat triko, jak je Warhammer 40 000 neustále zpracováván do sotva průměrných her. Jenže s ohledem na jeho velikost bych toho musel znát mnohem víc než jen rozložení frakcí, hrubý obrys dějových pozadí a fakt, že jde o univerzum, které je mohutně adaptováno do knih, filmů a samozřejmě her. A není třeba hlubokých znalostí, abych si všiml pravidelné roční ofenzívy titulů, kterým propůjčuje licence Games Workshop. A přestože...

»
02. 06. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Hood: Outlaws & Legends

Robin Hood je známé jméno. Ještě aby ne, když šlo údajně o lupiče, který bohatým bral a chudým dával. Tento lidový hrdina nejspíš žil na přelomu 12. a 13. století, ovšem není úplně jisté, že skutečně existoval. To nicméně nezabránilo zábavnímu průmyslu ve spoustě seriálových, filmových a také herních zpracování. Hrou, kterou si nejvíc pamatuju, je pro mě Robin Hood: Legenda Sherwoodu, která vyšla v roce 2002 jako taktická akční hra,...

»
26. 05. 2021 • japo0

Recenze: Subnautica: Below Zero

Hluboké moře dokáže být zrádné. Nikdy nevíte, co se vám může stát – ztratíte při hloubkovém ponoru orientaci mezi korálovými útesy a dojde vám kyslík? Nebo se vám vybije baterka a přepadne vás z temné hlubiny mimozemská mořská příšera, o jejíž přítomnosti jste neměli před sekundou ani tušení? A o tom právě Subnautica je – s každým ponorem přichází strach a zároveň úžas – strach z toho, zda jste dostatečně připraveni překonat sami...

»
25. 05. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: King of Seas

„Pozor, ať neuklouzneš na palubě“ nebo „Nehoňte se tady, právě jsem to tu vytřela“. Tak nějak asi volali pirátské maminky na své potomky dovádějící na lodi. A že pirátská loď je k hrátkám jako stvořená. Všude samé zákoutí, hromada kamarádů z posádky, zvířátka, prostě sen každého malého kluka nebo holky. Možná si to všechno ale moc idealizuji a život pirátských dětí nebyl jenom veselý a zalitý sluncem, jak by se nám na...

»
24. 05. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Biomutant

J. R. Ewing by byl hrdý, neboť moc, touha po bohatství a těžká technika opět zvítězila nad zdravým rozumem, připoutanými aktivisty a reklamami na bio produkty. Těžební společnost, jejímž cílem je vycucat svět jak mléčné vaky prvorodičky, narazila na toxickou surovinu neznámého charakteru. Krom toho, že vyvěrá i z poupat mladých jabloní, mutuje se vším živým a postupně zabíjí Strom života. Bylo by snadné ho ochránit, kdyby se společnost nerozdělila na...

»