RECENZE: It Takes Two

Autor: p.a.c.o Publikováno: 7.4.2021, 8:47

Publikováno: 7.4.2021, 8:47

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 2733 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Štěstí přeje připraveným. Dvakrát měř, jednou řež. Ve dvou se to lépe táhne. Ano, čtete správně. Pro úvod této recenze jsem si vybral hned tři česká přísloví, která krásně fungují ve skutečném světě, ale stejně tak dobře platí i pro ten herní. Občas má člověk dost štěstí, podaří se mu projít nějakou zapeklitou herní pasáž snadno, ani neví jak. V opačném případě to znamená ztrátu několika minut při opakovaném průchodu. U skákaček pak dozajista platí druhé zmíněné, obzvlášť tam, kde špatně naplánovaný skok nebo úskok znamená pád do hlubin či setkání s nepřátelskou čepelí.

Poslední přísloví pak pasuje líp jak prdel na hrnec pro všechny ty multiplayery a kooperace. Přesně sem měl směřovat pomyslný oslí můstek, tak snad se to povedlo, protože následující řádky recenze se budou věnovat čistě kooperativní záležitosti It Takes Two. Jestli vám její koncept něco připomíná, tak máte pravdu, protože za vývojem stojí Josef Fares s Hazelight Studios. První hrou, která z jejich kanceláří vypadla, byla A Way Out, kterou si celá řada z vás jistě velice dobře pamatuje a na jejíž základy právě It Takes Two navazuje.

Po útěku z vězení se tentokráte vývojáři zaměřili na vztahy jedné rozhádané rodiny, která je těsně před rozvodem. May a Cody jsou docela rozdílné povahy s rozdílným přístupem k životu a s nadsázkou by se dalo říct, že je až s podivem, jak dlouho manželství drželo pohromadě. Možná je u sebe drží jenom jejich dcera Rose, ale už ani to moc nefunguje. Rose by si naopak moc přála, aby se její rodiče zase dali dohromady a měli se rádi.

Následně do příběhu vstupuje menší woodoo, kdy si Rose vyrobila panenky ztvárňující její rodiče a jak tak přemýšlí nad svými rodiči, přepadne jí smutek a několik slz společně s přáním, aby rodiče byli zase spolu, dopadne na panenky. V tu chvílí se oba těmito panenkami opravdu stanou, což odstartuje za asistence oživlé a bláznivé knihy „Book of Love“ cestu za znovozvětšením a snad i stmelením obou rodičů dohromady. Dějová linka je originální tak akorát, místy je vtipná, jindy melancholická a rozhodně moc pěkně doprovází hratelnost a dává ji pevnější kostru pro fungování.

Jak jsem zmínil v úvodu, It Takes Two je hrou pouze pro dva hráče. Kdo k sobě nikoho nemá, bude si muset někoho sehnat, nebo se podívat po nějaké jiné hře. Následně si pak stačí vybrat, zda se do hraní pustíme online nebo v lokální kooperaci. Ať se rozhodnete, jak chcete, rozdělené obrazovce se ani v jednom případě nevyhnete, což u online varianty hodně překvapí. Na druhou stranu musím říct, že pohled na dění u druhého hráče se ve spoustě případů hodí pro správné načasování nejrůznějších akcí. Dá se to sice zvládnout (a dost často je to vyžadováno) hlasovou komunikací, ale někdy je opravdu rychlejší kouknout a vidět.

Hratelnost je totiž přímo postavena na kooperaci a podřízeny jsou jí všechny aktivity. Je to dáno zejména tím, že každá z postav hodně často dostane specifickou dovednost, kdy cesta dál vede skrze jejich úspěšnou kombinaci. Čeká nás hromada hádanek, puzzlů a zejména skákacích částí, které bude třeba překonat. Jedním z větších neduhů hry je nevyvážená obtížnost. Někdy je hra opravdu snadná, aby o pár chvil obtížnost vyletěla hodně vysoko. To platí i pro souboje s bossy, kdy obtížnost neroste, ale také je jako na houpačce. Na druhou stranu nás to při hraní udržovalo ve střehu, protože jsme nikdy nevěděli, jak moc velkou výzvu nám příští okamžiky přinesou.

Rozhodně je na co se těšit, protože hlavní hrdinové se zmenšili ve skutečném světě. To znamená, že i běžné věci jako vysavače, elektrická vedení nebo obyčejná vláčkodráha nabídnou víc vzrušení, než by člověk čekal. Stejně tak dostávají nový rozměr zvířátka jako brouci, včely nebo veverky. Ostatně, kdo někdy vyzkoušel Grounded, ví přesně, co mám na mysli. Celý svět je zpracovaný opravdu zajímavě a nabídne někdy až nečekané úhly pohledu do běžného života a věcí v něm.

Stejně jako se mění prostředí, mění se také hratelnost. Hodně jsem byl překvapen tím, jak pestré jsou jednotlivé herní prvky, a dokonce herní styly. It Takes Two nemá problém nabídnout klasickou skákačku, obohacenou o puzzly. Velice rychle se z ní může stát shora či z boku viděná skákačka, akční mlátička v diablo stylu a také střílečka či strategie s jeřábem. Navíc herní mechaniky nerecyklují sami sebe a každá část má svou vlastní hratelnost a styl. Díky tomu i hlavní hrdinové získávají stále nové dovednosti, aby ty staré ztratili a už se k nim nevrátili.

S tím vším je spojený nárůst herní doby. A Way Out byla jednohubka na 6 hodin, ale zde není problém se zabavit na 12 hodin a k tomu se do hry vracet. Vývojáři přidali hromadu miniher a oddychových částí, kde se můžeme vyřádit. Někdy je třeba spolupráce, ale jindy se ze spoluhráče stane protihráče, kterého je třeba porazit v likvidaci cílů, přetahování nebo baseballu. Těchto aktivit je ve hře opravdu velké množství, i když jejich zábavnost je stejně nepředvídatelná, jako zmiňovaná obtížnost. Zmínit musím také ukrytý easter egg s odkazem na minulou hru studia A Way Out.

Různorodost se týká i prostředí, v nichž se naši hrdinové prohánějí. Všechna jsou zpracována s opravdu velkou dávkou smyslu pro detail, až jsem se často musel zastavit a jenom se kochat scenérií, která nám byla přichystána. Zmínil jsem, že se podíváme do reálného světa, jako do myší díry, projedeme se po kabelech elektrického vedení nebo odhalíme, co se ukrývá v obyčejném stromě vedle domu. Mimo to obejde i na pohádková prostředí, vesmír nebo vnitřek kaleidoskopu. Přitom všechny hádanky a úkoly jsou pěkně spojeny s daným prostředím.

Ptáte se, proč jsem na základě tohoto chvalozpěvu nedal hře maximální hodnocení? Problémy s obtížností jsem zmínil, ale ještě o něco vážnějším nedostatkem je kamera. Hra po nás často vyžaduje velkou přesnost a správné načasování pro naši akci a rozhodnutí. Bohužel, ne vždy nám poskytne tak dobrý úhel pohledu, abychom hned napoprvé mohli úkol splnit. Někdy není vidět přes překážku, jindy nejde kamera otočit tak moc, jak by bylo potřeba a při jednom souboji s bossem někdo tak nějak úplně zapomněl na to, že hráč má k dispozici jenom půlku obrazovky, tudíž jeho rozhled není tak velký. Ne, že by problémy s kamerou byly na denním pořádku, ale o to více dokáží při hraní naštvat, když už se objeví.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

It Takes Two je krásnou hrou po grafické stránce a ještě lepší po té hratelnostní. Cody a May toho zažijí spoustu, hádanky a řešení se v rámci úrovně neopakují a bez spolupráce se opravdu neobejdou. Přesně takhle si představuji skvělou kooperativní hru. Pokud najdete někoho, s kým se na cestu vydáte, garantuji vám, že si užijete hromadu legrace a nespočet momentů, na které budete i za čas vzpomínat. K tomu určitě přispívá hromada miniher, k nimž můžete spoluhráče kdykoliv vyzvat.
27. 09. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: XIII

Herní průmysl prožívá zajímavé období. Na jednu stranu se mu neskutečně daří, co se financí týče. Zisky rostou, prodeje her také a stejně tak se zvětšuje herní komunita. Na druhou stranu je stále častější, že v době vydání hry dostaneme nedodělaný produkt, na kterém vývojáři musejí minimálně další rok pracovat, abychom dostali očekávanou kvalitu. A k tomu je tady záplava nejrůznějších remaků. Už jsem si říkal, že tato mánie bude mít sestupnou...

»
22. 09. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Destroy All Humans! 2 – Reprobed

Co se stane s mimozemšťanem po invazi na Zemi? Jestli hádáte, že si dopřeje dovolenou jako doživotní zákazník resortu Oblast 51, tak se pěkně pletete. Jeho novým domovem se stal Bílý dům, odkud je obdivován celou Amerikou. To lehce rozladilo Sovětský svaz, který se bojí, že se lehkovážnost Američanů může rozšířit do celého světa, včetně sibiřské oblasti. Ničí tak mimozemskou základnu na oběžné dráze a s ní i kariéru netradičního prezidenta. Nechá...

»
20. 09. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Hobo: Tough Life

Už jsem si myslel, že simulátory všeho možného mají to nejlepší za sebou, ale evidentně jejich trend stále sílí. A když už si člověk myslí, že ho nic nepřekvapí, objeví se simulátor bezdomovce. Ke cti vývojářů však musím dodat, že jejich projekt, kterému budou věnovány následující řádky, je ve vývoji již nějaký ten pátek, kdy si svou premiéru odbyl na PC platformě v roce 2017. Zde sklidil velice solidní úspěch a...

»
07. 09. 2022 • HusekD0

RECENZE: Steelrising

Studio Spiders je tu s námi již řadu let. Za dobu své existence jsme se od nich dočkali opravdu pestré nabídky her. První titul vydali v roce 2009 a jednalo se o předělávku velmi povedené adventury ze světa Sherlocka Holmese, se kterým jsme se vydali po stopách Jacka Rozparovače na Xboxu 360. Svojí vlastní tvorbu započali až v roce 2011, kdy nám představili akční RPG Faery: Legends of Avalon. Titul...

»
05. 09. 2022 • DandyCZE0

RECENZE: F1 Manager 2022

Svět Formule 1 v minulých dnech nabídl novou hru z tohoto prostředí. Pokud se těšíte na další zavodní klon, tak jste vedle. Tentokrát usednete do manažerského křesla a budete se snažit vytvořit dokonalou závodní stáj, která se stane postrachem pro konkurenci.

»
22. 08. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Saints Row

Co dělat, když máte zavedenou sérii, které s každým dílem dochází víc a víc dech? Máte hned několik možností. Buď nechat sérii sérií a vrhnete se na nějakou novou značku. Další možností je pokračovat v dojení, dokud hráči nepřijdou na to, že vlastně hrají pořád to samé (a že jim to občas trvá docela dlouho) a jako poslední možnost bych viděl taktiku pár let počkat, až se na všechno tak trochu pozapomene...

»
16. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Way of the Hunter

Dnešní hráči mají k dispozici nepřeberné množství titulů a žánrů. Trh by se mohl zdát přeplněný, bez sebemenšího prostoru pro nové vývojáře. To ovšem neplatí pro všechny. V případě loveckých simulátorů jsme do této doby byli odkázáni pouze na theHunter: Call of the Wild, jenž si po několik let udržoval téměř bezkonkurenční prvenství. To se ale v následujících měsících může rychle změnit, protože se objevilo nové slovenské vývojářské studio pod...

»
12. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Endling: Extinction is Forever

Naše planeta je jedinečné místo, plné krásných míst, rostlin, nerostů a živočichů. Lidé byli a do jisté míry pořád jsou velmi sebestřední a proto se k těmto darům nechovali s patřičnou úctou a opatrností. Naštěstí jsme s postupem času prozřeli a začali dělat spoustu věcí jinak. Ochraňujeme ohrožená zvířata, obnovujeme zdejší lesy, čistíme okolní prostředí od našich odpadků atd. Představte si nyní ale realitu, ve které by byli lidé neustále...

»