
RECENZE: Two Point Museum
Muzeum je velice zajímavá a svým způsobem také tajemná instituce. Většinou jde o nějakou starší, několika patrovou budovou, kde můžeme narazit na nejstarší a zároveň nejnovější výdobytky civilizace, prastaré tvory nebo všemožné ruční výrobky, ukázky řemesel a přísné pohledy pracovnic muzea, kterým neunikne ani sebemenší přestupek vůči pravidlům.
A stejně jako nechybí muzeum v každém větším městě, nemůže chybět ani v Two Point City, kde se nám již úspěšně podařilo vybudovat několik nemocnic a také univerzit. Jako kurátoři se tedy chopíme několika ne úplně úspěšných muzeí, abychom je opět dovedli nejen k prosperitě, ale také jejich prostřednictvím dokázali předávat vědomosti nedočkavým návštěvníkům. Ti budou mít různá očekávání, ale obecně platí, že nikdo nechce být ve špinavém muzeu bez záchodů, dostatku prodejních automatů, a hlavně obchodu se suvenýry.
Ten by se dal hned po pokladně označit za nejdůležitější součást každého muzea, protože je to nezbytný společník pro plnění bezedné pokladny. Stejně jako v předchozích titulech, i zde hrajou roli dvě měny – klasické peníze a KUDOS. První se vydělává zmíněnými cestami, druhé získáváme plněním speciálních úkolů, abychom je následně utratili za odemykání speciálního vybavení a doplňků.
Udělat pěkné muzeum totiž není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Exponáty potřebné k vystavení se totiž nenachází v našich inventářích a skladech, ale je potřeba vyslat specialisty na nejrůznější expedice po světě, aby něco nového přinesli. Tahle část se mi hodně líbí, protože je velice variabilní, nepředvídatelná a abychom dosáhli nebo odemkli něco dalšího, je třeba zlepšovat dovednosti účastníků těchto výprav. Někdy stačí vyslat jednoho člena, ale pro lepší exponáty je potřeba sestavit větší tým se specifickými požadavky. Nicméně je pravda, že časem začne člověk expedice vnímat trochu stejně a ani náhodné události možný stereotyp nerozbijí.

Mimo správy samotného muzea je tak potřeba hlídat, aby expedice skončili úspěchem, dodávat vybavení a dbát na to, aby bylo kde odpočívat. Občas se někdo vrátí z výpravy zraněný, něco se rozbije, no zkrátka je toho dost, co se může pokazit. A to si ještě představte, že třeba kostry dinosaurů nebo části vesmírné lodi se objevují po částech. První expedice najde základ celé věci, ale až další výpravy najdou zbytek nebo třeba také ne. Do muzea si můžeme dát už základní věc, ovšem jak asi správně tušíte, kompletní exponát dokáže přitáhnout větší pozornost a tím pádem víc peněz do rozpočtu.
Postupně si vyzkoušíme práci s pěti tematickými okruhy – prehistorie, podmořský svět, nadpřirozeno, věda a vesmír. Každé z témat má svá specifika a vtipné okamžiky, protože ani Two Point Museum není humor cizí. Je zábava se věnovat jednotlivým tématům, lovit duchy, sestavovat vědecká zařízení, kostry dinosaurů a snažit se vymyslet, jak co nejefektivněji vybírat peníze a řídit proud návštěvníků skrze všechny expozice.
Organizace toho celého není vůbec snadná, protože vložením exponátu do muzea naše práce teprve začíná. Je třeba udělat hezké okolí, takže není třeba dobré míchat do sebe exponáty z různých dob. Zařídit bydlení pro duchy, aby se jim líbilo v muzeu a nechtěli odejít na onen svět, je občas také docela oříšek a to jsem ještě nezmínil další témata. Všude je něco a je třeba dávat dobrý pozor na to, co kdo potřebuje a co se s čím / kým dá případně kombinovat.
Stavba a její rozhraní je vlastně stejná jako u předchozích her, takže kdo hrál univerzity a nemocnice, bude se zde velice snadno orientovat. Muzea mi ale přijdou o něco komplikovanější, co se uživatelského rozhraní týče a řekl bych, že se jeho komfort dostal lehce za hranici příjemného používání. Hodně nabídek se rádo větví a dost často se mi stalo, že jsem na první pohled neviděl, která nabídka je právě aktivní. Někdy se k tomu ještě musí zmáčknout další tlačítko, no zkrátka tohle je asi největší mínus celé hry – překombinované uživatelské rozhraní. Chápu, že na PC tohle hráče trápit nebude, protože ten zkrátka najede myší a vybere si přesně to, co potřebuje. Ovšem s ovladačem v ruce tenhle komfort mizí.
Na druhou stranu obrovské možnosti a volby jsou tím, co mě na hře bavilo. Ve výsledku totiž máme nad vším maximální kontrolu a je jenom na nás, jaký exponát vystavíme, kudy a kolem čeho se k němu bude chodit a stejně tak mi přišla důležitá správa zaměstnanců. Není to totiž jenom o tom, že se někdo najme a necháme ho svému osudu. Je třeba dbát, na to, co kdo umí a samozřejmě také na jejich rozvoj. I díky tomu jsou pak expedice nejen méně náchylné k selhání, případnému zranění zaměstnanců nebo dalším potenciálním katastrofám.
Stejně jako zmíněné ovládání nikoho nepřekvapí ani grafické zpracování a celková technická stránka hry. Všechno je stejně veselé, vtipné a hravé jako posledně. Lidé lezou po exponátech, děti se místo nudného dívání chtějí spíše bavit a upíři nebo další sorty návštěvníků mají své preference. Jo a taky je třeba muzeum dobře zabezpečit, protože ani lupiči nezůstávají pozadu a ty nejlepší kousky budou chtít za velké peníze předat soukromým sběratelům.
Ani třetí verze stavění tak neztrácí dech, a dokonce bych řekl, že přináší celou řadu příjemných novinek. Tou největší jsou samozřejmě expedice a starání se o ně, ale ani zbytek konceptu rozhodně nestrádá. Být kurátorem je hodně velká zábava díky velkým a různorodým možnostem jednotlivých témat. Jedinou výtku tak mám k uživatelskému rozhraní, které je díky všem těm možnostem občas méně nepřehledné, hůře ovladatelné a dokáže tak narušit jinak harmonický zážitek z hraní.
Verdikt
Two Point Museum přináší nejen výzvy, ale i radost z objevování a správy unikátních expozic. Hra zůstává věrná svému humoru a hravému grafickému zpracování, které dokáže vtáhnout hráče do světa muzeí. I přes místy komplikovanější ovládání nabízí velké možnosti pro kreativní realizaci. Stát se kurátorem v Two Point City je nejen zábava, ale i dobrodružství, které stojí za to zažít.
Recenze: Assassin’s Creed Shadows
Léta chtěné zasazení série Assassin’s Creed do Japonska je konečně tu. Jak obstálo bratrstvo v zemi vycházejícího slunce?

RECENZE: PGA Tour 2K25
Venku se pomalu otepluje a ve vzduchu je kromě blížících se alergií cítit také příchod jara. Trávníky se pomaličku začínají zelenat, zbytky listí ofoukává jarní větřík nebo fukar pracovníka technických služeb. Všichni golfisté začínají opouštět krytá odpaliště nebo místnosti se simulátory, protože nová golfová sezóna se blíží ke svému začátku. Ta virtuální, o kterou se starají vývojáři z 2K Sports již začala a zve všechny příznivce na greeny.

RECENZE: WWE 2K25
Nové režimy, obrovská soupiska zápasníků a mnoho dalšího jsou tady, aby se pokusily vás obrat o čas a peníze v novém díle populární wrestlingové hry WWE.

Recenze: Like a Dragon Pirate Yakuza in Hawaii
Bájné poklady, piráti moderní doby, starobylé legendy, japonská mafie a jeden muž, který po ztrátě paměti zjišťuje, jak to vše do sebe zapadá ve velice absurdním titulu o bohatství a snech. Vítejte u recenze pirátské yakuzy z dílny studia Ryu Ga Gotoku.

RECENZE: Accolade Sports Collection (QUByte Classics)
Rádi vzpomínáme na to, co jsme dělali jako děti a všechno s tím spojené nám přijde takové lepší a zářivější než věci, které zažijeme potom. A to samé platí samozřejmě také pro herní zážitky, které čím jsou vzdálenější, tím působí zářivěji a moderněji i po těch desítkách let. Nejsem zastáncem tvrzení, že dneska nevychází dobré hry. Spíš právě naopak. Tím, co nás ponouká kupovat všechny ty remastery, remaky a další návraty...

RECENZE Civilization VII
Další strategická hra se snaží o naši pozornost. Jedná se o Civilizaci VII, která se chce vrátit na pomyslný trůn 4Xstrategií. V cestě má asi dva největší soupeře, a to ukecaný a texty naplněný Humankind nebo Ara: History Untold. Uvidíme, jak série změnila od svého předchozího dílu, který vyšel před devíti roky.

RECENZE: Ambulance Life: A Paramedic Simulator
Záchranářem na vlastní kůži Úvod V dnešním světě videoher je stále snažší simulovat skoro jakoukoli práci. Tyto hry vám poskytnou náhled do profesí, které by jste si třeba chtěli zkusit nebo o které jste snily, když jste byli malý a ptali se vás, čím chcete být v dospělosti. Ambulance Life: A Paramedic Simulator je hra z prostředí záchranné služby. Bohužel vás vezme sebou do prostředí, které přibližuje záchrannou službu v...

Recenze: Avowed
Dlouho očekávané fantasy RPG od Obsidian Entertainment je konečně venku, a můžeme se nyní blíže podívat na to, jak si hra obstála v naší recenzi.