RECENZE: Under The Waves

Autor: Lukáš Michal Publikováno: 4.9.2023, 20:54

Publikováno: 4.9.2023, 20:54

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Michal

Lukáš Michal

Je autorem 3481 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Více jak 71% zemského povrchu pokrývá voda a většinu z toho tvoří moře nebo oceány. Zajímavé na tom je, že jich máme prozkoumáno jenom opravdu málo. Celá řada z nich je totiž tak hluboká, že máme problém se tam kvůli tlaku a dalším vlivům pořádně dostat. Díky tomu si můžeme jenom představovat, co všechno se ukrývá pod hladinou, a to je skvělý materiál na nejrůznější tvorbu, hry nevyjímaje.

Pominu-li akční Bioshock, většinou se pod vodu podíváme v nějaké ponorce, kdy objevujeme nepoznané nástrahy podmořské hlubiny. V Under the Waves budeme také objevovat krásy modrých hlubin v ponorce nebo na vlastní neopren, ale nebezpečím nebude jenom okolní svět. Náš hlavní hrdina Stan totiž nemá snadný život hlavně v osobní rovině, kdy přišel o svou dceru a s manželkou Emmou mu to úplně neklape.

Izolace od lidí pod mořem je jeho způsob terapie, ovšem dlouhodobé působení samoty začíná mít negativní vliv na jeho duševní zdraví. Začíná slyšet hlasy, vidí divné věci a noční můry během spánku jsou u něj na denním pořádku. A my společně s ním zkusíme všechno vyřešit a dát ho třeba s manželkou zase dohromady.

Díky české lokalizaci ve formě titulků nikomu z nás neuteče nic důležitého. Mimo hlavního příběhu najdeme i dostatek dalších materiálů, díky nimž se dozvíme spoustu věcí nejen o Stanovi, ale také o našem zaměstnavateli nebo podmořských živočiších. Kvalita překladu se povedla, nenašel jsem žádné nesrovnalosti, a dokonce ani překlepy nebo nedomyšlenosti. Je ale možné, že nějaký expert na mořské živočichy by mě vyvedl z omylu, nicméně je skvělé, že tu lokalizace je, protože s ní je hraní takovýchto her zaměřených spíše na příběh opravdu super.

Bohužel, příběh jako takový zní skvěle na papíře, ale v reálu mě neskutečně nudil. Ne že by mě nebavilo sledovat, jak někdo přichází o rozum, ale takovýchto soubojů už jsem v herním zpracování zažil několik a všechny mě bavily víc, než zdejší zpracování. Vývojáři na to jdou totiž hrozně divně a vlastně celou dobu nedokážou spoustu situací a myšlenek více vysvětlit, aby hráč věděl, jak je má zpracovat. Navíc tempo je divně pomalé, no zkrátka mi to vůbec nesedlo. Přitom velká část hry se inspiruje výborným Firewatchem (izolace od dalších lidí, komunikace přes vysílačku, tajemno), ale oproti němu se tu vlastně nic neděje. Všechny náznaky jsou pouze v metaforách s podmořskými živočichy, a to v člověku nějaké hlubší pocity nevyvolá. Aspoň u mě teda ne.

Co mě naopak bavilo bylo prozkoumávání zdejšího světa. Ač se mapa nemusí zdát úplně velká, díky schovaným jeskyním nebo opuštěnému potrubí nabízí několik vrstev k prozkoumávání. Jakmile si dokážeme vyrobit minu, dostaneme se na další, dříve nepřístupná místa a k novým zajímavým materiálům. Vývojáři se snaží apelovat na naši morální stránku, kdy nám do moře naházeli kopici plastů a dalšího harampádí, které budeme sbírat a dále využívat. Znečištění oceánů je velký problém a když člověk ve hře vidí, jak to vypadá, určitý pozitivní vliv by to na hráče mít mohlo. Není třeba se děsit nějakých komplikovaných mechanik. Prostě něco sbíráme a pak z toho vyrobíme věci, které nám trochu usnadní naše průzkumy a také plnění misí.

Máme příběhové mise, rutinní úkoly a fotografické výzvy. S těmi jsem si hrál rád, hledal co nejhezčí kompozice, kdy dané zvíře vybeljsknout a tak podobně. V ostatních misích nečekejte nic převratného. Prostě někam dojedeme / doplaveme, něco uděláme a jedeme zase zpátky. Cestou je čas na prozkoumávání, sbírání věcí a tak pořád dokola. Naštěstí hra není tak dlouhá, aby to hráče začalo vyloženě otravovat. Příběh se dá zvládnout za nějakých 8 hodin, sbírání ostatních věcí zabere tak hodinu až dvě navíc.

Po technické stránce hra většinou funguje, i když jsem během hraní zažil dva pády do dashboardu. Savy naštěstí fungují hodně dobře. Pak tu máme ne úplně pěkné animace hlavního hrdiny, což je ale dáno tím, že se děj odehrává pod vodou a o krkolomné situace není nouze. Celková stylizace hře sluší, ale na každém kroku jsem měl pocit, že vidím nějak rozmazaně. Tomu pocitu nahrával také fakt, že se na domovské základně objevovalo velice nepříjemné trhání obrazu (tearing), který se však mimo základnu neobjevoval. Moře je moc pěkné a stejně tak i živočichové v něm. Takže na jednu stranu pěkné, ale na druhou jsou tu jisté nedostatky.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Under The Waves mohlo být zajímavým pokusem o navázání na výborný Firewatch, který v mnoha ohledech připomíná. Bohužel, všechno dělá o poznání hůře a nudněji, což je škoda. Česká lokalizace je super, stejně tak průzkum oceánů, ale příběh je opravdu divný a úkoly značně triviální. Dost dobře bych si tuhle hru uměl představit v nabídce Xbox Game Pass, ale koupit si ji? To bych hodně zvažoval a vám doporučuji to samé.
06. 12. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Indiana Jones and the Great Circle

Na světě není slavnějšího archeologa, než je Indiana Jones. Kromě pěti filmů, několika knih a komiksů se dočkal ztvárnění také na poli videoher, byť s kolísavou kvalitou. Studio MachineGames, které spadá pod Bethesdu, se rozhodlo vytvořit tu nejlepší akční adventuru s Indiana Jonesem v hlavní roli, jaká tady doposud byla. Jak se jim tento nelehký úkol podařil?

»
03. 12. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Microsoft Flight Simulator 2024

Série Microsoft Flight Simulator (dále MFS) se řadí mezi stálice herního průmyslu a zároveň patří po bok těch nejstarších sérii, jaké stále vycházejí. Však považte, vždyť první díl vyšel v roce 1982, což je již 42 let. Tolik leckdy není mnohým hráčům, kteří usedají k obrazovkám, aby se za kniply těch nejznámějších i méně známých letadel vznesli do oblak a prozkoumávali naši krásnou zemi. Ovšem následující řádky nebudou patřit ohlédnutí za sérií,...

»
30. 11. 2024 • Jakub Michálek0

RECENZE: Death Stranding: Director’s Cut

Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?

»
28. 11. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Dragon Age: The Veilguard

Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.

»
21. 11. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Farming Simulator 25

Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....

»
10. 11. 2024 • japo0

Recenze: Squirrel with a Gun

Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...

»
08. 11. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Life is Strange: Double Exposure

Na poli adventur je Life is Strange pojem. Studiu Don’t Nod se v roce 2015 podařilo stvořit překvapivý hit, který umně kombinoval paranormální jevy a vztahové drama z pohledu Maxine Caulfield, mladé středoškolačky, jež ke svým superschopnostem přišla jako slepá k houslím. Od té doby se svět rozšířil nejen o další více či méně povedené tituly, ale také o další studio Deck Nine, které si vzalo na starosti také pokračování...

»
04. 11. 2024 • Jakub Michálek0

Recenze: Unknown 9: Awakening

Mysteriózní výprava za neznámem a prastarou společností neznámých.

»