Speciál: Souhrn roku 2024
Uteklo to jako voda a další rok se stal minulostí. Nevím jak vy, ale já mám nejrůznější přehledy a statistiky velice rád, takže vás asi následující řádky nepřekvapí. Díky všemožným přehledům víme, kolik jsme hraním strávili času a jaké byly naše nejoblíbenější hry. Pojďme se však na loňský rok podívat trochu obšírněji a připomeňme si tituly a události, které se staly.
Nejdříve tedy ta slíbená čísla. Komu se zdálo, že v loňském roce neměl co hrát, je to docela s podivem, protože na Xbox Series vyšlo něco kolem 360 her. Ovšem ano, někomu to může být málo a v tom případě se přímo nabízí doporučení přejít na PC. Dle statistik herního klienta Steam bylo na tuto platformu v loňském roce vydáno neuvěřitelných 18 949, cože je mimo jiné rekord této platformy.
Ovšem i navzdory vydání hromady her nebyl loňský rok moc příznivý pro herní vývojáře. Došlo k rozsáhlým škrtům ve společnostech jako Microsoft Gaming, Electronic Arts nebo Sony Interactive Entertainment a celkově bylo v loňském roce zrušeno 14 600 pracovních míst.
Ještě, než se pustíme do samotných her, připomeňme si zajímavé události uplynulého roku. Tak třeba 7. února společnost Walt Disney oznámila investici 1,5 miliardy dolarů do Epic Games. Největší herní odborový svaz v Severní Americe vznikl 8.března spojením 600 Activision QA pracovníků pod Communications Workers of America (CWA). Hned na to 14. března společnost Embracer Group prodala Saber Interactive a část svých studií soukromé firmě za 249 milionů dolarů. Microsoft Gaming uzavřel 7. května Arkane Austin a Alpha Dog Games. Roundhouse Studios se stalo součástí Zenimax Online. Mezinárodní olympijský výbor schválil 24. července vznik Olympijských her esportu, které budou zahájeny v roce 2025 v Saúdské Arábii. Herní obchod GameStop zavřel 2. srpna po 33 letech legendární web Game Informer.
A nyní již hurá na hry. Předně se podívejme na to, jaké hry letos dostaly nejlepší hodnocení dle agregátoru Metacritic, tedy dosáhli alespoň 90/100 a zároveň jsme si je mohli zahrát na Xboxu. Nejlépe hodnocenou hrou se stal Elden Ring: Shadow of the Erdtree s 94/100, následoval Metaphor: ReFantazio se stejnou známkou, dále Slay the Princess — The Pristine Cut s 92/100 a Animal Well s 91/100. Nechybělo také překvapení loňského roku, karetní zázrak Balatro s 90/100 a nakonec Tekken 8 se stejnou známkou jako karty.
V loňském roce se také uskutečnily tři soutěže o hru roku, které přinesli tři různé vítěze. Jako první se 26. září uskutečnil 28. ročník Japan Game Awards a hrou roku se stala The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom. Následoval 42. ročník Golden Joystick Awards, který se uskutečnil 21. listopadu a vítězství si odnesl Black Myth: Wukong. A nakonec se uskutečnily prestižní The Game Awards 2024, kde se trochu kontroverzního vítězství (alespoň tedy dle reakcí hráčů) dočkal Astro Bot pro Playstation 5. Indiana Jones vyšel moc pozdě na to, aby se mohl nějaké ceny dočkat, takže jedinou oceněnou exkluzivitou od Xboxu se stala Senua’s Saga: Hellblade II. Ta si odnesla ceny za hlavní i vedlejší hereckou roli a také za zvuk.
Co se exkluzivních her týče, došlo v průběhu roku k několika posunům, které se týkaly očekávaného Avowed a také Towerborne, který vyšel zatím jenom na PC. Zůstaly nám tak jenom tři kousky – zmíněná Senua’s Saga: Hellblade II, Microsoft Flight Simulator 2024 a Indiana Jones and the Great Circle. Z této trojice se nejvíce dařilo Indianovi, který si v celkových součtech odnesl nejlepší průměrnou známku 86/100. Následuje Hellblade II s 81/100 a nakonec zbyla letadla, jejichž start byl a stále je ne úplně optimální. Naše recenze byla pozitivní, ale jinak si MFS 2024 prozatím odnáší ne úplně špatných 77/100. Málem jsem zapomněl na S.T.A.L.K.E.R 2, který se konečně dostal do stavu, kdy ho vývojáři mohli vydat a nakonec se jedná o hodně dobrou hru. Akorát tedy potřebuje ještě doladit nějaké ty chybky. Aktuálně se na Metacritic může pyšnit hodnocením 73/100.
Hry jsme si prosvištěli, takže ještě, než letošní rok uzavřeme, zkusme se podívat na hardware a služby. Přeci jenom, co se prodejů konzolí týče, Microsoft oficiální čísla neprezentuje (na rozdíl od aktivních uživatelů služby Xbox Live a Xbox Game Pass), takže půjde o odborné odhady. Podle serveru Statista se během loňského roku prodalo 2,42 miliónu konzolí, což by aktuálně mělo v součtu znamenat něco přes 21 miliónu prodaných konzolí od vydání, ale berte prosím toto číslo s rezervou.
Co se aktivních uživatelů týče, hráčů na konzolích Xbox by aktuálně mělo být celosvětově již 200 miliónů. Nejpočetnější hráči patří do věkové skupiny 25-44 let, kterých je dohromady 51% (25-34 let – 28% a 35-44 let – 23%). Nejnovější údaj uživatelů služby Xbox Game Pass je z února loňského roku, kdy Microsoft reportoval 34 miliónu platících uživatelů. Zároveň se vedení nechalo několikrát slyšet, že i přes vyšší náklady na získání her a další věci, je služba zisková a manažeři jsou s ní spokojení. Samozřejmě ale budou dbát o neustálý nárůst předplatittelů, kterému mělo na podzim letošního roku výrazně pomoct uvedení nejnovějšího dílu Call of Duty: Black Ops 6 v den vydání do předplatného. Dle analytiků měl tento krok přinést milióny uživatelů. Otázkou je, jak dlouho zůstanou, ale to už je věc jiná.
Dalo by se tedy říci, že až na ne úplně velké prodeje samotných konzolí se Microsoftu a Xboxu dařilo, takže se můžeme směle začít těšit na to, co pro nás přinese rok 2025. Není toho málo ať už se jedná o hry, kterých by mělo dorazit požehnané množství – namátkou třeba zmíněné Avowed, Doom: The Dark Ages, Fable, South of Midnight, Replaced nebo u mě asi nejvíc očekávaný Gears of War E-Day . A to se na nás možná chystají ještě nějaká překvapení. Možná, že v příštím roce nezůstane jenom u her, ale dočkáme se oznámení nějakého toho hardwaru. Co takhle nový plnohodnotný Xbox, co by vyšel na Vánoce 2026 anebo handheld, na kterém prý Microsoft také pracuje? Minimálně na papíře to vypadá na opravdu hodně silný rok pro Xbox, tak snad všechno dopadne tak, jak vývojáři plánují a my dostaneme ty pravé herní pecky.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart Of Chornobyl dostává nový update 1.1
Jen pár týdnů po své poslední velké aktualizaci vydal vývojářský tým GSC Game World nový patch pro Stalker 2 s označením verze 1.1. Tento aktualizační balíček je obrovský, obsahuje více než 1500 oprav. GSC upozorňuje, že aktualizace bude nějakou dobu trvat ke stažení, takže s tím počítejte.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl s podporou modu pro Xbox
Na internetu se objevila pozitivní informace o dostupnosti modů, pro konzole Xbox u očekávané novinky S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Tato informace ještě není oficiální, ale za nás xboxáře doufám, že to bude pravda. Komunitní doplňky jsou často dalším rozšířením hry, které nám zlepší hratelnost nebo přidají i další prvky. Série S.T.A.L.K.E.R. si na mody doslova potrpí, vzpomeňme na skvělé mody, jako jsou Narodnaya Solyanka nebo Radiophobia 3. Máte už předobjednáno nebo šáhnete pro...
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl poběží v 60 FPS
Novináři z celého světa měli nedávno možnost strávit téměř tři hodiny ve virtuálním Černobylu díky možnosti osahat si nadcházející akci S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Datum vydání je stanoveno na 20. listopadu a navzdory pochopitelnému skepticismu fanoušků to vypadá, že hra skutečně vyjde, protože dojmy novinářů jsou více než pozitivní. Několikrát dokonce zaznělo, že S.T.A.L.K.E.R. 2 může být adeptem na hru roku, což bychom mu přáli, zvláště když titul vyjde v den...
STALKER 2 ukazuje velké bažiny
Hra se sice odložila, ale práce na ní stále pokračují. Díky tomu tu tak máme další gameplay ze S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, který nabízí více informací o lokacích v nebezpečné Zóny. Nechybí ani podrobnosti o procesu filmové režie hry od členů vývojářského týmu a první pohled na příběhovou výpravu odehrávající se v hlubinách ‚Velkých bažin‘. Pokud již nedojde k dalším odkladům, měli bychom se hry dočkat 20. listopadu, kdy se zároveň...
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl opět odložen
Bohužel je to tady zase. Očekávaná střílečka S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl se odkládá… opět. Už ani nevíme, o kolikáté datum vydání se jedná, ovšem to momentální je stanoveno na 20. listopadu tohoto roku. Menší útěchou může být, že už 12. srpna se dočkáme detailní prezentace s vývojáři, která bude odvysílána na sítích Xboxu. Tato prezentace nabídne exkluzivní rozhovory, nové záběry z hraní a úplnou ukázku jednoho z úkolů ve hře. Snad tedy...
Modifikace do Stalkera povolena
Jsem rád, že stále více vývojářů přidává možnost komunitních updejtů do her, které se pak mohou pyšnit lepší hratelností, zajištění české lokalizace atd.. Sam osobně jsem byl nadšen z poslední možnosti u Starfield a běžně využívám updejty do Farming Simulatoru. Nyní se do podporovaných her zařadí S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy.. Jaký mód by vás nejvíce zaujal u této hry?
Čeština do S.T.A.L.K.E.R. 2 je hotová
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl bude jedna z her, která letošní podzim exkluzivně rozšíří nabídku předplatného Game Pass v den vydání. Návrat oblíbené série bude navíc doprovázet čeština, která je již dokončena, jak prozradil překladatel Filip Ženíšek. Právě tento překladatel stojí za největšími herními překlady, ať už to byla série Assassin’s Creed či třeba Zaklínač. Překlad tedy bude velmi kvalitní a jelikož je hotov, je kompletní i hra, a v současnosti už jen...
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl v průletu hrou
Studio GSC Game World pomalu finišuje práce na svém nynějším projektu, protože 5. září je od nás téměř doslova pár měsíců. V nové ukázce nepotřebuje dlouze vysvětlovat o čem hra, kam je zasazená a co je jejím cílem. S dobře namixovaného vyprávění a gameplay záběrů to dojde každému, kdo má alespoň základní povědomí o sérii S.T.A.L.K.E.R. Video vhodně kombinuje příběh a variabilní styl akce, kde nikdy nevíte, kdo se vynoří z poza rohu....