Recenze: Hitman 2

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 20.11.2018, 10:39

Publikováno: 20.11.2018, 10:39

Je autorem 2378 článků

Agent 47 toho nemá za sebou málo. Zažil vzestupy, pády, návrat ze zaslouženého odpočinku a nedávné stěhování z japonské základny. Nicméně, ať už ho potkalo cokoliv, vždy s ním byli jeho otcové a matičky. Ti dohlíží na to, aby odrostlé dítko nezvlčilo a pěkně dělalo to, k čemu dostalo fešný čárový kód na hlavu. A i když se to nezdá, mistr v úklidu nepohodlného „smetí“ dokáže stále bavit.

Nový Hitman se vrací k okamžitému přístupu k novým cílům, což znamená, že nechal za sebou epizodické rozdělení, kvůli kterému přestal být součástí Square Enix. Jelikož jsem názoru, že kouskování byl pěkně pitomý nápad, rozhodně vítám neplánovaný návrat ke standardu. Proč neplánovaný? Už instalace hry dává jasnou odpověď. Titul opět instaluje mise nezávisle na sobě, čímž potvrzuje, že IO Interactive chtělo pokračování distribuovat jako druhou sezónu. Menu a uživatelské rozhraní jen tiše svědčí, protože nenabízí absolutně nic nového. Jako byste plynule navázali na druhou řadu seriálu nebo zašli na pokračování bijáku, který se produkoval souběžně s předešlým dílem.

Ještě po třetím kontraktu, tedy v polovině kampaně, jsem přemýšlel, jak vlastně druhého Hitmana „okecat“. Však by stačilo napsat, že je stejně zábavný jako minule, jen s novými mapami a dvěma režimy, kvůli kterým pro hru do obchodu rozhodně nepoběžíte. Agenturní poslíček smrti má ale něco malého navíc. Zdánlivě neviditelnou součástku, díky níž ten flašinet hraje krapet čistěji. Drobnost, kvůli které se do Kolumbie, Miami či Indie vracíte s chutí, nikoliv z povinnosti, že hra nebyla zadarmo a vy po osmi hodinách znáte všechny cíle.

Dá mi odpověď prolog? To záleží, na co se ho zeptám. Povinný úvod pro ty, co si nájemného vraha pletli s Markem Vašutem, přivádí dění na pláž. V milionářské rezidenci má dojít k eliminaci prvního cíle. Tomu předchází průzkum, nesoucí se v mottu „make the world your weapon“. Je jedno, kam jste vlezli, všude jsou věci, které o pár minut později můžou sloužit jako předmět doličný. A pokud ne přímo, rády pomůžou při přípravě pasti nebo se stanou součástí důmyslné sabotáže. Nešlo se vyhnout údivu nad velikostí inventáře. Kam ten chlap všechny věci strká, nevím, ale patrně do míst, kam se dívá jen letištní kontrola a diplomovaný lékař. Na každý pád, letošní využití okolí dobře rozšiřuje předešlé možnosti.

Kdyby náhodu váš důvtip trpěl kreativní impotencí, bohatě zastoupený seznam výzev napoví, jak efektivně a vlastně i efektně odstranit předmět kontraktu. V takovém případě je ale velice žádoucí znát prostředí. Je strašně pěkné, že chcete jako zbraň použít například lustr, ale pokud má policie tu pohádku o nehodě zbaštit i se žárovkami, je třeba sehnat potřebné nářadí. Předměty většinou bývají na logických místech, neboť vývojáři nezakomponovali do hry prvek nepořádku. Nářadí se tak povaluje v garáži či dílně, jed na krysy leží ve sklepě a sedativa půjdete hledat do koupelny. Máte-li hodně času, mapa je jen vaše. V opačném případě jsou výtečným pomocníkem příběhové eliminace.

Jejich seznam je opět v herní nabídce. Když si je vyberete sami, hra vás postupně provede několika záchytnými body, až se dostanete k samotnému cíli. Součástí těchto příležitostí jsou sledování, odposlechy konverzací, převleky nebo zabití shodou nešťastných náhod. K likvidaci můžete přijít i úplnou náhodou, a to, když narazíte na dialog NPC postav, vyvolávající příslušnou příležitost. A nechybí ani hlas z hora, tedy Diana, která má víc informací než tuzemské sdělovací prostředky. Protože jde o totožný princip jako minule, první průchod hrou jsem volil právě formou příběhů. Titul si je vědom, že jeho předností je znovuhratelnost, a tak vám po skončení mise nabízí další příběhy. Kolumbii, Miami a Indii jsem si okamžitě zopakoval ještě jednou. V tu chvíli se objevil onen malý článek, díky němuž je pokračování o něco chytlavější.

Je pravda, že lokací je „pouze“ šest, tedy vlastně sedm, a že jen čtyři mají pamětihodný charakter. Nicméně tato většina propůjčuje více volnosti a variability než valná část produkce s otevřeným světem. Místa, která studio proklamovalo v ukázkách, jsou pouhým zlomkem celkové plochy. Když se podíváte na půdorys mapy, nejste schopni pochopit to enormní množství cest. Ten bezpočet přístupů k jednotlivým situacím, z nichž zpravidla vznikají další dvě, tři nebo i čtyři varianty. Designéři úrovní mají můj nekonečný obdiv, protože sám nejsem schopný vymyslet ani bludiště na kousku papíru. Oni kombinují mapy o velikosti městských čtvrtí, které prokládají řadou pater.

Jeden by se až bál, že zastávky v jednotlivých destinacích nevyhladí vyholená hlava, ale nedostatečný pocit ze skutečného života. Znáte to, máte překrásné prostředí, ovšem jeho tepová frekvence připomíná oblast testování jaderného arzenálu. Domy jsou pouhou kulisou a obyvatelstvo simuluje spíše androidy než lidské bytosti. Hitman byl v tomto ohledu vždy ten z lepších a nový díl to jen potvrzuje. Plánovat misi s ohledem na rušné tržiště nebo závodní podnik, to je čistá radost. Obyčejní lidé jsou všímavý a pro zbytečnou paniku nejdou daleko. Přitom si ale hledí svého a pakliže jim nezkříží cestu podezřelé chování, jednají samostatně. Hlavní postavy jsou dokonce schopny náhodných rozhodnutí, což se ukáže hned v prologu.

Když mluvím o mapách, musím navázat grafikou. Ať už si vyberete režim s větší frekvencí snímků nebo s rozlišením 4K, hra vypadá velmi dobře. Ne špičkově, ale rozhodně nadprůměrně. Světelné efekty jsou použity s jemností a dobře vystihují atmosféru jednotlivých koutů světa. Textury se snaží působit dražším dojmem, než ve skutečnosti jsou. Většinou úspěšně, ale příležitostně můžete narazit na místo, kde se vývoj zastavil u minulé generace. Tam vaše kroky ale povedou jen proto, že chcete poznat každý kout herního prostředí. Konzole Xbox One X nemá jen dva režimy grafiky, ale také možnost odemknout frekvenci snímků. A to i se zapnutým 4K módem. Zařízení nezní, že by s tím muselo soupeřit, přesto jsou výkyvy frameratu znatelné, což může někomu vadit. Já s tím byl za dobře, protože pod hraniční třicítku snímky nepadly.

Pokud by k vytvoření vydařené stealth záležitosti byly zapotřebí jen prvky výše, bylo by zaděláno na špičkové pokračování. Ale, když chcete mít ramena sedřená od omítky, záda zničená od krčení a oči podrážděné od ukrývání ve skříni, potřebujete obstojné protivníky. V tomto případě to nejsou bývalí agenti, zkorumpovaní politici, nebezpeční podnikatelé nebo zabijáci, ale umělá inteligence. Že jsem byl při některých aktivitách vidět, ačkoliv bych přísahal na devítimilimetrové střelivo, že tam nikdo nebyl, to ještě beru. Také se smířím s tím, že vás protivníci přestanou hledat až příliš rychle. Bohužel nedokážu přehlédnout nevyvážené reakce, které hraničí s naprostou debilitou. V koupelně si hraji na mokré bandity, abych přilákal stráž u dveří. Nejenom že zaujmu úplně jiného člena ochranky mnohem dál, on ten iniciativní hlupák dokonce obejde celé patro, než dorazí do koupelny. A ještě druhými dveřmi.

Ani zvuk není vždy dvakrát vstřícný. Dvě postavy dělí plně zaplněný regál. Jakmile jdu jednu z nich přiškrtit, druhá okamžitě reaguje a jde okouknout situaci. Problém pro mě, body pro ni. Řešení? Budu dělat ještě větší bordel a po nepovinném cíli hodím hasák. Ten sice dělá randál, jehož druhým hlasem je povzdech osoby, ale nikoho to absolutně nezajímá. Obdobné situace rozhodně nejsou pravidlem a budete-li mít štěstí, vůbec se nemusí promítnout do vašeho hraní. Vždy záleží, jakou cestu si zvolíte. Čím déle jednotlivé mise opakujete a vylepšujete, tím více si všímáte neprovázanosti cílů. Například zabijete jednu osobu v přímém přenosu, a to dosti tragickým způsobem, přičemž následující cíl tuto skutečnost vůbec nebere v potaz. Čert vem, že jsou pokrevní příbuzní a celému incidentu přihlíželi další lidé. Ani nešťastné náhody nejsou úplně čisté. I když je nad slunce jasné, že právě vy jste jejími spouštěči, okolí to neřeší.

Mnohem vtipnější jsou ovšem převleky za etnické postavy. V Indii jsem málem brečel smíchy, když agent, co by tamní krejčí, šel nakupovat na trh látky. Dialogy s některými postavami musí vejít do análů herní historie. Hitman je o šest odstínů světlejší než ostatní, jeho tvář připomíná vysochaného Atlase a přesto mu někteří řeknou, že ho zase rádi vidí nebo že jejich setkání proběhlo po dlouhé době. Já vím, jde pouze o hru, která není žádnou simulací skutečného světa a rozhodně to neberu jako nějaký nedostatek. Přesto bych prosil vývojáře, ať už udělají v používání cizích identit malý progres. Pro začátek si může čtyřicet sedmička půjčit šminky od Diany.

Inovací tohoto dílu je obraz v obraze. Jeho využití spočívá v tom, že v malém okně informuje o nenadálém dění mimo vaše zorné pole. Promítá tedy objevená těla, otevření tajných místností nebo vzbuzení zájmu v okolí. Přínos je diskutabilní, protože bez použití instinktu bych často vůbec netušil, koho se obraz vlastně týkal. Zda někdo sleduje kamery bezpečnostní, je otázkou. Pokud hrdinu zaznamenají, je to bráno jako malé mínus, které můžete odmazat zničením nahrávek. Avšak vyřazení kamer z provozu nevzbuzuje výrazný zájem.

Vedle možnosti tvorby vlastních kontraktů, což nikoho nepřekvapí, nabízí menu ještě režimy Sniper Assassin a Ghost. Musím přiznat, že odstřelování mě vyloženě zklamalo. Jedna scéna, kterou si můžu zahrát sám nebo s kamarádem, obsahuje pár úkolů a její znovuhratelnost spočívá pouze ve vylepšování zbraně. To kompetitivní mód, kde se pokoušíte o stejné cíle, už je jiná medicína. Pocit, že vám soupeř může kdykoliv vypálit rybník pestřejším využitím prostředí, je až depresivní. Na mapě vidíte příští oběť a pak samozřejmě pozici protihráče. A čas ubíhá. Jestli se vám režim zalíbí nebo nikoliv, ovlivní soupeři. Tváří tvář skutečnému hráči ale jen málokdo hraje na stealth. Často jsem potkával osoby, které ze hry udělali padesát odstínů červené, jen aby se k cíli dostaly o pár sekund rychleji. Přesto je multiplayerová část příjemným zpestřením, jehož potenciál by se mohl plně projevit až s dalším dílem. Pokud tedy bude.

Možná bych vám měl něco říct i k příběhu. Jeho cesty jsou spletené, plné čachrů na vysokých postech a na křižovatkách posedávají střípky z minulosti elitního zabijáka. Kajícně však musím přiznat, že od jedné třetiny mi byl děj úplně ukradený. V první řadě, po tě letech ho považuji za lehce pitomý. Za další je vyprávěn velice odbytými cut-scénami, a nakonec mě vlastně vůbec nezajímal. Postavy určené pro hrobníka mají charizma vyprázdněného mrazáku, a to důležité o nich prozradí Diana, případně briefing před začátkem mise. Osobně zastávám tvrzení, že zápletka je tím posledním důvodem, proč bych Hitmana měl hrát.

V posledních řádcích chci připomenout, že hra je zaměřená na stealth. Největším trestem zpackaného postupu není použití checkpointu, ale nutnost tasit zbraň. Akčnější pojetí není možností, je to spíše závěrečná modlitba před tím, než v plné rychlosti a nepřipoutaní čelně střetnete kamion. Styl filmových hrdinů devadesátých let k Hitmanovi vůbec nesedí. A tvůrci to dávají znatelně najevo fyzikou, která se před slovem „arkáda“ krčí v květináči. Střílení je jednoduše za trest a kdykoliv zvolím raději poslední uloženou pozici než se obtěžovat se střelbou připomínající manipulaci s vodním dělem.

8

Téměř dvacet let dělá Agent 47 to samé a stále je v tom nejlepší. Troufám si však tvrdit, že je tomu spíše zásluhou bídné konkurence než evoluční křivkou vývoje. Ačkoliv je pokračování poznamenáno menšími překážkami ve vývoji, což menu a posloupnost misí přiznávají, jde o podařený stealth titul. Že si mapy a variabilita přístupu kradou pozornost pro sebe, je naprosto v pořádku. Jen by to chtělo vylepšit umělou inteligenci a posunout uvěřitelnost kamufláží na další úroveň. Snahu o multiplayer hodnotím pozitivně. Tedy až na sniperskou exhibici, z níž jsem měl až pouťový dojem. Jako celek může Hitman 2 připomínat obrovské rozšíření a patrně nebudu jediný, kdo od něj víc ani nečekal.
14. 10. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: Frostpunk: Console Edition

Zimu mám moc rád hned z několika důvodů. Předně není horko a člověk se může přiobléct, když teplota klesá. A pak se v případě dostatku sněhu dají provozovat zimní sporty nebo nejrůznější venkovní aktivity. Poslední dobou, zejména ve městech, však zimy stojí pěkně za prd a užívat si krásnou, čistou bílou pokrývku se poštěstí spíše na horách. Prý to má na svědomí globální oteplování, takže si těch krásných zim budeme asi užívat...

»
12. 10. 2019 • p.a.c.o10

RECENZE: GRID

Závody jsou hodně vděčným tématem pro herní zpracování. Ještě aby ne, když závodění obecně je skvělá zábava a kdo by nechtěl vyhrát, že? Navíc máme rádi rychlá a krásná auta, na která většinou zálibně koukáme, protože k jejich řízení se dostaneme hodně zřídka a na skutečném závodním okruhu ještě méně. Vývojáři to asi vidí stejně, takže nabídka je v tomto žánru opravdu pestrá a bohatá.

»
08. 10. 2019 • Lukáš Urban21

Recenze: Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint

*Recenzi doplňují nalezené zápisky z deníku ztraceného „ducha“ (vřelý dík směřuje k Luk83). Asi za každým selháním v lidské historii stojí prvotní příčina.  Ta má zpravidla jméno, nad kterým rudneme během čtení v novinových sloupcích. Také má obličej, na jehož podobiznu si rádi flusneme, kdykoliv ji vidíme. A co pak teprve osobnost podléhající společenskému zavržení. Však ten bídák si zaslouží vyřadit jak ojetý diesel. My potřebujeme jasného viníka. Hmatatelný kus masa, který...

»
07. 10. 2019 • CryLineT5

Recenze: Trine 4 The Nightmare Prince

Za devatero močály a devatero zahradami leží škola kouzel. Daleko má do Bradavic. Ještě dále do bydliště Saxany. Za zdmi majestátného hradu sbírá zkušenosti namyšlený princ Selius. Přesvědčen, že může přistoupit učivu nejstarších, jal se magické knihy nejsilnější. Bránu zla však otevřel a s vlky v patách k lesu prchnul. To příležitost pro hrdiny tří řemesel je.

»
01. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Code Vein

Pohled na upíry se neustále mění. Dramatické romány z nich udělaly noční netvory. Listy komiksů neohrožené hrdiny. A moderní kultura romantický opus pro dospívající. Mění se také charakteristické prvky. Už není potřeba rakve na přespání. A denní světlo nutně nemusí znamenat kremaci. Krev a touha po ní však zůstávají. Co když ale opojný lektvar jednou dojde?

»
30. 09. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: NHL 20

Přiznám se bez mučení, recenze na NHL není z těch, na kterou bych se posledních pár let těšil. A to je přitom hokej můj sport číslo jedna a tuhle sérii jako takovou mám rád. Nicméně všichni víme, jak na tom NHL poslední roky je, kdy hlavní novinky jsou přidávání všemožných herních módů a nějaké ty úpravy kolizního systému. Všichni již asi tak poslední tři roky čekáme na příchod nového enginu, jímž...

»
28. 09. 2019 • kazatelcze6

RECENZE: EA SPORTS FIFA 20

Ani tento rok nejsme ochuzeni o další díl ze série FIFA. Dnes necháme stranou handrkování na téma, jestli je lepší FIFA nebo PES, kdo si koupil licenci na Juve a raději si rovnou řekneme něco o nové FIFA 20.

»
24. 09. 2019 • lindros88cze3

Recenze: The Surge 2

Co je malé, to je hezké a na velikosti nezáleží. Že bychom si spletli obsah recenze? Nikoliv, právě naopak. Citáty posilující sebevědomí malým vzrůstem, se na značku The Surge skvěle hodí. Už první díl vyprávěl o povstání jedince. O boji proti vzbouřenému systému, který pohltil vlastní tvůrce. A nechyběl ani pomyslný David, jehož odvaha zabíjela jednoho Goliáše za druhým. V doprovodu odvahy, vůle a nejmodernější technologie.

»