Recenze: InnerSpace

Autor: kristine4chaos Publikováno: 19.1.2018, 17:03

Publikováno: 19.1.2018, 17:03

kristine4chaos

kristine4chaos

Je autorem 4 článků

Jsou hry, hry a pak hry. Že nechápete? Nevadí, ráda vysvětlím. U valné většiny produkce jednoduše vypnete, protože hra po vás chce jen základní operace. A k těm vás ještě povodí za ručičku. Pak jsou tu hry logické, tvořené hádankami, vyžadující zapnout mozek na vyšší obrátky. Ty jsou občas spojené s až uměleckým grafickým zpracováním, čímž se volně dostávám k hrám relaxačním. Bývají budovatelské, explorativní, dávají vám větší volnost v pohybu a kladené překážky nechávají ladem vaší kreativitě. Ze starších titulů se přímo nabízí ABZÛ, v jehož duchu teď přichází InnerSpace.

Nekonečné mořské hlubiny se však tentokrát nekonají. Třebaže voda zde hraje nemalou roli také, v novince studia PolyKnight Games se především létá, a to z pozice Kartografa. Ten je sestrojen dychtivým archeologem, který nemůže opustit bezpečí ponorky. Z dostupných materiálů a návodů tedy dává život letadélku, jenž má být jeho prodlouženou rukou při objevování tajuplného světa jménem Inverse. Z kdysi živoucího místa plného jedinečných technologií, podivuhodných zvířat a tajemné historie zbyly jen střípky, které spojuje stejný osud a energie Wind. Dar a zároveň prokletí.

Kartograf nemá náročnou práci. Jeho úkolem je sbírat kousky energie, pátrat po relikviích a skládat obraz zaniklé civilizace. Svět ale není podobný tomu našemu, je spíše jeho pravým opakem. Vzduch je letu vhodný bez výskytu gravitace. Malý hrdina si tak pluje prostorem kam chce, bez nutnosti řešit rychlost, vztlak či odpor. Voda, která se vyskytuje ve větší části hry, tvoří něco, jako obal. Nerozkládá se v pomyslném středu, ale kolem dokola. Platí v ní obdobné fyzikální zákony, ale od zbytku je výrazně oddělena a disponuje gravitací. Při jejím opuštění tak Kartograf musí přepnout do letového režimu, jinak připomíná delfína brázdícího mořské vlny.

Jeho dovednosti a vlastnosti se rozšiřují s tím, jak objevuje další a další relikvie. Háček je v tom, že hra vám nedá příliš indicií, kde je hledat. Jelikož připomínají svítící tikety od Wonkovi čokoládovny, mimo přímé vizuální interakce jsou indikovány jen zvukovým znamením. I tak kolem nich musíte proletět v relativně krátké vzdálenosti. Můžete se sice optat archeologa, ale jeho výřečnost začíná a končí u faktů, spojených se světem Inverse. Nikdy se od něho nedozvíte, kde relikvie hledat nebo kolik jich v daném místě vlastně je. Svým způsobem je to logické. Dnešní badatelé nám také neprozradí heslo od klenotnice bájné Atlantidy. InnerSpace nedisponuje ani mapou, tudíž vše řešíte pokusem, náhodou nebo omylem.

Z ukázek a trailerů to není znát, ale Kartograf má velice podařenou fyziku létání. Navzdory prvotnímu zděšení, že se s ovládáním nikdy nesžiji, jsem byla později schopna dělat akrobatické kousky lahodící oku. Levou páčkou se ovládá směr, pravou rotace s rychlostí a levý bumper poslouží coby „ruční brzda“. Čím rychleji si létání osvojíte, tím lépe do budoucna, protože s přibývající herní dobou jsou vyžadovány komplikovanější manévry. Vysbírat Wind v malých komůrkách ještě není tak těžké, když však musíte prolétnout kanálem, který se krkolomně svíjí prostorem jak popínavá květina, prsty kmitají jak tkalcovský stav. Wind přitom sbírat musíte, protože se bez něj nepohnete dál.

Slouží jako palivo některých artefaktů, odměna pro pomocníka a životabudič pradávných stvoření. Bez jeho zásoby je tak takřka nemožné plnit úkoly. U nich platí to samé, co u relikvií. Tedy, že dostanete jen obecný cíl, ale postup a cestu k němu si musíte najít sami. Archeolog je alespoň tak hodný, že na dotyčné místo ukáže, takže víte, kde přibližně máte pátrat. Objevit mechanismus řešící hádanku bývá zpravidla náročnější než úkol samotný. Ve většině případů musíte něčím proletět, sklopit stožáry, cosi porozbíjet nebo přetrhat spoje. Velmi se mi líbilo „nahánění oveček“, kdy se prostorem pohybují světélkující tvorové, které sledováním nasměrujete do příslušného místa. Dělat pasteveckého psa už dlouho nebylo tak příjemné.

Jsou tu ale i zápory. Některé úkoly, nebo spíše jejich části, působí trochu nastavovaným dojmem. Jako by autoři chtěli ještě o pár minut prodloužit herní dobu. Z toho logicky vyplývá, že dotyčné prvky začnou být po čase repetitivní. Mohou být v jiném prostředí, za jiných podmínek, avšak vždy jsou v jádru stejné. V jak velké míře to InnerSpace vyčítat je ale otázkou. Za daných podmínek a nastavených pravidel je vše v mezích únosnosti, protože herní doba je jedno odpoledne. Oblíbená časová jednotka symbolizuje dvě až tři hodiny, a to při akceptaci případného pomalejšího chápání některých hráčů. Milovníci rébusů, logických překážek a členové Mensy budou mít na stopkách ještě méně. Znovuhratelnost je přitom mizivá, pokud nepatříte mezi lovce gamerscore.

Průměrné hratelnosti hodně pomáhá vizuální zpracování. Na nezávislou scénu nejde o nic převratného, to si řekněme rovnou, ale ve spojitosti se vším tím okolo si kickstarterový projekt našel originální tvář. V barevné paletě bez výhrad převládají pastelové odstíny, díky čemuž je hraní nesmírně klidnou záležitostí. Nemůžete umřít, nemáte protivníky, tudíž si jen tak létáte a relaxujete při pohledu na reagující prostředí. Vodní řasy se chtivě táhnou za vaším světlem, tvorové ladně plachtí světem a jemný vánek tančí s volně visícími předměty. Občas narazíte na cosi, co je možné aktivovat dotykem, aby se vzhled celé lokality rázem změnil. Nebýt slabšího hudebního doprovodu, byl by audiovizuální vjem naprosto čistý.

InnerSpace je předurčen k okouzlující ambientní hudbě, kterou však autoři nejsou schopni naladit na správnou frekvenci. Zvuky prostředí se příliš neprojevují a těch pár melodií, které má hra v repertoáru, se opakuje při zdánlivě nahodilých situacích a jedna smyčka je doslova otravná. A to při rozmluvě s archeologem. Tóny běžící v pozadí se vám musí zprotivit hned po několika minutách. I automaty mobilních operátorů v dávné minulosti měly příjemnější vyznění. Rádoby digitální zvuk se ke hře vůbec nehodí a já se modlila, abych dialogy musela absolvovat co nejméně. Dodatečné režimy, kooperaci nebo multiplayer nečekejte. Titul je jednohubka. Na nic jiného nemá. Na nic jiného ani necílí.

6

Výlet do časů dětství, kdy všechno bylo nové, tajemné, a i starý dutý kmen představoval důvod k výzvě, se úplně nekoná. InnerSpace je vizuálně poutavý a atmosféra ukrytého ráje plného mystiky mu sluší. S postupujícím časem jeho logická náplň začne přebíjet to krásné a vy započnete vyhlížet blížící se konec. Ten přichází za pět minut dvanáct, aby ukončil archeologickou expedici v době její největší slávy. Jako prvotina malého týmu příjemné, avšak konkurence už nás pohostila více.
08. 12. 2018 • chaosteorycz1

»
04. 12. 2018 • p.a.c.o0

Vývojáři z italského studia Milestone mají mezi hráči již nějaké to jméno, protože stojí za celou řadou známých značek. Jejich kvalita je sice velice rozporuplná, ale když řeknu, že se jedná o lehce nadprůměrné tituly, nejspíš to přesně vystihne jejich status. Ne každé studio je schopné chrlit hry stejným tempem, jako to dělají právě Milestone a ještě u nich zajistit nějakou kvalitu. Vždyť jenom letos jsme od nich již dostali tři...

»
30. 11. 2018 • p.a.c.o3

RECENZE: Battlefield V

První a druhá světová válka jsou oblíbená témata pro herní zpracování, na která se dá pohlížet z několika úhlů. Nejpočetnější zpracování mají na svědomí střílečky, kam se tyto ozbrojené konflikty našich dějin hodí asi nejvíce. Jeden čas byla děsně „cool“, až hráči začali být přejedeni touto tématikou a vývojáři naštěstí posunuli válku do moderní doby. Já sám si nejsem jist, zda jsem již zapomněl na všechny druhoválečné hry, abych byl nadšený...

»
29. 11. 2018 • chaosteorycz4

Je jedno, jak moc se snažíte změnit osud. Pokud se tak má stát, stane se. Bláboly kartářky uzené v mlžném oparu levného kuřiva neberte na lehkou váhu, protože něco málo na nich bude. Nevěříte? Co Sarah Connorová a oddalování soudného dne? Nebo Glum, jehož osud byl navěky spojen s prstenem? A co nastolení rovnováhy na bojišti, kterému andělé a démoni říkají Země? Téma jak vystřižené pro Roberta Langdona nebo Constantina, mají v tomto...

»
26. 11. 2018 • chaosteorycz0

»
25. 11. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Storm Boy

Silné příběhy nejsou doménou jenom knih či filmů, ale stále více se o ně pokoušejí, a dost často i úspěšně, herní vývojáři. Výsledky se různí stejně, jako herní žánry, protože by se dalo říct, že silný příběh jde naroubovat téměř na jakýkoli žánr. Můžeme střílet emzáky a přitom prožívat drama, užívat si malebného světa, který sužují vážné problémy nebo se prohánět po polích a vytvářet si příběhy vlastní.

»
23. 11. 2018 • chaosteorycz7

Recenze: Fallout 76

O tom, jak udělat ze spokojených hráčů smečku štvavých vlků, by některé herní společnosti mohly napsat seminární práci, natočit dokument a vydat pětisvazkovou publikaci. Snaha o rozšíření hráčské základny bohužel vede i k činům, které v konečném důsledku neocení nikdo. Hráči počínaje a propocenými účetními konče. O limitech lidské trpělivosti se v minulosti přesvědčily firmy jako Microsoft, Electronic Arts či Sega. A teď to vypadá, že se u neviditelných mantinelů složí Bethesda.

»
21. 11. 2018 • p.a.c.o8

RECENZE: Farming Simulator 19

Herní svět nabízí nespočet zážitků, díky nimž se můžeme vydat, kam se nám zrovna zachce. Je libo stát se akčním hrdinou a zachraňovat svět? Tady máš zbraň a hurá na to. Chceš prozkoumávat daleké vesmíry? Tvoje loď již čeká. Klidně můžeme sáhnout po nějaké činnosti bližší reálnému světu, protože i portfolio simulátorů je dostatečně široké. A jednou z oblíbených kratochvílí je hraní si na úspěšného farmáře, k čemuž jistě velice dobře poslouží...

»