RECENZE: LEGO Worlds

Autor: p.a.c.o Publikováno: 18.3.2017, 8:23

Publikováno: 18.3.2017, 8:23

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 1177 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Na první pohled se to nemusí zdát, ale hraním her si můžete něco odnést i do skutečného života. U strategií trénujeme plánování, u jiných her logické myšlení a taková střílečka je hodně dobrá na procvičení rychlosti našich reakcí a postřehu. I dnes recenzovaná hra má co nabídnout, hlavně po stránce představivosti a tvořivosti, takže je vhodná i pro děti. Přesně takový je LEGO Worlds a vy si pojďte společně semnou něco postavit.

Stejně jako ostatní hry s oficiální LEGO licencí, i s LEGO Worlds si připisují další zářez na pažbu zkušení vývojáři z Traveller’s Tales. Jestli jste někdy hráli něco od nich, máte docela dobrou představu o tom, co se na nás chystá. Zásadní rozdíl je v tom, že LEGO Worlds nestaví na nějakém slavném příběhu, ale navádí hráče k tomu, aby si v otevřeném světě vytvořily příběhy vlastní. Ze začátku nás trochu vodí za ručičku, díky čemuž objevíme první nástroje a okoukneme počáteční světy. Cílem našeho snažení je stát se mistrem stavitelem a bude jenom na nás, jakou cestou se k tomu cíli vydáme.

Hned po skončení úvodu objevíte první svět a možná se vám stane něco takového, co se stalo mě. Rozpačitě jsem se rozhlížel kolem a snažil se tak nějak si ujasnit, kam se vůbec vrhnout a hlavou se mi honila jediná myšlenka. Co mám sakra dělat? Nikdo vás nikam neposílá, mapu sice máte, ale nikdo vám moc neradí, kam jít nebo jak se posunout dál. Začal jsem chodit po světě a objevovat, co která postava chce a co já, stavitel začátečník, pro ni mohu udělat. Upřímně tahle fáze pár hodin zabrala a nebyl jsem z ní nadšení. Zde bych si představoval alespoň ze začátku nějaké jasnější a možná i o něco delší „vedení za ručičku“. Možná jsem jenom já trochu pomalejší a ostatním to bude vyhovovat, ale úvod bych si představoval více přátelský na rozjezd.

lego_worlds2

Jakmile se přenesete přes možná trochu nudnější začátek, začnete objevovat kouzlo celé hry. Tím bezesporu jsou procedurálně generované světy, což v praxi znamená, že jsou tvořeny náhodně na základě algoritmů, které pak daný svět poskládají dohromady. Díky tomu není žádná planeta stejná a má různé téma. Může mít sopečný povrch, může se také tvářit jako sladké království z pohádky nebo nějaký začarovaný les či divoký západ. Někdy je na ní vody více, jindy zase méně. Záleží jenom na nás, jaký vygenerovaný svět si následně vybereme k našemu průzkumu. Za světy bych chtěl vývojáře pochválit, protože generování funguje a světy jsou hodně povedené. Navíc je v nich spousta postaviček, takže vůbec nepůsobí mrtvým dojem, a to i v případě, kdy se ponoříte pod hladinu moří. Vše je pěkně detailní, a hlavně prostředí dávají smysl, což se při náhodném skládání ne vždy podaří.

Bohužel celé tohle „náhodné“ generování se občas nepodaří, jak by mělo. Ne, že by se svět nedal prozkoumávat, ale třeba některé truhly, jež se na mapě nacházejí, mohou být na místech, kam se prostě nedostanete. A když už se k ní dostanete, může být nagenerovaná na místě, kde jí nemůžete použít. To samé platí i pro jeskyně. Ty se na mapách generují hodně rády, dokáží být monumentální, ale do celé řady z nich se bez použití hrubé síly nedostanete. To však není úplně zásadní problém. Na tomto místě se mnohým z vás bude možná hodit jedno upozornění. Dávejte pozor na okraje světů. První menší světy totiž nejsou moc velké, takže ho z jedné strany na druhou přejdete jak nic a když si nedáte pozor, přepadnete přes hranu a pak už se jenom řítíte prázdnotou. Platí to i v případě, že budete plout s ponorkou pod vodou. Prostě vyplujete z moře a vaše pouť skončí smrtí. Ta však není nijak fatální, jelikož se objevíte na místě, kde jste zemřeli a ani nepřijdete o žádné penízky.

Přijít o penízky by byla velká škoda, protože k odemykání předmětů se jich bude hodit spousta. Než si však něco koupíte, budete muset použít nástroj k objevování předmětů. V praxi to vypadá tak, že v novém světě proběhnete a objevíte, co nemáte a pak pokračujete dál. Ne všechno se ale dá objevit přístrojem. Zvířata a minifigurky si musíte zasloužit. Zvířatům stačí dát jejich vysněné ovoce nebo zeleninu a pak si je můžete objevit. Pro postavy je třeba splnit nějaký úkol a pak můžete získat i je. Úkoly jsou od jednoduchého „dej mi nějakou věc“ až ke složitějšímu „postav něco jako dům, co bude mít čtyři strany a střechu“.  Je jich celá řada, a navíc na sebe dost často dokáží pěkně logicky navazovat. Důvodem proč plnit úkoly však nebude jenom odemykání postav, ale také získání zlatých kostiček. Ty ve hře slouží k odemykání vylepšení, nových věcí a také dalších, větších planet. K tomu všemu vás posunují stavitelským žebříčkem vzhůru a za každou novou úroveň čeká odměna. Když jich získáte dostatek, budete si moct dokonce vytvořit svůj vlastní svět od úplného počátku.

Tím jsme se dostali k tomu hlavnímu, což stavění určitě je. Editační nástroje jsou hodně silné a dávají vám absolutní kontrolu nejen nad samotným stavěním, ale také okolním prostředím. Každý nástroj má svůj smysl a těm kreativním z vás se jistě budou hodit. Ovšem zapomeňte na volné stavění. Něco jako sandbox mód se všemi dílky se ve hře bohužel neobjevuje, takže si budete muset vystačit s tím, co si pracně odblokujete a s místy, které si pro své stavby vytvoříte třeba uprostřed moře. Trochu škoda, protože bych si klidně občas odpustil všechno generování, hledání, sbírání a jenom si v klidu stavěl, na co bych měl zrovna chuť. Samotné stavění je snadné a s trochou cviku přejde hodně rychle do krve.

lego_worlds1

Dílků a předmětů je ve hře opravdu spousta, takže když se dostanete dostatečně daleko, určitě není problém postavit vše, co vás jenom napadne, a právě to bude pro mnoho z vás právě tím důvodem, proč si LEGO Worlds pořídit. Některé předměty se navíc dají koupit od obchodníka, který se objevuje jenom v noci se svým balónem anebo budete pronásledovat zelené příšery, jež dílky kradou a vy je získáte tím, že je zastavíte a přemůžete. Ze zmínky o noci jste jistě pochopili, že se ve hře střídá cyklus dne a noci, kdy po vzoru Minecraftu v noci vylézají nejrůznější potvory nebo přízraky. Potkáme zombií piráty, kostlivce nebo Kyklopa. Stvoření jsou docela agresivní a některá z nich i neodbytná a prostě je budete muset zabít.

S čím jsem celou dobu při hraní bojoval je kamera. Snaží se nás následovat, ale její základní nastavení koukat spíš na oblohu, než na zem mi docela vadilo. Není problém si jí pravou páčkou korigovat, nicméně to narušuje klid při hraní. Tomu nepomáhá ani ovládání. Chápu, že při tak komplexní hře není snadné nastavit ovládací schéma správně, tudíž bude potřeba si na něj zvyknout. Ovládání vozidel je však stejné nebo podobné u každé hry, kde se vyskytuje, a tak úplně nechápu, proč v LEGO Worlds tomu tak není. Chvilku budete bojovat s tím, jak se co ovládá a vhod určitě přijde při každé činnosti jasně viditelné namapování tlačítek pro danou akci.

Za co LEGO Worlds zaslouží pochvalu je multiplayer. Do svého objevování světa můžete pozvat kamaráda a po internetu pokračovat ve dvou. Ještě lepší je varianta pozvat kamaráda k sobě a svět objevovat ruku v ruce na rozpůlené obrazovce. Obě varianty fungují skvěle a nemám jim co vytknout. Velkou pochvalu pak zaslouží česká lokalizace ve formě titulků. Díky ní si hru může užít opravdu každý, zejména u mladších hráčů bourá lokalizace všechny případné bariéry, pokud již tedy umí číst.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

LEGO Worlds je hodně velký projekt, který skrývá spoustu možností, jak si ho užít a v jeho společnosti strávit desítky hodin. Ovšem neobešlo se to bez technických prohřešků a neduhů. V součtu se jedná o povedenou hru a jestli vás nebaví Minecraft, ale přesto chcete stavět, stane se LEGO Worlds vaším domovem na hodně dlouho a to navíc za příznivou cenu.
  • shack811 .

    Ta hra je vynikajuca a ak ziskate zbijacku tak aj skryte truhly nie su problem Tiez je vynikajuca bazooka. 🙂

18. 07. 2017 • p.a.c.o1

RECENZE: DeadCore

Skákání, postřeh, zručnost a rychlé rozhodování. Přesně tyhle dovednosti se dají trénovat nejen ve skutečném životě, ale stejně dobře i v rámci hraní. Prostě vezmete gamepad do ruky, k tomu nějakou těžkou hru a jedete. To pak nevíte, kde vám ruce s hlavou stojí a pokud jste výbušnější povahy, jako třeba já, mohou se sousedovic děti naučit celou řadu nových slov, pokud jsou tedy mladší. Jsou totiž hry, které vám zadarmo nic nedají...

»
17. 07. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: AereA

O recenzi se postarala redakční důvěrnice Kristine4Chaos Za devatero oblačnostmi a devatero bouřkovými mraky je vzdušný svět AereA, jehož existence stojí a padá s hudbou. Není nic, co by zde nebylo v moci notového zápisu, a tak nikoho nepřekvapí, že na správný chod dohlíží Velký Maestro Guido, který je zároveň mentorem studentů jeho školy. Ovšem plovoucí hudební ráj je stižen neštěstím, když někdo odcizí kouzelné hudební nástroje, které vytvářejí harmonii držící Aereu...

»
14. 07. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Black the Fall

S odstupem času je možné rok 2014 označit za start jedné dystopické herní éry. Na celé řadě projektů se pozvolna začínalo pracovat (We Happy Few), jiné se představily publiku na herních veletrzích, jako třeba Inside v rámci Xbox konference a další se snažily upoutat pozornost komunity prostřednictvím Kickstarteru. Sem patří dnes recenzovaný Black the Fall, který má se zmíněným Inside společného mnohem více, než jen rok představení a obecné téma. Jenže zatímco...

»
05. 07. 2017 • chaosteorycz4

Recenze: Micro Machines World Series

Codemasters mají můj respekt, protože se během třiceti let dokázali vyprofilovat jako studio, které má závodní žánr v krvi bez ohledu na skutečnost, jde-li o arkádové blbnutí nebo pocit ze skutečné jízdy. Nyní si k superlativům můžu připsat označení „mágové“, protože ani šaman, který olízal všechny žáby v amazonském pralese, by nedokázal legendární značku přetavit do jednoho obrovského neonového banneru, a to s minimálními náklady, iniciativou a studem. Chápu, že když vám do kanceláře...

»
03. 07. 2017 • chaosteorycz8

Recenze: Dead by Daylight

„Ahoj, říkají mi Chaos a mám problém, libuji si totiž v hororech, zejména slasherech. Moje obsese začala už v ranném věku, kdy jsem místo sledování Vegy, Magionu a Studia Rosa upřednostňoval ponocování, během něhož mi byli společníky Freddy Krueger, Jason Voorhees, Michael Myers, Thomas Hewitt nebo roztomilý Chucky. Bohužel, jako každého závisláka, i mě po letech začal tížit pocit, že už mi jejich přátelství nevyhovuje a chtěl jsem víc. Než jsem odhalil...

»
23. 06. 2017 • chaosteorycz5

Recenze: Cars 3: Driven to Win

Blesk McQueen je zpět a sním další dobrodružství z animovaného světa, kde jsou nárazníky aut ukecanější než amplión obecního rozhlasu. Jenže tentokrát má červený rychlík problém a tím je technologická omladina, která mu bere pozici nejrychlejšího závodníka. Blesk má tak před sebou dlouho cestu, během níž musí chytit druhou mízu a ukázat moderním floutkům, kde Bosch nechal svíčky. Pokud máte děti, neříkám vám nic nového, neboť pod pohrůžkou nekonečného pláče jste...

»
23. 06. 2017 • p.a.c.o0

RECENZE: MotoGP 17

Rok od roku se mi stále hůře začínají všechny recenze her, které se každý rok opakují a jsou od Milestone. Jiskřičku naděje ve mně vyvolal poslední ročník jejich blátivé motorkové verze MXGP 3, který se mi ve výsledku hrál pěkně. Ještě aby ne, když nabídl technický upgrade a příjemné ježdění. Další na řadě je prestižní podnik MotoGP a všechny ostatní silniční okruhové podniky, jaké se jezdí a na něž mají...

»
21. 06. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Get Even

Za našimi severovýchodními hranicemi, pro mnohé co by kamenem dohodil, operuje polské studio The Farm 51, které v roce 2005 založilo pár tvůrců série Painkiller. Za dobu své existence se jim podařilo vydat 5 her, nicméně nezpochybnitelnou díru do herní historie neudělali, přičemž po nevýrazných Deadfall Adventures na autory blaženě vzpomíná jen málokdo. Jenže to bylo před čtyřmi lety, kdy „farmáři“ začali pracovat na novém projektu, který měl konečně ukázat jejich...

»