RECENZE: Never Alone

Autor: Josef Brožek Publikováno: 28.11.2014, 10:09

Publikováno: 28.11.2014, 10:09

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Existuje typ her, které nám nepřivodí pocit adrenalinu, zvýšeného obsahu endorfinu v těle, nedočkáme se od nich humoru ani potu na čele. Na světě je typ her jako Brothers, Gone Home, Valiant Hearts či například česká Botanicula. Některé hráči poskytují jen minimalistickou hratelnost, leč jedno mají všechny společné. Mají za úkol hráči skrze propracovaný příběh něco sdělit. Buď mají nějaký symbolický podtext, nebo je příběh tak nalajnovaný, že je účel autorů z atmosféry cítit už po zapnutí.

Never Alone si drží svoji originalitu, díky svým autorům, kterým se jako prvním povedlo vést víc jak 30 minutové interview s Iñupiat, Aljašskými domorodými lidmi. Asi 40 členů, především vypravěči příběhů pomohli, možná že si můžeme až dovolit, dali vzniknout této mrazivé hře, a proto je celý příběh vyprávěn v Inuitštině. Vývojáři tato interview nahráli, sestříhali spolu s dalším obrazovým materiálem a implementovali do hry jako sběratelský obsah, jehož informační hodnota se může rovnat celovečernímu dokumentárnímu filmu o Aljašce.

Je zvláštní, že přestože filmečky, které si můžete po nalezení v menu vždy shlédnout během hraní, téměř žádným způsobem nesouvisí s celkovým příběhem hry, budí v hráči zájem, možná je to kvůli tomu, že není moc her, které by se snažili nějakým zajímavým způsobem přiblížit opravdové dění v určitém koutě světa. Samotný příběh pojednává o holčičce, jejíž vesnici přepadla neobvykle silná bouře, a tak se snaží nalézt její zdroj a zneškodnit ho. Cestou potká polární lišku, díky níž nejste „Nikdy sami“, mezi těmito postavami můžete během hry libovolně přepínat a přecházet tak přes triviální překážky. Kde liška umí skákat ze stěny na stěnu, prolézt skulinou a shodit lano, tam se malá Nuna houpe po provazech, tlačí krabice a hází proslulou, inuitskou zbraní, Bolou.

image_gallery_61

Během hraní proběhne několik dějových zvratů, které prozrazovat nebudeme, jelikož bychom vás připravili o nevídaný zážitek. Jednoduše se vám do cesty postaví unikátní překážky, ať už v podobě zvířat, tvorů, lidí nebo jejich duchů a co víc, všichni se vás budou snažit zabít, nebo alespoň okrást, což vždy končí restartem k checkpointu. Ten budete potřebovat i bez vaší chyby. Nijak nám nevadil vítr, u kterého nám přišlo, že jen uměle natahuje herní dobu (musíte se totiž skrčit, jinak vás odfoukne), i když je fakt, že čas od času je potřeba jej využít k dosažení některých plošin a ker. Strašně moc nám vadilo, a to pánům a dámám z Upper One Games neodpustíme, ačkoliv nám naslibovali, že opravný update přijde velmi brzy, nepřeberné množství bugů a bídná umělá inteligence.

Do tolika snad ani neumíme počítat, kolikrát se nám stalo, že holčička či liška vlastní vinou zahučely do nějaké díry, a tam kolikrát zůstali, sekly se a my následně museli znásilňovat tlačítko „Reset from checkpoint“, takže místo toho, abychom ve hře strávili dvě hodiny, strávili jsme hodin pět. Vážně… nekecáme. Věříme ale tomu, že kdybychom místo lišky a její AI vrazili do ruky ovladač spolubydlícímu, určitě by se spousta neštěstí předešlo. Škoda, že jsme ho neměli, Never Alone zrovna co-op mód nabízí. Achjo.

image_gallery_31

Maličkosti jako ztvárnění jako představy domorodců o duších zvířat a živých bytostí nám přišli roztomilé a už tak nevídaně úžasnou platformovku Never Alone dotáhly k dokonalosti. Kombinace 3D-2D a animace Inuitských vyrývaných kreseb nám přišel taktéž zajímavý, a tak jsme zavřeli obě oči a snažili se dělat, že žádné bugy ve hře nejsou a vlastně jsme nic neviděli ani neslyšeli, protože čas od času se najdou hry, kterým se nedostatečná péče vývojářů odpustit dá, protože si to díky svému námětu a zpracování zaslouží. Ano, Never Alone není pro každého, avšak komu se minimálně jednou během čtení recenze pootočil mozkový závit zájmu, vřele doporučujeme po prvním výtvoru Upper One Games sáhnout všemi deseti. Celou herní dobu budete hltat a hru dojedete na jeden zátah, k čemuž se ještě něco naučíte o domorodých kmenech na Aljašce víc jak v ledajakém dokumentu vysílaném na veřejnoprávní televizi. Navíc je všude zima, a tak budete ke křehké Nuně přistupovat úplně jinak, než třeba k jednomu z bratrů v Brothers: A Tale of Sons. Hledáte-li ucelenější zábavu a akční/adventurní/logickou platformovku s mnoha herními prvky, jste tu totálně špatně.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Never Alone je unikátní příběh Aljašské holčičky, které doplňují skutečné příběhy skutečných domorodých kmunů od jejich skutečných členů, jež dali vzniknout hře, co vás naučí nejen jako žádná jiná hra, ale i víc jak dva dokumenty o Aljašce dohromady. Dokonalá atmosféra, zajímavé dějové zvraty, příjemná hratelnost, ale taky obrovská hromada bugů, které ale díky její dokonalosti dokážeme se zavřenými oči přehlédnout. Vývojáři slíbili patch, který má všechno napravit, a tak doporučujeme "pár týdnů," jak tvrdí, počkat a teprve potom se do mrazivého dobrodružství pustit, a to klidně i se spoluhráčem v kooperaci.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»