Recenze: Roundabout pro Xbox One
Inteligentního humoru v herní kultuře není mnoho, a jestli jste si teďka vzpomněli na Saints Row nebo třeba South Park, tak jste děsně vedle. Saints Row je jedno velké WTF a South Park je plný černofekálonacistsatirického humoru, především odkazujícího na samotný seriál. My máme na mysli takový ten inteligentní humor, decentní, kdy se musíte občas i trochu zamyslet, nikoho a nic nepohoršuje a umí si třeba dělat i srandu sám ze sebe. Když jsme poprvé v traileru spatřili Roundabout nejenže jsme si mysleli, že tohle nebude přinejmenším humorné a dokonce to nebude po hratelnostní stránce zábavné. Teď se nám dostala hra do rukou a víte co? Nejen, že je zábavná, ale ona je fakt místy i vtipná! A jak!
Byť na první pohled Roundabout působí jako veselejší bratříček stařičkého Carmaggedonu, není tomu tak, vlastně ani přejíždění lidí nemá prakticky žádný vedlejší efekt, krom toho, že je občas kvůli úkolu musíte přejet. Úkol je jediný, a to u každé mise stejný, dojet autem z bodu A do bodu B a jen dvě tři výjimky tomu jinak není. Jak jste si možná z traileru všimli, počínat si budete trošku podivným způsobem – s nepřetržitě točící se limuzínou a byť to tak z traileru možná nevypadá, jednoduché to nebude ani náhodou. Roundabout je totiž logicko-postřehová hra, kde se za pomocí točení vyhýbáte různorodým překážkám, sofistikovaně rozmístěných, včetně pneumatik, které po kolizi otočí směr točení limuzíny. Dále ještě můžete pomocí vyměnitelných upgradů v garážích třeba umožnit limuzíně plavat, zpomalovat čas apod. Jediné co umí bez upgradu je skákat a zrychlovat, a to prosím pěkně, neustále během točení. Jak to autory napadla limuzína, na to se nás prosím neptejte, na to jsme opravdu nepřišli. Popravdě by nás to ale docela zajímalo.
Ačkoliv jde prakticky o nereálnou věc a točící se limuzína zní hodně divně, divné to není a jde docela o logický herní prvek, který už se v herní historii párkrát objevil, čili akorát ho No Goblin pojali po svém, tedy vtipně. Nám však nejvíce přišly vtipné cutscény hrané opravdovými lidmi. Sic působí dosti amatérsky a celkově vlastně z Roundabut není cítit velký rozpočet, zato se to v dobrém obrací, kolik lásky do hry autoři vložili. Hlavní postava nemluví, je to žena, jmenuje se Georgia, a co bylo jasné už na první pohled, že místo limuzíny, použili dědečkův Ford a natočili všechno v garáži s pomocí greenscreenu. My je ale chápeme. Jde o jejich první dílko v podstatě dvoučlenného studia, které místo crowdfundingu využilo své dlouho spořené rodinné úspory. Proto celé herecké představení působí roztomile, obzvlášť jakým způsobem se amatérští herci vžívají do svých rolí.
Grafický styl a jeho zpracování komentovat nebudeme. Je takové, jaké je a nijak nám s lehkostí, jakou se hra prezentuje, v ničem nevadilo. Nicméně sountrack už nepřetržitě hledáme. Tak je dobrý. K technické stránce hry jako bugy, glitche prakticky nic nemáme, teda jen do té doby než s autem nevyletíte do vzduchu. Nemyslíme, když nabouráte, ostatně trvá asi pět ran do překážky, než vybouchne a vrátí se na nedaleký checkpoint, nebo mimo misi ke garáži. A jako že se vám to bude stávat pořád. Máme na mysli vylétnutí příslušným tlačítkem a hopsání po střechách budov. Teprve tehdy místy pocítíte, zaseknutí, spadnutí, opakované výbuchy limuzíny či zapíchnutí čumákem do textury.
Jak jsme už naznačili, ze hry je velmi často cítit amatérismus, avšak nahrazuje ho nenahraditelné kouzlo, od kterého by se mohli učit jiná drobná a teprve začínající studia, kdy by si měli vzít příklad z ambiciózního projektu, jenž sice vypadá na papíru podivně, ale v praxi funguje velmi zábavnou formou. Bohužel vývojáři už nepromysleli adekvátní cenu. Tři stovky za tří hodinový obsah nám přišlo docela přemrštěné a vhodná cena by v tomto případě čítala alespoň o sto korun méně. Nicméně se hra snaží příběhovou a jedinou linii natáhnout hromadou výzev, na které můžete vyzívat nejen své kamarády ale i celou herní komunitu, plus procentuálním plněním úkolů, jež vám hra umožňuje po dohrání plnit znovu a lépe. Nám se třeba nepovedl dohrát na 100% ani jeden. Nesmíme ani opomenout možnosti vizální úpravy vozidla za naspořenou herní měnu možnou získat, jak z úkolů, tak i produkujících koupených nemovitostí, kam si ale musíte vždycky pro svůj obnos doject, tedy… dotočit. Za tři stovky je cca pět hodin herní náplně málo, za dvě stě už bychom o tom mohli polemizovat a za 150 berte všemi deseti. Sice si ji po dohrání už znovu nikdy nezahrajete, ale žádná jiná hra s podobným námětem, humorem ani pocitem, jaký ve výsledku hráč zažívá, není.
Verdikt
Exemplární příklad marketingového selhání jedince aneb málo muziky za hodně peněz. Přesto ojedinělé indiečko s hranými cutscénami a inteligentním humorem, který vykouzlí úsměv na tváři snad úplně každému.RECENZE: Microsoft Flight Simulator 2024
Série Microsoft Flight Simulator (dále MFS) se řadí mezi stálice herního průmyslu a zároveň patří po bok těch nejstarších sérii, jaké stále vycházejí. Však považte, vždyť první díl vyšel v roce 1982, což je již 42 let. Tolik leckdy není mnohým hráčům, kteří usedají k obrazovkám, aby se za kniply těch nejznámějších i méně známých letadel vznesli do oblak a prozkoumávali naši krásnou zemi. Ovšem následující řádky nebudou patřit ohlédnutí za sérií,...
RECENZE: Death Stranding: Director’s Cut
Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?
RECENZE: Dragon Age: The Veilguard
Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.
RECENZE: Farming Simulator 25
Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....
Recenze: Squirrel with a Gun
Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...
RECENZE: Life is Strange: Double Exposure
Na poli adventur je Life is Strange pojem. Studiu Don’t Nod se v roce 2015 podařilo stvořit překvapivý hit, který umně kombinoval paranormální jevy a vztahové drama z pohledu Maxine Caulfield, mladé středoškolačky, jež ke svým superschopnostem přišla jako slepá k houslím. Od té doby se svět rozšířil nejen o další více či méně povedené tituly, ale také o další studio Deck Nine, které si vzalo na starosti také pokračování...
RECENZE: Call of Duty Black Ops 6
Letošní díl nekonečné série Call of Duty je celou řadou hráčů očekáván hned z několika důvodů. Může to být třeba tím, že vývoj Black Ops 6 byl na poměry značky až nečekaně dlouhý, protože trval čtyři roky. Vývojáři tak měli spoustu času náležitě zapracovat na všech aspektech a napravit poněkud pošramocenou pověst po nepříliš vydařeném Modern Warfare III. Hráči na Xboxu pak mají ještě jeden důvod k radosti, obzvlášť, pokud si...