RECENZE: Sekiro: Shadows Die Twice

Autor: lindros88cze Publikováno: 26.3.2019, 8:20

Publikováno: 26.3.2019, 8:20

Je autorem 119 článků

Každá nová hra od japonských mistrů z FromSoftware je velmi očekávanou záležitostí. Ani ne tak pro hru samotnou, ale jestli bude zapadat mezi ostatní hry studia a jestli poskytne hráčům stejnou výzvu a uspokojení jako předchozí hry. V případě Sekiro: Shadows Die Twice je odpověď jasné ano, i když nějaké výtky se vždycky najdou. Především se jedná o pokrok oproti předchozím hrám studia, a to navzdory skutečnosti, že se drží osvědčeného receptu, ale servírují jej v novém a zajímavém podání, ačkoliv to nemusí každému příznivci jejich her úplně sedět.

Hra je zasazena do Japonska v období Sengoku a vypráví poměrně přímočarý příběh v komplikovaném světě. Hrdinou je neznámý shinobi, který zasvětil svůj život ochraně mladého chlapce, jehož význam je stejně záhadný jako jeho původ. Jenomže selžete. Dědic je odveden, přijedete o levou paži a jste na pokraji smrti. Spasí vás tajemný stařec, který si říká Sculptor. Nejenže vás zachrání, ale také vám zajistí pažní protézu, jejíž výhody oceníte při záchraně svého pána. Ze začátku je to obyčejný hák, který vám umožní zkoumání různých míst včetně těch výše položených, ale postupně se naskytnou další výhody.

Základem hry jsou samozřejmě souboje, ale tentokrát především stealth. Můžete se tiše plížit po střechách či třeba stromech anebo na to jít přímo a pokusit se rozsekat vše, co se vám postaví do cesty. Pokud ovšem zvolíte druhou možnost, ihned si uvědomíte, že ačkoliv je Sekiro více dobrodružnou akcí s RPG prvky, pořád je to hra v duchu Dark Souls a ne obyčejná akce.

Podobně jako u předchozích titulů tohoto studia se postupně sami učíte, jak hra funguje. Velmi rychle tak zjistíte, že nepřátele vás mohou zabít opravdu, ale opravdu snadno, a tím myslíme i obyčejné pěšáky. Souboje v Sekiru jsou zkrátka něco úplně jiného a pokud jste nehráli Dark Souls, budete mít velký šok. Záleží na dokonalém načasování, trpělivosti a strategii. Každý nepřítel má jedinečný vzorec souboje, na který musíte přijít a v rámci svých možností jej proti němu využít.

Naštěstí zde smrt nemusí znamenat konec. Můžete samozřejmě zemřít a objevit se u záchytného bodu anebo se na místě oživit a pokračovat v boji. Pochopitelně se vám úplně neobnoví zdraví stejně jako léčivé předměty, ale přesto je to malý ústupek. Můžete tak pokračovat a případně si zachovat získané zkušenosti a peníze od posledního uložení. Nicméně oživení má svou cenu a dalo by se doslova říci, že i nedozírné následky. Více to nebudeme rozvíjet, jelikož se jedná o vskutku fascinující stránku hry, kterou bychom vám nechtěli pokazit.

Každopádně souboje jsou většinou meč proti meči či jiné zbrani a váš shinobi se pochopitelně ohání především katanou. Ve většině soubojů budete útočit, uskakovat, bránit a odrážet útoky jako diví. Určitě má smysl útoky nepřítele sledovat a naučit se jeho styl, ačkoliv se mohou střídat, a to zvláště u bossů. Kdybyste ale chtěli útočit ze stínů, tak v této hře můžete.

Stealth zde totiž oproti předchozím hrám studia má zásadní význam, ale žánrově tak hru klasifikovat nelze, protože přímým soubojům se stejně nevyhnete, ať už u bossů anebo větších skupin nepřátel. Nicméně při zkoumání světa se můžete snadno připlížit zezadu k nepříteli a uštědřit mu tak snadnou a rychlou smrt díky tzv. deathblow.

Tyto smrtelné zásahy jsou alfou a omegou soubojů v Sekiru. Jak už jsme psali, můžete jich snadno dosáhnout při plížení a tak jakéhokoliv nepřítele mimo bossů či mini-bossů odstranit jediným zásahem. Je jich možné využít i v přímém souboji, kdy soupeře dostatečně oslabíte anebo šikovně odrazíte jeho útoky. Pokud jste při procházení oblastmi spatřeni a raději utečete, lze vyčkat, než se nepřátelé zklidní a poté znovu zvolit tichý postup.

Nicméně plížení má svůj efekt i z hlediska bossů, zvláště v případě těch méně významných, kteří jen stráží nějakou lokaci a nejste do jejich spárů vržení náhle a bez varování. Někdy je tak možné se připlížit, zvláště seshora a učinit deathblow i na bosse, čímž mu seberete jeden celý život, protože zpravidla mají dva ukazatele zdraví, výjimečně i tři. Smrtící údery pak oceníte také u hlavních bossů, když je dostanete za polovinu zdraví a využijete vhodné chvíle po odražení útoku. K tomu je ale často zapotřebí některých dovedností a především zvládnutí soubojů.

Jelikož se jedná o hru od FromSoftware, vlastní odstavec si zaslouží obtížnost. A jak moc je vlastně Sekiro: Shadows Die Twice těžké? Strašně ******* moc :-). Schválně jsme se podívali po internetu a můžeme jen souhlasit, že Sekiro je často obtížnější než jejich předchozí hry. Jestli přesně po tom touží vaše srdce, asi už jste si hru pořídili, ale ostatní hráči, kteří by si užili zkoumání světa a tichý postup, by pak trpěli při soubojích s bossy.

Když ale jdete do hry od tohoto studia, musíte počítat s extrémní obtížností. V tomto případě je to ovšem opravdu škoda, protože stealth hře neskutečně sluší, ale jak už jsme psali, u soubojů s bossy je vám prakticky k ničemu, protože ti hlavní po vás půjdou hned a nemáte šanci jim uštědřit úvodní deathblow. Každopádně i tady můžete farmit, protože po uložení u sošky se tradiční nepřátelé respawnují a můžete tak dokola sbírat zkušenosti a zlato, abyste se mohli vylepšit. Nezdařený pokus u bosse tak nemusí hned znamenat konečnou.

Hodně nás bavilo zkoumání světa, ovšem skutečnost, že vám hra nechává úplnou volnost, je i na škodu. Můžete se totiž vydat hned několika směry a často narazíte na bosse, který je třeba nad vaše síly, což ovšem hned nepoznáte a pak se musíte zase hnát jinam, kde opět najdete jen další nepřekonatelnou překážku, ať vinou obtížností či slabší kamery a systému zaměření u některých kritických soubojů. Hra se tak postupně stává frustrující, protože vlastně neznáte správný směr a můžete se jen domnívat, zda zrovna na danou pasáž máte. Buď se tak budete pokoušet bosse za každou cenu porazit anebo to s hrou vzdáte úplně.

Stejně jako u předchozích Soulsborne her se dá říci, že nejlepší částí hry jsou bossové, ovšem tady tomu tak není. Jak už jsme naznačili, nejlepší stránkou hry je rozhodně stealth a dojem, že jste ninja, čímž může Sekiro připomínat sérii Tenchu. Zkoumání úrovní, šplhání po stromech či střechách, a tichá likvidace nepřátel… u toho všeho se budete královsky bavit. Jenomže je tady pořád problém s obtížností, která je vysoká hned ze začátku a spoustu hráčů odradí. Kdyby tvůrci zvolili pozvolnější výzvu, zvláště v úvodních pasážích hry a zaměřili se spíše na větší skupiny tradičních nepřátel, než na náročné bossy, hráči by se s hrou podstatně lépe sžili.

Navzdory určitým nedostatkům je Sekiro parádní kombinací Dark Souls a akční dobrodružné hry. Lokace jsou nádherné a uchvátí vás architektura jednotlivých úrovní. Systém vylepšování je jednoduchý bez přílišného důrazy na RPG prvky, ale přesto je propracovaný a nesvádí od příběhu, který klade důraz na hlavního hrdinu. Potěší taktéž spousta obsahu s důrazem na zkoumání a skutečné pochopení světa okolo. A pokud Sekiro pokoříte, budete si připadat jako skutečný herní mistr.

9

Sekiro: Shadows Die Twice je jasným důkazem, že tihle borci z Japonska prostě umí a jsou skutečnými mistry v tom, co dělají. Navzdory změnám v zasazení, vyprávění příběhu a hratelnosti je nadále největším tahákem kouzlo, které pohltilo nespočet hráčů série Dark Souls. Fanoušci si budou užívat každý souboj, pestrá prostředí a neskutečně těžké souboje s bossy. Ovšem ostatní, kteří nejsou ochotni strávit dlouhé hodiny pilováním svých bojových dovedností, by si měli objednat náhradní nervy a tunu ovladačů, protože je čeká frustrující období. S menším důrazem na bossy by se jednalo o fantastickou stealth ninja akci, ale i tak je to dosti blízko.
  • Maladava

Sice to není můj šálek kávy, ale hra vypadá super a třeba ji někdy pořídím. A už jsem četl a slyšel, že spousta lidí hru vrací, protože je moc těžká 😀

• Olishu

Těžká je, motám se pořád ještě na začátku, ale jako jinak to nejde, ona je vážně krásná a skvělá 🙂 Zkusit to alespon musíš! 🙂

• VencaF

O kdyz je to krasna gamesa, proc nikdo neudela pokracovani serie TENCHU

02. 06. 2020 • Lukáš Urban2

Recenze: Those Who Remain

Kombinovat nesourodé látky se nedoporučuje jak v chemii, tak u baru nočního klubu. A podobný nepsaný zákaz by měl platit i pro vývojáře, kteří ačkoliv mají ambice, nemají zkušenosti. A pokud ano, tak maximálně s mícháním stavebního materiálu. Vzít vizuální příslušnost Mlhy od Johna Carpentera a vsadit do ní svět Alana Wakea, může v milovnících hororů vzbudit jemné lechtání v podbříšku. Jen se později nesmí přesunout do žaludku a vyvolat dávení.

»
27. 05. 2020 • p.a.c.o10

RECENZE: Minecraft Dungeons

Prozkoumávat, vylepšovat a získávat lepší vybavení. Tak nějak bych ve zkratce shrnul hlavní náplň většiny RPG her. Upřímně se musím přiznat, že to není můj obvyklý šálek kávy, protože jsem přece nejlepší, a to skvělé vybavení chci hned od začátku. Najdou se však hry tohoto žánru, které dokáží jednou za čas oslovit i takové neznabohy jako jsem já. Ba co víc, některé z nich mají dokonce ambice oslovit celé rodiny.

»
26. 05. 2020 • Lukáš Urban4

Recenze: Maneater

Žraloci to mají těžké. Nejsou roztomilí, neskáčou radostně podél výletních lodí a neplatí za inteligentní savce. Příroda je zařadila do škatulky „těch zlých“, moderní popkultura toho využívá v brakových hororech a média detailně líčí každé napadení člověka. Třebaže jich je pár za rok. Ale je to pohodlnější, než poukazovat na přehnaný rybolov a vybíjení žraločí populace. Tak proč se zase jednou nepostavit na druhou stranu a nezredukovat záznamy evidence obyvatel?

»
24. 05. 2020 • p.a.c.o6

RECENZE: Mafia II: Definitive Edition

Herní šoubyznys je třeba oproti filmům ještě mladé odvětví, které má velké věci jistě stále před sebou. O to víc mě zaráží trend posledních let, kdy mají nejrůznější vydavatelé tendence vytahovat staré klasiky a přinášet je hráčům na aktuálních platformách. Těžko říct, jestli je k tomu vede jistota výdělku nebo relativní lehkost co se práce týče, nicméně tento „Obchod s nostalgií“ asi relativně sype. A bohužel se nevyhnul i značce, na kterou...

»
13. 05. 2020 • Lukáš Urban1

Recenze: Ion Fury

Respekt před všemi značkami, které přežily milénium, přizpůsobily se moderním prvkům, a přesto někde uvnitř zůstaly stejné. A klobouček těm tvůrcům, jejichž um k tomu dopomohl. Co ale přát zastydlým puberťákům, jejichž sláva přišla a skončila enginem Build? Upřímnou soustrast? Příjemný důchod? Vše nejlepší k brzké dospělosti? Možná jen hodně štěstí, protože zapáleností, tvrdohlavostí a oddaností bojují s větrnými mlýny, které je stejně jednou odvanou. Ale zatím jsou tady.

»
12. 05. 2020 • p.a.c.o2

RECENZE: Super Mega Baseball 3

Je příjemné vidět, že značka, které jste na začátku z jakéhokoli důvodu moc nevěřili, pěkně roste a na trhu se jí daří. Dokonce se těšíte na její další díl, samozřejmě pokud vám ho vývojáři necpou co půl roku. Ideální je dodržet mezi díly časový odstup, aby si hráči mohli každý díl náležitě užít a vy, jako vývojáři jste měli dostatek času zapracovat na pokračování. U sportovních her toto platí dvojnásob, i...

»
09. 05. 2020 • Lukáš Urban3

Recenze: Deliver Us The Moon

Téměř každá záchrana lidstva, která probíhá ve vesmíru, sází na jednoho člověka. Ať už jde o vetřelce, tajemný monolit, letící asteroid nebo příšeru chapadlovitého tvaru. Pouze ten jeden, vyvolený a výjimečný může zvrátit katastrofu biblických rozměrů. A právě to je na komorních sci-fi to nejdůležitější. Pocit, že nezbyl nikdo jiný, kdo by napravil naše chyby. Nikdo, kdo by včas stisknul tlačítko nebo udělal sebevražedný krok. Podobně jako v tíživé adventuře od...

»
05. 05. 2020 • Lukáš Urban0

Recenze: Obduction

Někde hluboko v nitru musí být vývojáři zarputilými rybáři. Nebo si jednou z dlouhé chvíle zašli k jezírku, a tam lapili zlatou rybku. A jelikož na začátku 90. let ještě vládly ideály, poprosili pouze o to, aby měl jejich budoucí projekt úspěch. Rybka přání splnila a v dobrém rozmaru mu protáhla expiraci víc, než se sluší. A tak se skoro dvacet let odkazovalo na populární Myst. Ale když máte jednou talent, nepotřebujete rybařit.

»