RECENZE: Yesterday Origins

Autor: tonyskate Publikováno: 18.1.2017, 19:00

Publikováno: 18.1.2017, 19:00

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 3143 článků

Adventur či dobrodružných her je na konzolích jako máku, ale klasickou point-and-click adventuru na současných konzolích abyste pohledali. Samozřejmě to není tak úplně zlé, jak by se mohlo zdát, ale ve srovnání s PC je to velká slabota. Proto nás potěšilo listopadové vydání hry Yesterday Origins a renomované studia Pendulo Studios. Ano, hra už opravdu vyšla v listopadu, ale my jsme se k ní dostali teprve nyní a snad si rádi přečtěte i naši pozdní recenzi.

V úvodu jsme zmínili, že španělské Pendulo Studio je uznávané, což je pravda. Za svou více jak 20letou existenci stvořili řadu skvělých adventur, kdy nejvíce jsou známí pro akční humornou trilogii Runaway, která se na konzole bohužel doposud nepodívala, ale příznivci klasických adventur ji jistě znají. Před pár lety ovšem zkusili trochu změnit směr a upustit od vtípků. Před čtyřmi lety tak vydali titul Yesterday, který si sice ponechal úžasnou ručně malovanou grafiku, ale příběh už byl daleko dospělejší a Pendulo dokázalo, že nemusí spoléhat jen na fórky a nepříliš vymakanou zápletku.

Screenshot-Original7

Yesterday představilo postavu Johna Yesterdaye, který má na dlani záhadnou jizvu ve tvaru písmene ypsilon. Postupně se dovídáte zcela nevídané věci o své minulosti, která sahá stovky let daleko a John tak již žije svůj několikátý život. Ten mu nejspíše vyhovuje nejvíce, jelikož si během něj našel sličnou přítelkyni Pauline. Nicméně přesuňme se k dnes recenzované hře Yesterday Origins, která je sice pokračováním, ale znalost předchozí hry není kritická, jelikož se vše zásadní dozvíte téměř hned zkraje hry, nebo už jste to zásadní dočetli na netu.

Přesto vás trochu uvedeme, protože je to docela zajímavé a především poutavé s ohledem na celou zápletku. Na začátku vás hra vezme 500 let do minulosti, kdy jste uvězněni španělskou inkvizicí. Podaří se vám uniknout a projdeme rituálem, jenž vás učiní nesmrtelným. Nicméně když John zemře, sice obživne a má stejný věk, jako když zemřel prvně, jenže si nepamatujte ani ň. V současnosti John žije poklidný život s Pauline Petit, která je také nesmrtelná, ovšem paměť ji zůstává a tak Johna vezme pod ochranná křídla a pěkně jim to spolu klape. Pauline je dokonce natolik kreativní, že když se jí začnou objevovat první vrásky, radši se picne, aby byla opět mladší :-).

Screenshot-Original4

Takoví jsou naši dva hrdinové a při své výpravě za uchováním Johnovy paměti potkají opravdu pestré charaktery a navštíví zajímavá místa včetně Paříže, Amsterdamu či třeba New Yorku. Hlavně ale můžete počítat i s výpravami do minulosti, kdy se zhostíte role Johnova vůbec prvního života a pokusíte se celé záhadě přijít na kloub. Na místě je samozřejmě také hraní za obě postavy, což už je tradiční prvek v adventurách od Pendulo, a pokud v dané kapitole vystupují obě postavy, můžete se mezi nimi libovolně přepínat, což pro vyřešení většiny situací samozřejmě nezbytné. Ovšem moc to nepřehánějte, abyste nepřišli o achievement za vyřešení situace s co nejméně přepnutími, ale ten se naštěstí týká jen první kapitoly.

Screenshot-Original8

Rozhodně ale není na škodu, vždy s danou postavou vyčerpat všechny možnosti, abyste se nepřipravili o zábavné hlášky a komentáře. Samozřejmě tak budete činit, když ocitnete na mrtvém bodě. Naštěstí je hra docela logická a v nejhorších případech to jistí metoda pokus omyl. Občas ale můžete být zaskočeni, když hned v úvodu hry v minulosti potřebujete hadr nasáklý krví, asi by vás k tomu nenapadlo použít španělskou botu na ruku postavy, ale jak už to tak bývá, nic není dokonalé.

Co se práce s inventářem a právě i kombinace předmětů, ať s nimi samotnými či postavami, týče, je vše vyřešeno elegantně a tak, abyste mohli kombinovat docela rychle, takže k zásekům by moc nemělo docházet. Předměty jsou navíc pěkně zpracované a můžete je zkoumat ze všech úhlů. Jednoduše vždy přidržíte LT či RT, pod kterými se skrývají předměty, respektive myšlenky a nápady získané z dialogů. Jejich postupnou kombinací, kdy pokud něco chybí, objeví se otazník, dosáhnete daného výsledku, takže hra je opravdu intuitivní a návod by snad neměl být potřeba, jelikož se vám hra opravdu snaží vyjít vstříc. Trochu horší to může být s hádankami, kdy v jedné je třeba si dobře prostudovat události minulosti na virtuální webové stránce ve hře, takže v nejhorších případech je návod jistota :-).

YO_lokace

S tím je spojené i označení aktivních míst, mezi kterými se při daném úhlu přepínáte pravou páčkou. Po vybrání se dané místo přiblíží a můžete zvednout předmět či lépe prozkoumat lokaci. Podobně probíhají i rozhovory a především zkoumání postav, kdy nejčastěji jsme se zasekli, právě když jsme opomenuli řádně prozkoumat některou z postav, abychom tak zjistili nějako u zajímavou informaci či ji spojily s určitou myšlenkou nebo předmětem. Příkladem může být natržená díra na mnichově hábitu, kdy vás sice hra na aktivní místa upozorňuje, ale musíte si postavu správně natočit.

Screenshot-Original2

Ačkoliv se v zásadě jedná o klasickou point-and-click adventuru, nemusíte lítat po celé obrazovce nějakým kurzorem a pohyb postavy je řešen tradiční chůzí skrze levou páčku. Zkoumání lokací skrze páčku pravou už jsme zmínili výše, takže hrát se vám bude pohodlně. Před několika odstavci jsme zmínili, že studio využívá ručně malované grafiky, od čehož naštěstí neupustili ani v tomto případě a lokace vypadají nádherně. K tomu si přičtěte dynamické stíny, pěkně rozpohybované 3D postavy a bude vám jasné, že je opravdu nač koukat. Dabing více jak 25 postav a původní hudební doprovod už je pak samozřejmostí. Několikrát se vám může stát, že se hra zasekne či úplně spadně, což je škoda, ale naštěstí se často ukládá. Hrací dobu bychom si u adventury představovali delší, přeci jen 7 hodin není mnoho, ale v dnešní době už se ničemu nedivíme. Samozřejmě záleží, jestli bude hrát s návodem či bez něj. K tomu si přičtěte různorodé achievementy, kdy jeden z nich vyžaduje i rychlé proběhnutí hry do 250 minut. Naštěstí se občas nebudete muset moc otravovat, jelikož díky mnoha uloženým pozicím se můžete vracet na požadovaná místa.

Screenshot-Original6

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Pánové z Pendulo Studios opět dokázali vytvořit skvělou adventuru, která vás upoutá nejen nádherným zpracováním, ale i temným příběhem. Absence češtiny samozřejmě zamrzí, zvláště u tohoto žánru, ale na konzolích by se určitě nevyplatila. Pověst ji trochu kazí občas nelogické postupy, drobné technické problémy, kratší hrací doba a s tím spojená cena, která by mohla být o něco nižší. Naštěstí měli autoři dostatek rozumu a neprodávají hru za tradiční cenu, ale za příjemnějších 799 Kč. Pokud jste tedy lační po adventurách na Xboxu, není nad čím váhat, ale jinak bychom doporučovali počkat alespoň na menší slevu.
12. 12. 2017 • chaosteorycz3

Recenze: Hello Neighbor

„Ahoj sousede“, volám na pána žijícího naproti nám, když si jdu pro míč na okraj chodníku. Buran jeden. Ani neodpoví a čučí jak spadlý kaštan. Možná až moc dlouho sleduje mou pomalou chůzi směrem od jeho domu. Dokonce si mou pozici ještě zkontroluje pohledem z poza okna poté, co se uchýlil domů. Nevím proč, ale mám takový nepříjemný pocit. Proč mě tak dlouho pozoroval? Proč má na rukách zahradnické rukavice, když...

»
06. 12. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Soma

Také nemáte rádi zpoždění? Teď nemyslím takové to několikaminutové, kdy nic nestíháte kvůli líné dopravě nebo vlastnímu podcenění časové rezervy. Bavím se o více jak dvou letech, během kterých zapomenete i na působivější věci, než je vydání sci-fi hororu z dílny Frictional Games. Ti nedočkavější, včetně mě, Somu odehráli mezitím jinde a ostatní žánroví maniaci našli za tu dobu kvalitní náhrady. Proč tedy vůbec věnovat čas, a především peníze hře, která...

»
01. 12. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Bush Hockey League

Když je nemůžeš porazit, tak je zmlať anebo zmrzač. Tak přesně tímhle heslem se v druhé půli minulého století řídil leckterý hokejový tým, a to i na vrcholové úrovni. Ostatně ještě já pamatuji národní výběry Ruska či Kanady, které převahu soupeře kompenzovali přehnaným zájmem o jeho kolena, ruce a repasi obličeje. Používání hokejky jinak, než je v pravidlech a přetváření ledové plochy do zápasnického ringu se tak v 90. letech stalo cílem hned...

»
27. 11. 2017 • p.a.c.o3

RECENZE: Road Rage

Každý z nás určitě zná ten pocit, kdy se na něco těší a nemůže se dočkat dne, kdy si konečně svou vysněnou záležitost bude moct vyzkoušet nebo prožít. Přesně tyhle pocity jsem měl ve spojení s hrou Road Rage, která se odkazovala a snažila se ve mně vyvolat vzpomínky na legendární záležitost jménem Road Rush. Dokonce jsem v Road Rage vyzkoušel v rámci předběžného přístupu na PC, kdy pln optimismu jsem doufal, že předběžný...

»
26. 11. 2017 • p.a.c.o1

RECENZE: Farming Simulator 17 Platinum Expansion

Zemědělci mají svá pole jistě již sklizená a připravená na zimu, která se nezadržitelně blíží. Kdo by rád něco sklízel, může se vydat na pole virtuální, kde se neustále něco děje. Jednou z her, jež dokázala na farmářskou tématiku nalákat zástupy hráčů, je bezesporu Farming Simulator, jehož poslední ročník s číslovkou 17 se povedl na výbornou. A aby toho obsahu nebylo málo, dostává hra Platinovou edici, jejíž součástí je celá řada novinek.

»
24. 11. 2017 • kristine4chaos0

Recenze: LEGO Marvel Super Heroes 2

Fanoušci komiksových vesmírů jsou často jak kočky se psy, protože všichni tvrdí, že právě ten jejich je nejlepší. Největší rivalita samozřejmě panuje mezi společnostmi Marvel a DC. Superhrdinové svadí nepřímý boj na pultech tiskovin, v televizi, na stříbrném plátně, ve videohrách a také v našich domovech. U nás není výjimka. Když se mi podaří přítele přemluvit k třetímu Thorovi, automaticky musím počítat s povinnou projekcí Ligy spravedlnosti. On sní po nocích o tom, jak se...

»
22. 11. 2017 • lindros88cze4

RECENZE: L.A. Noire pro Xbox One

Detektivní thriller L.A. Noire od dnes již zaniklého australského studia Team Bondi, se vrací, aby se podíval na moderní konzole. Rockstar Games připravily remaster této povedené hry a my se teď mrkneme, jestli dokáže obstát i dnes.

»
20. 11. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Star Wars Battlefront II

V žádné předaleké galaxii, kde wookieeové dávají dobrou noc, ale v nám důvěrně známém vesmíru vznikla kdysi série Battlefront. S blyštivou značkou Star Wars a ještě opulentnějším logem LucasArts, dostali fanoušci rodinných fantasy pohádek poctivou dávku akce, která jim do gamepadů přinesla ty největší hrdiny z obou stran Síly. Jenže galaxie se mění, hrdinů přibývá, souboje mezi Impériem a rebely kývají miskami vah a Battlefront se vrací jak Darth Maulův světelný meč. Electronic Arts...

»