RECENZE: Yesterday Origins

Autor: tonyskate Publikováno: 18.1.2017, 19:00

Publikováno: 18.1.2017, 19:00

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 3083 článků

Adventur či dobrodružných her je na konzolích jako máku, ale klasickou point-and-click adventuru na současných konzolích abyste pohledali. Samozřejmě to není tak úplně zlé, jak by se mohlo zdát, ale ve srovnání s PC je to velká slabota. Proto nás potěšilo listopadové vydání hry Yesterday Origins a renomované studia Pendulo Studios. Ano, hra už opravdu vyšla v listopadu, ale my jsme se k ní dostali teprve nyní a snad si rádi přečtěte i naši pozdní recenzi.

V úvodu jsme zmínili, že španělské Pendulo Studio je uznávané, což je pravda. Za svou více jak 20letou existenci stvořili řadu skvělých adventur, kdy nejvíce jsou známí pro akční humornou trilogii Runaway, která se na konzole bohužel doposud nepodívala, ale příznivci klasických adventur ji jistě znají. Před pár lety ovšem zkusili trochu změnit směr a upustit od vtípků. Před čtyřmi lety tak vydali titul Yesterday, který si sice ponechal úžasnou ručně malovanou grafiku, ale příběh už byl daleko dospělejší a Pendulo dokázalo, že nemusí spoléhat jen na fórky a nepříliš vymakanou zápletku.

Screenshot-Original7

Yesterday představilo postavu Johna Yesterdaye, který má na dlani záhadnou jizvu ve tvaru písmene ypsilon. Postupně se dovídáte zcela nevídané věci o své minulosti, která sahá stovky let daleko a John tak již žije svůj několikátý život. Ten mu nejspíše vyhovuje nejvíce, jelikož si během něj našel sličnou přítelkyni Pauline. Nicméně přesuňme se k dnes recenzované hře Yesterday Origins, která je sice pokračováním, ale znalost předchozí hry není kritická, jelikož se vše zásadní dozvíte téměř hned zkraje hry, nebo už jste to zásadní dočetli na netu.

Přesto vás trochu uvedeme, protože je to docela zajímavé a především poutavé s ohledem na celou zápletku. Na začátku vás hra vezme 500 let do minulosti, kdy jste uvězněni španělskou inkvizicí. Podaří se vám uniknout a projdeme rituálem, jenž vás učiní nesmrtelným. Nicméně když John zemře, sice obživne a má stejný věk, jako když zemřel prvně, jenže si nepamatujte ani ň. V současnosti John žije poklidný život s Pauline Petit, která je také nesmrtelná, ovšem paměť ji zůstává a tak Johna vezme pod ochranná křídla a pěkně jim to spolu klape. Pauline je dokonce natolik kreativní, že když se jí začnou objevovat první vrásky, radši se picne, aby byla opět mladší :-).

Screenshot-Original4

Takoví jsou naši dva hrdinové a při své výpravě za uchováním Johnovy paměti potkají opravdu pestré charaktery a navštíví zajímavá místa včetně Paříže, Amsterdamu či třeba New Yorku. Hlavně ale můžete počítat i s výpravami do minulosti, kdy se zhostíte role Johnova vůbec prvního života a pokusíte se celé záhadě přijít na kloub. Na místě je samozřejmě také hraní za obě postavy, což už je tradiční prvek v adventurách od Pendulo, a pokud v dané kapitole vystupují obě postavy, můžete se mezi nimi libovolně přepínat, což pro vyřešení většiny situací samozřejmě nezbytné. Ovšem moc to nepřehánějte, abyste nepřišli o achievement za vyřešení situace s co nejméně přepnutími, ale ten se naštěstí týká jen první kapitoly.

Screenshot-Original8

Rozhodně ale není na škodu, vždy s danou postavou vyčerpat všechny možnosti, abyste se nepřipravili o zábavné hlášky a komentáře. Samozřejmě tak budete činit, když ocitnete na mrtvém bodě. Naštěstí je hra docela logická a v nejhorších případech to jistí metoda pokus omyl. Občas ale můžete být zaskočeni, když hned v úvodu hry v minulosti potřebujete hadr nasáklý krví, asi by vás k tomu nenapadlo použít španělskou botu na ruku postavy, ale jak už to tak bývá, nic není dokonalé.

Co se práce s inventářem a právě i kombinace předmětů, ať s nimi samotnými či postavami, týče, je vše vyřešeno elegantně a tak, abyste mohli kombinovat docela rychle, takže k zásekům by moc nemělo docházet. Předměty jsou navíc pěkně zpracované a můžete je zkoumat ze všech úhlů. Jednoduše vždy přidržíte LT či RT, pod kterými se skrývají předměty, respektive myšlenky a nápady získané z dialogů. Jejich postupnou kombinací, kdy pokud něco chybí, objeví se otazník, dosáhnete daného výsledku, takže hra je opravdu intuitivní a návod by snad neměl být potřeba, jelikož se vám hra opravdu snaží vyjít vstříc. Trochu horší to může být s hádankami, kdy v jedné je třeba si dobře prostudovat události minulosti na virtuální webové stránce ve hře, takže v nejhorších případech je návod jistota :-).

YO_lokace

S tím je spojené i označení aktivních míst, mezi kterými se při daném úhlu přepínáte pravou páčkou. Po vybrání se dané místo přiblíží a můžete zvednout předmět či lépe prozkoumat lokaci. Podobně probíhají i rozhovory a především zkoumání postav, kdy nejčastěji jsme se zasekli, právě když jsme opomenuli řádně prozkoumat některou z postav, abychom tak zjistili nějako u zajímavou informaci či ji spojily s určitou myšlenkou nebo předmětem. Příkladem může být natržená díra na mnichově hábitu, kdy vás sice hra na aktivní místa upozorňuje, ale musíte si postavu správně natočit.

Screenshot-Original2

Ačkoliv se v zásadě jedná o klasickou point-and-click adventuru, nemusíte lítat po celé obrazovce nějakým kurzorem a pohyb postavy je řešen tradiční chůzí skrze levou páčku. Zkoumání lokací skrze páčku pravou už jsme zmínili výše, takže hrát se vám bude pohodlně. Před několika odstavci jsme zmínili, že studio využívá ručně malované grafiky, od čehož naštěstí neupustili ani v tomto případě a lokace vypadají nádherně. K tomu si přičtěte dynamické stíny, pěkně rozpohybované 3D postavy a bude vám jasné, že je opravdu nač koukat. Dabing více jak 25 postav a původní hudební doprovod už je pak samozřejmostí. Několikrát se vám může stát, že se hra zasekne či úplně spadně, což je škoda, ale naštěstí se často ukládá. Hrací dobu bychom si u adventury představovali delší, přeci jen 7 hodin není mnoho, ale v dnešní době už se ničemu nedivíme. Samozřejmě záleží, jestli bude hrát s návodem či bez něj. K tomu si přičtěte různorodé achievementy, kdy jeden z nich vyžaduje i rychlé proběhnutí hry do 250 minut. Naštěstí se občas nebudete muset moc otravovat, jelikož díky mnoha uloženým pozicím se můžete vracet na požadovaná místa.

Screenshot-Original6

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Pánové z Pendulo Studios opět dokázali vytvořit skvělou adventuru, která vás upoutá nejen nádherným zpracováním, ale i temným příběhem. Absence češtiny samozřejmě zamrzí, zvláště u tohoto žánru, ale na konzolích by se určitě nevyplatila. Pověst ji trochu kazí občas nelogické postupy, drobné technické problémy, kratší hrací doba a s tím spojená cena, která by mohla být o něco nižší. Naštěstí měli autoři dostatek rozumu a neprodávají hru za tradiční cenu, ale za příjemnějších 799 Kč. Pokud jste tedy lační po adventurách na Xboxu, není nad čím váhat, ale jinak bychom doporučovali počkat alespoň na menší slevu.
21. 10. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: The Evil Within 2

Je zcela normální, že když máte dlouhá léta zálibu v nějakém žánru, stáváte se pro okolí samozvaným expertem. Tohoto postavení se mi dostává i mezi kolegy, tudíž blíží-li se vydání něčeho, co zavání zpocenými rukami, sevřeným krkem nebo hrozbou neplánovaného vyprázdnění, jsem první na seznamu oslovených. I když s nadsázkou říkám, že neznám jen ty horory, které nebyly natočeny, napsány a vytvořeny, jednou nutně musel přijít zlom. Bod, v němž se můj výklad...

»
18. 10. 2017 • lindros88cze4

RECENZE: ELEX

Němečtí vývojáři Piranha Bytes nám za svou existenci přinesli řadu skvělých RPG zážitků, ať už o sérii Gothic či Risen. S jejich novým dílem ELEX se vydali trošku jinou cestou. Stále se jedná o akční RPG, ovšem do oblíbeného středověkého fantasy přimíchali slušnou dávku sci-fi. A jak tento science fantasy počin dopadl, se dozvíte v naší recenzi.

»
16. 10. 2017 • tonyskate1

RECENZE: South Park: The Fractured but Whole

Městečko South Park je zpět! Po vydařeném Stick of Truth sice přebrali štafetu vývojáři Ubisoftu, ale tvůrci seriálu u vývoje zůstali a nenechali si do ničeho kecat. Připravte se tedy na další bizarní, ujetou a pochopitelně naprosto sprostou jízdu, v niž hrají prdy hlavní roli.

»
16. 10. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Middle–earth: Shadow of War

Příběhy ze Středozemě hráče bavily dlouho předtím, než Glum začal slídit za „miláškem“ na stříbrném plátně a než Peter Jackson všem připomněl, že Tolkien je jméno významného spisovatele, nikoli odrůda vína. Dokonce se dá říct, že od roku 1982 má každá generace hráčů svého Pána prstenů, který vychází ze stejného základu, a přesto je pokaždé jiný. Poslední roky si Středozemi jako svou destinaci zvolili autoři z Monolith Productions, kteří se...

»
06. 10. 2017 • kristine4chaos30

Recenze: Forza Motorsport 7

Z organizační důvodů, kvůli nimž Lukáš „ChaosteoryCZ“ nemůže přinést podrobné zhodnocení nové Forzy, jsem na jeho přání tuto štafetu převzala já. Takže se připravte, že to úplně mění pohled a přístup k populární značce a žánru jako takovým. Na rozdíl od něj si totiž nemyslím, že závodní simulátor musí hráče trápit přemrštěnými nároky na ovládání. Nechci po něm ani věrohodný průběh závodu se všemi těmi testovacími koly a kvalifikacemi, kvůli nimž se...

»
03. 10. 2017 • p.a.c.o0

RECENZE: NBA 2K18

Dnešní recenzi má na svědomí Jiří „Man1“ Pacovský, takže svůj obdiv a úctu směřujte k němu 😉 Každoročně se těším na dvě období. To jedno přichází s E3, kde se dostáváme pod plnou palbu nových herních trailerů, a pak to poprázdninové. Už dávno nestuduji, takže pro mě prázdniny znamenají maximálně tak dlouhou nudu na herních serverech, které znám už nazpaměť. Ale pak přijde září a já si připadám, jak kdyby mě někdo zatlačil...

»
30. 09. 2017 • chaosteorycz6

Recenze: Cuphead

Za tajemným lesem, děsivým lunaparkem a blíže nespecifikovaným počtem řek a hor, žijí dva kusy porcelánu Cuphead a Mugman. Jejich bytí je naplněné radostí a štěstím, nicméně musejí se vyvarovat kasinu ovládanému temnými silami. Ovšem nebyla by to pohádka milé děti, kdyby naši hrdinové poslechli rad vousaté konve. S pohledem zasloužilého karbaníka vrhali kostky jedno kolo za druhým a štěstěna jim evidentně přála. Ale pekelná, která skončila s nabídkou samotného ďábla, který...

»
27. 09. 2017 • chaosteorycz9

Recenze: Project CARS 2

Mám takovou teorii, že recenze jsou jako závody. Jak je člověk začne, rozhodne o tom, jak dopadnou v samém závěru. Pokud mám alespoň trochu pravdu, tak je úplně jedno, co v nejbližších řádcích napíšu, protože bednu neuvidím. A to mám skvělý tým vedený samotnými Slightly Mad Studios a nejmodernější techniku obstaranou systémem Project CARS 2. Jenže zázemí, know-how a šikovné ruce nejsou všechno, když cestu k úspěchu kříží hladová konkurence, nevyzpytatelné počasí a...

»