RECENZE: Yesterday Origins

Autor: tonyskate Publikováno: 18.1.2017, 19:00

Publikováno: 18.1.2017, 19:00

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 2914 článků

Adventur či dobrodružných her je na konzolích jako máku, ale klasickou point-and-click adventuru na současných konzolích abyste pohledali. Samozřejmě to není tak úplně zlé, jak by se mohlo zdát, ale ve srovnání s PC je to velká slabota. Proto nás potěšilo listopadové vydání hry Yesterday Origins a renomované studia Pendulo Studios. Ano, hra už opravdu vyšla v listopadu, ale my jsme se k ní dostali teprve nyní a snad si rádi přečtěte i naši pozdní recenzi.

V úvodu jsme zmínili, že španělské Pendulo Studio je uznávané, což je pravda. Za svou více jak 20letou existenci stvořili řadu skvělých adventur, kdy nejvíce jsou známí pro akční humornou trilogii Runaway, která se na konzole bohužel doposud nepodívala, ale příznivci klasických adventur ji jistě znají. Před pár lety ovšem zkusili trochu změnit směr a upustit od vtípků. Před čtyřmi lety tak vydali titul Yesterday, který si sice ponechal úžasnou ručně malovanou grafiku, ale příběh už byl daleko dospělejší a Pendulo dokázalo, že nemusí spoléhat jen na fórky a nepříliš vymakanou zápletku.

Screenshot-Original7

Yesterday představilo postavu Johna Yesterdaye, který má na dlani záhadnou jizvu ve tvaru písmene ypsilon. Postupně se dovídáte zcela nevídané věci o své minulosti, která sahá stovky let daleko a John tak již žije svůj několikátý život. Ten mu nejspíše vyhovuje nejvíce, jelikož si během něj našel sličnou přítelkyni Pauline. Nicméně přesuňme se k dnes recenzované hře Yesterday Origins, která je sice pokračováním, ale znalost předchozí hry není kritická, jelikož se vše zásadní dozvíte téměř hned zkraje hry, nebo už jste to zásadní dočetli na netu.

Přesto vás trochu uvedeme, protože je to docela zajímavé a především poutavé s ohledem na celou zápletku. Na začátku vás hra vezme 500 let do minulosti, kdy jste uvězněni španělskou inkvizicí. Podaří se vám uniknout a projdeme rituálem, jenž vás učiní nesmrtelným. Nicméně když John zemře, sice obživne a má stejný věk, jako když zemřel prvně, jenže si nepamatujte ani ň. V současnosti John žije poklidný život s Pauline Petit, která je také nesmrtelná, ovšem paměť ji zůstává a tak Johna vezme pod ochranná křídla a pěkně jim to spolu klape. Pauline je dokonce natolik kreativní, že když se jí začnou objevovat první vrásky, radši se picne, aby byla opět mladší :-).

Screenshot-Original4

Takoví jsou naši dva hrdinové a při své výpravě za uchováním Johnovy paměti potkají opravdu pestré charaktery a navštíví zajímavá místa včetně Paříže, Amsterdamu či třeba New Yorku. Hlavně ale můžete počítat i s výpravami do minulosti, kdy se zhostíte role Johnova vůbec prvního života a pokusíte se celé záhadě přijít na kloub. Na místě je samozřejmě také hraní za obě postavy, což už je tradiční prvek v adventurách od Pendulo, a pokud v dané kapitole vystupují obě postavy, můžete se mezi nimi libovolně přepínat, což pro vyřešení většiny situací samozřejmě nezbytné. Ovšem moc to nepřehánějte, abyste nepřišli o achievement za vyřešení situace s co nejméně přepnutími, ale ten se naštěstí týká jen první kapitoly.

Screenshot-Original8

Rozhodně ale není na škodu, vždy s danou postavou vyčerpat všechny možnosti, abyste se nepřipravili o zábavné hlášky a komentáře. Samozřejmě tak budete činit, když ocitnete na mrtvém bodě. Naštěstí je hra docela logická a v nejhorších případech to jistí metoda pokus omyl. Občas ale můžete být zaskočeni, když hned v úvodu hry v minulosti potřebujete hadr nasáklý krví, asi by vás k tomu nenapadlo použít španělskou botu na ruku postavy, ale jak už to tak bývá, nic není dokonalé.

Co se práce s inventářem a právě i kombinace předmětů, ať s nimi samotnými či postavami, týče, je vše vyřešeno elegantně a tak, abyste mohli kombinovat docela rychle, takže k zásekům by moc nemělo docházet. Předměty jsou navíc pěkně zpracované a můžete je zkoumat ze všech úhlů. Jednoduše vždy přidržíte LT či RT, pod kterými se skrývají předměty, respektive myšlenky a nápady získané z dialogů. Jejich postupnou kombinací, kdy pokud něco chybí, objeví se otazník, dosáhnete daného výsledku, takže hra je opravdu intuitivní a návod by snad neměl být potřeba, jelikož se vám hra opravdu snaží vyjít vstříc. Trochu horší to může být s hádankami, kdy v jedné je třeba si dobře prostudovat události minulosti na virtuální webové stránce ve hře, takže v nejhorších případech je návod jistota :-).

YO_lokace

S tím je spojené i označení aktivních míst, mezi kterými se při daném úhlu přepínáte pravou páčkou. Po vybrání se dané místo přiblíží a můžete zvednout předmět či lépe prozkoumat lokaci. Podobně probíhají i rozhovory a především zkoumání postav, kdy nejčastěji jsme se zasekli, právě když jsme opomenuli řádně prozkoumat některou z postav, abychom tak zjistili nějako u zajímavou informaci či ji spojily s určitou myšlenkou nebo předmětem. Příkladem může být natržená díra na mnichově hábitu, kdy vás sice hra na aktivní místa upozorňuje, ale musíte si postavu správně natočit.

Screenshot-Original2

Ačkoliv se v zásadě jedná o klasickou point-and-click adventuru, nemusíte lítat po celé obrazovce nějakým kurzorem a pohyb postavy je řešen tradiční chůzí skrze levou páčku. Zkoumání lokací skrze páčku pravou už jsme zmínili výše, takže hrát se vám bude pohodlně. Před několika odstavci jsme zmínili, že studio využívá ručně malované grafiky, od čehož naštěstí neupustili ani v tomto případě a lokace vypadají nádherně. K tomu si přičtěte dynamické stíny, pěkně rozpohybované 3D postavy a bude vám jasné, že je opravdu nač koukat. Dabing více jak 25 postav a původní hudební doprovod už je pak samozřejmostí. Několikrát se vám může stát, že se hra zasekne či úplně spadně, což je škoda, ale naštěstí se často ukládá. Hrací dobu bychom si u adventury představovali delší, přeci jen 7 hodin není mnoho, ale v dnešní době už se ničemu nedivíme. Samozřejmě záleží, jestli bude hrát s návodem či bez něj. K tomu si přičtěte různorodé achievementy, kdy jeden z nich vyžaduje i rychlé proběhnutí hry do 250 minut. Naštěstí se občas nebudete muset moc otravovat, jelikož díky mnoha uloženým pozicím se můžete vracet na požadovaná místa.

Screenshot-Original6

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Pánové z Pendulo Studios opět dokázali vytvořit skvělou adventuru, která vás upoutá nejen nádherným zpracováním, ale i temným příběhem. Absence češtiny samozřejmě zamrzí, zvláště u tohoto žánru, ale na konzolích by se určitě nevyplatila. Pověst ji trochu kazí občas nelogické postupy, drobné technické problémy, kratší hrací doba a s tím spojená cena, která by mohla být o něco nižší. Naštěstí měli autoři dostatek rozumu a neprodávají hru za tradiční cenu, ale za příjemnějších 799 Kč. Pokud jste tedy lační po adventurách na Xboxu, není nad čím váhat, ale jinak bychom doporučovali počkat alespoň na menší slevu.
20. 05. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Injustice 2

To je pořád řečí, jak se konflikty mají řešit s chladnou hlavou, debatou a za každých okolností diplomaticky. Dokážete si ovšem představit Batmana, jak svolává Radu Superhrdinů, aby uvalil Jokerovi embargo na šminky nebo jak Poison Ivy přivázaná řetězy ke stromu ječí po těžařích dřeva? Samozřejmě že ne, protože jsme v komiksovém světě, kde dobře mířená rána znamená více než sto slov, nadlidské schopnosti vydají za celou armádní jednotku a charaktery se...

»
19. 05. 2017 • wellkeybig1

RECENZE: Shadow Warrior 2

V zemi vycházejícího slunce projíždí na plný plyn Nissan Datsun 240Z černé barvy, který odráží měsíční svit svou naleštěnou kapotou. Temným lesem se kromě burácejícího silného motoru ve vysokých otáčkách, rozléhá píseň od Stana Bushe – The Touch. Nepopisuji nic jiného, než první moment hry Shadow Warrior, která utočila na nostalgii, překvapovala skvělou hratelností a krvavou podívanou na Xbox One v roce ‎2014 a po třech letech přichází znovu‎. Při...

»
16. 05. 2017 • wellkeybig1

RECENZE: The Surge

Být fanouškem Hardcore RPG je v dnešní době těžké, po dohrání Dark Souls a Lords of Fallen na jedno dlouhé zívnutí, toho moc nezbývá. Všechny RPG jsou moc uzavřené a jednoduché. Pokud pociťujete tyto příznaky, zbystřete u nového titulu The Surge. Jestli nejste fanoušek hardcore žánru, připravte se na vypadávání vlasů, třes rukou, vztek a později pláč z důvodu rozdrceného ega. Po dlouhé době dorazil na Xbox One titul, který...

»
13. 05. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Narcosis

Když se ke mně před nedávnem dostal film 47 Meters Down, došlo mi, že subžánr podvodních survival her je poměrně štíhlý. Děj vyprávějící o dvou sestrách, jejichž adrenalinový zážitek se žraloky se změní v boj o přežití na dně oceánu, k němuž nemají předpoklady a ani vybavení, vynikal dusnou atmosférou, kterou bych obratem přivítal v obdobném herním titulu. Jenže Abzu je žánrově mimo, Subnautica málo hororová, BioShock už archivní a Soma nám zůstala...

»
09. 05. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Prey

Trvalo to dlouhých 11 let, mnoho sil, spoustu zahozené práce a urputný přerod z pokračování do zcela nového pojetí, které se dnes tak hrdě nazývá reboot. Prey je zpět a zase jsou ve hře mimozemské entity bažící po obyvatelích matičky Zemi, proti nimž stojí sama samotinká poslední naděje lidstva. Tím ovšem veškerá podobnost s originálem končí, neboť nové pojetí chce mít originální otisk myšlenek svých autorů, a to takřka za...

»
09. 05. 2017 • p.a.c.o1

RECENZE: Human Fall Flat

Lidské tělo je hodně zajímavé a spousta lidí s ním dokáže dělat celou řadu podivností nebo zajímavostí. Položili jste si ale někdy otázku, jak dopadne člověk, který spadne z velké výšky? Kromě toho, že asi ne moc dobře, tak většinou je z něho placka. Neříkám, že to je nějak jasně podložený vědecký fakt, ale minimálně ve hře Human Fall Flat to platí. A že se zde bude padat hodně asi netřeba dodávat.

»
06. 05. 2017 • lindros88cze0

RECENZE: Syberia 3

Asi už se budeme opakovat, ale klasické point-and-click adventury už nejsou takový hit, jako v 90. letech, ale přesto stále ne a ne umřít, a to je jen a jen dobře. Na konci dubna vyšla Syberia 3, která možná trochu zbytečně oživila už poměrně starou adventurní sérii, jež své době slavila velký úspěch a zapsala se do srdce nejednoho adventuristy. Jak se toto zmrtvýchvstání, jež podle nás nebylo nutné, povedlo? To...

»
03. 05. 2017 • chaosteorycz3

Recenze: Voodoo Vince: Remastered

Obětmi remasteru bývají zpravidla tituly, které ať z pohledu hráčů nebo z pohledu účetních, mají co nabídnout také aktuální generaci konzolí, přičemž čím úspěšnější značka, tím větší šance. Pro ostatní je tu zpětná kompatibilita, probouzející na konzoli Xbox One k životu o generaci starší hry. No jo, jenže touhu připomenout se mají i značky, které třebaže kdysi byly exkluzivní, kvůli odlišnému kódování nemohou procesem zpětné kompatibility projít. Jednou takovou je 14 let starý...

»