Recenze: Asterigos: Curse of the Stars

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 24.10.2022, 10:03

Publikováno: 24.10.2022, 10:03

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3326 článků

Kdysi jsem polemizoval o důležitých prvcích plošinovek, díky kterým lze automaticky vytvořit působivou hru. A po letech bych mohl to samé udělat u dnešních konzumních RPG, které se souhrou různých okolností našly v soulsovkách a hrdinkách s fortelnou povahou. Nedávno si milovníky démonických řežeb snažil naklonit Soulstice a teď se o to pokouší Asterigos: Curse of the Stars. A jde na to dobře, protože se opírá o populární téma bájné antiky.

Je to odvážné, ale budu tvrdit, že dávné řecké božstvo má stále co nabídnout. A to navzdory faktu, že ho herní těžaři poslední léta rubou až k zemskému jádru. Za pravdu mi dává příběh kolem Hildy, válečnice legií. Ta se za divokých okolností oddělí od skupiny vedené jejím otcem a dostává se do města ovládaného démony. Když se probije uvítacím výborem, objevuje zbytky obyvatel ukryté podzemí, kde se pomalu formuje odpor hodlající dobýt město zpět. Jenže to je z mnoha důvodů hodně náročné, neboť ve vlastních řadách číhají záškodníci. Hilda tak musí pomoct druhým, aby pomohla sobě.

Námět příběhu příliš originální není, ale jeho pojetí ano. Scénář sice využívá známé postavy, ale vypráví s nimi vlastní příběh. Nikdy tak nevíte, koho potkáte, a jakým směrem se osudy jednotlivých postav vydají. Navíc svým konáním můžete ledacos ovlivnit, třebaže závěr děje nikoliv. Co hra ztrácí na vizuální výpravnosti, to dohání tou příběhovou. Hilda je velice sdílná. Okolní svět také. A to až do takové míry, že byste ty hlasy okolo nejradši chvíli vypnuli. Rozhodně si ale nelze stěžovat, že by relativně nízkorozpočtový titul neměl ambice zaujmout. Jde také o zajímavou alternativu k Immortals: Fenyx Rising, který se o něco podobného pokoušel také, jen vágněji, v obřích kulisách a přeci jen s cílením na všední, až příležitostné hráče.

Asterigos sice také vypadá, že vypadnul z dětských pohádek, ale od první minuty dává na odiv vyšší obtížnost a inspiraci v kultu sebemrskačů a milovníků hardcore herního zážitku. Ostatně s hrami typu Dark Souls najdete mnoho podobných prvků v oblasti získávání zkušeností. Nápadná je skladba vybavení, kdy titul od začátku nutí ke kombinaci slabých útoků, silných výpadů a obraných prvků, přičemž rozmanitá skladba nepřátel donutí využívat vše do posledního ostří. Bossové jsou pak nejenom maturitou z trpělivosti, ale také z prstovýchovy. Náročnější a pokročilejší útoky vyžadují používání větší části ovladače, včetně RB a směrového kříže, a buďme upřímní, ani kamera není vždy nakloněna rychlému zdolání soka. Zejména, když musíte rychle uhýbat.

Dobrou zprávou je, že pokud se vám hra zalíbí, navzdory nižším dovednostem v žánru, disponuje titul i nižší obtížností. S ní se ze hry stává téměř regulérní hack and slash rubačka, kde vy jste bozi a ostatní plevel hodný vytrhání. Což oceníte především během cestování světem, protože nepřátelé se restartují vždy, když se někam vrátíte a jejich neustálá likvidace se časem stane otravná. Ano, všichni to nesnášíme, ale prostě k RPG tato mechanika patří. Nic s tím nezmůžeme.

Nic se nedá dělat ani s faktem, že vývojářskému týmu chyběly zkušenosti a peníze. To nemyslím přímo jako výtku, neboť jde o hru za tisícovku z vydavatelství tinyBuild. To, jak jistě víte, pomáhá na svět těm nejobyčejnějším hrám. A to je škoda. Asterigos má rozhodně potenciál, ale také béčkové modely a animace postav, které doplňují často až céčkové kulisy s fádními texturami. Když se do hry zaberete, grafickou všednost přehlédnete, ale jak už bylo řečeno Hilda si ráda povídá. Dříve či později zrak spočine na místech, která byste raději neviděli.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Z luhů a hájů, kde malebné děvy zachraňují svět, přichází variaci na náročnější RPG, při které šediví vlasy a skřípají plasty ovladače. Nikdy nevyřčený antický příběh má poutavé stránky a sympatické hrdiny, jejichž cesty od prvních chvil kříží nebezpeční soci. Asterigos je v dané cenové kategorii zajímavou jednohubkou, která ukazuje souls hry v přívětivějším světle. Má sice klasické nedostatky levných produkcí, ale pokud si ji najdete v pravidelných slevách, stane se z Hildy vaše nová kamarádka.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»