
RECENZE: Under The Waves
Více jak 71% zemského povrchu pokrývá voda a většinu z toho tvoří moře nebo oceány. Zajímavé na tom je, že jich máme prozkoumáno jenom opravdu málo. Celá řada z nich je totiž tak hluboká, že máme problém se tam kvůli tlaku a dalším vlivům pořádně dostat. Díky tomu si můžeme jenom představovat, co všechno se ukrývá pod hladinou, a to je skvělý materiál na nejrůznější tvorbu, hry nevyjímaje.
Pominu-li akční Bioshock, většinou se pod vodu podíváme v nějaké ponorce, kdy objevujeme nepoznané nástrahy podmořské hlubiny. V Under the Waves budeme také objevovat krásy modrých hlubin v ponorce nebo na vlastní neopren, ale nebezpečím nebude jenom okolní svět. Náš hlavní hrdina Stan totiž nemá snadný život hlavně v osobní rovině, kdy přišel o svou dceru a s manželkou Emmou mu to úplně neklape.

Izolace od lidí pod mořem je jeho způsob terapie, ovšem dlouhodobé působení samoty začíná mít negativní vliv na jeho duševní zdraví. Začíná slyšet hlasy, vidí divné věci a noční můry během spánku jsou u něj na denním pořádku. A my společně s ním zkusíme všechno vyřešit a dát ho třeba s manželkou zase dohromady.
Díky české lokalizaci ve formě titulků nikomu z nás neuteče nic důležitého. Mimo hlavního příběhu najdeme i dostatek dalších materiálů, díky nimž se dozvíme spoustu věcí nejen o Stanovi, ale také o našem zaměstnavateli nebo podmořských živočiších. Kvalita překladu se povedla, nenašel jsem žádné nesrovnalosti, a dokonce ani překlepy nebo nedomyšlenosti. Je ale možné, že nějaký expert na mořské živočichy by mě vyvedl z omylu, nicméně je skvělé, že tu lokalizace je, protože s ní je hraní takovýchto her zaměřených spíše na příběh opravdu super.
Bohužel, příběh jako takový zní skvěle na papíře, ale v reálu mě neskutečně nudil. Ne že by mě nebavilo sledovat, jak někdo přichází o rozum, ale takovýchto soubojů už jsem v herním zpracování zažil několik a všechny mě bavily víc, než zdejší zpracování. Vývojáři na to jdou totiž hrozně divně a vlastně celou dobu nedokážou spoustu situací a myšlenek více vysvětlit, aby hráč věděl, jak je má zpracovat. Navíc tempo je divně pomalé, no zkrátka mi to vůbec nesedlo. Přitom velká část hry se inspiruje výborným Firewatchem (izolace od dalších lidí, komunikace přes vysílačku, tajemno), ale oproti němu se tu vlastně nic neděje. Všechny náznaky jsou pouze v metaforách s podmořskými živočichy, a to v člověku nějaké hlubší pocity nevyvolá. Aspoň u mě teda ne.

Co mě naopak bavilo bylo prozkoumávání zdejšího světa. Ač se mapa nemusí zdát úplně velká, díky schovaným jeskyním nebo opuštěnému potrubí nabízí několik vrstev k prozkoumávání. Jakmile si dokážeme vyrobit minu, dostaneme se na další, dříve nepřístupná místa a k novým zajímavým materiálům. Vývojáři se snaží apelovat na naši morální stránku, kdy nám do moře naházeli kopici plastů a dalšího harampádí, které budeme sbírat a dále využívat. Znečištění oceánů je velký problém a když člověk ve hře vidí, jak to vypadá, určitý pozitivní vliv by to na hráče mít mohlo. Není třeba se děsit nějakých komplikovaných mechanik. Prostě něco sbíráme a pak z toho vyrobíme věci, které nám trochu usnadní naše průzkumy a také plnění misí.

Máme příběhové mise, rutinní úkoly a fotografické výzvy. S těmi jsem si hrál rád, hledal co nejhezčí kompozice, kdy dané zvíře vybeljsknout a tak podobně. V ostatních misích nečekejte nic převratného. Prostě někam dojedeme / doplaveme, něco uděláme a jedeme zase zpátky. Cestou je čas na prozkoumávání, sbírání věcí a tak pořád dokola. Naštěstí hra není tak dlouhá, aby to hráče začalo vyloženě otravovat. Příběh se dá zvládnout za nějakých 8 hodin, sbírání ostatních věcí zabere tak hodinu až dvě navíc.
Po technické stránce hra většinou funguje, i když jsem během hraní zažil dva pády do dashboardu. Savy naštěstí fungují hodně dobře. Pak tu máme ne úplně pěkné animace hlavního hrdiny, což je ale dáno tím, že se děj odehrává pod vodou a o krkolomné situace není nouze. Celková stylizace hře sluší, ale na každém kroku jsem měl pocit, že vidím nějak rozmazaně. Tomu pocitu nahrával také fakt, že se na domovské základně objevovalo velice nepříjemné trhání obrazu (tearing), který se však mimo základnu neobjevoval. Moře je moc pěkné a stejně tak i živočichové v něm. Takže na jednu stranu pěkné, ale na druhou jsou tu jisté nedostatky.
Verdikt
Under The Waves mohlo být zajímavým pokusem o navázání na výborný Firewatch, který v mnoha ohledech připomíná. Bohužel, všechno dělá o poznání hůře a nudněji, což je škoda. Česká lokalizace je super, stejně tak průzkum oceánů, ale příběh je opravdu divný a úkoly značně triviální. Dost dobře bych si tuhle hru uměl představit v nabídce Xbox Game Pass, ale koupit si ji? To bych hodně zvažoval a vám doporučuji to samé.
RECENZE: Call of Duty: Black Ops 7
Série Call of Duty je synonymem pro rychlou akci, filmové kampaně a multiplayer, který dokáže pohltit na desítky hodin. Každý nový díl přichází s obrovským očekáváním – zvlášť Black Ops, které se v minulosti pyšnily silnými příběhy a ikonickými postavami. Black Ops 7 měl být dalším velkým krokem, ale realita je jiná: zatímco multiplayer drží sérii nad vodou, kampaň se stala největším zklamáním v historii.
Recenze: Rennsport
Rennsport na Xbox Series X|S je ambiciózní simulátor, který zatím hledá svou ideální stopu.
RECENZE: Dave the Diver
Dva roky a kousek to trvalo, než se Dave přes Blue Hole dostal až na naše obrazovky. Někdy je s podivem, jak dlouho trvají všemožné vývojářské cesty, než se uzavřou na všech platformách. Jak víme, bývají za tím nějaké exkluzivní smlouvy, nedostatek výkonu nebo další různé okolnosti, jako v tomto případě. Každopádně jsme se konečně dočkali a kdo ještě neměl tu čest, může si nově i na Xboxu užít nejen podmořské dobrodružství...
Football Manager 2026 vstupuje na trávník, ale drny tu jsou
Po roční odmlce a zrušeném FM25 se vývojáři ze studia Sports Interactive vrací s dalším dílem své dlouholeté série.
RECENZE: Yooka-Replaylee
Návrat do dob kvalitních skákaček pro hráče každého věku. Původní hru s názvem Yooka-Laylee jste možná už v minulosti zaregistrovali. Tvůrci ze studia Playtonic tehdy v roce 2017 připravili velmi podařenou skákačku, na kterou se po letech rozhodli navázat v podobě Remasteru na novém enginu s pár novými funkcemi a názvem Yooka-Re-PlayLee. Koncept ale moc daleko od původního titulu není, v principu se jedná o ten jednodušší styl platformových adventur...
RECENZE: Little Nightmares III
Když opíšete úkol od spolužáka, ale pozměníte pár věcí v domnění, že to vyjde stejně dobře.
RECENZE: Farming Simulator 25 – Highlands Fishing DLC
Farming Simulator už dávno není jenom o nekonečné práci na poli. Už tak obsáhlé varianty podnikání významně obohatily další možnosti hraní navíc s novou mapou z prostředí Skotska.
Recenze: Dark Quest 4
Dark Quest 4 je tahová fantasy RPG hra, která se snaží přenést atmosféru klasických deskových her do digitální podoby.




























