Recenze: Chronos: Before the Ashes

Autor: CryLineT Publikováno: 9.12.2020, 10:29

Publikováno: 9.12.2020, 10:29

Sociální sítě

O autorovi

CryLineT

CryLineT

Je autorem 68 článků

Spousta přísloví a zažitých pravd hovoří o zkušenostech starých. Oproti tomu vyzdvihuje dychtivost a rychlost mládí. Většinou to nebereme příliš vážně. Jedny atributy předurčuje lidská nezkušenost, druhé naopak plynou z přirozené opotřebovanosti léty. Málokdy je však stárnutí přeneseno i do her. A jak zajímavě může vypadat, ukazuje předchůdce titulu Remnant: From the Ashes.

Nebojte se, nic důležitého vám neuteklo. Chronos vyšel už před léty pro virtuální realitu. A pokud jste dokázali Remnant doposud hrát, příběhově vám toho upravená novinka příliš nedá. Hrajete za hrdinu vyvrženého na tajemném ostrově. Až krátce po probuzení zjišťujete, že na místě se prolínají dimenze různých světů. S nimi nepřichází jen zajímaví nepřátelé a hřmotní bossové, ale také měnící se perspektivy a portály do jiných oblastí. Navzdory prvotnímu lacinému dojmu je herní svět skutečně pěkný. A velký tak akorát.

Before the Ashes má samozřejmě ovládání a kameru přizpůsobeny pro tradiční hraní. Dá se říct, že to nové, oproti originálu, působí největší problémy. Pohyb muže či ženy je trochu směšný. Zatímco souboje jsou krásně plynulé, běh je takový okrasný klus plemenného hřebce. Pozice vašich očí je v pořádku z hlediska umístění. Já ale pořád bojuji s nechtěnými pohyby mimo dění. Při lezení po žebříku se hra nemůže rozhodnout, co chce vlastně zabírat. Občas cukne i při soubojích nebo se vypraví zaujmout nevhodné místo. To, když se během zamknutí nepřítele posune příliš do kraje a není patrné, kam postava couvá a uhýbá.

Abnormálně kritická musím být i v případě grafiky. Je v pořádku, že není dokonalá. Produkce je spíše levnější a cena přiměřená. To ale nebránilo autorům v tom, aby trochu lépe ostrouhali hrany. Během vylepšování je postava v detailním náhledu s výrazně kostrbatými okraji. To samé se dá říct i o stínech. S jejich výskytem se všeobecně šetří a místy ani nejsou. U jiné hry by mi to možná ani nevadilo. Chronos má však tak krásný svět, že každá nedokonalost kazí jeho jednoduchou malebnost.

Tentokrát to není o barvách. Prostředí tvoří zajímavou kombinaci středověké architektury, drobných futuristických atributů a předmětů dnešní doby. I když. Třicet let starý počítačový systém příliš moderní není. Neustále se pohybujete mezi komnatami historických reálií a fantaskním světem teleportů a časových bran. Ta odbytá nedokonalost je v prvních chvílích lehce odtažitá. Až s přibývajícími metry v nohách se utvoří jedinečná atmosféra. Troufám si… ne, rezolutně prohlašuji, že hru bez problémů rozpoznám mezi žánrovými konkurenty.

Kdo jimi jsou? Ty nejnáročnější hrdinské výpravy. Při kterých jsou chyby trestány smrtí a výčitkami. Chronos není tak nemilosrdný jako Dark Souls. Spíš dává naději jako jejich pokračovatelé. Souboje jsou poměrně jednoduché. Mezi základními nepřáteli jde téměř o klasickou akční složku herní náplně. Ti draví padají rychlými výpady zbraně, ti chytřejší nutí rozbít obranu pořádnou ranou. Před opravdu velkými dotěry pomůže úskok nebo úkryt za štítem. Nechybí ani trocha magie. Postava si může vybrat z několika sil, které se bojem dobíjejí. Dokáží mnohonásobně zvýšit účinnost útoku. Ale stejně tak učinit krátkodobě nesmrtelnými.

Dříve než později je smrt nevyhnutelná. Především u bossů a větších skupin strašáků. Hrdina zestárne o jeden rok a upraví se účinnost vylepšitelných atributů. Každý desátý rok dojde na znatelné povýšení určité dovednosti. Možná si myslíte, že je dobré být starý. A zkušenosti s vámi souhlasí. Rek středních let má „něco odžito“, jeho vybavení je pokročilé a inventář bohatý. Objevují se ale známky chatrnosti. Hbitost není, co bývala. Výdrž je rychleji vyčerpána, přičemž se reaktivuje pomalejším tempem. Skladba „Už mi lásko není dvacet let“ se stává hymnou nevratných chyb. Jak se nepoučitelnost přenese přes padesátku, může ji vystřídat „Být stále mlád“ a v závěru už zbývá jen broukání depresivního „Stáří“. Ale důchodovému věku jsem se naštěstí nepřiblížila.

Překvapením v rámci žánru jsou chybějící brnění. Tedy možnost vyměnit oblečení. Od počátku vypadá postava jak žebrák, a tak i dojde konce. Přesto. Bylo by zajímavé začlenit ochranné prvky do systému stárnutí. Mlaďoch by utáhl rytířskou zbroj, stařec… no, zkuste důchodce navléct do těžkého obleku. Bohužel tento prvek už se do hry nedostal. Pro někoho bude zklamáním velice primitivní inventář, který oplývá značnou nepřehledností. V lehce zastaralém rozhraní pak chybí nápovědy úkolů a tradiční vodítka postupu. Já v tom nevidím nedokonalost, ale záměr zdůraznit beznadějnost světa. Nebo si ji tam přeji vidět.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Pojďte zestárnout se zbraní v ruce. Chronos: Before the Ashes není to nejlepší, co Gunfire Games vytvořily. Rozhodně jde ale o to zajímavější, co mají na kontě. Za chudě vypadající výpravou je zajímavě zpracovaný RPG systém, který vás přiměje přemýšlet i nad něčím jiným, než je taktika boje. Paleta nepřátel je zajímavá, bossové taktéž a hádanky nutí k průzkumu světa. Snad jen ten převod z virtuální reality mohl být lepší.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»