Téma: Bethesda aneb Kus historie za 7,5 miliardy dolarů

Publikováno: 4.10.2020, 16:24

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Vždy docela rád usedám k tematickým speciálům, protože se můžu vykecat ze svých myšlenek a zároveň přimět k debatě i ostatní návštěvníky webu. Pokaždé s jasným názorem na věc. Neb bez něj by šlo jen o snůšku keců. Když Microsoft naposledy vyrazil na nákupy, obsah nákupní tašky mi odpálil dekl a já už se viděl, jak tu rozebírám zářnou budoucnost Xbox Game Studios a předplatného Xbox Game Pass. Tohle totiž není obyčejný nákup do kufru kombíku. Pro tohle musí banda závozníků s náklaďákem, ze kterého budou věci vykládat rovnou mezi panelákové domy. Ale když emoce vychladly, ukázala se i druhá část této akvizice, a ta mě zase vrátila do klasické polohy hnidopišské mrchy. Ona se totiž z nosnice snášející zlatá vejce může vyklubat vypasená svině na porážku.

Nastartuji autobus harmonikového typu a vezmu vás do minulosti. Bethesda Softworks tu byla dřív než celá řada z nás. Dokonce i mě předběhla o rok, čímž stíhala debutovat na konzolích řady Amiga a Atari ST. V druhé půlce osmdesátých let nebylo žádné TESO nebo DOOM. Gridiron! znají jen pamětníci a Wayne Gretzky Hockey nadšenci do sportu. Tenkrát americký vývojář zkoušel ledacos a kupodivu slavil úspěchy na poli hokeje a akčních her, které doloval opakovaně ze značky Terminátor. Tady už se někteří možná chytají, protože Future Shock je dodnes tím nejlepším, co odkazuje na klasiku Jamese Camerona. V roce 1994 pak vyšel první díl The Elder Scrolls, který se stal velmi důležitým. Nejen, že je to nejstarší přetrvávající značka Bethesdy, ale také dala vyniknout jménu Christopher Weaver.

Tento nadaný inženýr se vždy točil kolem multimédií a byl to on, kdo založil Bethesdu Softworks. Jeho nadšení pro technologie vyústilo až v kreativní činnost. Výsledky se plně odrazily právě v oblíbené RPG sérii, kde figuroval jako producent. Takto nadaní lidé nikdy nezůstanou u jednoho, a tak Weaver roku 1999 založil s Robertem Altmanem ZenixMax Media jako hlavní firmu, pod kterou přešla Bethesda. Následovaly poněkud divoké roky, kdy se oba pánové potkali u soudu a tahali se o svá postavení ve firmě. Waver nakonec ze ZeniMaxu odešel a vedení plně převzal Altman. Během této doby firma nabírala nové schopné talenty, začala spolupracovat s mediálními a technologickými partnery a samozřejmě sbírala první značky, když v roce 2004 odkoupila Fallout od Interplay. Ještě v roce 2007, což jsou léta kolem Oblivionu a Falloutu 3, čítal tvůrčí tým asi 200 lidí a velice často figuroval jen jako vydavatel třetích stran.

Těmito roky počala také zlatá éra vydavatelství. Co se nechytlo futer nebo vstupní brány, skončilo pod pláštěm ZeniMax Media. Jen v roce 2010 ztratily svobodu celky Arkane Studios, MachineGames a Tango Gameworks. O rok dříve pak id Software a o dva později Alpha Dog Games. Kolos přitom hojně investoval do dalších poboček. Tři dostala Bethesda a po jednom Arkane s id. Hrám se dařilo. Nové projekty slyšely samá pozitiva a zajeté značky úspěšně omládly. Jenže zhruba před třemi léty se něco pokazilo a stroji na peníze docházel dech. Téměř vše, co vyšlo, drtila kritika. Od nezvládnutého konceptu (Wolfenstein: Youngblood), po prázdné světy (Rage 2), přes přeplácanou hratelnost (Prey), až k technickým šmejdům (Fallout 76). Aby Bethesda zalepila jeden průšvih, vyrobila nechtěně další a hráči si našli po EA nového třídního nepřítele.

Teď vás vyzvu k opuštění trolejbusu, abyste počkali na zastávce přítomnosti. Jakkoliv souhra špatných rozhodnutí zkazila pověst společnosti, nebyla tak výrazná, aby nahnala vydavatele do „spárů“ Microsoftu. Altman už zvažoval prodej firmy dříve a podle jeho slov byl kousek od dohody s Electronic Arts. A možná i dalšími, o kterých se nezmínil. Navíc špatné časy se zdají být zažehnány, tedy pokud vám stačí dobrý DOOM Eternal a budoucí projekty. Konzolím exkluzivní měl být Deathloop a Ghostwire: Tokyo, přičemž horlivě probíhají práce na projektech Starfield, TES VI a příštím Wolfensteinovi. Ale z toho se dva tisíce vývojářů neuživí.

Poslední DOOM prodal k dubnu letošního roku tři miliony kopií. Budu-li optimista, možná dá do konce roku pět. Ale to je na kult skutečně málo. Exkluzivní tituly pro PS5 měly sice vyjít i na PC, nicméně už teď nepůsobí jako něco, co bude trhat prodejní rekordy. A rozpracované multiplatformy ještě nějaký pátek nevyjdou. Akvizice s někým silným se tak přímo nabízela a kdo jiný než Microsoft má aktuálně na trhu peníze, technologii budoucnosti a rostoucí základnu hráčů. Pouze interní zaměstnanci pak ví, jak se titulům Bethesdy dařilo při návštěvách v předplatném Xbox Game Pass. A kdyby o ně nebyl zájem, v Redmondu by se o vydavatelství nezajímali. Tudíž tento obchod je dozajista výhodný pro obě strany. To už ale přijíždí rychlík budoucnosti a s ním spousta spekulací.

Každého v den koupě zajímalo, jak moc se stanou letité značky exkluzivní. Vyhodím teď fakt, že herní divize musí respektovat dříve uzavřené kontrakty (Deathloop, Ghostwire) a dohody akvizice. Phil Spencer řekl, že se bude rozhodovat titul od titulu, jak bude naloženo s vydáním a jeho exkluzivitou. Game Pass v den vydání je jistý, o tom žádná. PC platforma taktéž, protože do ní Microsoft investuje nemalé peníze. Zbývá tak PlayStation a ten nejspíš čeká jeden ze dvou scénářů. Buď na něj půjdou hry ve stejný den, protože peníze nesmrdí ani u modrých, nebo si divize Xbox nechá časovou exkluzivitu a na východ pošle hry později. Vsadím ale sbírku digitálních her, že původní hry od Bethesdy, tedy teď už Xbox Game Studios, vyjdou u Sony vždy. Přeci jen se bavíme o desítkách miliónů hráčů a slibu, že Microsoft chce herní scénu stmelovat. Navíc nikdo nemá koule na to, aby značky jako DOOM, Wolfenstein, Fallout či TES použil coby nástroj likvidace konkurence.

ZeniMax ale nečeká lehké období. Teď jsou všichni na vlně štěstí a naděje, protože peníze tečou přímou linkou a Xbox Game Pass si zajistil obsah oblíbených a dlouhodobě hratelných her. Většinově přesně ten typ portfolia, který Xbox tlačí poslední léta. Což jsou příběhové singlovky, s možností kooperace a multiplayeru. Konečně má Xbox vlastní MMO a také úspěšné značky pro jednoho (Dishonored). I kdyby všichni AAA vydavatelé ze dne na den utekli z předplatného, zůstane díky domácím tvůrcům dostatek her, které bez problémů doplní kategorie iD@Xbox. Do toho sedm nových týmů pomůže krmit hlad po exkluzivních hrách, které by v budoucnu opět mohly vycházet co čtvrt nebo půl rok. Jenže jsou tu ale.

Jak napověděl můj obsáhlý úvod, Microsoft nekoupil jen studia nebo vydavatelství. On koupil třicet let historie. Začlenil pod sebe série, jejichž dopad na herní průmysl a ostatní tvůrce byl znatelný, často až revoluční. Série, které mají svůj dlouholetý koncept, nějakou nynější formu a rozplánovanou budoucnost. Teď už nejde jen o to, že si pár vývojářů dokončí malý projekt a pak se vrhnou na novou IP. Tady se bavíme o AAA titulech. Ty nejde změnit přes noc, protože máte najednou v portfoliu pět stříleček a další na cestě. Tím chci říct, že Spencera s jeho týmem čekají rozhodnutí, která se té či oné straně nebudou líbit.

Okamžitě po akvizici se začalo mezi hráči šuškat, že by například nový Fallout mohl opět vzniknout pod spoluprací týmů Obsidian a inXile. Ano teoreticky mohl, ale obě studia mají svou práci a post-apo série už své tvůrce má. To není jako „hop na krávu a je tele“. Personální změny určitě byly předmětem odkoupení, tudíž se autoři The Outer Worlds a Wasteland 3 stanou přinejlepším tak akorát konzultanty. Ale nevěřím, že by se vrhli plně na nový Fallout. Mnohem zajímavější situace bude u trojice id Software, MachineGames a Arkane Studios. Jejich poslední hry byly ve znamení různých spoluprací, přičemž práce jednoho týmu vždy upozadila ten druhý. Rage 2 má skvělý gunplay, ale hrozný otevřený svět (dílo Avalanche Studios). Oproti tomu Wolfenstein: Youngblood kraluje level designem, ale herní náplň kulhá. Změny ve vývoji jsou tak nezbytné a je otázka, jak moc se nový majitel osmělí.

A tady je ten problém. Pokud se osmělí příliš a výsledek dopadne špatně, hráči budou slyšet mnohem víc než dřív a tentokrát se snese kritika na Microsoft. Odváží-li se méně a zase to dopadne na pendrek, výsledek bude stejný. Nejde totiž o neznámé hry, ale o legendy. Okamžitě mě napadají Gears of War 4, která jedni milovali za klasický střih, zatímco druzí jim vyčítali přízemnost a neochotu vystoupit ze stínu původní trilogie. Tady ovšem bylo lehké odpustit, neboť šlo stále o výbornou hru navazující na ikonu žánru. Bethesda ovšem nemá všechny titulu v takové kondici a některé může změna k horšímu definitivně pohřbít. Však už teď jsou z pokojů slyšet přístroje podpory života. A ať se kravaťáci vsadí, že špatnou hru ani předplatné nespasí. Dá se také očekávat běžící vývoj u celé řady neoznámených projektů. Myslíte, že se zahodí do koše a začne se znova, i když půjde o jasný průšvih? Odpověď hledejte v minulosti a u zbytečností jako Bleeding Edge. A paralelu pak můžete vidět u filmu, kde Disney mohl po odkupu Foxů utnout jen to, co bylo na papíře. Zbytek odkládal, dokud to šlo nebo rovnou odepsal vypuštěním proti silné konkurenci. A tak to bude nejspíš i tady, tudíž se připravte, že nadcházející hry Bethesdy pojedou ve stejných kolejích jako doteď.

Ideální řešení? Neexistuje. V příštích letech bude předmět akvizice pod drobnohledem a vždy naštve určitou část herního publika. Microsoft si nemůže dovolit zbrklá rozhodnutí, ale ani nemůže sedět a koukat do zahrady. Plusem je, že se herní divize naučila nespěchat a naslouchat. Nebojí se odložit hru pár měsíců před vydáním a neustále vylepšuje již vydané. To je přesně to, co Bethesda neuměla a na co doplácela. Nejzajímavějším článkem celého obchodu je pak nejspíš celek Tango Gameworks. Neb tohle může být černý kůň na japonském území a pomyslný klíč k nedostupnému trhu. Shinji Mikami je eso ve svém oboru a třebaže Evil Within nedopadl úplně podle mnohých představ, jeho tvůrčí tým může překvapit. A moc bych nedal za to, že vedle Ghostwire: Tokyo připravuje i něco dalšího.

Jak vše nakonec dopadne ukáže nastupující generace konzolí. Právě její éra přinese přerod mezi starou a novou Bethesdou. Nejde přitom jasně říct, zda čekat spíš věci dobré nebo horší. Většina předešlých akvizicí ještě nepřinesla viditelné výsledky a vše „made by Microsoft/Xbox Game Studios“ teprve přijde. Dosavadní projekty byly pouze dojezd. V tuto chvíli je Bethesda stále ještě klenotem, ať si o jejím stavu myslíte cokoliv. Pořád se může opřít o bohatou minulost a posledních pár let smazat pod vlajkou nové galeony. Pokud si ji kapitán ohlídá a nenechá se hodit přes palubu. Třebaže se to nezdá, tohle bude zkouška i pro vedení Xboxu. Taková maturita, co všechno ho horská dráha herního průmyslu naučila. Tudíž jste optimisté nebo pesimisté?

07. 01. 2021 • tonyskate0

Spoluautor Dishonored kutí novou hru

Studio Arkane, které tvoří celky v Austinu a francouzském Lyonu, se po dokončení akvizice Bethesda Softworks, stane součástí Xbox Game Studios. Momentálně tito nadaní tvůrci pracují na dvou projektech. V Lyonu vzniká Deathloop, který má časovou exkluzivitu a na Xbox tak dorazí až během května 2022 a nejspíše rovnou zamíří do předplatného Xbox Game Pass.

»
15. 09. 2020 • tonyskate1

Xbox Game Pass brzy opustí 6 her

Včera jsme se konečně dozvěděli, kdy můžeme v předplatném očekávat populární online akci Destiny 2 včetně rozsáhlých rozšíření Shadowkeep a Forsaken. Stane se tak 22. září, ale to není vše. V den vydání nových konzolí, tedy 10. listopadu, najdete v předplatném Xbox Game Pass i nové rozšíření Beyond Light. Teď už ovšem pojďme na tituly, které nás opustí na konci tohoto měsíce.

»
01. 10. 2019 • tonyskate3

Dishonored 2, World War Z a další hry brzy v Xbox Game Pass

Nabídka her pro předplatné Xbox Game Pass (Ultimate) začíná opět pěkně nabírat na obrátkách a tentokrát měsíc nás čeká hned několik zajímavých kousků. Všichni by povinně měli sáhnout po skvělé dobrodružné stealth akci Dishonored 2 (3. října), která navzdory vysokým hodnocením v prodejích zrovna nezabodovala. Lépe dopadla teprve letošní kooperativní střílečka World War Z (10. října), v niž bude stát proti nekonečným hordám tisíců zombií. Celá rodinka si může užít zábavnou výzvu...

»
04. 04. 2017 • Josef Brožek6

Dishonored 2 zdarma

Nějak nám unikl vývoj pojmu trial. Pokud si dobře pamatujeme, odjakživa trial u softwaru a her znamenal využívání produktu po omezenou dobu. To je sice dnes na herní scéně stále pravda, ovšem k tomu všemu si zahrajete jen část hry, aby se náhodou nestalo, že se nějakému šikulovi povede hru dohrát. Trial Titanfall 2 z víkendu jsme si představovali trochu jinak, a to ještě ani nefungovali servery. Inu, Bethesda na...

»
26. 03. 2017 • Lukáš Urban0

Dishonored 2 je po třetím updatu

Arkane Studios sice mají plné ruce práce s připravovanou Prey, nebrání jim to ovšem v tom, aby nadále podporovaly druhý díl Dishonored. Pro loňskou stealth akci vydali francouzští autoři už třetí aktualizaci, zaměřenou zejména na opravy chyb. Těch je i po několika měsících relativně dost, a tak potěší, že s celou řadou z nich už se nesetkáte. Asi se shodneme, že grafické bugy patří k těm méně závažným problémům, obzvláště soustřeďují-li se do nadměrného rozmazávání...

»
12. 01. 2017 • p.a.c.o0

Update pro Dishonored 2 příští týden

Dishonored 2 je skvělou hrou, o tom není sporu. I tak se najde pár věcí, po kterých srdce hráčů touží, ale tato přání zatím nebyl vyslyšena. To se možná změní příští týden, jelikož dorazí Game Update 2 a přinese některé novinky do samotné hry. Tou první bude možnost si zvolit vlastní obtížnost hry díky Custom Difficulty nastavení. Přes více jak 20 posuvníků si bude možné hru vybalancovat k obrazu svému. Zapomenuto...

»
15. 12. 2016 • Josef Brožek0

New Game Plus pro Dishonored 2 dorazí brzy

Konečně se dočkáme vylepšení Dishonored 2. Už jste hru dohráli? Budete hrát znovu a s vlastním nastavením. 19. prosince se můžete těšit na nový New Game +, který dorazí zdarma a umožní vám si nastavit obtížnost a nastavení hry podle sebe. Budete moci mixovat schopnosti obou hratelných postav a přizpůsobit hru podle toho, jakým stylem se spíše ubíráte. Fajnšmekrům naopak přinese možnost, jak hru dohrát v té nejtěžší obtížnosti. Perfektní....

»
19. 11. 2016 • Lukáš Urban1

Aktualizace pro Dishonored 2 přinese nové funkce

Pokračování příběhu Corva Attana a Emily Kaldwin se podařilo téměř na výbornou a my ještě dlouho budeme trávit volné chvíle hledáním nových cest a objevováním drobných maličkostí. Pakliže vy už jste s hrou skončili a nemáte aktuálně žádný důvod se k ní vracet, mají pro vás vývojáři ze studia Arkane připravených několik důvodů, proč názor změnit. Nicméně nestane se tak hned, protože novinky jsou připraveny jako součást updatu, jenž vyjde příští měsíc....

»