
RECENZE: Antarctica 88
Když jsem viděl první obrázky ze hry Antarctica 88, tak se mi okamžitě vybavil klasický horor Johna Carpetera z 80 let, The Thing (Věc). Patřím mezi velké fanoušky starých hororů a právě proto jsem se rozhodl, že se na A88 podívám a podělím se s vámi o mé herní dojmy v naší recenzi. Za titulem stojí ruští indie vývojáři ze studia Euphoria Games. Hned v úvodu musím zmínit, že se jedná o mobilní port, který se po nějaké době dostal i na naše konzole. Z tohoto důvodu budu k celkovému hodnocení přistupovat trochu opatrněji, protože mi bylo už před samotným začátkem jasné, že bude jen stěží držet krok s klasickou produkcí. Nicméně po vás vývojáři chtějí za tento produkt malé, leč těžce vydělané peníze, a kvůli tomu nebudu u žádného problému přivírat oči. Pojďme se podívat na to, jestli stojí tato hororová indie akce za vaší pozornost.

Můj odhad nebyl daleko od pravdy. Už první kroky strávené ve hře u mě vyvolaly pocit, že hraji levnou, ruskou verzi hry The Thing. Opuštěná, zasněžená výzkumná stanice zahalena tajemstvím dodává hře tu správnou děsivou atmosféru. V tomto případě pro mě bylo hlavním tahákem příběhové pozadí, které je vyprávěno v několika krátkých videích, ale převážně z deníků a dokumentů. Ty nalézáte ve všech úrovních a postupně se dozvídáte pravdu o tomto projektu. Abych vám nevyzradil nic podstatného, tak vám příběh přiblížím jen v pár větách. Váš otec je zapálený vědec, který vycestoval do Antarktidy zkoumat vzácné nerosty. Komunikace s ním, ale i s jeho celým týmem bohužel oněměla. Vydáváte se na záchrannou výpravu, abyste zjistili, co se s celou expedicí stalo. Už na samém začátku přijdete na to, že se na základně odehrálo něco děsivého. Vědci zde neobjevili pouze vzácné nerosty, ale také neznámou formu života, která se probrala z hibernace k životu. Příběh je rozdělen do 8 krátkých kapitol. Hratelnost je přímočará a vede si vás za ručičku až k velkému finále. Zde na vás čeká hned několik možných konců, které se pozmění na základě vašeho finálního rozhodnutí.

Ačkoliv se jedná o čistokrevnou akci, tak si pro vás vývojáři připravili i pár zpestření. Kromě střelby tak budete mít za úkol hledání určitých předmětů a s tím spojené další aktivity, jako například zprovoznění naftového generátoru. Animace a samotná střelba jsou na indie hru udělané opravdu kvalitně, ačkoliv celkový zbraňový arsenál můžete spočítat na prstech jedné ruky. Další velké plus dávám zvukovému zpracování. Pokud dáte na radu vývojářů a budete hrát se zapojenými sluchátky, tak se můžete těšit na vynikající hororový zážitek. Poté si nebude moct být jistí, odkud na vás může nepřítel vyskočit. To vše je umocněno zajímavým hudebním doprovodem. Zde ale bohužel seznam dobrých věcí končí a přicházejí na řadu mínusy a komplikace.

V dnešní době umí i nezávislí vývojáři udělat zázraky a vytvořit úchvatnou, byť stylizovanou grafiku. V tomto případě se tak ale bohužel nestalo. Vývojáři se „snažili“ o reálnější zpracování, což hře velmi škodí, protože opravdu nevypadá hezky. A to jsem hráč, co nedává při hodnocení grafiku na první ani druhé místo. Počet jednotlivých druhů nepřátel je žalostný a tomuto faktu nepřispívá ani jejich vzhled. Věřím, že přijít dnes s něčím originálním je obtížné, ale v A88 si budete s každým novým tvorem říkat, že už jste ho někde viděli. U hry, která klade velký důraz na atmosféru, opravdu nerozumím tomu, že si vývojáři nedali větší práci s vytvořením zajímavějších nepřátel s lepší inteligencí. Pohyb a animace hráče jsou hezky plynulé, ale citlivost otáčení je zbytečně pomalá a to i přes to, že si v nastavení nastavíte nejvyšší hodnotu. Největší nedostatek jsem zaznamenal v herním menu, ve kterém se budete opravdu stěží orientovat a ještě hůř ovládat. Naštěstí se do něho ale nebudete moc často vracet.

Celková herní doba se pohybuje okolo 1,5h což je pro mobilní hru možná přijatelné číslo, ale u konzolí na to nejsme moc zvyklí. Rád bych viděl alespoň 4h gameplay obohacené o další vedlejší aktivity, úkoly a více nepřátel. První lokace má něco do sebe, ale v pozdějších fázích hra přichází o svou tajemnou atmosféru. Hledání řešení vašich problémů, nalézání zápisků a deníků bylo fajn, ale chtělo by to hratelnost trochu přikořenit a dotáhnout do přijatelného standardu. Ve hře dostanete například i řiditelný sněžný skútr, ale nečekejte od toho žádný velký zázrak. Ovladatelnost je přinejlepším na hraně a celou scénu zachraňuje jen tajemná hudba v doprovodu sněhové vichřice, kterou právě projíždíte. Antarctica 88 není špatná indie hra, ale převedení na naše konzole si zasloužilo trochu více péče.

Antarctica 88 vyšla pro Xbox One a Xbox Series X/S 10.12.2021 za cenu 171kč.
Verdikt
Antarctica 88 je zajímavý indie projekt, který si ale zasloužil mnohem více péče. Vzhledem ke krátké herní době si mohla udržet tajemnou atmosféru rozhodně déle. Hratelnostně na tom není vůbec špatně, ale bohužel to vše kazí málo obsahu, repetitivní, neoriginální nepřátelé a špatné grafické zpracování. Věřím, že se od vývojářů z Euphoria Games v budoucnu můžeme dočkat lepších titulů, ale Antarctica 88 je pouze pro velké fanoušky indie scény.| plynulá hratelnost | krátká herní doba |
| animace | grafika |
| zvuky | dabing |
| více konců | obsah |
| rozhraní |
RECENZE: Call of Duty: Black Ops 7
Série Call of Duty je synonymem pro rychlou akci, filmové kampaně a multiplayer, který dokáže pohltit na desítky hodin. Každý nový díl přichází s obrovským očekáváním – zvlášť Black Ops, které se v minulosti pyšnily silnými příběhy a ikonickými postavami. Black Ops 7 měl být dalším velkým krokem, ale realita je jiná: zatímco multiplayer drží sérii nad vodou, kampaň se stala největším zklamáním v historii.
Recenze: Rennsport
Rennsport na Xbox Series X|S je ambiciózní simulátor, který zatím hledá svou ideální stopu.
RECENZE: Dave the Diver
Dva roky a kousek to trvalo, než se Dave přes Blue Hole dostal až na naše obrazovky. Někdy je s podivem, jak dlouho trvají všemožné vývojářské cesty, než se uzavřou na všech platformách. Jak víme, bývají za tím nějaké exkluzivní smlouvy, nedostatek výkonu nebo další různé okolnosti, jako v tomto případě. Každopádně jsme se konečně dočkali a kdo ještě neměl tu čest, může si nově i na Xboxu užít nejen podmořské dobrodružství...
Football Manager 2026 vstupuje na trávník, ale drny tu jsou
Po roční odmlce a zrušeném FM25 se vývojáři ze studia Sports Interactive vrací s dalším dílem své dlouholeté série.
RECENZE: Yooka-Replaylee
Návrat do dob kvalitních skákaček pro hráče každého věku. Původní hru s názvem Yooka-Laylee jste možná už v minulosti zaregistrovali. Tvůrci ze studia Playtonic tehdy v roce 2017 připravili velmi podařenou skákačku, na kterou se po letech rozhodli navázat v podobě Remasteru na novém enginu s pár novými funkcemi a názvem Yooka-Re-PlayLee. Koncept ale moc daleko od původního titulu není, v principu se jedná o ten jednodušší styl platformových adventur...
RECENZE: Little Nightmares III
Když opíšete úkol od spolužáka, ale pozměníte pár věcí v domnění, že to vyjde stejně dobře.
RECENZE: Farming Simulator 25 – Highlands Fishing DLC
Farming Simulator už dávno není jenom o nekonečné práci na poli. Už tak obsáhlé varianty podnikání významně obohatily další možnosti hraní navíc s novou mapou z prostředí Skotska.
Recenze: Dark Quest 4
Dark Quest 4 je tahová fantasy RPG hra, která se snaží přenést atmosféru klasických deskových her do digitální podoby.




























