
RECENZE: Call of the Sea
Dobrých adventure her vychází v dnešní době spíše pomálu. Odkaz dokonalých point and click adventur od Lucasarts a Sierry, na které někteří z nás vzpomínají z devadesátých let minulého století, dnes nese jen pár společností, kteří se do nejistého byznysu vývoje adventur odváží pustit. Přeci jen se jedná výlučně záležitosti pro jednoho hráče a to ještě jsou na tohoto hráče kladeny větší nároky. Klasické adventury byly často cíleny spíše na hráče, kterému nevadilo přečíst během hry větší množství textu, většinou ve formě košatých dialogů, případně k nastudování nezbytného pozadí příběhu pomocí různých nalezených knih a zápisků. Call of the Sea je ale někde uprostřed – ano, je potřeba bedlivě studovat nalezené nápovědy a zápisky, ale příběh je vyprávěn plynule hlavní postavou hry, Norou Everhartovou. Textu tedy tolik není, zato vás občas potrápí pěkně vymyšlená hádanka.

Děj hry je zasazen do období roku 1930, kdy milovaný manžel Nory, renomovaný archeolog Dr. Harry Everhart, je pohřešován při jedné svých výprav za odhalením původu exotické choroby, která trápí celý rod Nory – choroba zabila její dědečka i tatínka. Nora obdrží záhadný balíček, ve kterém je zvláštní rituální nůž, klíč a fotografie Harryho. Na fotografii Harryho je pak udána poloha – 74 námořních mil východně od Tahiti. Noře nezbývá, než se chytit jediné záhadné stopy, a vydat se jí prověřit.
Tím začíná příběh hry – bez patosu mohu nyní po kompletním dohrání obou konců hry říct, že je to příběh obětavosti a lásky, se silnými Lovecraftovskými prvky. Na rozdíl ale od klasického „Lovecraftovského“ příběhu tady nejde o líčení cesty, kterak přicházíte vlivem prastarých sil o rozum, ale spíše o cestu k uzdravení. Nejedná se tedy o hororovou adventuru. Z Lovecrafta se autoři spíše inspirovali jeho surrealistickým líčením prastarých bohů a jejich vlivu na lidskou mysl.

Příběh je vyprávěn hlavní hrdinkou Norou Everhartovou (byla velice příjemně a profesionálně namluvena Cissy Jonesovou). Celou hru, která začíná vaším příjezdem na ostrov v jižním Pacifiku, pak sledujete stopy expedice vašeho manžela Harryho, který je jakoby vždy krok před vámi. Z různých poznámek a dopisů jak od samotného Harryho, tak od členů jeho expedice se pomalu rozplétá celý příběh ostrova a jeho propojení s Norou. Hra je rozdělena do šesti kapitol, přičemž každá kapitola má svou lokaci, kde se obvykle nachází tábor nebo stanoviště expedice. Tábor se často soustředí na místo, které je klíčem k dalšímu postupu a je svázáno s vyřešením nějaké záhady. K té je potřeba shromáždit podklady – Nora si naštěstí pečlivě vede deník, do kterého automaticky zaznamenává jednak své postřehy k postupně odhalovaným okolnostem proběhlých událostí, tak zejména také kriticky důležité poznámky a nákresy k řešení hádanek. Je velmi důležité lokace pečlivě procházet a prohlížet všechny objekty – ty aktivní často nesou důležité prvky, které potřebujete k dokompletování řešení hádanky. Pokud je přehlédnete, záznam v deníku je nekompletní – to poznáte buď jednoduše sami, nebo pokud jsou podklady kompletní, tak to příslušně okomentuje sama Nora.

Hádanky jsou enviromentální a striktně logické – opravdu vše se dá vyřešit pečlivým průzkumem a následným seřazením logické posloupnosti. Hádanky jsou chytré a zejména v posledních kapitolách doporučuji sledovat všechny nápovědy Harryho a když vám něco nepůjde, zkusit přemýšlet jiným způsobem při řešení některých hádanek (z jiného konce?). Sluší se asi říct, celé dobrodružství je zabíráno z vlastního pohledu.
Další silnou stránkou hry je pak umělecké zpracování a návrh levelů. Sice se jedná o první dílo vývojářů Out of the Blue, ale skoro se mi tomu nechce věřit – ať už se jedná o levely z tropického povrchu ostrova Jižního Pacifiku, podzemní jeskyně, podvodní světy nebo zobrazení nezemských monumentů a fresek – vše je opravdu dechberoucí a hra má rozhodně několik WOW! Momentů, kdy vám radostně zaplesá srdce nad tou krásou. Graficky se nejedná o realistické, ale spíše stylizované pojetí – ale opravdu povedeně. Je hezké vidět, že Unreal Engine jde úspěšně využít pro tak široké spektrum her, včetně právě adventur.

Dohrání hry vám zabere přibližně 6 hodin. Hru si ale můžete zahrát v rámci programu Xbox Game Pass Ultimate. Pokud přehlédnete ve hře nějaké tajemství a unikne Vám tak trofej, hra nabízí kromě klasického ukládání i přístup do jednotlivých kapitol, samozřejmě po jejich prvotním odemčení.
Co se týká hudby, dabingu a zvuků, ani zde nejde nic vytknout. Hudba je atmosférická a krásně posiluje příjemnou a mysteriózní náladu, kterou hra navozuje. Dabing hlavní postavy je špičkový, ostatní postavy jsou namluveny také výborně.

Recenzoval jsem na Xboxu Series X, kde hra běží ve 4K rozlišení, s podporou HDR. Hra běží naprosto plynule a nahrávací časy jsou zkrácené na příjemné minimum. Technickému zpracování není tedy co vytknout.
Verdikt
Tvoříme hádanky. Vyprávíme příběhy. Milujeme hry. Toto jsou slova ze stránek madridského vývojáře dnešní recenzované adventury Call of the Sea, společnosti Out of the Blue Games. Není důvod zpochybňovat byť jediné z těchto tvrzení, a já jen dodávám – dámy a pánové, příběhy vyprávět umíte, udělat perfektní hádanky také a lásku ke hrám cítí hráč na každém kroku. Bod navíc dávám i za hluboce lidský a ušlechtilý rozměr příběhu – v dnešním cynickém světě je toho potřeba jako šafránu.
RECENZE: Call of Duty: Black Ops 7
Série Call of Duty je synonymem pro rychlou akci, filmové kampaně a multiplayer, který dokáže pohltit na desítky hodin. Každý nový díl přichází s obrovským očekáváním – zvlášť Black Ops, které se v minulosti pyšnily silnými příběhy a ikonickými postavami. Black Ops 7 měl být dalším velkým krokem, ale realita je jiná: zatímco multiplayer drží sérii nad vodou, kampaň se stala největším zklamáním v historii.
Recenze: Rennsport
Rennsport na Xbox Series X|S je ambiciózní simulátor, který zatím hledá svou ideální stopu.
RECENZE: Dave the Diver
Dva roky a kousek to trvalo, než se Dave přes Blue Hole dostal až na naše obrazovky. Někdy je s podivem, jak dlouho trvají všemožné vývojářské cesty, než se uzavřou na všech platformách. Jak víme, bývají za tím nějaké exkluzivní smlouvy, nedostatek výkonu nebo další různé okolnosti, jako v tomto případě. Každopádně jsme se konečně dočkali a kdo ještě neměl tu čest, může si nově i na Xboxu užít nejen podmořské dobrodružství...
Football Manager 2026 vstupuje na trávník, ale drny tu jsou
Po roční odmlce a zrušeném FM25 se vývojáři ze studia Sports Interactive vrací s dalším dílem své dlouholeté série.
RECENZE: Yooka-Replaylee
Návrat do dob kvalitních skákaček pro hráče každého věku. Původní hru s názvem Yooka-Laylee jste možná už v minulosti zaregistrovali. Tvůrci ze studia Playtonic tehdy v roce 2017 připravili velmi podařenou skákačku, na kterou se po letech rozhodli navázat v podobě Remasteru na novém enginu s pár novými funkcemi a názvem Yooka-Re-PlayLee. Koncept ale moc daleko od původního titulu není, v principu se jedná o ten jednodušší styl platformových adventur...
RECENZE: Little Nightmares III
Když opíšete úkol od spolužáka, ale pozměníte pár věcí v domnění, že to vyjde stejně dobře.
RECENZE: Farming Simulator 25 – Highlands Fishing DLC
Farming Simulator už dávno není jenom o nekonečné práci na poli. Už tak obsáhlé varianty podnikání významně obohatily další možnosti hraní navíc s novou mapou z prostředí Skotska.
Recenze: Dark Quest 4
Dark Quest 4 je tahová fantasy RPG hra, která se snaží přenést atmosféru klasických deskových her do digitální podoby.




































