Recenze: Conarium

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 18.4.2019, 16:30

Publikováno: 18.4.2019, 16:30

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3394 článků

Za okny bílé peklo, v hlavě prázdno a okolo pusto, že by se dalo za hranice vyvážet. To je úvod, ze kterého můžete připravit deset a jednu hru navíc. Psychologické drama o následcích nezřízeného pití. Lyrickou baladu na téma Moje samota, moje radost. Depresivní pohled do nitra nedobrovolných exulantů na Sibiř. Anebo hororový thriller s psychologickou zápletkou, tedy v případě, že se hraje podle H. P Lovecrafta.

Opisovat dávno zesnulého autora není móda, je to takřka posedlost, která má ve hrách hluboké kořeny. Některé vývojářské týmy na jinou látku ani nesáhnou, neboť se považují za nejvěrnější členy fanklubu a pátou kolonii mýtu Cthulhu. Ano, ukazuji na vás pánové ze studia Zoetrope Interactive, kteří jste šíleným příběhům oddáni už dekádu a půl. A to s přesvědčením, že ctíte odkaz, jak jen nejlépe umíte. I proto jste sáhli po povídce V horách šílenství, která je ústředním příběhem stejnojmenné sbírky. A víte co, příště vybírejte raději jinde.

Jak se říká, do třetice všeho dobrého. V případě vývojářů tak sledujeme Franka Gilmana, jehož příběh začíná probuzením na vědecké základně kdesi v Antarktidě. Frank byl, nebo snad i stále je, součástí čtyřčlenné výpravy, která má za úkol v mrazivých končinách zkoumat přírodní síly a jejich limity. Při bádání se očividně něco pokazilo, protože ústřední postava nemá ani šajn, co v místnosti s disko koulí dělá a kde je zbytek výpravy. Zbývá mu tak jediné, jít po úlomcích reality a drobcích fikce. Brzy totiž začnou halucinace a další výjevy neslučitelné s realitou. Je podzemní katedrála skutečná? A co se stalo s ještěrkami na stěnách? A proč s sním ta kytka navazuje kontakt?

Odpovědi na otázky jsou rozházené jak volební lístky diktátorského státu. Kde to je možné, povalují se poznámky, psané záznamy, vzkazy a deníky. Kde to naopak možné není, přichází na řadu flashbacky, snové pasáže a psychedelické stavy. Za přispění prostředí si tak utváříte ucelený obraz zkázy výpravy a pomalu vnikáte do historie ztraceného druhu. Pokud si jméno Lovecraft asociujete s hororovým žánrem, rychle se tohoto manýru zbavte. V horách šílenství děsí maximálně svou délkou a vleklostí vyprávění, rozhodně ne obsahem.

Nutno podotknout, že to není chyba vývojářů. Povídka V horách šílenství taková prostě je. Duchovní otec mytologických bestií v ní zúročil bohaté znalosti přírodních věd, přidal špetku vědecko-fantastických prvků a nezapomněl ani na kreatury divného vzhledu a původu. Z celého svazku jde o nejméně zajímavou část a upřímně, stále nechápu její oblibu. Předci masožravé Adély mohou imponovat snad jen ekologickým aktivistům. Tím neříkám, že vyprávění nedokáže zaujmout. V psané formě to je především popis expedice, detailní zmapování prostředí a tajemno kolem „neznámého“.

Ve hře toho bohužel funguje jen část, přičemž je nad slunce jasné, že se tu bijí důraz na předlohu a potřeba zabavit hráče. Abyste dostali všechny informace, musíte toho dost přečíst. Mnohem víc než například v Layers of Fear. A musíte to přečíst v angličtině, protože chybí tuzemská lokalizace. To samozřejmě není výrazná překážka, pokud by studování deníku, kam se mimochodem ukládají všechny textové záznamy, bylo proloženo přispěním hráče. K tomu sice dochází, ale v takové míře, že se jen zázrakem během hraní nezačnete šťourat v tělních dutinách.

Hádanek je poskromnu. Mají sice tematické začlenění a logický původ, ale jsou příšerně jednoduché. Stačí prozkoumat každý kout jasně vytyčeného koridoru a nemůžete stanout s užaslým výrazem. Ten je lepší si schovat na obdiv prostředí, za jehož design smekám klobouček. Sice malý, ale přeci. Lokace dozorující neustálé hledání dokáží okouzlit. Ať snahou prodat každou část jeskyně s nezapomenutelným dojmem, tak okatou inspirací u jiných umělců. Podezírám vývojáře, že hoří láskou ještě ke Gigerovi. Nicméně i on sám byl značně ovlivněn Lovecraftem, což se odráželo na jeho dílech.

Zvuk, potažmo hudbu, bych rád jednou rukou pochválil. Ale jen proto, aby nastavil tvář a já mu mohl druhou pořádně plácnout. Decentní hudba a ruchy okolí mají skvělou atmosféru. I když se na scéně nic neděje, podvědomí očekáváte něco neočekávaného. Místy jsem lehce zavzpomínal na první Amnesii, což je pro autory pochvala. Zejména, když se z dálky valil divný skřek nebo se ozvalo padání kamení v těsné blízkosti. Ale co ten dabing ptám se. Ochotnické divadlo spolku Nenáročný divák by předvedlo lepší vystoupení. A to jsou vedlejší postavy ještě tím lepším. Postava Franka má naprosto tragického aktéra, jehož hlasový font často padá až do ženského hlasu.

Na poslední chvíli by do hodnocení mohly zasáhnout polehčující okolnosti. Na hře dělalo přeci jen pár lidí a je tu plná podpora konzole Xbox One X. A také tu jsou necelé čtyři hodiny herní doby a cena atakující devět stovek. S ohledem na všechno vyjmenované se mi zdá částka trochu moc. Ačkoliv z jiného soudku, tak Soma je výrazně znepokojující a jednoznačně výpravnější. Stejně jako Conarium dorazila na Xbox One po delší době, nicméně i tak se cení o tři stovky méně.

5
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Dobrá adaptace průměrného díla bude pořád jen průměrem. Conarium má nespornou úctu k Lovecraftovi, ale podává ji několikahodinovou toulkou Antarktidou, během níž se téměř nic nestane. Postavy lidí nedokáží zaujmout, a tak celá tíha leží na bedrech ještěří civilizace a inteligentní fauny. Kde pomáhá hezký level design, tam ubírá přehršle textu a děsivě odbytý dabing. Pokud chcete do hor šílenství, dejte přednost raději knize.
05. 12. 2025 • Mirek Rangl0

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 7

Série Call of Duty je synonymem pro rychlou akci, filmové kampaně a multiplayer, který dokáže pohltit na desítky hodin. Každý nový díl přichází s obrovským očekáváním – zvlášť Black Ops, které se v minulosti pyšnily silnými příběhy a ikonickými postavami. Black Ops 7 měl být dalším velkým krokem, ale realita je jiná: zatímco multiplayer drží sérii nad vodou, kampaň se stala největším zklamáním v historii.

»
03. 12. 2025 • Pavel Dandy0

Recenze: Rennsport

Rennsport na Xbox Series X|S je ambiciózní simulátor, který zatím hledá svou ideální stopu.

»
27. 11. 2025 • Lukáš Michal0

RECENZE: Dave the Diver

Dva roky a kousek to trvalo, než se Dave přes Blue Hole dostal až na naše obrazovky. Někdy je s podivem, jak dlouho trvají všemožné vývojářské cesty, než se uzavřou na všech platformách. Jak víme, bývají za tím nějaké exkluzivní smlouvy, nedostatek výkonu nebo další různé okolnosti, jako v tomto případě. Každopádně jsme se konečně dočkali a kdo ještě neměl tu čest, může si nově i na Xboxu užít nejen podmořské dobrodružství...

»
24. 11. 2025 • Karel Mlady0

Football Manager 2026 vstupuje na trávník, ale drny tu jsou

Po roční odmlce a zrušeném FM25 se vývojáři ze studia Sports Interactive vrací s dalším dílem své dlouholeté série.

»
22. 11. 2025 • ZabijackyKafe0

RECENZE: Yooka-Replaylee

Návrat do dob kvalitních skákaček pro hráče každého věku. Původní hru s názvem Yooka-Laylee jste možná už v minulosti zaregistrovali. Tvůrci ze studia Playtonic tehdy v roce 2017 připravili velmi podařenou skákačku, na kterou se po letech rozhodli navázat v podobě Remasteru na novém enginu s pár novými funkcemi a názvem Yooka-Re-PlayLee. Koncept ale moc daleko od původního titulu není, v principu se jedná o ten jednodušší styl platformových adventur...

»
12. 11. 2025 • ZabijackyKafe0

RECENZE: Little Nightmares III

Když opíšete úkol od spolužáka, ale pozměníte pár věcí v domnění, že to vyjde stejně dobře.

»
10. 11. 2025 • Jiří Majer0

RECENZE: Farming Simulator 25 – Highlands Fishing DLC

Farming Simulator už dávno není jenom o nekonečné práci na poli. Už tak obsáhlé varianty podnikání významně obohatily další možnosti hraní navíc s novou mapou z prostředí Skotska.

»
07. 11. 2025 • Karel Mlady0

Recenze: Dark Quest 4

Dark Quest 4 je tahová fantasy RPG hra, která se snaží přenést atmosféru klasických deskových her do digitální podoby.

»