SPECIÁL: Přehled studií Xbox Game Studios

Autor: tonyskatePublikováno: 22.12.2019, 7:00

Publikováno: 22.12.2019, 7:00

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 4229 článků

Začátkem června 2018 měl Xbox šest herních studií, teď jich má 15. Během jednoho jediného roku se herní divize Microsoftu známá jako Xbox Game Studios rozšířila o devět studií. Současná generace sice byla pro tuto značku obtížnou zkouškou, ale zmíněná expanze je jasným důkazem, že hraní je pro Microsoft jedním ze základních pilířů jejich byznysu.

Budoucnost pro Xbox tak vypadá lépe než kdy předtím, o čemž svědčí nejen velké plány pro konzoli nové generace Xbox Series X (původně Project Scarlett), ale i prostý fakt, že nás jen příští rok čeká více než 10 her od Xbox Game Studios (představili jsme si je ZDE), nemluvě o těch neoznámených pro next-gen Xbox. Skutečnost, že je na příští rok potvrzeno už takové množství titulů, je důkazem sebejistoty Microsoftu. Společnost tak nemá potřebu zdržovat zmíněné hry pro nový Xbox Series X, protože má ve vývoji dostatek dalších titulů.

Jelikož se tedy rodina Xbox Game Studios natolik rozrostla a chystá se spousta zajímavých herních projektů, rozhodli jsme se připravit tento článek. Jeho cílem je poskytnout vám přehled o všech 15 studiích. Některá z nich totiž mají více týmů, protože v posledních měsících hodně přijímali nové tváře, takže tvoří více her najednou. Snad tak získáte představu, na čem stovky talentovaných vývojářů pracují. V některých případech budeme samozřejmě spekulovat, což ovšem tento speciál nečiní méně zajímavý. Taktéž připomeneme projekty, které jsou i po vydání podporovány a především se vám dostane důkazů, že Microsoft svým studiím skutečně nechává tvůrčí svobodu.

343 Industries
Založeno: 2007
Lokalita: Redmond, USA
Počet zaměstnanců: cca 540

Je příhodné, že zrovna Halo má na starost studio, jehož název začíná číslem, takže se na něj podíváme jako první. Jak jistě víte, původními autory Halo jsou pánové ze studia Bungie, kteří se ovšem chtěli osamostatnit, v čemž jim Microsoft vyhověl a potřeboval tak nový tým pro správu své zásadní značky. Vzniklo studio 343 Industries, které vede Bonnie Ross, a pochopitelně neschází ani spousta klíčových lidí z původní party včetně Franka O’Connora. Studio je pověřeno nejen vývojem nových her Halo, ale také péčí o celou značku včetně knih, komiksů, hraček či připravovaného seriálu. Případně také vypomáhají s ostatními projekty z tohoto univerza, které byly svěřeny jiným studiím a pochopitelně na ně dohlíží.

Jejich první hrou bylo Halo 4 pro Xbox 360, které si získalo velkou pochvalu především za příběhovou kampaň, ačkoliv multiplayer trochu pokulhával. O pár let později dorazila kolekce Halo, která měla velké porodní potíže, ale Microsoft to s hrou nevzdal a dnes už je slušně vyladěná a kromě čtyř zásadních her se dočkala i ODST a Reach. Asi nejkritičtějším projektem pak bylo Halo 5: Guardians. Tvůrci se ovšem rozhodli pro neskutečně odvážný krok, který nakonec hře dosti uškodil. Odsunuli totiž Master Chiefa na druhou kolej a představili novou postavu, za kterou jste hráli o něco více, než za Chiefa, což fanoušky rozhodně nepotěšilo. Z hlediska příběhu to sice mohlo dávat smysl, ale škoda toho načasování, kdy Xbox One zoufale potřeboval velkou pecku. Multiplayer byl nicméně vynikající a hráči si jej chválí dodnes.

Právě natolik odvážný krok je jen jedním z důkazů, že Microsoft svým studiím nechává tvůrčí svobodu a plně je podporuje, ačkoliv se to v tomto případě zrovna moc neoplatilo. Ještě než přejdeme k budoucnosti, zmíníme, že 343 Industries mezitím asistovali i mobilní hře Halo: Spartan Assault/Strike a parádní strategii Halo Wars 2 od Creative Assembly. Fanoušci jistě vědí, že Halo 4 odstartovala ságu Reclaimer, kterou ukončí právě Halo Infinite (více o hře v našem článku), v níž se Master Chief zase vrátí do své ústřední role, což je jen a jen dobře. Snad tedy vše dopadne na výbornou a Halo Infinite bude skvělou launch hrou pro next-gen Xbox Series X.

Poté bude následovat dlouhodobá podpora Halo Infinite včetně nových map, režimů a dalšího obsahu. Zapomenuta nebude ani kolekce a její technická údržba. Pokračovat bude i asistence na televizním seriálu a část týmu jistě bude potají pracovat na plánech, kam se sérií Halo vydat dále, ale to už hodně předbíháme. Třeba se mezitím vším dočkáme nějaké další odbočky, ať už na bází ODST/Reach či zcela jiného žánru po vzoru strategie Halo Wars.

Compulsion Games
Založeno: 2009
Koupeno: 2018
Lokalita: Montreal, Kanada
Počet zaměstnanců: cca 50

Kanadské studio Compulsion Games bylo jedním z těch, jehož akvizice byla oznámena na velké E3 2018. Fanoušci sice po sérii čtyř předešlých oznámení nebyli úplně nadšení, ovšem rozhodně bychom tuto partičku, kterou vede Guillaume Provost, nepodceňovali. Nachází se mezi nimi totiž ostřílení tvůrci ze studií od Valve po Ubisoft a jejich tituly srší kreativitou, ať už hlediska příběhu, zvláštnosti či celkového pojetí.

Jejich prvotinu Contrast, logickou plošinovku, v níž jste si hrály se světly a především stíny, si možná někteří pamatují ještě z Xboxu 360, ačkoliv spadá jen do lehce lepšího průměru. Jejich druhý projekt v podobě dystopické hry We Happy Few, v níž si všichni berou radostné prášky, aby nevnímali krutou realitu, si už získal mnohem více pozornosti. Studio bylo koupeno právě při závěrečných pracích na této hře, takže bylo třeba splnit jisté závazky včetně prací na dodatečných rozšířeních.

Jak ovšem nedávno potvrdila komunitní manažerka, studio se už plně věnuje novému projektu, kterým by měla být nová značka. Opět se tak můžeme těšit na něco zcela jedinečného, ovšem mějte na paměti, že si pár let počkáme. Řekli bychom, že k představení plánovaného projektu od Compulsion Games by mohlo dojít někdy v roce 2022.

Double Fine Productions
Založeno: 2000
Koupeno: 2019
Lokalita: San Francisco, Kalifornie
Počet zaměstnanců: cca 70

Už je tomu skoro dvacet let, co Tim Schafer a další veteráni z LucasArts založili vlastní studio Double Fine Productions, které se teprve letos zařadilo do rodiny Xbox Game Studios. Jistě jste o jejich hrách už slyšeli. Bývají to zajímavé příběhy a velmi kreativní tituly jako třeba Costume Quest, Stacking, Iron Brigade, The Cave, RAD, ale i velké hry jako Psychonauts či Brütal Legend. U tohoto studia je běžné, že pracuje na více projektech, o čemž jsme se mohli v minulosti několikrát přesvědčit.

Ještě než se vrhnou do tvorby her výhradně pro Xbox, musí dokončit svůj rozpracovaný projekt Psychonauts 2 (více o hře v našem článku), k čemuž dojde někdy během příštího roku. Aby to měli jednodušší, Microsoft odkoupil vydavatelská práva a pomohl s dřívějším vyplacením fanouškovských investorů. Téměř určitě pracují i na nějakém dalším projektu, protože jen jeden je pro ně přeci jen trochu málo. Dříve než po dokončení jejich plošinovky se o něm ale nejspíše nedozvíme.

inXile Entertainment
Založeno: 2002
Koupeno: 2018
Lokalita: Newport Beach, Kalifornie
Počet zaměstnanců: cca 100

Další studio, které Microsoft loni koupil a je taktéž složeno z veteránů, tentokrát kultovního Interplay, je inXile Entertainment. Založil jej Brian Fargo a dodnes jej úspěšně vede. Mezi jejich projekty se řadí povětšinou RPG hry jako The Bard’s Tale, Torment či Wasteland, což jsou vesměs všechno tituly, kterým tehdejší pánové z Interplay dali základy. Momentálně kutí očekávanou taktickou RPG Wasteland 3, která nás zavede do zamrzlých pustin post-apokalyptického Colorada (více o hře v našem článku).

I tento titul byl ve vývoji ještě před akvizicí, ovšem pozvolna už nabírají posily na zbrusu nový projekt. Neoznámených projektů mají pravděpodobně více, přece jen se inXile skládá ze dvou týmů. Louisianské studio nejspíše naplno dokončuje Wasteland 3 a někde se pracuje i na remasteru původní hry série, ovšem kalifornská centrála se už začíná soustředit na nový projekt.

O této hře samozřejmě nic nevíme, ale něco se dát vyčíst z pracovních inzerátů. Podle nich víme, že se jedná o „vzrušující“ RPG projekt, který bude pohánět Unreal Engine 4. Dále inzerát uvádí, že to bude single-playerové RPG s akčními prvky, samozřejmě pro příští generaci Xboxu a výhodou pro práci je mít zkušenosti s tvorbou AAA her. Za podpory Microsoftu se tedy studio pustilo do vývoje větší RPG, kterých nás v rámci Xbox Game Studios čeká ještě více.

Mojang
Založeno: 2009
Koupeno: 2014
Lokalita: Stockholm, Švédsko
Počet zaměstnanců: cca 70

Švédští Mojang jsou v rámci rodiny Xbox Game Studios uváděni spíše prostě jako Minecraft. Tento fenomén už jim zkrátka zůstane a nejspíše budou během své existence pracovat jen s Minecraftem stejně jako 343 Industries s Halo. Možné je samozřejmě vše, ale v brzké budoucnosti se to jistě nezmění. Minecraft jako takový není třeba představovat a vlastně ani studio Mojang, protože s výjimkou několika menších her, které jsou již zapomenuty, na ničem jiném nepracovali. Taktéž tedy spravují a dohlíží na velkou značku, což zahrnuje různé předměty, deskovou hru či třeba připravovaný film.

Nás ovšem zajímají především hry. V současnosti Mojang vyvíjí hned dva projekty. O obou už jste pravděpodobně slyšeli. Minecraft Earth je jejich mobilní hrou v rámci rozšířené reality, kdy si skrze svůj chytrý telefon můžete tradičně cokoliv postavit, shromažďovat zdroje, vyrábět předměty a zkoumat okolí. To ovšem ve skutečném světě. Hra je postupně uvolňována do světa, ale my si ještě počkáme. Daleko zajímavější je ovšem akčně-dobrodružná Minecraft Dungeons, která se inspiruje klasickými dungeony, ovšem ve světě Minecraftu a vypadá na solidní zábavu pro celou rodinu, zvláště díky kooperaci (více o hře v našem článku). Uvidíme, jestli v budoucnu dostane tento fenomén více odboček.

Ninja Theory
Založeno: 2000
Koupeno: 2018
Lokalita: Cambridge, Anglie
Počet zaměstnanců: cca 140

Když Phil Spencer na E3 2018 oznámil nákup nových studií, Ninja Theory bylo rozhodně největším překvapením. Možná by reakce fanoušků nebyla tolik nadšená, kdyby tito vývojáři nestáli za nečekaným hitem Hellblade: Senua’s Sacrifice. Nesmíme ale zapomínat ani na předešlé projekty včetně akcí Enslaved a DmC Devil May Cry či party mlátičku Kung Fu Chaos, což byla jejich vůbec první hra a ještě navíc exkluzivní pro původní Xbox.

Jestli jste hráli Hellblade, víte, že je hodně o duševním stavu hrdinky, což bylo jedním ze zásadních prvků hry, pro které je tolik uznávána. Není tak divu, že se na projektu podílel i psychiatr a profesor neurovědy z cambridgeské univerzity. Studio navíc nedávno rozjelo výzkumný projekt The Insight Project, který má pomoci lidem s duševními poruchami a úzkostmi. Uvidíme, co projekt v budoucnu přinese, ale zpět k samotným hrám.

Studio momentálně pracuje hned na dvou oznámených hrách. První z nich je online týmovka Bleeding Edge (více o hře v našem článku). Představení hry neprovázely zrovna nadšené reakce, protože hráči čekali další příběhovou pecku. Tato hra už ovšem vznikala několik let, ještě před akvizicí a jedná se tak o další důkaz toho, že Microsoft tvůrce do ničeho nenutí. Není to, že by hru zrušili a řekli jim, ať udělají další Hellblade. I dobrodružství Senuy bude nakonec pokračovat, jak jsme se nedávno dozvěděli a Senua’s Saga: Hellblade II je jednou z prvních next-gen her pro Xbox Series X. Vzhledem k více projektům je dosti možné, že studio kutí ještě třetí, zatím neoznámenou hru, která by mohla být představena třeba už příští rok.

Obsidian Entertainment
Založeno: 2003
Koupeno: 2018
Lokalita: Irvine, Kalifornie
Počet zaměstnanců: cca 200

Dostáváme se k dalšímu studiu, které založili RPG velikáni jako Chris Avellone či třeba Feargus Urquhart, který tuto kalifornskou partu vede. Otisky těchto i dalších vývojářů jsou na kultovních hrách jako Fallout, Icewind Dále anebo Baldur‘s Gate. Jako Obsidian Entertainment pak stvořili další RPG pecky včetně Star Wars: Knights of the Old Republic II, Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity či neméně parádní South Park: The Stick of Truth. Nedávno vydali The Outer Worlds, která dostane příběhové rozšíření a dokončují konzolovou verzi Pillars of Eternity II: Deadfire, takže se pozvolna plně zaměří na projekty pro Xbox.

Jediným oznámeným je Grounded (více o hře v našem článku), kooperativní survival hra, v níž jste o velikosti mravence. Není to zrovna co byste od tohoto studia očekávali, ovšem stejně jako v případě Bleeding Edge od Ninja Theory, hra už byla ve vývoji ještě před akvizicí a Microsoft ji opět podporuje. A teď už se můžeme pustit do šílených spekulací, které zahrnují i to, že by se The Outer Worlds mohla rozrůst ve vlastní značku, ačkoliv je to trochu složitější skrze vydavatelská práva, která vlastní Private Division, jíž byla hra původně upsána.

Série Pillars of Eternity si nejspíše dá pauzu, jelikož druhý díl nebyl komerčně úspěšný. S penězi Microsoftu se ovšem tito talentovaní tvůrci určitě vrhli na něco velkolepého a proslýchá se, že studio pracuje na velké akční RPG, která by měla být srovnatelná s hitem The Elder Scrolls V: Skyrim. Je možné, že by ji zasadili do světa zmíněných Pillars of Eternity, ale pravděpodobnější je zcela nová značka. Ve vývoji je pak alespoň ještě jeden projekt, jelikož Josh Sawyer ze studia Obsidian na X019 potvrdil, že v budoucnu uslyšíme o RPG hrách, na kterých pracují. Výslovně použil množné číslo, takže se máme rozhodně nač těšit.

Playground Games
Založeno: 2010
Koupeno: 2018
Lokalita: Lemington Spa, Anglie
Počet zaměstnanců: cca 240

Velmi významná byla taktéž akvizice studia Playground Games, o jehož existenci před deseti lety nikdo nevěděl. Teď jej ale znají všichni fanoušci Xboxu a příznivci závodních her. Právě toto studio, které je složeno z vývojářů, jež pracovali na sériích jako Project Gotham Racing, Colin McRare Rally, Driver, GRID či Burnout, stvořilo nejlepší arkádové závody poslední dekády. Samozřejmě máme na mysli hru Forza Horizon, která se mezitím dočkala už třech pokračování a každé si zasloužilo nejen vysoká hodnocení a výtečné ohlasy fanoušků, ale i parádní rozšíření včetně spolupráce se značkami jako Hot Wheels či LEGO.

V současnosti studio pokračuje v podpoře Forza Horizon 4, ale především pracuje na dvou velkých projektech. Prvním z nich je samozřejmě další díl závodní série Forza Horizon, se kterým jim opět pomáhají i ostřílení borci z Turn 10. Kam nás zavede festival Horizon tentokrát? Těžko říct, ale už dlouho se mluví o Japonsku a třeba se tak stane i skrze podporu nové konzole v zemi vycházejícího slunce. Případná Forza Horizon 5 by nejspíše byla až pro next-gen a těžko říct, jestli by ji tahle talentovaná parta stihla už na vydání konzole Xbox Series X…

Druhým projektem, na kterém pracuje tým v St. Albans House, je pak neoznámená akční RPG s otevřeným světem. Tak alespoň zní oficiální informace a tým narůstá prakticky týdenním tempem. Pokud dění okolo Xboxu sledujete, asi jste už zaslechli, že neoznámená hra by měla být vzkříšením série Fable. Samozřejmě se může jednat o zcela novou RPG, ale podle dřívější šuškandy to skutečně vypadá na návrat pohádkové fantasy. Představení bychom normálně odhadli spíše na E3 2021, ale jelikož bude chtít Microsoft zaujmout hráče, mohlo by se tak stát už příští rok. Nicméně věříme, že v rukou Playground Games vznikne výjimečná hra, ať už to bude Fable nebo ne.

Rare
Založeno: 1985
Koupeno: 2002
Lokalita: Twycross, Anglie
Počet zaměstnanců: cca 250

Legendární studio Rare vzniklo už v roce 1985 a původně tvořilo hry výhradně pro Nintendo. To se ovšem změnilo v roce 2002, kdy je koupil Microsoft, takže se přeorientovali na Xbox. Prvotní hry sice nebyly žádné pecky, ale nějaké základy položily a Viva Piñata už pak slavila úspěch. Vlažněji přijatá byla plošinovka Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts, za kterou fanoušci hanili Microsoft. Opravdu si myslíte, že by někdo z kravaťáků dokázal vymyslet něco tak jedinečného, co navíc po stránce budování svým způsobem předčilo Minecraft. Je nám jasné, že hráči by chtěli řádné pokračování oblíbené dvojky, ale když se do toho samotným lidem z Rare nechce, Microsoft je nutit nebude a od jiných vývojářů zatím asi nepřišel perspektivní návrh.

Poté následovala nechvalně proslulá éra se sportovními hrami pro senzor Kinect, kdy fanoušci opět plakali, ale z obchodního hlediska to byl úspěch. Každopádně proXbox One už dohlíželi na jednu ze svých klasických značek, kterou oživilo jiné studio, a to Killer Instinct. Momentálně také asistují při vývoji Battletoads (více o hře v našem článku), jejíž vydání je v plánu na příští rok. Dále došlo na kolekci klasik Rare Replay a nakonec dorazila i onlinovka Sea of Thieves, která má nadále miliony hráčů, za což vděčí především pravidelným aktualizacím, ale i předplatnému Xbox Game Pass.

Několik let zpět jeden z insiderů prohlásil, že Rare chtějí být studiem pro tvorbu nových značek, takže se ke svým klasikám asi sami vracet nebudou, o čemž svědčí i nedávné oznámení zbrusu nové hry Everwild. O té zatím prakticky nic nevíme, což se snad příští rok změní, ačkoliv se její tým teprve začíná rozrůstat a momentálně jej prý tvoří okolo 50 lidí. Před lety se pak proslýchalo, že dva menší týmy v Rare kutí dvojici nových projektů. Část studia samozřejmě pracuje na podpoře Sea of Thieves, jiná pak dohlíží na Battletoads, další vyvíjí Everwild a dost možná je tady ještě jedna skupinka, která už nějakou dobu pokládá základy dalšímu projektu. Rozhodně bychom tomu věřili, protože studio za poslední dva roky přijalo spoustu nových vývojářů.

The Coalition
Založeno: 2010
Lokalita: Vancouver, Kanada
Počet zaměstnanců: cca 300

Podobně jako 343 Industries, i The Coalition dohlíží na značku významnou pro Xbox. Samozřejmě máme na mysli Gears of War. Ještě předtím ale bylo studio známé pod několika názvy a na čas se spokojilo s pojmenováním Black Tusk Studios, kdy je Microsoft pověřil tvorbou nové zásadní značky, která by konkurovala populárnímu Halo. Na projektu se pracovalo nějakou dobu, ovšem vývoj se naplno nerozjel a skončil v preprodukci, o čemž svědčí i ukázka z E3 2013, která byla spíše demonstrací projektu beze jména. Přesto vypadala zajímavě, něco mezi Splinter Cell a Mission Impossible.

Vše se definitivně změnilo v lednu 2014, kdy Microsoft od Epic Games koupil značku Gears of War a její správu i vývoj svěřil právě Black Tusk Studios, které nově začal vést Rod Fergusson a později se studio přejmenovalo na The Coalition. Je důležité říct, že studio mělo možnost volby, alespoň to tak bylo řečeno v rozhovorech. Mohli pokračovat ve vývoji nové značky anebo se ujmout Gears of War.

Pro co se rozhodli, to samozřejmě víme a o pár let později byla zahájena nová trilogie s Gears of War 4. Studio chtělo dokázat, že je na tuto práci to pravé a tak byla čtyřka poměrně sebejistá bez inovací, což už se ovšem v případě Gears 5 změnilo. Je jisté, že i nevyhnutelná Gears 6 se dočká nějakých novinek a doufejme, že bude skvělá. Současně bychom si ale přáli, aby pak studio dalo značce pauzu a zkusilo něco nového. Třeba by se mohli vrátit k výše zmíněnému projektu, který nebyl nikdy řádně oznámen. Případně by se tento kanadský kolektiv mohl rozrůst o další tým.

Na závěr je ještě třeba zmínit, že The Coalition podobně jako 343 Industries má pod palcem celou značku Gears of War, což zahrnuje více projektů. Proto byla také hlavní sága přejmenována jednoduše na Gears, aby tak mohli být snadněji odlišitelné odbočky v sérii. Letos totiž vyšla mobilní hra Gears POP!, a na příští rok se chystá taktická záležitost Gears Tactics, jež vzniká primárně ve studiích Splash Damage, které už asistovalo s vývojem multilayeru pro hlavní sérii.

The Initiative
Založeno: 2018
Lokalita: Santa Monica, Kalifornie
Počet zaměstnanců: cca 40

Konference Xboxu na E3 2018 nebyla jen o akvizicích, ale také o oznámení nového studia The Initiative, od kterého si Microsoft slibuje velké věci. Jeho vedením byl pověřen Darrell Gallagher, který stál za úspěšným restartem série Tomb Raider a po deseti letech v Crystal Dynamics, kterému i šéfoval a podílel se na ostatních projektech pro Square Enix, na dva roky zakotvil u Activisionu. Nakonec v dubnu 2018 si jej najal Microsoft, aby v kalifornské Santa Monice založil právě The Initiative.

Na jakém projektu toto nové studio pracuje, to se zatím neví, ale podle všeho už o něm mají jasno a řekli bychom, že pomalu končí preprodukce, aby se během příštího roku mohl vývoj rozjet naplno. Představení jejich hry je tak ještě na hony vzdáleno, tedy pokud by nás Microsoft nechtěl navnadit na next-gen a během E3 2020 nám ukázal nějaký nic neříkající teaser. Těžko odhadovat, jestli se studio rozhodlo pracovat na úplně nové hře anebo sáhli po některé značce z pestrého archivu svého chlebodárce. Každopádně to bude masivní projekt, z kterého se vyklube třeba velkolepá dobrodružná akce.

Jisté je, že ačkoliv studio nabírá pozvolna, jsou to samí talentovaní lidé s bohatými zkušenostmi. Nachází se mezi nimi například Drew Murray (Insomniac Games), Christian Cantamessa (Rockstar Games), Brian Westergaard a Chris O’Neill (Sony Santa Monica), Annie Lohr a Sean Slyback (Respawn Entertainment), Eric Persson (DICE), Ryan Trowbridge (Naughty Dog) a mnoho dalších. Někteří další do The Initiative pak zavítali ze studií jako Crystal Dynamics, Infinity Ward, Bend Studio, Treyarch, Electronic Arts či třeba BioWare. Zkrátka světový talent plný zkušeností a nápadů, který nám jistě přinese něco extra.

Turn 10 Studios
Založeno: 2001
Lokalita: Redmond, USA
Počet zaměstnanců: cca 130

Spolu s Halo a Gears je Forza nepochybně součástí svaté trojice Xboxu. Microsoft si je dobře vědom síly závodních her a tak již před řadou let založil studio Turn 10, které v roce 2005 vydalo závodní hru Forza Motorsport ještě pro původní Xbox. A jak se říká, zbytek je historie. Další skvělé díly série jsou důkazem, že tito pánové umí simulaci i pohodovou jízdu pro občasné jezdce. Nesmí jim být upřena ani technická šikovnost, o čemž svědčí nejen nádherné modely aut, dech beroucí grafika a detailně zpracované tratě včetně povrchu, ale také vlastní engine ForzaTech a opora britským Playground Games, kterým vypomáhají s jejich skvělými arkádami Forza Horizon.

Jistě jste již zaznamenali, že letošní rok po dlouhé době znamenal přerušení v pravidelném vydávání her ze série Forza Motorsport, aby tak pánové z Turn 10 měli více času na novou hru, protože novinek přece jen pozvolna ubývalo a hráči začínali být trochu nevrlí. Přesto se Forza Motorsport 7 dočkala skvělé podpory a my jsme zvědavi, čím vším zaujme next-gen Forza Motorsport pro Xbox Series X. Samozřejmě kromě grafiky, která vám vyrazí dech, a ještě si z ní sednete na zadek.

Z pravidelných streamů jsme se nedávno dozvěděli, že si tvůrci chystají nové modely pneumatik a dynamickou teplotu tratě, která ovlivní právě teplotu pneumatik. Dojde i na jejich poškození, kdy se postupně odlupují části gumy, které navíc zůstanou na trati a ovlivní ideální stopu a jízdní podmínky, s čímž souvisí i přepracovaný model podvozku. Jízdní model tak dozná zásadních změn a uvidíme, jaké další novinky si pro nás ještě tito borci připraví. Navíc bychom nebyli překvapeni, kdyby next-gen Forza (že by Forza Motorsport X?) vydržela více než dva tradiční roky, ale i třeba celou generaci, což díky podpoře po vydání a provázání s předplatným Xbox Game Pass nezní úplně nereálně.

Undead Labs
Založeno: 2009
Koupeno: 2018
Lokalita: Seattle, USA
Počet zaměstnanců: cca 75

Možná že ani sám ostřílený veterán Jeff Strain při zakládání Undead Labs nečekal, že jeho studio koupí samotný Microsoft, ačkoliv sídlí prakticky vedle. Pravděpodobně ale tušil, že právě jeho parta bude stát za úspěšnou survival hrou, protože už samotný název studia napovídá, že chtěli tvořit hry se zombiemi. Vydání State of Decay na tehdejší službě Xbox Live Arcade slavilo nečekaný úspěch a ještě tentýž rok se prodalo více než milion kopií, což byl na poměry XBLA neskutečný úspěch.

Po několika rozšířeních došlo i na plnohodnotné pokračování. State of Decay 2 přinesla řadu novinek, ale ponechala si i spoustu chyb a bugů. A co chystá studio dále? Samozřejmě bude pokračovat v tvorbě nejlepších zombie her a už několikrát zazněla zmínka o State of Decay 3, což by měl být jejich hlavní projekt. S řádným rozpočtem a ještě větší podporou Microsoftu se jedná o jejich nejambicióznější projekt, tentokrát snad s co nejmenším počtem chyb.

Nesmíme zapomínat ani na skutečnost, že v plánu byla i MMO hra ze světa State of Decay, na kterou může jednou dojít. Studio samotné každopádně expanduje, o čemž svědčí nejen nové tváře, ale také nedávné otevření druhého studia v louisianském New Orleans. Potěší i partnerství s tamní akademií herního vývoje pro případné herní vývojáře, kteří by tak mohli získat zaměstnání přímo v novém studiu Undead Labs.

World’s Edge
Založeno: 2019
Lokalita: Redmond, USA
Počet zaměstnanců: cca 40

Age of Empires je bezpochyby jednou z kultovních sérií herního světa. Ensemble Studios tehdy stvořilo něco jedinečného a je škoda, že jej Microsoft po dalším strategickém opusu v podobě Halo Wars zavřel. Microsoft naštěstí v posledních letech opět ocenil oblíbenost této strategické série, o čemž svědčí nejen vylepšené definitivní edice původních her, ale i vývoj Age of Empires IV od Relic Entertainment (momentálně pouze pro PC) a založení interního studia World’s Edge, které podobně jako 343 Industries či The Coalition dohlíží právě na tuto značku.

Více zatím není třeba dodávat. Snad jen, že World’s Edge pracuje s různými studii, ať už to jsou Relic Entertainment, Tantalus Media či Forgotten Empires a dokonce i dalšími, o kterých zatím nemluví. Třeba by se působení této interní skupiny mohlo v budoucnu rozšířit i na další ze značek, které má Microsoft v archivu, jako Age of Mythology či Rise of Nations anebo něco ze zcela jiného žánru.

Xbox Game Studios Publishing

Asi největší neznámá z celé herní divize Xbox Game Studios. Ze všech studií, která jsme si doposud představili, lze alespoň částečně očekávat, na čem pracují. Ovšem Xbox Game Studios Publishing je tak trochu Černý Petr, protože se stará o spolupráci a vydávání her pro Xbox, na kterých ovšem pracují jiná studia z celého světa, která Microsoft nevlastní. V podstatě se tak jedná o exkluzivity, akorát na nich nepracují celky vlastněna americkým gigantem, ale přesto vychází pod hlavičkou Xboxu. Mají tedy podporu Microsoftu skrze interní producenty a případně i přístup k jejich technologiím.

Dříve se mezi tyto spolupráce řadila i studia jako Playground Games, Double Fine či třeba Undead Labs, ale ta všechna Microsoft teď vlastní. V minulosti se nám tak díky této divizi naskytly parádní hry jako Alan Wake, Crackdown, Forza Horizon, Ori and the Blind Forest, State of Decay, ReCore, Halo Wars 2, Quantum Break, Project Gotham Racing, Super Lucky’s Tale a nespočet dalších.

V současnosti pod záštitou Xbox Game Studios Publishing vznikají další nadějné projekty. Nachází se mezi nimi Ori and the Will of the Wisps (Moon Studios), Microsoft Flight Simulator (Asobo Studio), Gears Tactics (Splash Damage) či třeba nedávno představená adventura Tell Me Why od autorů Life is Strange, tedy Dontnod Entertainment. Všechny tyto i další projekty jsme si mimochodem představili v našem předchozím speciálu.

Právě proto označujeme Xbox Game Studios Publishing jako Černého Petra. Nikdy totiž nevíte, s kým zrovna ještě spolupracují a jaké neznámé projekty vznikají ve studiích po celém světě. Mohou to být velké tituly, ale i menší, což je rozhodně nečiní méně zajímavými. Předpokládáme, že právě tato sekce bude zodpovědná za řadu startovních her pro next-gen konzoli Xbox Series X, které se nám spolu s interními projekty představí příští rok.

__________________________________

A je to za námi. Představili jsme si všech 15 studií Xbox Game Studios a je jasné, že nás v budoucnu čekají velké věci. Ať už to budou rozsáhlé AAA tituly nebo menší projekty, které dokáží zaujmout zpracováním či atmosférou. Jak pak řekl sám Phil Spencer v nedávném rozhovoru, Microsoft s nákupem studií nejspíše ještě neskočil. Nicméně nechtějí tlačit na pilu a nakupovat další týmy, aby jich prostě měli co nejvíce. Akvizice studia musí dávat pro Xbox smysl a doufejme, že se v budoucnu rodina Xbox Game Studios ještě rozšíří.

  • jirkawaggon

    Diky za paradni clanek!

  • JN

    Super článek. Díky.

  • Pojta

    Parádní článek.
    Takhle přehledně rozepsáno kdo co dělá.
    Dobrá práce.

  • StriderCZ

    Díky moc. Hezké Vánoce všem .

  • ZdBu74

    Pěkné počtení 🙂 Díky.

  • Duvenblade

    Skvělé, díky

  • tonyskate

    Tak od kterého ze studií čekáte hru, která bude naprostá pecka? 🙂

    • Maladava

      Určitě budou pecky od Turn 10 a Playgrounds. A hodně se těším na Hellblade od Ninjů 😉

    • ZdBu74

      Stejně jak píše David. Ať už to bude Forza Horizon 5 nebo Motorsport 8, tak to bude skvělá záležitost.

25. 03. 2020 • tonyskate14

Tisíce zpětně kompatibilních her pro Xbox Series X

Zpětná kompatibilita byla pro Microsoft jedním ze zásadních kroků současné generace a postupně své působení rozšířila i na původní platformu, takže si na Xbox One můžete zahrát hry jak z Xboxu 360, tak z vůbec první konzole Xbox. Posledních přírůstků v rámci zpětné kompatibility jsme se dočkali na loňské E3, protože se chtěl Microsoft zaměřit na budování ještě lepší podpory pro next-gen konzoli Xbox Series X, tehdy známou jako Project Scarlett. Dokonce můžeme...

»
23. 03. 2020 • tonyskate25

Xbox Series X stále v plánu na rok 2020

S ohledem na současnou situaci týkající se koronaviru přispěchali někteří analytici, že by konzole nové generace nemusely stihnout letošní vydání, jak je zatím v plánu. Koronavir totiž ovlivňuje nespočet společností a tak i výrobu různých součástek potřebných pro herní konzole.  Momentálně je ale next-gen konzole Xbox Series X stále v plánu na letošní podzim. Ujištění se nám dostalo na Twitteru Larryho Hryba (Major Nelson), který sice reagoval na chybu na indické mutaci oficiální...

»
16. 03. 2020 • tonyskate6

Xbox Series X vs Xbox One X vs lednice

Dnes jsme se dočkali další nálože informací o next-gen konzoli Xbox Series X. Kromě naprosto přesných technických specifikací, jsme se například dozvěděli, k čemuž bude sloužit záhadný port v zadní části konzole. Jak se spekulovalo, skutečně poslouží pro externí rozšíření úložiště díky specializovaným kartám od Seagate. Především jsme se ale dozvěděli přesné rozměry konzole. Konzole Xbox Series X bude 301 mm vysoká na šířku i hloubku bude mít přesně 151 mm. Bude...

»
16. 03. 2020 • tonyskate16

Kompletní specifikace Xbox Series X a ukázka funkcí

Microsoft nám pozvolna servíruje další a další informace o své next-gen konzoli Xbox Series X a s ohledem na koronavir je to asi lepší než speciální akce, která dost možná odpadne a raději se během své digitální akce namísto E3 zaměří čistě na hry. Jak tomu bude, to se dozvíme časem. Teď tady máme naprosto přesné technické specifikace konzole nové generace a Microsoft nás opět utvrdil v tom, že postavil skutečné herní...

»
12. 03. 2020 • tonyskate0

Warner Bros. chtěl na E3 oznámit Pottera, Batmana a další

Včerejší zpráva o zrušení letošního ročníku veletrhu E3 rozhodně není nic příjemného, zvláště pro menší vývojáře, ale přímo nás se tento zákrok kvůli koronaviru vesměs nijak netýká. Pro nás jsou totiž důležité tiskové konference, které sledujeme online z bezpečí domova, a ty se nějakou jinou formou uskuteční tak či onak, třeba právě v rámci digitální akce, kterou chystá Xbox i Ubisoft.

»
11. 03. 2020 • p.a.c.o14

E3 2020 oficiálně zrušena

Bohužel, vzhledem k aktuální situaci bylo otázkou času, kdy zrádný koronavirus zasáhne i nějakou velkou hráčskou akci. V posledních dnech se o tom mluvilo a dnes všechno dostalo oficiální potvrzení. Letošní E3 2020 se v Los Angeles konat nebude. Až čas ukáže, jestli nebude letos vůbec nebo se třeba nakonec najde jiný termín nebo jestli zrušení bude tím posledním pomyslným impulzem k transformaci celé akce. Microsoft tak bude muset vymyslet...

»
04. 03. 2020 • tonyskate36

Xbox Series X obnoví hry i po restartu konzole

Minulý týden nám Phil Spencer prozradil řadu novinek o next-gen konzoli Xbox Series X. Dozvěděli jsme se o výkonu, který bude z výpočetního hlediska 4krát větší než v případě Xbox One X, zatímco po grafické stránce bude jednou takový, tedy 12 tflops. Některé hráče jistě potěší i funkce, že mohou mít zapnuto více her najednou a libovolně mezi nimi přepínat. Současná generace umožňuje přerušit pouze jednu hru a Xbox Series X tuto...

»
02. 03. 2020 • Lukáš Urban7

XKO MAG debatuje o příštím Xboxu

Po delší době si můžete zpříjemnit čas pořadem XKO MAG. Nedávné potvrzení specifikací konzole Xbox Series X jsme využili k tomu, abychom se zcela nevážně nad blížící generací zamysleli. Přinese jen nezbytný kus železa nebo se dočkáme malé herní revoluce? Co nám aktuálně chybí a co bychom od konzole chtěli? Na všechny otázky došlo. V roli zbohatlických hnidopichů dokonce přemýšlíme, zda má Xbox ještě opodstatnění. Nakonec jsme existenci XSX samozřejmě obhájili a...

»