RECENZE State of Decay

Autor: p.a.c.o Publikováno: 29.6.2013, 18:06

Publikováno: 29.6.2013, 18:06

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3262 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Hry s otevřeným světem jsou hitem poslední doby, a pokud toto téma zkombinujeme s tak žádanou věcí, jako je virová nákaza měnící lidi v krvelačná monstra se specifickou chůzí, úspěch by měl být zaručen. State of Decay je hrou, která se jako jediná v poslední době může rovnat slávě a prodejnosti Minecraftu a jak moc oprávněná je chvála, se dozvíte na dalších řádcích naší recenze.

Výlet do přírody a útěk od ruchu velkoměsta je ideální způsob odpočinku. Bohužel v herním světě to ne vždy dobře dopadne. Klidně se Vám ale může stát, že na Vašeho známého útočí neznámý člověk. Klidně dělejte, že se Vás to netýká, ale při bližším pohledu zjistíte, že mu zlověstně žhnou oči a tak se chopíte jeho záchrany. Úkol bude jednoduchý, přežít.

Někteří z Vás možná znají hry z PC platformy jako DayZ, kdy před sebou máte otevřený svět plný nemrtvých, a na Vás bude se o sebe postarat. State of Decay je ale zatím pouze offline hrou, takže při svém putování napříč světem budete potkávat NPC postavy, se kterými se budete moct kamarádit, brát od nich úkoly a zachraňovat je. Herní náplň je totiž velice různorodá a je pouze na Vás, co budete chtít dělat. Hlavní hrdina je sice jenom jeden, ale v průběhu hry dostaneme možnost hrát za jednu z vedlejších postav.

Každá část mapy totiž obsahuje tábory, které je možné vylepšovat a tím zvyšovat nejen jejich morálku, ale hlavně populaci. Na spoustě míst totiž uvízli lidé, kteří potřebují Vaši pomoc. Ty posléze vezmete do základního tábora, kde Vám pomohou se účinně bránit nájezdům nemrtvých. Aby se ale lidé do tábora vešli, je nutné ho postupně rozšiřovat o ubytovací části, knihovnu, nemocnici nebo tréninkové úseky. Zničeho ale nic nepostavíte, takže se budete muset vydat do nedalekého městečka a najít materiály a suroviny potřebné k stavbě. Na druhou stranu některé věci opravíte bez stavebních dílů a třeba zatlouct okna můžete vždy a okamžitě. K přesunu po světě můžete využít buď svých nohou anebo celou řadu dopravních prostředků, na jejichž řízení si možná budete muset trochu zvyknout.

Grafika je jedním slovem úžasná, i když místy je znát dodatečné dokreslování detailů a drobné zadrhávání. Svět je rozlehlý opravdu hodně, a co je důležité, je plný domů, továren, hotelů, motelů, kaváren a celé řady dalších staveb, včetně stanových táborů a v neposlední řadě také lesů a potoků. Všude se dá něco najít a tak jistě budete prozkoumávat každou skulinu, teda já to alespoň dělal. K realistickému zážitku přispívá střídání dne a noci, kdy v noci se můžete skrýt pod roušku tmy a když se skrčíte, nepřátelé nemají šanci Vás zahlédnout.

Abyste ve světě přežili, budete potřebovat mimo materiálů na stavbu i věci jako léky, jídlo či munici. Postava se totiž například při dlouhém sprintu nebo bojem ručními zbraněmi unavuje. Sice se Vám síla průběžně doplňuje, ovšem do určité míry. Někdy je proto nutné si dát tyčinky nebo nějaké jídlo, aby se Vám doplnila, a stejně to platí i pro zdraví. Tento prvek je velice dobře vymyšlen a dává hře potřebný rozměr skutečného světa a potřeby starat se o jídlo a další potřeby. Musíte proto dávat pozor, abyste měli pořád něco v batohu a dokázali se tak ubránit nájezdům krve-chtivých zombií. Když jsem zmínil batoh, jeho kapacita je omezená a stejně tak má i vliv to, jak moc těžké věci nesete. V závislosti na tom se náš hrdina unavuje.

Na obranu jistě velice rádi využijete celou řadu zbraní. Rozdělit se dají do dvou skupin a to chladné a střelné. Seker, klacků, tyčí a dalších věcí se válí všude spousta. Jedinou nevýhodou je, že každá věc se postupně opotřebovává, až se zničí. To pistole, samopaly a další střelné zbraně se nerozpadnou, jenom Vám v nich může dojít munice. Té je celá řada druhů a můžete jí koupit anebo najít. Hlavně neurazit nepříteli hlavu, protože jinak stále nebude mrtvý. Pokud si nebudete chtít otloukat ruce, může zkusit hlavu ukopnout nebo se kopem pokusit srazit nepřítele na zem.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

State of Decay je úžasným počinem a všichni milovníci otevřených světů se zombíky budou chrochtat blahem a ostatní si jistě taky přijdou na své. Sám sem měl místy pocit, že hraji online hru, i když je celá offline. Pocit přežívání je taktéž velice silný a pořád si nebudete jisti, zda na Vás při prohledávání domů nečeká v nějakém z nich smrtelné nebezpečí. Hra nabízí celou řadu možností, takže ji hned tak nedohrajete a navíc se pomalu začíná šuškat o přidání kooperativního hraní, jež bylo sice původně oznámeno, ale do aktuální verze hry se nedostalo. 1600 MSP se můžete zdát na XBLA hru moc, ale zdání klame a opravdu se koupě State of Decay vyplatí. Myslím, že vítěz hry roku pro XBLA je letos už téměř jistý.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»