
RECENZE: Grand Theft Auto V pro Xbox One
Tak nějak vlastně do teď nevíme, jak ke GTA V pro Xbox One, tedy novou generaci konzolí, přistupovat. Zda ji brát jako remasterovanou edici, čímž oficiálně není, nebo prostě jako opožděné vydání pro next-gen. Je to těžké. GTA V pro nové konzole je vlastně jen hezčí a lepší verze té pro generaci minulou, když tedy nepočítáme drobnou přidanou hodnotu.
Jste-li vlastníky předchozí verze pátého Grand Theft Auto, ke koupi toho nového vás asi nepřesvědčíme, ledaže byste měli v plánu, starou placku prodat a pořídit Blu-ray. I když investice se nakonec neobejde bez nějaké té stovečky navíc, protože novo-konzolová verze je v řádech stovek dražší.

Pokud se ptáte, proč vlastně Rockstar vydání pro ostatní platformy rok odkládal, tak vám otázku zcela nezodpovíme. Náš názor je takový, že nebyli peníze, a tak do banku vsadili všechno, co měli a doufali, že jim alespoň verze pro dvě staré konzole přinesou ovoce. Přineslo, hra si našla své místo hned v několika odkazech Guinessově knize rekordů a naše kamenné hvězdy skákaly šipky do peněz daleko hlouběji, než si mohl dovolit i kačer Skrblýk. Jenže Rockstar Games prohodili párkrát prašule kátrovací sítí, a protože nejde zrovna o typ studia, co si kaká do huby a nenechá hladové fanoušky dlouho čekat, peníze sebrali a zainvestovali do verzí i pro ostatní platformy. A jako první přišly na řadu konzole nové generace.
Řekli bychom, že si autoři zaslouží potlesk, nejen že odvedli skvělou práci a celé San Andreas obdrželo spoustu grafických/technických vylepšení a úprav, které si rázem shrneme, ale zároveň ukázali, že nejsou jen tak ledajaké studio a přišli i s drobným dodatkem, a to s režimem pohledu z první osoby. Není to až tak dávno, co se na internetu objevilo video z módu pro Xbox 360, který sám vytvořil jeden šikovný moder. Možná, že klidně šlo a nějakého tajemníka Rockstar Games, jež se snažil vyčmuchat, jak na takovou úpravu hráči reagují – ovací. Mód byl kladně přijat, a tak po nějaké době nečekaně sami autoři přišli s informací, že pro nové konzole a PC se dočkáme kýženého pohledu z první osoby. Všichni zajásali.
FPS mód je o zvyku a o názoru, například mně osobně se nové „gtáčko“ ovládá lépe z třetí osoby. Neberte to tak, že pohled z první osoby je špatný, koneckonců v nastavení naleznete hromadu možností, jak si adekvátně a individuálně nastavit například pohyb kamery ať už venku nebo ve vozidle, což můžete mimochodem i u třetího pohledu. Jen si sám o sobě přijdu z pohledu mých očí jako v krabici, takže jsem tento pohled využíval jen v případě jízdy autem, kdy jsem se jednoduše jedním tlačítkem ocitl najednou v samotném autě, vyšperkovaném autě s krásným potahem. Autoři si s interiérem dost vyhráli, tacháče fungují, stírače stírají, světla svítí, jen… spolujezdci nemluví. Respektive jen hýbají pusou, ale když mluví, žádná mimika se nekoná. Máte-li tedy problém se sluchem a vypnuté titulky, v žádném případě neodezřete ani jedno slovo.

To je asi jediná výtka k FPS kameře a to že v případě přiblížení přes zaměřovač musíte zmáčknout jiné tlačítko, než je v FPS střílečkách zvykem, je jen pouhý drobek. Za mimiku obličejů ve vozidlech se ale zlobit na autory nemůžeme, přece jen to původně v plánu nebylo a dodělat nějakých 350 interiérů žádná legrace určitě nebyla. Za to sranda je to ve finále, protože něco takového série Grand Theft Auto ještě nezažila, leč je to pro „sérku“ dosti atypické a někomu může dělat problém zvyknout si, tak jako nám, jde o funkci, která může přinést valné části fanoušků štěstí. Jak moc velké části poznáme až v příštím díle.
No a technické zpracování? Všechno běží v rozlišení 1080p, texturám se dostalo značné péče, jsou hezčí a ostřejší stejně tak jako postavy. Odlesky, efekty, stíny a celkově Rockstar North zapojil svůj smyl pro detail a vytvořil už tak skvělý svět ještě uvěřitelnějším. Navíc vaše oko dohlédne mnohem dál, možná asi tak jako ve skutečném světě, přesněji ne dál než za horizont, ono mezi námi vzduch není úplně tak průhledný a nakonec počasí, které je snad nejpřesvědčivější, co jsme kdy viděli. A téměř vždy stabilních 30 snímků za sekundu je nakonec snad už samozřejmostí.

Na samotný závěr už snad zmíníme jen GTA: Online, který bohužel nese problémy svého old-genového předchůdce. Byť byl limit maximálního počtu hráčů na jednom serveru navýšen na 30, s plným serverem jsme se ještě nesetkali, načítání probíhá vždy dlouho, a tak to dost nadšenců po chvilce vzdá a vrátí se do singleplayerové hry. My ale věříme, že to páni Britové z Rockstar North dají brzo konečně do pucu a vše pofrčí, tak jak má. Stejně tak i doufáme, že v updatu bude opraven multitasking. Nejenže v případě skoku do menu konzole se hra úplně zastaví, ale občas nás konzole ani neposlouchala a do dashboardu jsme se vůbec nedostali. Nejsmutnější však je, že se to občas stávalo i u snapu a dalších jiných aktivit. Jenže to už jen ale házíme hrách proti zdi. Páté GTA pro novou generaci se tomuto „útoku“ vyhýbá a ještě nás za to odměňuje. Nekupovali jste GTA V pro starou konzoli a čekali jste na verzi pro ty nové, čekání se vám stodesetiprocentně vyplatilo. Máte-li ale starou verzi a máte možnost vyměnit ji za tu starou, bez větší finanční investice, berte všemi dvaceti.
Verdikt
Kašlete na naše drobounké výtky, které vývojáři beztak brzo opraví. GTA V pro nové konzole je to samé GTA jako minulý rok, jenom hezčí, lepší a ještě s bonusem navíc, a proto jde o nejlepší kousek, co současně na next-gen můžete pořídit. Jestliže jsme minulý rok dali pátému Grand Theft Auto desítku, letos bychom měli dát bodů jedenáct, bohužel nám to redakční systém nedovoluje (maximum je deset), a tak se tato ryzí vylepšená dokonalost musí spokojit zase jen s desítkou. Bohužel. Vy ale teď od nás víte, že to na jedenáct bodů zaručeně je!
RECENZE: Call of Duty: Black Ops 7
Série Call of Duty je synonymem pro rychlou akci, filmové kampaně a multiplayer, který dokáže pohltit na desítky hodin. Každý nový díl přichází s obrovským očekáváním – zvlášť Black Ops, které se v minulosti pyšnily silnými příběhy a ikonickými postavami. Black Ops 7 měl být dalším velkým krokem, ale realita je jiná: zatímco multiplayer drží sérii nad vodou, kampaň se stala největším zklamáním v historii.
Recenze: Rennsport
Rennsport na Xbox Series X|S je ambiciózní simulátor, který zatím hledá svou ideální stopu.
RECENZE: Dave the Diver
Dva roky a kousek to trvalo, než se Dave přes Blue Hole dostal až na naše obrazovky. Někdy je s podivem, jak dlouho trvají všemožné vývojářské cesty, než se uzavřou na všech platformách. Jak víme, bývají za tím nějaké exkluzivní smlouvy, nedostatek výkonu nebo další různé okolnosti, jako v tomto případě. Každopádně jsme se konečně dočkali a kdo ještě neměl tu čest, může si nově i na Xboxu užít nejen podmořské dobrodružství...
Football Manager 2026 vstupuje na trávník, ale drny tu jsou
Po roční odmlce a zrušeném FM25 se vývojáři ze studia Sports Interactive vrací s dalším dílem své dlouholeté série.
RECENZE: Yooka-Replaylee
Návrat do dob kvalitních skákaček pro hráče každého věku. Původní hru s názvem Yooka-Laylee jste možná už v minulosti zaregistrovali. Tvůrci ze studia Playtonic tehdy v roce 2017 připravili velmi podařenou skákačku, na kterou se po letech rozhodli navázat v podobě Remasteru na novém enginu s pár novými funkcemi a názvem Yooka-Re-PlayLee. Koncept ale moc daleko od původního titulu není, v principu se jedná o ten jednodušší styl platformových adventur...
RECENZE: Little Nightmares III
Když opíšete úkol od spolužáka, ale pozměníte pár věcí v domnění, že to vyjde stejně dobře.
RECENZE: Farming Simulator 25 – Highlands Fishing DLC
Farming Simulator už dávno není jenom o nekonečné práci na poli. Už tak obsáhlé varianty podnikání významně obohatily další možnosti hraní navíc s novou mapou z prostředí Skotska.
Recenze: Dark Quest 4
Dark Quest 4 je tahová fantasy RPG hra, která se snaží přenést atmosféru klasických deskových her do digitální podoby.
































