Recenze: The Elder Scrolls V: Skyrim – Special Edition

Autor: Josef Brožek Publikováno: 7.11.2016, 10:20

Publikováno: 7.11.2016, 10:20

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

The Elder Scrolls je tu s námi už dlouho. Nejdříve Arena, pak Daggerfall mezi tím několik spin-offů, Morrowind, Oblivion, a pak Skyrim. Je to už spoustu let a kdy by to byl řekl, že od vydání Skyrimu uběhlo taky už pět let. Mezitím jsme se dočkali Online, který ale se Skyrimem byl nesrovnatelný, nejen svou koncepcí, ale především okrajovým příběhem a přibývající nudou. Dnes už víme, že nás čeká TES: Legends, od kterého zatím nevíme moc co čekat. Nicméně Skyrim se pořád hraje ze všech dílů nejvíce, ovšem po těch letech, co si budeme povídat je grafika poněkud zastaralá a na konzolích nové generace si stejně nezahrajeme, protože autoři zpětnou kompatibilitu nepovolili. Co s tím? No přece to celé zremasterujeme.

Jak jistě víte, jsme velcí odpůrci remasteru nových her, ovšem u Skyrimu jsme byli celkem rádi. Sice nás mrzí, že tvůrci, nebo alespoň lokální dodavatel, nedovalil legendární češtinu, ale tak tu jsme schopní ostrouhat. Skyrim je velká hra s velkým jménem a velkými kvalitami, a tak určitě nikoho nenaštve, že si koupí hru znova v lepší grafice se všemi DLC a možností přidat do hry mody na konzoli, tak jak Bethesda uvolila u Fallout 4. Jenže to je přesně kámen úrazu. Pro koho je vlastně Speciál Edition určená? Nezasvěceným hráčům asi úplně ne, Skyrim stejně skoro každý hrál a kdo ne, dodnes hraje Oblivion, protože přeci jen, pokud jste nikdy nebyli zasvěcení do světa The Elder Scrolls, tak jako první si zvolit Skyrim, není dobrá volba. Budete tápat a ani po šedesáti hodinách nebudete mít tušení, oč běží a co je to Tamriel. Komu je tedy určen? To si povíme v závěru.

Tamriel je prosíme pěkně kontinent světa, na kterém se série odehrává. Byl přetvořen do lepší grafiky, a to takové, že se může lehce stavět na tu originální na PC. V podstatě se toho zas tak moc nezměnilo a až na pár detailů a více textur, animací i detailů technická stránka hry vypadá skoro jako verze pro PC v roce 2011 s nejvyšším nastavením. Mezi konzolemi je ale rozdíl obrovský, hra vypadá jako úplně odlišný titul, a protože je všechno větší, krásnější, rychlejší (a to včetně načítání), tak máte ze hry mnohem ucelenější a nerušený, možná i autentičtější zážitek, než před pěti lety na X360.

Hra nabízí všechny DLC, jmenovitě:

Dawnguard – Příběh Dawnguardu se točí kolem klanu upírů a upířích pánů se jménem Volkihar vedených upířím pánem Lordem Harkonem a jejich lovců Dawnguard (Strážci úsvitu) vedených Isranem. Drakorozený má možnost si vybrat mezi lovci nebo upíry. Přidá-li se Drakorozený k upírům, stane se upířím pánem.

Hearthfire –  DLC přidává možnost postavit, zvětšovat a vybavovat si dům úplně podle Vašich představ až na 3 odlišných místech, adoptovat děti, najmout si osobní služebníky jako dopravce, služebníky co Vám poradí kde nakoupit materiály na stavbu domu nebo je rovnou můžete požádat, aby Vám je zašli koupit nebo osobního barda. Dětem lze poručit, aby si šli hrát ven, udělali domácí povinnosti, apod. Dostupné jsou také nové aktivity jako farmaření, rybaření, včelaření a pečení. Drakorozený také bude muset chránit dům před útoky skeeverů („kolčaváci“) a obrů.

Dragonborn – Rozšíření zavede hráče na ostrov Solstheim, kde se setká s úplně prvním Drakorozeným Miraakem .

image

Tím ale největším rozšířením, s jakým se ve Special Edition můžete na nových konzolích setkat je právě ona zmiňovaná podpora modů. Moc teda nerozumíme tomu, proč se pro stažení modů musíme ve hře přihlašovat k účtu vytvořeného na oficiálních stránkách Bethesdy, přičemž ani hra neumožňuje registraci přímo ze hry, ale tak budiž. Mody jsou skvělé a jejich instalace je velmi jednoduchá, ovšem Bethesda varuje, že jejich instalace je pouze na vlastní nebezpečí a pro případ nouze je v nastavení rychlá možnost všechny mody vypnout . Ačkoliv hra vyšla nově, už je plná modifikací, a to natolik, že právem nabízí vyhledávání podle klíčových slov. A ne, Nude mod tam není, taky jsme ho hledali.

No a to je všechno a taky je to přesně to, o čem jsme chtěli mluvit. Hra nic nového prakticky nenabízí, přičemž je vlastně mířena právě na ony hráče, kteří už hru hráli, mají ji dohranou skrz na skrz, a umí hru dohrát poslepu na první dobrou. K tomu výtky nemáme, hra je to skvělá, nabízí toho víc, než je v dnešní době zvykem, ovšem dávat takovou pálku dvakrát za tu samou hru je prostě ryzí lakomství, nenažranost a nehoráznost. Hra totiž zase tak remasterovaná není na to, aby si mohla dovolit chtít patnáct stovek za něco, co do dnes v rámci legendární edice koupíte ani ne za pět stovek. Dáváme devět, a to za snahu, a za módy. Za poměr cena obsah, bychom si ale představovali úplně něco jiného. Protože jedna kompletní edice už vyšla, stojí pět stovek a jestli tohle má být remaster na novou generaci, tak ten si představujeme teda ještě o něco lepší.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Prostě Skyrim se vším obsahem s nejmenším počtem chyb a s možnostmi módů. Ten by stál i za dva tisíce, ale remaster za patnáct set, který remasterem zase tak úplně není. Pokud by tvůrci přidali ke hře i remasterovaný Oblivion, tak si nestěžujeme. Osmičku nedáváme jen z lásky ke značce.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»