Redaktorské ohlédnutí za uplynulým rokem
Další rok máme za sebou. Z herního hlediska se po dlouhé době jednalo o opravdu nadprůměrný rok, který obohatila hromada nových, kvalitních titulů. Letos si z široké nabídky jistě vybral každý a stejně tak tomu bylo i v naší redakci. A protože je fajn udělat si nějakou rekapitulaci, zeptali jsme se redaktorů, jaká hra pro ně byla v uplynulém roce ta nej a naopak kde se vývojářům tak úplně nedařilo.
DandyCZE
Překvapení roku
Letošním překvapením pro mě bylo Wartales. Jako fanoušek strategických a také RPG her jsem na tuhle hru narazil spíše náhodou, ale od prvního spuštění jsem se nedokázal odtrhnout. Tahové souboje jsou skvěle zvládnuté, hra ani v pozdní fázi nijak neskomírá a dokonce se objevují nové mechaniky. Hra vás osloví zejména hratelností a úkoly v jednotlivých částech mapy.
Zklamání roku
Co se týče toho špatného, zase se vyrojila kopice nekvalitních simulátorů všeho druhu, které zkrátka sázejí na to, že na konzolích nemají vlastně žádnou kvalitní konkurenci. Díky tomu si hráči docela často řeknou, že vezmou, co je a to je škoda. S tímhle přístupem se hry jen tak nezlepší, ale zase na druhou stranu je jejich rozhodnutí docela pochopitelné.
Michael Chrobok
Překvapení roku
Letos mě pozitivně překvapilo Stray Gods. Muzikály nesnáším a vyhýbám se jim obloukem, nicméně herní muzikál mě dokázal přesvědčit, že i v tomto žánru je jisté kouzlo. Skvěle zpracované postavy, poutavý příběh a chytlavé skladby, to vše zahaleno do příjemného grafického hávu dokázalo obměkčit mé srdce. Herní muzikál je podle mě velmi těžký žánr na zpracování a trochu mě po dohrání Stray Gods mrzí, že více studií nemá tu odvahu se do tohoto žánru pustit.
Zklamání roku
Tím, co se naopak letos moc nepovedlo byl RoboCop: Rogue city. Oblíbená značka konce 80. let se konečně dočkala důstojného herního zpracování. Tím by mé hodnocení šlo zakončit, pokud by ovšem vývojáři až trestuhodně nerezignovali na vlastní nápady a invenci. Herní RoboCop je jen naleštěným fanservisem, který recykluje filmové kulisy a nesnaží se překvapivě bohatý svět ničím obohatit, nemluvě o lehce nezvládnuté herní stránce, která je nevyvážená. Tohle zkrátka mohlo dopadnout o mnoho lépe, kdyby na hře nepracovali jen fanoušci a obdivovatelé původních filmů.
P.A.C.O
Překvapení roku
Za nejvíc nedoceněnou hru uplynulého roku považují Dead Island 2. Ač se mi do původně moc nechtělo, protože už je ve hrách nějak „přezombíkováno“, nakonec jsem v ní odehrál snad nejvíc hodin ze všech letošních titulů (vyjma Hogwarts, samozřejmě). Líbila se mi velice svižná akce, hromada zbraní, prostředí, možnost oddělovat jednotlivé končetiny a v neposlední řadě také humor, který se do tohoto herního stylu skvěle hodil. Navíc se chystají další DLC, takže to určitě vypadá na herní návrat.
Zklamání roku
Co se za mě letos naopak vůbec nepovedlo, je Avatar: Frontiers of Pandora. Ubisoft si mohl napravit reputaci, protože vývoj svěřil tvůrcům skvělé série The Division, kterým dal velice silnou a oblíbenou značku Avatar. Nakonec to dopadlo tak, jak jsme se všichni báli – recyklát herních mechanik her od Ubisoftu bez nějaké větší invence. Příběh také nijak zvláš´t nepřekvapil tak jediné, na co se u téhle hry dá v dobrém vzpomínat, je zpracování Pandory, které se opravdu povedlo a je na něj radost pohledět. To je však docela dost málo.
HusekD
Překvapení roku
Letošní rok nám přinesl spoustu zajímavých titulů, jako je Forza Motorsport, Mortal Kombat 1, nebo Baldur’s Gate 3. Největším překvapením pro mě ale byla taktická akce Aliens: Dark Descent. Vývojářům z Tindalos Interactive se podařilo navodit tísnivou a děsivou atmosféru, což v tomto žánru není snadné. Hra se drží filmové vizuální stránky a navazuje na příběh první trilogie. Pokud patříte mezi fanoušky tohoto univerza, nebo jen máte rádi taktické akce, tak by Aliens: Dark Descent určitě neměl chybět ve vaší knihovně her.
Zklamání roku
Rok 2023 byl bohužel bohatý i na průměrné, nebo dokonce podprůměrné tituly. Jelikož už od malička patřím mezi fanoušky Tolkienova díla, tak není velkým překvapením, že je pro mě největším zklamáním hra The Lord of the Rings: Gollum. Vývojáři z Daedalic Entertainment si ukousli příliš velké sousto a dodali nám ošklivou, rozbitou a především nefunkční adventuru, která se právem zapsala mezi první příčky nejhorších her letošního roku. Po zveřejnění prvních záběrů jsem neměl velká očekávání, ale i tak se vývojářům podařilo překonat moje upadající očekávání. Je opravdu velká škoda, že se vývojáři nedrželi více při zemi a nevytvořili například 2,5D stylizovanou skákačku, kterou by dokázali dotáhnout k dokonalosti.
Tonyskate
Velice stručné, ale také velice jasné hodnocení letošního roku. Moje Top 3 hry byly – Hogwarts Legacy, Alan Wake 2 a Shadow Gambit. Nejhorší věcí, co se stala, bylo zavření studia Mimimi Games, jež nám přineslo tituly The Last Tinker: City of Colors, Shadow Tactics: Blades of the Shogun, Desperados III, Shadow Tactics: Blades of the Shogun – Aiko’s Choice a Shadow Gambit: The Cursed Crew.
RECENZE: Aliens: Dark Descent
Značka Alien je tu s námi od roku 1979. Za vznikem tohoto kultovního sci-fi díla stojí britský režisér Ridley Scott a jeho jedinečný design mu vytvořil švýcarský umělec Hans Rudolf Giger, který celý svět zasadil do svého biomechanického surrealismu. Filmová série se dočkala několika pokračování, ale dokázala se ve velkém prosadit i v knižním a herním odvětví. První hru si hráči mohli zahrát už v roce 1982 a jednalo se...
Nový druh Vetřelce v Aliens: Dark Descent
Vetřelec se po delší pauze v herním světě stále snaží řádně prorazit. Zatímco zoufale čekáme na nástupce Alien Isolation, musí nám stačit taktická záležitost Aliens: Dark Descent, která dorazí na konzole Xbox koncem června. Každopádně hra nevypadá vůbec špatně a slibuje autentické vyprávění i původní příběh ze světa Vetřelce. Ovládání pak má být řádně uzpůsobeno ovladači, abyste svým mariňákům mohli v bojích řádně rozkazovat, zvláště když jejich smrt bude permanentní. Především ale...
Vetřelci se vrátí příští rok v Aliens: Dark Descent
Víte, jak tvrdili trpaslíci v pohádce Tři veteráni, že to budou s námi lidmi zkoušet zas a znova? Tak podobnou politiku teď razí držitel práv na Vetřelce, který se spojil s vydavatelstvím Focus Entertainment, pod nímž letos vyšly Aliens: Fireteam Elite. A jelikož letošní akční kooperace nestačila, dostaneme příští rok xenomorfy s podtitulem Dark Descent. Nicméně jako strategii v reálném čase.