Velkospeciál: Tohle je FORZA!!!

Autor: Lukáš UrbanPublikováno: 6.1.2018, 12:01

Publikováno: 6.1.2018, 12:01

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

A teď si představte Leonidase, jak zkopává konkurenci do nekonečné černé díry. Ba ne, dneska tu nejsem abych se bavil o konkurenci, i když i na ní ve zmínkách dojde. Tentokrát to bude celé o Forze, a to od prvního dílu až po poslední, sedmý. Podíváme se spolu na výhry a prohry závodní série, která neodmyslitelně patří ke konzoli Xbox od jejího prvního modelu. Připomene si také, proč Forzu milujeme a co jí odlišuje od ostatních závodních her. Dalo by se říct, že Forza není hra, nýbrž styl, ale tím bych byl až příliš fanboyovský, neobjektivní, a hlavně bych strašně předbíhal, protože Forza Motorsport ještě neexistuje. Mimochodem udělejte si pohodlí, tohle bude sakramentsky dlouhá jízda.

Píše se rok 2002 a první generace konzole Xbox je už dostupná na všech kontinentech. S ohledem na herní konzole jako takové, zapadá produkt Microsoftu do šesté generace herních zařízení a kupříkladu Sony v té době už vesele prodává PlayStation 2. Jde přitom o úhlavní konkurenci redmondské konzole, která musí naskočit na šinkansen a co nejrychleji poslat do světa silné značky. A protože v oblasti závodních her byl konzolový standard nastolen studiem Polyphony Digital a jejich Gran Turismem, rodila se pozvolna značka Forza Motorsport. Na starost jí dostalo nové studio Turn 10, do jehož čela byl posazen Dan Greenawalt. Předchozí zkušenosti z her Midtown Madness a Project Gotham Racing z něho udělali ideálního kandidáta na tuto pozici, kterou zastane dlouhá léta.

Veřejnosti se hra ukazuje poprvé v roce 2004 na herním veletrhu E3 s tím, že vyjít má tentýž rok v prosinci. Bohužel vývoj se protahuje a vydání musí být odloženo, třikrát. Důvodů je vícero, ale s čím dvacetičlenný tým bojuje nejvíce, je až přílišné zaměření na simulaci. Tvůrci mají výtečný simulátor, ale je nudný a postrádá jiskru. Zaměřují se tedy na ovládání s větší přístupností a najímají herního designéra Pokémonů. Na první pohled nelogický tah vede k tomu, že se Forza stává mnohem zábavnější a v květnu 2005 vychází jako exkluzivní simulátor pro Xbox.

Se šestnácti tratěmi, více než 230 modely aut a otevřenou hratelností, se stává Forza naprostým hitem. Učarovává nejenom hráče, ale také herní redaktory, kteří jí sázejí devítky jak Béda Trávníček okrasné keříky. Přestože v ten samý rok, ještě před Forzou, vyšel 4. díl konkurenční série Gran Turismo pyšnící se samolibým označením „The Real Driving Simulator“, někteří recenzenti neváhají Forzu označit za mnohem lepší, s věrnějším jízdním modelem. Magazín Popular Science dokonce jízdní model testuje se závodníkem Gunnarem Jeannettem a hráči zapálenými pro motorsport. On se chápe zajetí nejrychlejšího kola na skutečné trati a hráči se toho samého pokouší ve hře. Výsledkem byly minimální rozdíly v časech a obdobné pocity z řízení.

Již teď přitom Forza disponuje vylepšováním dílů, tuningem a možností tvořit vlastní potisky. Třebaže v mnohem skromnější podobě, než tomu bude v budoucnu. S multiplayerem přes službu Xbox Live, soundtrackem od hudebníka Junkie XL a rozlišením 480p, se hra prodává jak ranní pečivo, což jí přináší několik cen. A také jí předurčuje k náročné budoucnosti, neboť na trh se chystá konzole Xbox 360. Tým kolem Dana Greenawalta tedy začíná okamžitě pracovat na pokračování, protože vývoj debutu trval zhruba 3 roky.

Nechám být příběhy o tom, jak se celá řada z nás stává nedobrovolnými Pány červených prstenů smrti a jak se nakonec „třistašedesátka“ stane legendou a pojďme k roku 2007. Zatímco konkurence potřebuje s přibývajícími léty čím dál tím více času na další díl, Turn 10 jede, jako by nebylo dalšího měsíce. Dva roky stačily, aby se Forza ukázala v novém kabátě, s větším obsahem, novými funkcemi a speciálním příslušenstvím. Rozlišení stoupá na 720p a počet snímků atakuje frekvenci 60 fps. Jen při multiplayeru je frekvence snížena na hodnotu 30. Kvůli lepšímu chodu a případným problémům s právy na značky, jsou ve hře více hráčů zablokovány vlastní potisky. Druhý díl pak všem budoucím Forzám na konzoli Xbox 360 předurčuje 1000 vrstev v editoru na strany a střechu.

Už tady je vidět, že Forza chce být tou krásnou, obsahově bohatou a komunitě přístupnou hrou. Taky se vůbec poprvé objevují placené dodatky. I s nimi Forza Motorsport 2 nabízí necelých 350 aut na 47 variacích tratí. V rámci většího přizpůsobení je ovládání a destrukci možné nastavit na úrovně „Simulation“, „Limited“ a „Cosmetic“. Rozhodně to ale neznamená odklon od reálného ježdění. Kdo se chce opravdu cítit jako skutečný závodník, může pořídit Wireless Racing Wheel, který je vyráběný a laděný za přispění skutečných jezdců motorsportu. A recenze? Hodnocení celé řady z nich se mohlo klidně zkopírovat od prvního dílu, protože hra opět vládne, třebaže jízdní projevy aut se od minule změnily.

Úspěchy exkluzivních závodních simulátorů popichují i ostatní velká studia, aby to zkusila na poli multiplatforem. Zajeté série pak vysílají do boje o hráčskou přízeň duchovní nástupce kdysi úspěšných sérií. Za všechny bych jmenoval především Race Driver: Grid přicházející o rok později. Simulátor od Codemasters v názvu vzpomíná jedinečnou značku TOCA Race Driver, která kulminovala třetím dílem mezi první a druhou Forzou. Ta byla odlišná od ostatních, protože hráče trestala za nesportovní ježdění a v kampani nabídla turnaje odvozené od licencovaných závodů, mezi nimiž nechyběly cestovní vozy, tovární auta, formule, rallye nebo trucky. Race Driver: Grid jde ale trochu jiným směrem. Kariéru s vlastním týmem posazuje na tři světadíly a hráče překvapuje plnohodnotným pohledem z interiéru a výborným destrukčním modelem.

A jak na to reaguje Forza v roce 2009? Asi největším progresem v celé sérii. Třetí Motorsport je slavnostně ukázán na E3 2009, kdy jí ohlašuje Dan Greenawalt, zatímco se za ním světu představuje nový model od Audi, R8. Tentýž rok v říjnu jde dvoudisková Forza do prodeje a hráči s novináři jdou opět do kolen. V Ultimate edici hra nabízí více jak 500 aut (řeč je stále o roku 2009), která jsou vymodelována tak detailně, jak to jen aktuální technologie dovolují. Modely mají 10x více polygonů, což se odrazuje na skvělých snímcích ve foto režimu. Přes 100 variací tratí se kladně promítá do kariéry čítající více jak 200 událostí. Po vzoru rok starého Gridu má také Forza pohled z kabiny a funkci Rewind, umožňující vrátit pokažený úsek.

Souběžně s tím mají příležitostní hráči mocnější asistenty řízení, kteří pomáhají při zatáčení a brždění. Na druhé straně obtížnosti je přepracovaná umělá inteligence. Se stoupající obtížností se stává „skutečnější“ a je-li hráč dostatečně neoblomný, může soupeře vyprovokovat k chybě. Na oplátku je závodník tlačen do kouta agresivnějšími manévry. Dílenské a vizuální úpravy jsou konečně dostupné na všech modelech aut a Xbox Live funkce rozšiřují aukce, výlohy a editor záznamů. Nicméně k jejich využívání je zapotřebí Zlaté členství. Multiplayerové závody dovolují hráčům specifikovat vlastní pravidla, ale jen v soukromé lobby.

Většina recenzí pak třetí díl označuje za revoluční a ti odvážnější ho dokonce pasují za krále závodních simulátorů, Gran Turismu navzdory. To jsou vznešená tvrzení, protože rok na to jde do prodeje Gran Turismo 5, na němž studio Polyphony Digital pracovalo 5 let. Na papíře jsou specifikace hry naprosto zničující. 73 tratí zahrnuje jak rally podniky, sníh tak malý zlomek okruhů, u nichž je volitelné počasí. Garáž pak čítá přes 1 000 položek, což se zdá být nepřekonatelné. Tady je ovšem malý fígl zvaný Prémiová auta. Pouze ta mají detailně vymodelovaný kokpit a jejich počet je chabých 246 kusů. Zbytek vozů pak častokrát pamatuje i díly z předchozí generace nebo má násobná zastoupení lišící se pouze potisky. Ačkoli hra má licence z řad WRC, NASCAR a Super GT, ve světových recenzích zůstává těsně za třetí Forzou.

V tu dobu je ovšem v oběhu už i další simulátor, a to ze stáje, odkud by to nikdo nečekal. V Electronic Arts dostali pohnutí mysli a po ProStreetu a Undercoveru dali zelenou projektu Shift od Slightly Mad Studios. Teď ještě nikdo nemá ponětí, jak anglický celek v budoucnu promíchá karty, ovšem série Need For Speed náhle dostává zcela novou tvář. Jízdní model se zaměřením na skutečný prožitek z jízdy, pohled z interiéru, skutečné závodní okruhy, a to vše v Need For Speed. V sérii, která je brána jako etalon arkádového stylu. Autoři přitom ani na hře nedělali příliš dlouho a na celý vývoj jim stačily pouhé dva roky. Otočení kormidla sérii neskutečně pomáhá a po nevýrazném a nepříliš úspěšném dílu Undercover, se NFS opět pyšní nadprůměrným přijetím. Ve srovnání s Forzou a Gran Turismem sice lehce kulhá, ale jen na jednu nohu kvůli přetrvávajícímu rukopisu arkádovosti v některých aspektech.

Posouvám se do roku 2011, kdy se opět blíží čas dalšího dílu Forzy. V pořadí čtvrtý byl oznámen rok předtím na E3, kde bylo Ferrari 458 Italia představeno jako cover car. Microsoft taktéž hrdě oznámil podporu pohybového senzoru Kinect. Nicméně v zákulisí už dobře vědí, že jde o poslední díl pro konzoli Xbox 360, protože vývoj jejího nástupce je v plném proudu. Přesto v půli října přichází na trh Forza Motorsport 4, která rozhodně není jen přepudrovanou trojkou. Sliby se staly skutečností a Kinect lze použít nejenom na nahlížení do zatáček, kdy senzor sleduje hlavu, ale také na samotné ježdění. Pedály sice v takovém případě přebírá automatika, ale jako prezentace možností pohybového senzoru je to výtečné.

Další novinkou je zapojení populární trojice pořadu Top Gear do hry. James May, Richard Hammond a Jeremy Clarkson se stávají průvodci kariérou a svými vtípky a postřehy přinášejí zajímavosti ze světa aut. Ještě více prostoru pak mají v režimu Autovista, kterým Turn 10 korunuje pozici krále detailů. Zatím jen u necelé třicítky aut, umožňuje nahlédnout pod kapotu, usednout volně do kokpitu a obdivovat neskutečně zpracované modely aut. Grafická stránka celé hry je posunuta opět o krok dál, což se projevuje zejména na lepších texturách a přepracovaném nasvícení. Standardem nadále zůstává frekvence 60 snímků za sekundu při rozlišení 720p, které je v případě potřeby upscalované na 1080p.

Počet aut opět přesahuje 500 kusů a nabízí i speciály série American Le Mans, s níž má Forza dvouleté partnerství. Díky dobrým vztahům s EA a nemalé sumě, je později dostupné placené rozšíření Porsche Expansion Pack obsahující 30 aut německé sportovní automobilky. Electronic Arts totiž mají uzavřenou s Porsche exkluzivní smlouvu a výjimky prakticky nedělají. V oblasti kariéry se drží zajetý status quo a série tematických závodů protínají drifty či autocross. I tentokrát platí, že na kvalifikace, depa a další prvky profesionálního motorsportu se nehraje. V tomto roce svádí Forza souboj zejména s pokračováním podsérie Shift populární značky NFS. Slightly Mad Studios na debut navazují velice dobře a jestli se mají opravdu čím pochlubit, jsou to tratě těžící ze čtyřiceti světových lokací. Titul však oproti jedničce nepřináší příliš nového.

Čekáte opět dvouletý posun v čase? Chyba. Dokonce se vrátíme o rok zpět a představíme si studio Playground Games. V roce 2010 vznikl celek, který by se dal označit za „Dream Team“ závodních videoher. V britském Leamingtonu se sdružili bývalý zaměstnanci Codemasters, Bizarre Creations, Criterion Games, Ubisoft Reflection, Slightly Mad Studios, Black Rock Studios, Juice Games nebo Sony Liverpool. Že nemáte o tvůrčích celcích ponětí? Pak zavzpomínejte na hry Project Gotham Racing, Blur, Burnout, Destruction Derby, Colin McRae Rally, Driver, Pure, Split Second, Juice nebo Wipeout. A právě lidi s těmito hrami v životopise dostali na starost arkádové zpracování Forzy.

Stačily dva roky, aby šla Forza Horizon do prodejů, coby exkluzivní titul vyplňující čekání na nový Motorsport. Hra spojuje dohromady tři stovky modelů z poslední Forzy s otevřenými silnicemi amerického Colorada, kde se koná festival Horizon. Playground Games využívají nejen modely ze sesterské série, ale také jízdní model. Ten značně předělávají, aby vyhovoval i arkádově založeným hráčům. Fyzika vozů reaguje na 65 různých povrchů, což na vlastní ruce testujeme v několika typech závodů, kterým kraluje rally. Hra navíc nabízí jak denní, tak noční cyklus.

Ačkoli Dan Greenawalt přiznává, že propůjčit značku Forza do rukou arkády je velký risk, vyplácí se na všech frontách. Fanoušci si novou odbočku zamilovávají a kritici ji chválí. Xbox divize tak nově nestřídá jen akční žánr, kde se míjejí Gears of War s Halo, ale kyvadlový vývoj zavádí i u značky Forza. Závodní značka navíc dostává zrychlený vývoj, protože zatímco v Turn 10 v budoucnu zůstanou primárně zaměřeni na engine, fyziku, modely aut a ozvučení, Playground Games se stanou experty na prostředí a počasí. Svůj zápal ukázali už teď, když kvůli hře navštívili tři desítky světových míst. Ve vítězném Coloradu pak pořídili přes 50 000 fotek, z nichž později tvořili herní mapu. Zajímavostí je, že NFS: Most Wanted, která vychází o měsíc později, nedokáže Forzu Horizon zastínit. Na konzoli Xbox 360 není schopná dorovnat ani její prodeje. Chybí jí zhruba půl milionu kopií.

Uběhlo několik málo měsíců a v kalendáři se usadil 21. květen roku 2013. Zbývají poslední hodiny do speciální show, kterou Microsoft uspořádal, aby plně ukázal budoucnost, konzoli Xbox One. Všichni věříme v to nejlepší. Xbox 360 patří mezi nejprodávanější konzoli aktuální generace a Forza pravidelně rmoutí konkurenci. Stačí tedy jen držet nabraný směr a pořádně naložit do kotle. Jenže akce je naprostým fiaskem. Na tomto místě by se hodilo mnohem vulgárnější slovo, ale neprošlo by korekcí. Microsoft novou generaci představuje skrze čistě americké služby jako stroj „budoucnosti“. Takové budoucnosti, v níž si bez internetu nezahrajete, ve které slabou konzoli dopuje cloud, a to vše bez možnosti hraní her z druhé ruky. Nikoho nezajímá možnost sdílení her s rodinou nebo jiná, velice drobná pozitiva. Tohle je knockout pro fanoušky Xboxu a jaderná zbraň do výzbroje konkurence.

Během akce se tak naprosto ztrácí představená Forza Motorsport 5. Přestože vypadá úchvatně, hráči mají jiné starosti než obdivování nového modelu McLarenu, režim Forzavista ukazující auta do posledního šroubku nebo Prahu, co by jednu z hlavních novinek v oblasti tratí. Xbox divize se otřásá v základech a všichni směřují své zraky k brzkému veletrhu E3, na němž se Microsoft snaží napravit škody. Je však pozdě. V prezentaci herního zařízení vzniká ještě větší chaos (čti bordel), z něhož těží konkurence vrchovatou měrou. Tak velkou, že budoucí majitelé PS4 nemají z čista jasna problém s placeným multiplayerem. I když celé selhání padá na ramena Dona Mattricka, kterého po pár týdnech střídá ve vedení Xbox divize Phil Spencer, doplácí na to opět Forza.

Jako by najednou každý musel přijít s něčím, co ještě více podrazí renomé Xboxu. Média se tak vrtají v malém výkonu konzole (oproti konkurenci), v přehnané ceně kvůli Kinectu druhé generace a v grafickém downgradu pátého Motorsportu. Ke konci listopadu hra konečně vychází. Svým způsobem odráží celý začátek nové generace, protože je plná rozporů. Vizuální kvalita prezentovaná na E3 je v tahu, stejně tak enormní nabídka aut a tratí. V základní hře je pouhých 200 aut a 17 tratí, což nezachraňují dodatečné balíčky a už vůbec ne pokračování partnerství s populárním Top Gearem. Nadšeni mohou být hráči, kteří si z Forzy dělají plátno vlastní kreativity, protože počet vrstev v editoru se v průměru ztrojnásobil. Bohužel možnost sdílení odemčeného designu padla. Premiéru ve hře pak mají historické formule, mezi nimiž nechybí McLaren M23 Jamese Hunta nebo Ferrari 312T2 Nikiho Laudy.

Launch titul nové generace se chlubí novinkou nazvanou Drivatar. Jde o systém umělé inteligence, který mapuje jízdu hráčů, aby ji následně reflektoval do jejich herních obrazů. Jestli něco kritika opravdu chválí, je to právě pokrok v umělé inteligenci, která se chová mnohem lépe. Je také s podivem, že odborné recenze jsou ke hře relativně smířlivé. I když v budoucnu půjde o jeden z nejslabších dílů série, odnáší si nadprůměrná hodnocení. Bohužel pro hru, vývojářský tým a Dana Greenawalta samotného, fanoušci značky tak přívětivý nejsou. Během příštího veletrhu E3 Dan oznámí, že Forzu Motorsport 5 hrála polovina všech majitelů konzole Xbox One. Jelikož do konce roku 2017 titul prodá fyzické nosiče o objemu necelých dvou miliónů a čtyři sta tisíc kusů, tak si obrázek o úspěších hry a konzole uděláte sami.

Problémy ovšem nemá jen Microsoft. Majitelé konzole PlayStation 4 možná mají výkonnější hardware, zajímavý line-up her, závodní tituly v něm však nejsou. Vše má napravit arkáda Driveclub od týmu Evolution Studios, jsou tu ale. Vývoj se táhne, tudíž dochází k četným odkladům. Bezplatná verze, která byla oznámena v samém počátku vývoje, se díky tomu odsouvá na neurčito, protože není prioritou. Nemluvě o tom, že Sony potřebuje zaplatit zdlouhavý vývoj. Hra vychází v říjnu 2014 a PS4 má konečně exkluzivní závodní titul. Na dlouho dobu jediný, což však nás, xboxáře netrápí. Ve stejnou dobu vychází sequel Forzy Horizon a všechny útrapy s pátým Motorsportem jsou okamžitě zapomenuty a odpuštěny.

Playground Games postavily druhý díl na základech posledního enginu od Turn 10. I když vývojářský nástroj umožňuje tvořit hry v rozlišení 1080i při 60 snímcích za sekundu, autoři počet snímků zamykají na polovinu. Pro italsko-francouzskou herní mapu je to mnohem lepší, protože otevřený svět je několikanásobně větší než Colorado. Mnozí se diví, proč hra opustila Ameriku, ale ředitel Playground Games má jasnou odpověď: „Jižní Evropa má fantastické silnice, rozmanité prostředí a dechberoucí místa k prozkoumání.“ Stejně, jako v případě prvního dílu, i tentokrát autoři navštívili na tři desítky míst, mezi nimiž nechyběla Kalifornie nebo Austrálie. A výsledek? Forza Horizon 2 boduje ve všech směrech.

Vykynuté, dobře zadělané těsto. Tak by se dalo označit pokračování, které nabízí více jak dvě stovky aut a celou řadu novinek. Velice vydařená grafika se už nechlubí jen střídáním dne s nocí, ale také deštěm. Ten přichází v nahodilých intervalech, a to zcela plynule. Nový povětrnostní efekt se projevuje jak na vozech, tak na jejich ovladatelnosti. Je také znát další zásah do jízdního enginu, který kleště mezi hranicemi nastavení rozevírá ještě více do široka. Novinky v oblasti počasí se týká i pozdější rozšíření Storm Island. Jak vyplývá z názvu, na dodatku vládne téměř apokalyptické počasí a trasy, na které byste vaši Octávku rozhodně nevzali.

Ačkoli jde o nejlepší expanzi druhého dílu, není jediná. Hra dostává ještě samostatný speciál Forza Horizon 2 Presents Fast and Furious a Porsche Expansion pack. První jmenovaný je dočasně zdarma a do jižní Evropy přivádí auta ze sedmého dílu série Rychle a zběsile. S nimi také tematické závody a nitrák, jenž má v sérii premiéru a derniéru současně. Zaplať bůh. Balíček s kolekcí značky Porsche není překvapením, ale zajetým standardem s požehnáním vydavatelství Electronic Arts. To stále ještě drží exkluzivní licenci na německou automobilku, a ne každému ji „půjčí“. Nebo spíše ne každý je ochotný platit balík za to, aby měl ve hře pár aut navíc.

Co se herní náplně týká, vše se opět točí kolem festivalu Horizon, ale všudypřítomné závody doplňují ještě výzvy Bucket List odvozené od režimu 1000 Club. Speciální závody je možné absolvovat i v kooperaci, čímž Horizon dává stále větší důraz na multiplayer. Nejde však o obtěžující model, který vás nutí být online, ale spíše o doplňkový režim využívající herní mapu. Zatím. Pamatujete zmínku o tom, že studia Playground Games a Turn 10 mají zaměření na rozdílné aspekty vývoje, které následně sdílejí? Pak vás nepřekvapí, že Forza Horizon 2 disponuje Drivatary, režimem Forzavista a vylepšeným editorem potisků stejně, jako pátý Motorsport. Designy a polepy lze navíc z Motorsportu importovat. Nesmím zapomínat na verzi pro Xbox 360. Její port má na starost Sumo Digital a jde do jisté míry o naprosto jinou hru, protože běží na starém enginu, mám menší mapu a více bariér v ní.

A jak hra dopadla v porovnání se zmíněným Driveclubem? U kritiků si lépe vedla Forza Horizon 2, a to v průměru o 10 % (o jeden bod z deseti). Někteří se nebáli dokonce označit hru za pokrokovou, zatímco ti mírnější jejím prostřednictvím redefinovali závodní žánr. Prodeje však vyzní spíše remízou. Do konce roku 2017 prodá Driveclub 2,5 milionu kopií (PS4 + PS VR), zatímco druhý Horizon 2,3 milionu (Xbox One + Xbox 360 v přibližném poměru 2:1). Pro Sony je to spíše porážka, protože na dlouho dobu půjde o jediné exkluzivní arkádové závody, a to na dvojnásobku prodaných kusů konzolí ve srovnání s Xboxem One. V roce 2016 se hra stane autorům osudnou a Sony Evolution Studios zavře. Docela škoda.

Díky pravidelným cyklům není od Forzy klid takřka nikdy. A tak sotva se pozapomnělo na unáhlený pátý díl během nabírání kilometrů ve slunné Evropě, oznamuje se díl šestý. Tentokrát mimo herní akci a relativně brzy, konkrétně už v lednu roku 2015 na North American International Auto Show. Proč zrovna na autosalonu? Protože Turn 10 podepisuje dlouholetou spolupráci s automobilkou Ford, která vývojáře nechává nahlédnout do dokumentace připravovaného Fordu GT. Vůz v předprodukční fázi se zároveň stává hvězdou obalu hry a Ford dává k dispozici i nejnovější modely F-150 Raptor a Mustang GT350, jenž mají ve hře taktéž premiéru. Náležité pozornosti se dostává Forze Motorsport 6 až na konferenci E3, kde je oznámeno zářijové datum vydání.

Studio má co napravovat a je si toho dobře vědomo. Počet aut poskočil k hodnotě 450 kusů při sedmadvaceti tratích. Všechny modely se pyšní detailním zpracováním, režimem Forzavista a grafikou v mnohem lepší kvalitě než v předchozím díle. Tratě dostaly nové textury a okolí už nevypadá jako vystřihané z papírového kartonu. Po Horizonu titul přebírá déšť a převádí jeho účinky do závodního simulátoru. Kapky deště se formují do louží a v plné síle manipulují s autem. „Vymést“ zalitý okraj tratě znamená, ukočírovat závodní bestii, která chce mermomocí mimo asfalt. Ačkoli jde o vítanou novinku, její efekt je až příliš markantní a hráči se jí spíše vyhýbají. To noční závody si oblíbence nacházejí velice rychle, třebaže nejsou dynamické.

Forza Motorsport má, na stále ještě nové generaci konzolí, konečně plnohodnotného nástupce hodného tohoto jména. Není však jediná, kdo chce upoutat pozornost milovníků okruhových závodů. Pár měsíců předem vychází Project CARS od autorů NFS Shift. Přestože má hra v oblasti jízdního modelu znatelně navrch, ve všem ostatním za Forzou zaostává. Počet aut budiž mu odpuštěn. Stejně tak horší vizuál konzolové verze a méně detailní vozy. Přejít se ale nedá ovládání nevyhovující hernímu ovladači. Hru tak obestírá legenda nehratelného titulu, k němuž musí být nutně pořízen volant. To u multifunkční Forzy nehrozí. Její všeobecné zaměření je otevřené širokému spektru hráčů a během prvních čtyř měsíců si ji kupuje více než milion z nich.

Forza Motorsport 6 se aktivně zapojuje i do eSportu, tedy do profesionálního hraní her. K tomuto účelu vznikají šampionáty o hodnotné ceny a my si díky tomu užíváme pokročilé funkce multiplayeru, jako podrobný startovní rošt či Spectator režim. Nejen kampaň, sestavená z automobilových tříd a kategorií, dostává, vedle standardní balíčků aut, rozšíření s vozy značky Porsche a NASCAR. Americké závodní speciály se do Motorsportu skvěle hodí, protože přidávají další trať a plnohodnotnou kampaň. Tou se ostatně chlubí i expanze Porsche s dvaceti čtyřkolovými legendami.

Rok po konzolové premiéře vychází na systém Windows 10 ořezaná verze Apex. Ta je free to play s možností placeného prémiového obsahu. Jde o jakéhosi předskokana Forzy Horizon 3, která vyjde o tři týdny později, a to poprvé i na PC s Windowsem 10. PC hráči mohou poděkovat službě Xbox Play Anywhere, jejíž zásluhou stačí koupit digitální kopii pro Xbox a tu PC dostanou „zdarma“. Microsoft slibuje, že hry z kategorie Xbox Play Anywhere neopustí Microsoft Store. Chce tak ještě více rozšířit přechod na nový operační systém Windows 10 a zároveň podpořit hraní na stolních počítačích. Forza Horizon 3 se tak oficiálně stává prvním, plnohodnotným dílem Forzy, který se dostává i na PC. Otázkou je, zda dokáží v Playground Games ještě zvednout laťku, jenž si sami nastavili.

Zvednout? Anglické studio nejen, že ji zvedá, ale pasuje se na nevoleného krále arkádových her. Jižní Evropa sice vyhrála při soutěži o lokaci pro druhý díl, Austrálie se však umístila v těsném závěsu. Kontinent jižní polokoule se tak stává novým hostitelem turnaje Horizon, kam už hráči nejedou jako účastníci, nýbrž jako organizátoři. A každý milovník otevřeného závodění okamžitě padá úžasem. Aby také ne, na prvních minutách hry studio dělalo rok a půl s jediným cílem, vyvolat pocit čisté euforie. A daří se. Kombinace ekosystémů je naprosto úžasná a mapu limituje jediná hraníce, a tou je její konec. Počasí dostává zcela nový rozměr s přepracovaným enginem, vytvořeným na základě skutečného chování mraků. Scenérie vykreslované nad virtuální Austrálií jsou tak téměř fotorealistické. Zejména běží-li hra na nedávné novince Xbox One S, která podporuje HDR.

Tím výčet novinek ale nekončí. Vůbec poprvé se ve Forze objevují bodykity, kterých studio využívá ke speciálním modelům pojmenovaným Horizon Edition. Jsou za odměnu buď při losování nebo ve Forzathonu. I to je naprostá novinka, v níž závodníci plní předem dané výzvy s vidinou získání nových aut, herních kreditů nebo zkušenostních bodů. To ale stále není všechno. Výzvy Bucket List dostávají rozšíření Blueprints, jehož prostřednictvím hráči vytvářejí vlastní závody. Počet dostupných aut už nesídlí na dvou stovkách, ale posouvá se nad hranici 350 modelů. V závodech v otevřeném světě jde o absolutní špičku, na kterou konkurence jen smutně kouká. Když se k tomu všemu přidá skvostná hratelnost, možnost hrát online takřka celou hru, režim dronu, kluby nebo utváření konvojů, stává se z Forzy Horizon 3 jedna z nejlepších závodních her posledních let.

To potvrzují nejenom výborné recenze, ale také prodeje. První týden má Horizon 3 na kontě téměř půl milionu prodaných kopií. A to jde pouze o fyzické nosiče, k nimž je třeba přidat ještě pořádný kus digitálních kusů. Do konce roku 2017 hra prodá více jak 3 miliony kopií. K tomu přispívají i pozdější rozšíření. Nejprve vyhází Blizzard Mountain přinášející do Forzy sníh. Po vzoru základní mapy, i bílý dodatek okouzluje dynamickým počasím, během kterého sněží až chumelí. Samozřejmostí jsou nové závody a balík dalších aut přinášející zimní pneumatiky. Později původní mapa doslova praská pod autodráhami Hot Wheels. Akrobatické jízdy patřící dříve spíše do Trackmanie teď ožívají s licencovanými vozy a nejbláznivějšími tratěmi, které bylo možné nad Austrálií postavit.

PC verze hry má zprvu značné problémy s optimalizací a chod se často nedaří ani na sestavách, které přesahují doporučené požadavky. Trvá nějaký ten pátek, než dorovnává chodem konzolovou verzi, ale nakonec se daří. Na dostatečně silném PC lze hru rozjet i při 60 snímcích za sekundu, což je při rozlišení 1080i (případně 4K) a maximálních detailech naprostý herní orgazmus. Microsoft navíc bourá hranici multiplayeru, když dovoluje závodit společně PC a konzolovým hráčům. Takzvaný cross-play se Xbox divize pokusí prosadit i mimo exkluzivní závody, ale ne vždy se jí bude dařit. Ať už kvůli nevhodnosti žánru nebo nelibosti ze strany konkurence.

Čas nezadržitelně uhání kupředu, až doběhl k veletrhu E3 roku 2017. Selská logika velí, že premiéru bude mít Forza Motorsport 7, ale jí nepatří největší pozornost. Hráče mnohem více zajímá konzole Xbox One X, která vzešla z konceptu Project Scorpio. Nejvýkonnější konzole na trhu slibuje hraní ve 4K, a to při grafických detailech, jenž nemá žádná jiná konzole. Právě tento aspekt má v plné kráse předvést Forza Motorsport 7 s modelem značky Porsche na obalu. Za něj už Turn 10 nemusí platit „výpalné“ Electronic Arts, protože jejich exkluzivní práva vzala za své. Porsche tedy okamžitě navazuje spolupráci s autory Forzy, díky které už německé sportovní vozy mají místo v základní hře.

Ta tentokrát přichází s více než pěti stovkami aut. Značky Lamborghini, Ferrari a Porsche nikdy neměly v žádné jiné hře tak početné zastoupení, jako ve Forze Motorsport 7. To platí i pro automobilku Ford. Její partnerství s Forzou pokračuje a americký výrobce si dělá ze závodní hry výkladní skříň toho nejlepšího, co za poslední desítky let sjelo z výrobních linek. Sedmý díl je v podobné pozici jako před lety pětka: musí ukázat nový hardware v tom nejlepším světle, zároveň však nesmí zklamat fanoušky série. I když poučeni z historie, opět jsou nuceni v Turn 10 dělat kompromisy. Tentokrát však volí mnohem opatrnější cestu a vydávají hru s neúplnými režimy. Zhruba půl roku po vydání budou postupně spuštěny aukce, ligy, Forzathon, eSport a další multiplayerové režimy včetně jejich součástí. Zbytek je plně hratelný a připravený strhnout pozornost na sebe. Chybí mu pouze tovární modely značky Toyota. Ty nahrazuje Volkswagen, který se vrací po pauze v posledním Horizonu.

Kariéra má pro jednou ucelenější podobu, a však nevytratila se z ní jistá variabilita průchodu. Mezi hlavní novinky, opomene-li se grafika těžící z výkonu Xboxu One X, patří dynamické počasí. Bohužel opět došlo na ústupky, když je volitelné jen u vybraných tratí. Aby těch omezení nebylo málo, není možné zkombinovat dynamické počasí a denní/noční cyklus. Navzdory tomu vypadá proměnlivé počasí neskutečně, neboť využívá enginu z Forzy Horizon 3. Nastavit se dají celkem tři proměny počasí, a to od slunečného dne, po mlhavé jitro až k neřízené průtrži mračen. Zde je vidět značná úprava jízdního modelu, který už na mokru není tak přehnaný. Při simulaci je však mnohem „reálnější“ než tomu bylo u předešlých dílů.

Hra si z Horizonu bere i možnost volby závodníka, který dostává v sedmém Motorsportu nepřeberné množství závodních kombinéz. Dále bodykity a Forza Edition vozy s vylepšenými vlastnostmi. Je však mnoho věcí, které hráči jen těžko akceptují. Již zmíněné, postupně zapínané režimy jsou trnem v oku nejednomu majiteli. To platí také pro multiplayer, jenž nedosahuje kvalit a možností předchozího dílu. Ano, jsou tu Rivalské závody, jsou tu klání až pro 24 jezdců, ale chybí nástroje pro závodní komunity. Ono by se ledacos odpustilo, ale konkurence má v tomto směru silné zbraně. Po dlouhém odkládání konečně vychází Gran Turismo Sport, a to hned s oficiální licencí FIA. Online závodění má tedy auru prestižnějšího režimu. Že hra nemá v době vydání offline kariéru, závratný počet aut a dynamické počasí majitelům PS4 nevadí. Oni přeci upřednostňují minimalistický styl v prvotřídní kvalitě.

Je tu však další velké jméno. Multiplatformní, které chce oběma značkám ukázat, jak vypadá opravdový simulátor. Project CARS 2 má na papíře téměř vše, co potřebuje úspěšná hra. Zajímavý seznam závodních okruhů, dostatečný počet aut, dynamické počasí včetně nastavení ročního období a denní doby a samozřejmě propracovaný jízdní model. Navíc přináší i rallycross, tudíž závody po nezpevněných cestách. Vývojáři zapracovali i na ovládání, které je do jisté míry mnohem vstřícnější ke gamepadu. Skutečnost? I když jde o multiplatformu, prodeje nestačí ani na Forzu Motorsport 7 a už vůbec ne na Gran Turismo Sport. Na Xboxu je tak Forza nadále králem a my teprve uvidíme, co se stane dál, jaké expanze nám přinese a kam se vlastně pohne. Rok 2018 teprve začíná.


Náhled do budoucnosti
Chtěl jsem se podívat do budoucnosti, ale nějak to nejde. Čtení z hvězd mi hatí mraky, karty používám jen na poker a stroj času ještě nemám. Kyvadélko patří do televize, čtení z ruky do maringotky, a tak mi zase zbyla jen ta redakční křišťálová koule. Tento rok se očekává Forza Horizon 4 a je otázka, zda bude a co vůbec přinese. Microsoft určitě bude chtít, aby v Playground Games ukázali, co Xbox One X umí, tudíž bych se nepříčil zaměření na FullHD rozlišení při 60 snímcích za sekundu. 4K by pak mohlo být s poloviční frekvencí snímků, nicméně neměly by utrpět detaily.

Hodně záležet bude na mapě. Vývojáři určitě budou chtít zužitkovat počasí, sníh nevyjímaje. Nejlepší by tedy byla lokace, kde je možné za krátký časový úsek přejet z pláže do hor a minout přitom lesy či pláně. Severní Amerika „patří“ The Crew, v Evropě už jsme byli, Afrika, i ta jižní, je příliš jednotvárná a Rusko s Čínou jsou velmi nepravděpodobná místa pro závodní hru. Zajímavé by bylo Japonsko. Poslední dni se i hodně skloňuje ve spekulacích, ale nejde o nic nového, protože na fórech se o něm mluví takřka rok. Ale opravdu chcete další zemi s levým provozem? Já tedy ne, i když scenérie by to byly určitě překrásné a otevřela by se cesta novým úpravám aut. Tak tedy Jižní Amerika. Stačilo by rozumně zpracovat Brazílii s Peru a můžeme se prohánět velkoměsty, turistickými letovisky, pralesy, ale také horskými průsmyky nebo zasněženými kopci.

Japonsko by mohlo přinést členitější městské lokace a rozsáhlejší tuning

Americký kovboj v zemi samurajů? Možná

Dvě země by i pěkně nahrávaly rozsáhlejšímu festivalu Horizon a novým typům závodů. Rád bych viděl delší soutěže, při nichž bych vybral třeba tři auta. Ta by se vyměnila na předem stanovených místech. Určitě chci opět tvořit vlastní závody, ale s možností checkpointů. Dron by pak mohl být součástí záznamů. Vozový park určitě nerozšiřovat o motorky. S ohledem na náročnější terén bych se nebál terénních speciálů, dakarských kamiónů nebo rallye vozů. Ty by samozřejmě přišly s rozšířením odehrávajícím se v horách. Dynamické počasí může rozšířit ještě dynamický terén, v němž se promítnou vyjeté stopy aut, svalené balvany nebo utržené krajnice. Snad nejsem moc velký fantasta.

To u případného osmého Motorsportu mám mnohem reálnější představu. Turn 10 se pokusí dohnat resty a přijde s dynamickým počasím a denním cyklem na všech tratích. Po připomínkách z posledního dílu tentokrát neponechá multiplayer náhodě a připraví mnohem přívětivější prostředí pro závodní komunity. Tvorba klubu, kvalifikace před závodem, úprava startovního roštu a případné penalizace pro „online dobytek“. To bude chtít řádně poladit, aby nebyli trestáni nevinní hráči.

Brazílie by rozhodně potěšila milovníky smyku. Její kopce jsou překrásné.

A pak rychle vykoupat k jihoamerickým vodopádům

Tratě se musí více zaměřit na skutečné okruhy, protože fiktivní městské tratě Motorsportu příliš nesluší. Našinec by zaručeně rád viděl Brno nebo alespoň Most. K zahození by ale nebyl ani Slovakia Ring. Možná se toho dočkáme už v sedmičce, ale zatím trestuhodně chybí kamiony. Jeden model je opravdu výsměchem a minimálně expanze podobná NASCAR podniku by byla vítaným zpestřením. Motorsport by se také mohl více zaměřit na drift a zastřešit nějaké ty týmy a šampionáty.

A nakonec, revoluci potřebuje zejména kariéra. Možná jsem jediný, ale mám rád budování vlastního týmu. Proč by nemohla vzniknout kampaň, jejíž jedna část bude pevně dána, a ta druhá se bude odvíjet od mých zájmů. Rolí nájemného závodníka mě provedou typické šampionáty a ve chvíli, kdy založím vlastní tým, otevřou se mi nové možnosti. Najímání závodníků z řad skutečných hráčů, závodění v týmu proti ostatním týmům a obstarávání zázemí. V pozdější fázi bych mohl zakládat turnaje vlastní a jako odměnu dávat nastřádané herní kredity, auta, potisky apod. Ale toho se asi nedočkám.

Mimo mísu není ani myšlenka třetí značky. Forza Motorsport má totiž velké problémy s plněním dvouletého cyklu a rok navíc by Turn 10 jen prospěl. Jenže, kam zasadit další odnož a komu ji svěřit? Vývojářů na volné noze je mnoho, ale opravdu kvalitních jako v Turn 10 a Playground Games příliš ne. Kdyby přeci jen Microsoft někoho složil, mohl by nový tým vzkřísit Project Gotham Racing. Kupříkladu jako Project Forza Racing. Právě tady mohou být fiktivní tratě typu Praha nebo Dubai, které okoření zkratky, nevšední výzvy a kam skvěle zapadnou i ty motorky. To už je ale příliš velké sci-fi.

Ano, tak tohle byla, je, a snad i bude Forza. Závodní hra pro masy, která nikdy nechtěla být modlou profi závodníků. Hra, která chce oslňovat vizuální stránkou, širokým spektrem nastavení a enormním počtem aut. Abych byl upřímný, chtěl jsem napsat speciál, ale takovýto rozsah nebyl v plánu. Doufám, že pro vás jeho čtení nebylo ztrátou času, a že jste se snad dozvěděli i něco nového. Jednotlivé odbočky mohly být ještě rozsáhlejší a častější, ale pak by se ze speciálu stal seriál, a to jsem nechtěl. Forze zdar!

 

01. 09. 2021 • tonyskate0

Xbox Game Pass brzy opustí 5 her

Nálož novinek pro předplatného Xbox Game Pass jsme si už představili. Je sice nezávislejšího rázu, ale řekli bychom, že si něco najdete. Přesto se také musíme podívat na tituly, které nás v polovině září opustí a jeden z nich to zabalí už 13. září, a to Red Dead Online, tedy online složky Red Dead Redemption 2. Poté budou následovat exkluzivní závody Forza Motorsport 7, které budou současně vyřazeny z prodeje a už jsme...

»
30. 07. 2021 • tonyskate0

Forza Motorsport 7 bude stažena z prodeje

Asi už jste si na to zvykli nejen u sportovních, ale také u závodních her, že jsou průběžně stahovány z prodeje z důvodů vypršení licence na auta, tratě či hudbu. Opustili nás už tak starší díly sérií Forza Motorsport i Forza Horizon a teď je na řadě Forza Motorsport 7. K ukončení jejího prodeje dojde 15. září 2021 od tohoto dne už si nebude možné hru, ani její balíčky zakoupit, a stejně tak...

»
29. 09. 2020 • tonyskate1

Forza Motorsport 7 a další brzy v Game Pass

Před chvíli jsme vás informovali, že EA Play se stane součástí Xbox Game Pass Ultimate 10. listopadu, tedy ve stejný den, kdy vyjdou konzole Xbox Series X/S. To ovšem nejsou jediné dobré zprávy týkající se předplatného Xbox Game Pass, protože pro vás máme i další potvrzené hry. Jak už víte, tento týden se dočkáme parádní střílečky DOOM Eternal (1. října), které jsme se dočkali tak rychle díky akvizici Bethesdy.

»
30. 06. 2020 • DandyCZE5

Známe šampiona Forza 7 Xbox Challenge

Máme za sebou opravdu povedený šampionát, který by mohl položit základ pro naši závodní sekci, která by tak doplnila, již skvěle rozjetou sportovní komunitu FIFA a NHL!

»
24. 06. 2020 • DandyCZE0

Forza 7 Xbox Challenge #6 Nurburgring

Máme před sebou poslední závod, kde se rozhodne i šampionovi Forza 7 Xbox Challenge, a také rozdáme ceny v hodnotě 20. 000 Kč! Buďte ready a přijďte se podívat.

»
19. 06. 2020 • DandyCZE0

FORZA 7 XBOX CHALLENGE #5 SPA

Máme před sebou předposlední závod, před jehož startem se nám hodně vyrovnala tabulka.

»
11. 06. 2020 • DandyCZE0

FORZA 7 XBOX CHALLENGE #4 Laguna Seca

Máme pro vás ohlédnutí za třetím závodem na Suzuce a pozvánku na Laguna Seca.

»
04. 06. 2020 • DandyCZE3

FORZA 7 XBOX CHALLENGE #3 SUZUKA

Víkend před námi a série Forza 7 Xbox Challenge se přesouvá na Suzuku. Máme za sebou dva odjeté závody a pořadí se nám již začíná třídit.

»