Recenze: Among The Sleep

Autor: Josef Brožek Publikováno: 31.5.2016, 15:36

Publikováno: 31.5.2016, 15:36

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Když jste byli malí, báli jste se? Že ne? Tak to buď kecáte, nebo si to nepamatujete, anebo jsme my byli opravdové bačkory. Báli jsme se všeho. Stojanů na oblečení, divných stínů za oknem, zvuky ledničky a dalších spotřebičů, dokonce jsme si i představovali bubáka pod postelí. No jo, je to dávno a teď se tomu vlastně smějeme, jenže jak opravdu vypadá takový velký pro nás už skoro prozkoumaný svět jeho vlastníma očima? Pamatujete si to? My ne a do jisté míry nám to chybí. Jenže Vývojáři ze studia Krillbite se rozhodli, že nám připomenou nejen svět z pohledu dětských očí, ale především onen strach, který nás doprovázel noc co noc.

Děj Among The Sleep pojednává o nočních můrách dítěte, které promítají to, co naše batole musí už od mala prožívat. Promítají se mu jeho nehorší vzpomínky do reality, a protože maminka zmizí, je nuceno spolu se svým malým kamarádem medvídkem najít cestu skrze všechny vzpomínky až k ní. Víc však říct nemůžeme. Vyspoilerovali bychom vám to jediné, co z Among The Sleep dělá ojedinělou hru, a tou je myšlenka. Opravdu jsme od začátku bádali, proč tohle vlastně hrajeme, ovšem po dvou hodinách hraní, kdy jsme se dostali na konec hry, jsme na to přišli. Milujeme hry s neočekávaným koncem a hlubokou myšlenkou převzatou z problémů reálného života.

Bbe898_orig

Among The Sleep je jinak obyčejnou adventurou s hororovými prvky a jednou příšerou, která vás potrápí všudy všeho jen v jedné úrovni, jinak autoři trápí vaše nervy pouhými zvuky a prvky, které vás vyděsí i přesto, že víte, že absolutně nic v daný moment nepřijde. Dítě toho navíc moc neumí, umí se plazit, chodit, běžet, mávat předměty, a to velmi neohrabaně (přece jen to je malé dítě), házet s nimi a nakonec používat svého medvídka coby svítilnu. Tma je všude, a tak svého medvídka budete mít u hrudi přitisknutého opravdu pořád, tedy až do chvíle, kdy budete chtít běžet, tam ho budete muset sundat a naslepo běžet okolní temnotou.

2014-06-07_00009

Atmosféra by se opravdu dala krájet, reálné zvuky tomu ještě pomáhají, a tak vám vůbec nebude vadit, že se grafika hry sekla milión let před naším letopočtem. Teď samozřejmě přeháníme, ale aspoň bychom si představovali úplně jinou kvalitu technického zpracování. Ono když vás maminka už od začátku hry nese a vlastně se vás ani nedotýká, nepůsobí to kdovíjak věrohodným dojmem. Fyzika manipulovatelných objektů Newtona asi taky nikdy nepotkala ani v encyklopedii, a tak jsme měli prostě pocit, že péče autorů hru úplně minula a důvod proč se hra dostala na konzole, byla prostě jen vidina peněz.

2031362-707294_20130312_003

Ačkoliv se to nezdá, umřít se dá, a to hned několika způsoby. My vám je tu ale jmenovat nebudeme. Prostě si hru zahrajte sami. Ovšem opravdu si rozmyslete, jestli čekáte nevšední hororový zážitek, anebo jen obyčejnou adventuru se zajímavým námětem a místy opravdu hutnou atmosférou doprovázenou peříčkem, které šimrá vaše nervy. Podle nás je cena na délku dvou hodin s nulovou hratelností nechutně přemrštěná. Na to, že si tvůrci vydělali nejdřív na Kickstarteru, a pak na PC, tak bychom čekali, že z hry s cenovkou přes čtyři stovky udělají hru za necelých tři sta korun, a to i přesto, že nabízí v každém levelu možnost sbírání sběratelských předmětů, které vám ve výsledku vynesou celkem slušnou porci gamescore bodů skrze achivementy. Za hodně peněz málo muziky. Tohle jen se slevou, ať už je námět a děj lepší sebevíc.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Moc drahé, krátké, neznovuhratelné, strachu mohlo být více, ale nápad i atmosféra je skvělá. Za plnou cenu doporučujeme nekupovat.
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»