
Recenze: Beyond Blue
Moderní podoba herního průmyslu činí z her univerzální kulturní médium. Úchvatné práce grafických enginů dokážou z vašeho obýváku vytvořit galerii umění. Prostorový zvuk nasimuluje početný orchestr hned vedle vás. A talent pánů spisovatelů přetvoří jedničky s nulami do výpravného románu. To ale není všechno. Tituly jsou rády také intelektuální, relaxační a výukové. Lehce se stanou exkurzí do antického muzea nebo dokumentem o podmořském životě.
Studio E-Line Media možná dobře znáte. Před mnoha lety vytvořilo nádhernou adventuru, kde malá holčička musela spolupracovat s polární liškou, aby společně utekly nástrahám mrazivého severu. Stejný celek se rozhodl jít ještě dál. Opět chtěl vyprávět silný příběh. Jen z míst, kterých si dostatečně nevážíme. Do kterých se patrně nikdy nepodíváme. A které, snad nechtěně, často pomáháme pustošit.

Jenže vývojáři potřebovali pomoc. A tentokrát trochu větší. Aby mohla vzniknout sonda do hlubin oceánu, podala pomocnou ruku televize BBC. Konkrétně její tvůrčí část, zodpovědná za seriál Modrá planeta II. Jako další byla zapojena firma OceanX Media. S její pomocí štáby a vědci z celého světa prohledávají, a následně sdílejí, podmořské záběry. Jako poslední, ale neméně důležití, byli přední vědci a experti na podvodní ekosystémy a živočichy. Výsledkem je Beyond Blue a příběh mladé Mirai.
Na první pohled dívka jako vy nebo já. Vlastně ne jako já. Mně by potápěčská kombinéza tak neslušela. Možná proto nikdy nebudu součást nového výzkumného týmu, který za pomoci nejmodernějších technologií sleduje život vorvaňů. Mohutní savci a obdivuhodní obři však nejsou jediní, kdo se usídlil na okraji hlubin. Jak se tým dostává k novým signálům a zvukovým záznamům, objevuje úžasnou strukturu živočichů. A vám hrozí, že už se nikdy nebudete chtít podívat nad hladinu.

I když pár hodin koukáte na štíhlé křivky v neoprenu, osud lidských postav je pouze kulisa. Nerada to říkám, ale vůbec mě nezajímalo kdo studuje, kdo má existenční krizi a koho žerou emoční problémy. Jak jednou navštívíte magické představení korálového divadla, lidské starosti se zdají hrozně přízemní. Až zbytečné a malicherné. Ale rozumím tomu, že autoři nechtěli udělat čistě dokumentární titul. Proto mu dali trable obyčejných dní od obyčejných lidí. Mirai naštěstí funguje jako spojení mezi oceánem, vědci a laiky s ovladačem v ruce.

Jejím prostřednictvím objevujete živočichy. Zkoumáte zvukové záznamy z podmořských antén. Obsluhujete speciální drony, které se dostanou k vodním obyvatelům na pár centimetrů. A objevujete rozmanitost ukrytého ráje. Víte, jak od sebe odlišíte velryby stejného druhu? Jak poznáte jejich rodinné svazky? Beyond Blue má desítky odpovědí. Možná i na otázky, které by vás ani nenapadly. Asi každý z nás někdy viděl přírodopisný dokument, ale tady jste jeho součástí. Sami v praxi ověřujete fakta, která vám následně potvrdí a rozvine hraný mini dokument.
Každý ponor je doprovázený reálnou ukázkou toho, co jste právě dělali. Nikdo vás na odemčená videa nenutí koukat. Vy sami toužíte potom je vidět, protože dotvářejí pocit, že se skutečně podílíte na něčem úžasném. Spojení hry a hraných pasáží je přesně v těch mantinelech, kdy má význam. Dokonce tak velký, že se v určitých momentech těšíte víc na další díl dokumentu než na hraní samotné. Což je ostatně jeden z hlavních škraloupů celého titulu.

Reálné základy jsou krásná věc, ale jdou hodně proti hratelnosti. Na rozdíl od Subnauticy, kde je mořský život jen společník. Na rozdíl od ABZU, kde je vodní svět místem relaxace a vnitřní meditace. Beyond Blue nemůže z útesů udělat Atlantidu. Stejně tak nemůže čarovat s barvami, když prostředí žraloků, kytovců, želv a delfínů je poměrně jednotvárné. Grafickému hávu nepomáhá vysoké rozlišení. Ani HDR nebo pokročilé nasvícení. Místy je obraz hodně plastický a ze hry křičí malý rozpočet. Nebo spíš huláká jak Viktorka. To v případě, že až příliš prozkoumáváte výzkumnou ponorku a záznamy živočichů.
Herně je situace podobná. Mirai kromě pohybu může jen skenovat, ovládat kameru a používat rozdílné typy světla. Povím vám, je to málo i s ohledem na krátkou herní dobu. Časem se začnete nudit, ať fandíte hlubinám sebevíc. Nadšení bojuje se zklamáním. Ten potenciál. Myšlenka projektu a možnosti v rukách většího celku. Všechno tam je. Možná, kdyby si autoři trochu přerovnali priority, mohli by finanční zdroje nasměrovat lepším směrem.

Na dabingu se určitě nemusely podílet herečky Ally Maki, Anna Akana a Mira Furlan. Pro potřeby hry jich je možná i škoda. Jejich práci by zastaly holky ze střední umělecké. Trošku honosně působí také licencovaný soundtrack, dostupný na ponorce. Zajímalo by mě, kolik hráčů si pustilo skladby od Maisey Rika, The Flaming Lips nebo The Edisons. Kolik jich vůbec zjistilo, že tam písničky jsou. Rozhodně to vývojářům nevyčítám. Jen si myslím, že do interaktivního dokumentu jsou podobné věci úplně zbytečné.
První minuty jsem myslela, že Beyond Blue je přesně TA hra, která v nabídce chybí. Už třetí ponor bohužel ukázal, že hráče, v pravém slova smyslu, příliš zajímat nebude. Nesjpíš podobně jako interaktivní hrané thrillery, kde jednou za deset minut učiníte volbu. E-Line Media dala do hratelnosti o něco víc, ale pořád to nestačí. Kdyby vám na konci aspoň zbyl celistvý otevřený svět, ale ani to ne. Můžete se sice vrátit zpět k jednotlivým misím. Vždy ale jen do vymezeného teritoria.
Verdikt
Jestli rádi nasloucháte hlasu oceánu a obyčejné dokumenty vás nudí, nejspíš jste našli svou odpolední dávku přírodopisu. Z naučného pohledu je Beyond Blue výborná kompozice. Informace podává v malých dávkách, s dobrým vysvětlením a za přispění vás samotných. Herně jde bohužel o skromný průměr, který za konečný výsledek vděčí hlavně hraným pasážím, krátké herní době a příznivé ceně. A cílová skupina se ještě sníží po zjištění, že ani tentokrát nemá hra českou textovou podporu.
RECENZE: Syberia Remastered
Přiznám se bez mučení – původní Syberii jsem nikdy nehrál, a i když jsem se do tohoto velkého restu chtěl vždy pustit, klasické pojetí adventur mi příliš nevoní. Poslední přídavek do série s podtitulem The World Before mě ale pozitivně překvapil a já si jeho hraní velmi užil, tudíž jsem uvítal možnost vyzkoušet nedávno vydaný remaster první hry ze série od zesnulého Benoît Sokala.
RECENZE: Call of Duty: Black Ops 7
Série Call of Duty je synonymem pro rychlou akci, filmové kampaně a multiplayer, který dokáže pohltit na desítky hodin. Každý nový díl přichází s obrovským očekáváním – zvlášť Black Ops, které se v minulosti pyšnily silnými příběhy a ikonickými postavami. Black Ops 7 měl být dalším velkým krokem, ale realita je jiná: zatímco multiplayer drží sérii nad vodou, kampaň se stala největším zklamáním v historii.
Recenze: Rennsport
Rennsport na Xbox Series X|S je ambiciózní simulátor, který zatím hledá svou ideální stopu.
RECENZE: Dave the Diver
Dva roky a kousek to trvalo, než se Dave přes Blue Hole dostal až na naše obrazovky. Někdy je s podivem, jak dlouho trvají všemožné vývojářské cesty, než se uzavřou na všech platformách. Jak víme, bývají za tím nějaké exkluzivní smlouvy, nedostatek výkonu nebo další různé okolnosti, jako v tomto případě. Každopádně jsme se konečně dočkali a kdo ještě neměl tu čest, může si nově i na Xboxu užít nejen podmořské dobrodružství...
Football Manager 2026 vstupuje na trávník, ale drny tu jsou
Po roční odmlce a zrušeném FM25 se vývojáři ze studia Sports Interactive vrací s dalším dílem své dlouholeté série.
RECENZE: Yooka-Replaylee
Návrat do dob kvalitních skákaček pro hráče každého věku. Původní hru s názvem Yooka-Laylee jste možná už v minulosti zaregistrovali. Tvůrci ze studia Playtonic tehdy v roce 2017 připravili velmi podařenou skákačku, na kterou se po letech rozhodli navázat v podobě Remasteru na novém enginu s pár novými funkcemi a názvem Yooka-Re-PlayLee. Koncept ale moc daleko od původního titulu není, v principu se jedná o ten jednodušší styl platformových adventur...
RECENZE: Little Nightmares III
Když opíšete úkol od spolužáka, ale pozměníte pár věcí v domnění, že to vyjde stejně dobře.
RECENZE: Farming Simulator 25 – Highlands Fishing DLC
Farming Simulator už dávno není jenom o nekonečné práci na poli. Už tak obsáhlé varianty podnikání významně obohatily další možnosti hraní navíc s novou mapou z prostředí Skotska.












































