Recenze: GreedFall – Gold Edition

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 22.7.2021, 8:51

Publikováno: 22.7.2021, 8:51

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3326 článků

Pokud mají rozšíření někde smysl, je to rozhodně v žánru RPG. Tituly dělající z nás hrdiny, jejichž velikosti se nikdy nebudeme rovnat, jsou živnou půdou příběhů a neotřelých dobrodružství. Ostatně takový Zaklínač by mohl vyprávět, jak se dá základní hra natáhnou pořádnými přídavky. GreedFall studia Spiders se sice nemůže rovnat s polskou trilogií, ale před pár lety překvapil zajímavým příběhem, neprobádaným prostředím a vlastní verzí kolonizace.

Abychom si to trochu připomněli, tak se nacházíme v historii podobné té naší. Jen místo Columba a expanze chtivých Evropanů tu máme Starý svět bičovaný chorobou známou jako Malichor. Variace na mor, která dělá lidem fajnové tetování všemožně po těle. Spásou se zdá být ostrov Teer Fradee, kam je vyslána družina objevitelů pod záštitou obchodní kongregace. K našemu velkému štěstí, jsme čistou náhodou příbuzní guvernéra, tudíž se do čela nebezpečné expedice dostáváme téměř automaticky. A proč nebezpečné? Odtržený kus pevniny ovládají domorodé kmeny a tajemná fauna, kdežto nikdo z nich nestojí o nezvané návštěvníky.

GreedFall svým způsobem přináší podobné téma jako Monster Hunter World, jen podmanění cizího světa ukazuje v trochu skromném, až politickém podání. Místo stopování netvorů bádáme cizinou a objevujeme zajímavé postavy. Do soubojů vstupujeme spíše se sebou rovnými a místo půltunových zbraní řešíme spory tradičním způsobem, tedy za pomoci meče, střelné zbraně a hrubé síly. Nechybí ani diplomacie a umění rétoriky. Kdo si nerad z oblečení utírání krvavé fleky, může zkusit druhé umluvit až do bezvědomí. Nebo využít dříve získaných spojenců a s jejich pomocí uzmout další kus země.

Když se zpětně vracím, musím opět pochválit snahu vyzobat zajímavé prvky z mnohem propracovanější konkurence. Přestože autoři museli pracovat s malým rozpočtem, výborně začlenili společníky, jejichž kombinace v týmu je čistě na vlastním úsudku. Systém rozhodnutí a voleb má skutečně vliv na průběh hry, a to nemluvím o obsáhlém stromu dovedností, který přímo vybízí k opětovnému hraní. Původně chválený soubojový systém má stále něco do sebe. Zejména díky kombinaci tradičního akčního přístupu s prvky souls her. Ale mě trvalo poměrně dlouho, než jsem si na něj zvyknul. Vadí mi mírná nepřehlednost při střetech, která ústí k nechtěným útokům na jiné protivníky nebo úskok přímo do výpadu nepřítele.

Tím se dostávám k předmětu dnešní recenze, kterou je Gold edice. Ta je konečným vydáním a vedle přidání optimalizace pro novou generaci konzolí, přináší i rozšíření The De Vespe Conspiracy. Než se na něj podávám, trochu k vylepšení původního vizuálu. Hra teď běží v rozlišení 4K, přičemž vyšší výkon konzole se podepsal i na lepším dojmu z grafiky. Obraz je ostřejší, čímž vyniknou nejenom detaily obličejů a zbrojí, ale také nasvícení a textury. Zejména pak ty v interiérech. Bleskové načítání pak hru zbavilo doskakujících textur a blikajících povrchů. Škoda, že výkon nedokáže sám od sebe spravit i staré nešvary pohybu v prostoru. Stále se zasekávám o neviditelné překážky. Stále mám problémy dosáhnout vyvýšených míst obyčejným překročením.

Všechny klady i zápory platí také pro nový obsah. Přístup k němu je snadný, pokud jste ovšem už hru načali nebo dokonce dohráli. Zhruba v polovině titulu dojde list z neznámého regionu, kde má dojít ke spojení dvou znesvářených rodin prostřednictvím domluveného manželství. Zápletka jak z viktoriánského románu je opepřena o pohřešování jedné důležité osoby a skutečnost, že o klid v oblasti nestojí zdaleka všichni. Vyjma dvou mocných klanů jsou ve věci zapleteni i původní obyvatelé, díky čemuž novinka ve všech směrech zapadá do základní části.

Design prostředí okamžitě prozrazuje, že se dívám na něco nového. Zároveň je stylem a barevnou paletou věrný ostrovu Teer Fradee. Skladbou připomíná tuzemské lesy a kopce, jen těch skal je poněkud víc, protože místo bylo „vymodelováno“ aktivní sopečnou činností. Škoda, že se nepodařilo vytvořit nějaký pamětihodný kout nebo výraznou přírodní dominantu, která by tajemnému místu dodala lepší vlastní, výraznou tvář. Tou mohly být například i jeskyně nebo obrovské kamenné zdi, kdyby jejich existence nepůsobila dojmem, že už designér neměl nápady a potřeboval se zbavit zbytečných modelů.

Mezi novými zbraněmi, protivníky a zvířaty vyčnívají především kříženci vlkodlaka s kočkou. Zubaté bestie se vykytují v několika druzích a představují skutečnou překážku. Nikoli, že by byly až tak silné, ale protože představují takřka jediné oživení soubojů. Zbytek nepřátel může vypadat jinak, ale nic to nemění na faktu, že strážci jen alternují již viděné a známé postavy. Jen s trochu tužším kořínkem. Těšil jsem se na Aurélia de Vespe, jako velitelku těch, kteří by mě rádi poslali hrobníkovi na lopatu. Ale její přítomnost naneštěstí neznamená přítomnost bosse. Což opět nesu velice těžce, ale už si pomalu začínám zvykat. A ne vždy musí dobrodružství končit epickým zadostiučiněním. Navíc The De Vespe Conspiracy je skutečně jen vsuvkou s několika misemi.

Herní doba se pohybuje kolem pěti hodin. V mém případě mnohem víc, ale hodně jsem se poflakoval okolím a zkoušel, zda opět platí variabilní přístup k misím. A ano, stále je přítomen. Základ jednotlivých úkolů vychází z běžné skladby typu „dojdi, promluv“, „dojdi, vyčisti“ nebo „dojdi a nenech se zabít“. Předměty questů se neopakují a do jisté míry dávají svobodu v jejich řešení. Samozřejmě s ohledem na velikost nového příběhu. Pokud však čekáte něco úplně nového, co GreedFall dosud neměl, tak se nedočkáte.

Samotné rozšíření je k mání i volně za 187 Kč, což pěkně reflektuje velikost a přínos do základní hry. Přesto si myslím, že se víc vyplatí v rámci Gold Edition, protože těm, co titul už dohráli, vlastně moc nepřinese. Naopak pro nováčky nebo ty, jejichž nová konzole vyzývá projít GreedFall ještě jednou, je vhodným doplňkem dokreslujícím herní svět. Navíc dává vylepšené edici určitou přidanou hodnotu.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Když už si myslíte, že je svět ztracený, dorazí depeše s povolávacím rozkazem do neprobádaného ráje. GreedFall sice už tak neprobádaný zase není, ale jeho nové vydání má dostatek argumentů, aby oslovil nové spasitele lidstva. Stále jde o zdařilou RPG, která má zajímavý příběh, dobře podaný systém voleb a variabilní přístup k hraní. Má také mnohá vylepšení, která potěší hlavně majitele konzolí Series X/S a malé rozšíření jako bonus. Bohužel má i ty drobné mouchy, jejichž manévry byly otravné tehdy a jsou i dnes.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»