
RECENZE: Mark of the Ninja
Mark of the Ninja je nejnovější exkluzivitou na Xbox LIVE Arcade, která nabízí skvělou kombinaci akce a plížení v úžasné animované grafice, která je již tradicí tyto vývojáři, kteří stojí za úspěšnou sérií Shank. Tato hra vyšla minulý týden v pátek a to docela nenápadně a je škoda, že ji nedoprovází žádná akce, protože se jedná o skutečnou pecku.
Stealth, tedy plížení a žánr plošinovek se většinou moc nekamarádí, protože ono schovat se v 2D světě by byla docela výzvy. Ovšem Mark of the Ninja od Klei Entertainment je přesně takovou hrou, která kombinuje prvky obou žánrů s novými nápady a výsledné dílo dopadlo na jedničku. Rozhodně se nemusíte bát, že byste se celou dobu jen plížili a na řadu nepřišla žádná akce. V podstatě je na vás, jestli za sebou budete nechat mrtvoly vojáků (samozřejmě je lepší je uklidit) nebo se tiše proplížíte okolo a nevzbudíte ani špetku pozornosti.
Příběh hry není příliš komplikovaný a jako ninja se spoustu tetování, která údajně vykládají váš osud, se postavíte proti padouchovi, který útočí na vaše bratry a mistry, ale postupem času se ukáže, že on není to skutečnou hrozbou a hra tak dostává nový smysl, i když si myslíte, že už jste na konci. Nečekejte tedy žádný velký trhák, ale příběh příjemně plyne a dostatečně zaujme.
Jak už jsme zmínili v úvodu, tak je na vás, zda na vaší místy všechny tiše zlikvidujete nebo se jen proplížíte a dosáhnete konce úrovně. V každé misi, ať už někdy v chrámu, střežené věži nebo katakombách, na vás totiž budou čekat ozbrojené stráže a později i psi nebo dokonce odstřelovači. Pokud by vás nudilo se neustále plížit a někde se schovávat, tak náš ninja je plně vybaven a to především mečem, kterým dokáže tiše zabíjet, ale pokud špatně trefíte směr, tak bude smrt pro nepřítele více bolestná, což by tak ani nevadilo :-), ale zase bude také hlasitější a může upoutat pozornost ostatních stráží. Pokud jsou navíc vojáci na blízku, tak je moudré tělo schovat, aby nebylo odhaleno a vy tak nepřišli o body.
Na vašem dobrodružství vás totiž bude doprovázet bodový systém, kdy získáváte body za provedení zabití, odlákání pozornosti, nebo když vás třeba mine voják ve skrýši a nevšimne si vás. Samozřejmě je toho více a to včetně schovávání mrtvých těl. Body lze ovšem i ztratit a to například, když si vás všimne nepřítel nebo najde mrtvého kolegu. Tyto body zde nejsou jen pro porovnání s hráči v tabulkách, ale za určitý počet bodů získáte ocenění, která pak můžete vyměnit za vylepšení, jež podobně jako ocenění odemykáte za body, dobrovolné úkoly nebo získání prastarých svitků, jež jsou rozsety a dobře ukryty v každé úrovni. Pro některé svitky dokonce budete muset překonat speciální místnosti jakožto jedinečné výzvy. Dobrovolné úkoly neboli pečetě většinou spočívají v tom, že dokážete překonat určitou pasáž bez vzbuzení pozornosti nebo například usmrtíte nepřítele nějakým kreativním způsobem. Zmíněná vylepšení nabízí nové možnosti zabití nepřítel, účinnější předměty apod.

Jako ninja nedisponujete jen mečem, ale také různým vybavením, jako jsou třeba sipky, s jejichž pomocí můžete například rozbít světla a tak snížit viditelnost a odlákat pozornost stráží, ke kterým se pak můžete připlížit a tiše je zlikvidovat. Neschází ani kouřová clona pro překonání laserů nebo petardy pro vytvoření hluku. Postupně získáte i jedinečné schopnosti jako možnost se rychle přenést na místo nebo vidět úroveň se zvýrazněními nepřáteli, překážkami atd. Úrovně jsou vždy navrženy tak, aby vám poskytovali možnost překonat nepřátele násilně i nenásilně. Zkrátka máte spoustu možnosti, jako sejmout vojáka shora či zespoda, nebo se proplížit přímo nad strážemi, pokud to úroveň umožňuje. Každá úroveň je propletena tunely, které vám poskytují nenápadné cesty vhodné akorát pro ninju. V pozdějších fázích hry na vás také budou čekat pasti, které v některých případech budou ještě větší výzvou, než překonání nepřátel.
Hra není extrémně obtížná a nezačne tak být přehnaně frustrující a to zvláště díky dobře rozmístěných checkpointům. Ovládání je také jednoduché a efektivní a nemáme v této sekci co vytknout. Vizuální zpracování je perfektní, protože se nese ve stejném duchu jako Shank, předchozí titul od těchto vývojářů. Ručně malovaná grafika vypadá zkrátka fantasticky, ovšem oproti předchozím hrám je ještě lepší, protože díky temnému zasazení jsou zde spousty stínů, které dodávají na úžasné atmosféře. Skvělé zvukové efekty už jsou pak třešničkou na dortu. Na hru z nabídky Xbox LIVE Arcade je poměrně dlouhá a kampaň vás zaměstná na dobrých šest hodin, ale můžete pak ještě splnit dobrovolné úkoly, posbírat svitky a dosáhnout maxima bodů. Po dokončení hry se vám také zpřístupní herní režim New Games Plus, který vám umožní hrát znovu s již získanými vylepšeními a bohatšími schopnostmi, ovšem hra také bude větší výzvou než prvně.
Verdikt
Mark of the Ninja je skvělým přírůstkem do exkluzivní nabídky Xbox LIVE Arcade a docela nás udivuje, proč Microsoft nezapojil tuto pecku do nějaké propagační akce, protože takto ji mine spousta hráčů. Hra si rozhodně zaslouží vaši pozornost a i za cenu 1200MS bodů vám ji můžeme plně doporučit a nepochybně si ji užijete jako my. Snad se někdy dočkáme pokračování...
RECENZE: Call of Duty: Black Ops 7
Série Call of Duty je synonymem pro rychlou akci, filmové kampaně a multiplayer, který dokáže pohltit na desítky hodin. Každý nový díl přichází s obrovským očekáváním – zvlášť Black Ops, které se v minulosti pyšnily silnými příběhy a ikonickými postavami. Black Ops 7 měl být dalším velkým krokem, ale realita je jiná: zatímco multiplayer drží sérii nad vodou, kampaň se stala největším zklamáním v historii.
Recenze: Rennsport
Rennsport na Xbox Series X|S je ambiciózní simulátor, který zatím hledá svou ideální stopu.
RECENZE: Dave the Diver
Dva roky a kousek to trvalo, než se Dave přes Blue Hole dostal až na naše obrazovky. Někdy je s podivem, jak dlouho trvají všemožné vývojářské cesty, než se uzavřou na všech platformách. Jak víme, bývají za tím nějaké exkluzivní smlouvy, nedostatek výkonu nebo další různé okolnosti, jako v tomto případě. Každopádně jsme se konečně dočkali a kdo ještě neměl tu čest, může si nově i na Xboxu užít nejen podmořské dobrodružství...
Football Manager 2026 vstupuje na trávník, ale drny tu jsou
Po roční odmlce a zrušeném FM25 se vývojáři ze studia Sports Interactive vrací s dalším dílem své dlouholeté série.
RECENZE: Yooka-Replaylee
Návrat do dob kvalitních skákaček pro hráče každého věku. Původní hru s názvem Yooka-Laylee jste možná už v minulosti zaregistrovali. Tvůrci ze studia Playtonic tehdy v roce 2017 připravili velmi podařenou skákačku, na kterou se po letech rozhodli navázat v podobě Remasteru na novém enginu s pár novými funkcemi a názvem Yooka-Re-PlayLee. Koncept ale moc daleko od původního titulu není, v principu se jedná o ten jednodušší styl platformových adventur...
RECENZE: Little Nightmares III
Když opíšete úkol od spolužáka, ale pozměníte pár věcí v domnění, že to vyjde stejně dobře.
RECENZE: Farming Simulator 25 – Highlands Fishing DLC
Farming Simulator už dávno není jenom o nekonečné práci na poli. Už tak obsáhlé varianty podnikání významně obohatily další možnosti hraní navíc s novou mapou z prostředí Skotska.
Recenze: Dark Quest 4
Dark Quest 4 je tahová fantasy RPG hra, která se snaží přenést atmosféru klasických deskových her do digitální podoby.



























