Recenze: Tortuga: A Pirate’s Tale

Autor: DandyCZE Publikováno: 29.1.2023, 16:23

Publikováno: 29.1.2023, 16:23

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 238 článků

Ahoooy Piráti! Na naše monitory a televize se dostala nová pirátská hra Tortuga: A Pirate’s Tale a my se na ni půjdeme podívat trošku z blízka.

V případě, že máte pirátskou tématiku rádi a těšíte se na pořádné lodní bitvy, nájezdy a loupení, tak v poslední době kromě Sea Of Thives nic pořádného není. Rád vzpomenu například na část hra Assassin’s Creed IV: Black Flag, kde byli velmi dobře udělané lodní bitvy. Vzpomenout mohu i na oznámení a neustále odklady hry Skull & Bones, která má pirátský svět rozzářit, ale zatím spíš připomíná topicí se bárku a hledání ostrova, kde by mohla zakotvit a zachránit se. Ale zpět k Tortuga: A Pirate’s Tale. O čem tahle hra vlastně je? Začal bych asi obecným popisem, že se jedná o hru plnou obchodu a akce. Pohyb po mapě je ve smyslu realtime plavby, a naopak souboje jsou tahové. Jak už to tak bývá, tak život piráta začíná s jednou kocábkou, kterou drží pohromadě špína. Vaše posádka, teda asi bych to ani nenazval posádkou se tak nějak nesmyslně pohybuje po palubě, kde není jídlo ani rum, a to už je velký problém.

Je tedy na čase zkusit tyhle darmožrouty postavit do latě. Vyrážíme.

Vše odstartuje výběrem vaší hrůzostrašné fotky, na stožár musíte taky něco pověsit, takže si z pár možností uděláte vlajku. Celkem důležitý je výběr vašeho startovacího města, jelikož to nastíní vaše počáteční sympatie k jednomu z národů (Anglie, Španělsko, Holandsko, Francie). Během kampaně to budete muset chvílemi hrát na všechny strany, ale pro start si zvolte to, co je vám blízké. Poslední poličko je obtížnost, zvolil jsem střední (regular) a bylo to poměrně snadné, takže kdo máte rádi výzvy, určitě tam přidejte trošku střelného prachu. Máme vše, můžeme vyrazit do boje!
Po spuštění kampaně se objevíte na své lodi a budete si moci vychutnat zajímavou grafiku, která hru doprovází. Celý svět je poměrně hezky vykreslen. Lodě vypadají velmi pěkně, při největším přiblížení vidíte, jak vaši piráti pochodují po lodi a v moři se objevují hejna ryb. Ostrovy a městečka žijí a budete se do nich těšit a také je objevovat. Grafika je celkově slušná a k podobné hře naprosto dostačující, ale pokud hledáte ultra grafiku, tak juknout na videa, ať nejste zklamaní.
Celou kampaní vás bude provázet několik aspektů, mezi hlavní jistě patří plnění úkolů, rozšiřování své flotily a rozmazlování své posádky. Celkově to všechno skloubit není hlavně v začátku hry nic snadného a budete jistě mechaniky postupně objevovat.

Kapitáne, kde je to zlato!
Co čekat od vaší prohnilé bandy zaprodanců. Neplaví se s vámi, protože vás mají rádi, ale protože jste jim nasliboval spoustu zlata, loď plnou lahůdek a nekonečné množství rumu. V kampani si totiž zvolíte nějaké cíle a ty plníte, když je splníte, tak se sejdete s piráty a o poklad se rozdělíte. To vám udržuje spokojenou posádku. Pokud ovšem neplníte nebo vám to dlouho trvá klesá morálka až nakonec ztratíte svoji flotilu.
Mezi tyto základní kampaňové úkoly patří například: počet potopených lodí, získání zlata po soubojích, počet vyhraných bitev, počet zajatých lodí atd… Během kampaně se nároky stupňují, a to poměrně zásadně, takže když na začátku stačilo potopit 2 lodě a zajmout 4, tak ve střední částí už to bude třeba vyhrát 50 bitev a potopit 100 lodí. Takže POZOR jaké cíle si dáváte, sám jsem jednou dlouho neplnil slib a morálka padla na nulu a pak jsem hledal hodně starej save, abych se z toho dostal. No a tohle jsou jenom kampaňové úkoly. Následně existují úkoly od vlád, lidí které najdete v hospůdkách na ostrovech a vašich kapitánů.

Tak tohle já dělat nebudu
Jak až asi tušíte, tak úkolů je opravdu hodně a vy se nudit nebudete. Ano, na startu hry nevíte, co dřív, ale je trošku problém, že po čase zjistíte, že v hospodách se opakují zhruba 4-5 úkolů stále dokola a rozdílná je pouze obtížnost. Kromě toho jsou to doplňkové úkoly, která vám od střední části hry nijak výrazně nepomohou, jelikož odměny jsou už zanedbatelné. Typické úkoly ve městech jsou: potřebuji se dostat do města, vyzvedni moji lásku na tomto ostrově, poraz moji konkurenci u tohoto ostrova.
Kromě úkolů z hospod vás budou pověřovat guvernéři. Zde se zadání opakují také, ale je potřeba je plnit, a to hned z několika důvodů. Kromě zlata získáváte vliv a pokud si budete stát dobře, vaše postavení u dané země bude stoupat a vy budete mít například lepší ceny zboží. Úkoly se týkají především obchodu, dovez nám zboží, zajisti ať se zboží dostane sem, ochraň naší obchodní flotilu, poraz piráty, co nám narušují obchodní cesty.
Dalším důležitým vymahatelem úkolů jsou vaši kapitáni. Ti totiž musí být spokojení, a kromě zlata mají nějaký svůj životopis a podmínky spokojenosti. Pokud je nespokojený, hrozí, že vás opustí a nebo jeho přínos bude velmi slabý. Ve svém JÁ, mají totiž informace o tom, že například nesnášejí úkoly pro danou zemi, musí mít v zásobě určité množství surovin, nebo vyrostl v dané zemi a pokud na ni útočíš, tak morálka klesá. Kapitánů není na mapě moc, takže se dostanete určitě do fáze, kdy dojde k rozepřím. Tohle je poměrně fajn část hry, která vás nutí přemýšlet, koho ve své flotile budete mít.

Flotila
Abyste to všechno mohl plnit musíte mít dost lodí. Ty získáváte zejména v bitvách, kdy je zajmete a opravíte nebo prodáte. Bojovat můžete maximálně s šesti loděmi na kterých musíte mít kapitána. Limit lodí se váže i na postup úkoly a vaše zkušenosti. Na celou flotilu máte ale mnohem větší limit, a to je i z důvodu, že si můžete měnit lodě podle vhodnosti k danému úkolu. Abyste mohli bojovat s maximálním množstvím lodí, budete muset hlavně najít kapitány, lodí je vždy dost, a to všech kategorií.
Pokud jste fanoušek lodí, budete mít radost. Ve hře jsou zastoupeny snad všechny dobové lodě od Brig, přes Fregaty a Galeony až po plující dělostřelecké pevnosti „Ship of the Line“.
Všechny lodě se dají vylepšovat, samozřejmostí jsou lepší děla a plachty, ale je myšleno i na posádku, kdy jim můžete dát například lepší dovednosti pro morálku při útocích nebo lepší zbraně.
Aby vylepšování nebylo tak snadné, tak jenom pár měst umožňuje nějaké konkrétní. Ty jsou v základu čtyři (plachty, zbraně, pirátské speciality, možnosti lodi), takže pokud chcete zlepšit děla, musíte do města, kde to umí.
Abyste si to všechno mohl dovolit musíte na to mít!

Jak vyděláme tolik zlata?
Asi nejvíce peněz budete dostávat za prodej zajmutých lodí, ale je potřeba obchodovat i s komoditami. Některé jsou vyloženě na prodej, jako látky, luxusní věci nebo keramika, ale musíte mít i dost zásob které kromě toho, že dělají dobře náladě na vaší lodi, tak dokážou vydělávat. Sem patří jídlo a tomu podobné suroviny. V každém městě jsou ceny rozdílné, takže platí levně nakoupit a draze prodat. Tohle vám zajistí nutnost neustále plavat sem a tam 😊 Dalším zdrojem jsou odměny v úkolech, ale o těch jsme se bavili už na začátku recenze. Zde vždy rozhoduje obtížnost úkolu (počet lebek na ikonce).

Pojďme si udělat svoji pirátskou zátoku
Postupem času se vám uvolní úkol, kdy budete moci porazit věhlasného piráta a zabrat si jeho místo. Zde budete moci postavit několik budov, ale nechci úplně spojlerovat, takže to se nechte překvapit. Tyto úkoly je dobré plnit, jelikož ostatní piráti jsou pro vás popravdě největším nepřítelem, a to myslím hlavně silou. Jakmile jim základnu zaberete, tak v dané oblasti nebudou a vy budete mít klid. Tento fakt jistě oceníte, jelikož mají opravdu skvělé načasování útoků. Nejčastěji vás napadnou, když se vracíte pomlácený z jiných bojů. Pirátská AI také dost reflektuje váš vývoj a vždy je o trošku napřed, takže pokud máte tři lodě, tak mají čtyři, jakmile se slávou najdete kapitána na čtvrtou a jdete jim to vysvětlit, tak je jich pět 😊

Tak a teďka je jdeme rozstřílet
Samotné bitvy probíhají tahově, kdy bojiště je rozděleno pomocí hexů. Tento fakt jistě odradí spoustu hráčů, jelikož chtějí aktivní bitvu, ale prostě to tak je. Pokud vás to neodradí, tak tahová bitva je zvládnuta skvěle a má desítky možností jak to hrát a to zejména díky vylepšením posádek a lodí, kdy perky dovolují hrát s každou lodí jinak. Každá loď má určitý počet pohybů, které může během kola udělat, je na vás co zvolíte. Při boji na dálku můžete využít perků, jako extra Mortarová střelba nebo zase na blízko zápalný člun. Když jde do tuhého, můžete soupeřovu loď zahákovat a bojovat muž proti muži a zde to bude stát hodně na vlastnostech vašeho kapitána. Během přepadení budete volit techniku boje, která má vždy nějakou pravděpodobnost, která vychází z morálky námořníků, perků a dovedností kapitána. Souboje jsou díky tomu velmi různorodé a mě to moc bavilo.

Kapitáni a jejich osobnost
Už jsem zmínil na začátku, že díky svému životu mají nějaká atributy, které se vážou k loajálnosti, kromě nich ale mají klasické perky dovedností. Ty se jim na rozdíl od vaší postavy generují automaticky. Získají třeba lepší vlastnosti pro střelbu, přepadení nebo pohyb s lodí.
Vy u svého kapitána si můžete perky volit, takže šťastnou ruku, jelikož perky mají opravdu zásadní vliv na výsledky soubojů.

Naše sláva roste, co bude dál?
Tahle hra není opravdu nekonečná, skoro bych řekl, že od poloviny kampaně to byla trošku nuda a stereotyp. Asi jsem měl hrát více kampaňovou linku a hru dohrát dřív a raději si zahrát více kampaní s jiným nastavením.

Ovladač jako kormidlo?
U strategií se vždy bojím, jak se to bude ovládat. Ale tato hra není nijak náročná a neovládáte jednotky po velké mapě, spíše naopak, máte jednu a s tou se touláte po světě. Souboje jsou tahové, takže žádný stres. Ovládání je prostě naprosto intuitivní.

Pokecejte s námi nejen o recenzi na našich sociálních sítích:

7

Velmi zajímavá hra v zajímavé grafice s propracovaných tahovým soubojovým systémem, který se opravdu povedl a neskutečně mě bavil. Bohužel je tu i stinná stránka a tou je pestrost misí od poloviny hry. Jakmile se trošku rozjedete doporučuji úplně vypustit otravný obchod se komoditami, jelikož peněz z bitev a prodejů lodí budete mít hodně. Ve městech si pak už jenom plňte zásoby ať jsou piráti spokojený.
skvělé a variabilní tahové bitvyúkoly se mohou stát repetetivní
hezká grafikaněkomu nemusí vyhovovat tahové bitvy, mala variabilita hudební stránky
lodní park